SkyscraperCity banner
1 - 15 of 15 Posts

·
Registered
519 Posts
Discussion Starter · #1 ·
uit de HC 22/4/2005:

Afbouwen Ypenburg onmogelijk
door Lex de Jon

DEN HAAG | Ypenburg kan niet worden afgebouwd. Dat stelt staatssecretaris Van Geel van Milieu in een brief aan de Tweede Kamer. Reden is de vervuilde lucht in het gebied.

Iedere burger kan de bouw nu via de rechter laten stilleggen. Dat komt doordat de Raad van State onlangs een versoepeling van de milieuregels heeft verworpen. Zelfs de woningen die al zijn verkocht, zouden niet meer gebouwd mogen worden.
Op Ypenburg moeten nog zo'n vierduizend huizen worden opgeleverd. De meeste liggen in het deelgebied De Venen bij Nootdorp (2500 woningen). In het deelgebied De Bras (grenzend aan het recreatiegebied Delftse Hout) zijn nog 500 woningen in aanbouw.
Woordvoerder Noya van Projectbureau Ypenburg is verbaasd over de brief van de staatssecretaris. "De huizen die op Ypenburg nog gebouwd moeten worden liggen het verst van de snelwegen af. Je zou denken dat daar de minste vervuiling is."
De Haagse wethouder van milieu Smits noemt Ypenburg een in het oog springend bouwproject. "Daarom zal dit ook zijn genoemd. Maar het probleem van Ypenburg is een illustratie van een groter probleem. We wachten het nadere onderzoek van de staatssecretaris dan ook met spanning af."
Behalve Ypenburg noemt de bewindsman ook andere grote bouwprojecten die geen doorgang kunnen vinden: Leidsche Rijn in Utrecht, IJburg in Amsterdam, Almere Poort in Almere en de Haarlemmermeer in Hoofddorp.Sinds september 2004 heeft de Raad van State tal van bouwprojecten naar de prullenbak verwezen, omdat ze de luchtvervuiling ter plekke vergroten (bij aanleg van wegen), of omdat ze meer mensen blootstellen aan de vervuilde lucht (bij huizenbouw). Ook zijn de Europese normen voor luchtvervuiling (fijnstof) sinds 1 januari verscherpt. Daardoor zijn rechtszaken tegen bouwprojecten kansrijker.

·
My train goes everywhere!
2,781 Posts
Hupsa... en zo gebeurt er zometeen geen donder meer... bouw maar niks meer... dan weet je zeker dat je goed zit!

·
Banned
7,712 Posts
Prima! We zouden toch niet meer gedogen en regels nakomen?

Nu, zo gaat dat dus!

·
Member member
1,685 Posts
Ach, zolang we niet investeren in OV komt er meer luchtvervuiling en mag er helemaal niets meer gebouwd worden. Zoals ik al eerder zei: dit land gaat ten onder aan zijn eigen regels.

·
NascorInArgillaWalacria
1,665 Posts
Ik vraag me altijd af hoe de nieuwe regels in de andere EU nageleefd worden. Is de Raad van State roomser dan de paus? De regels zijn waarschijnlijk terrecht gesteld maar welk algemeen belang gaan voor en wint het algemeen belang uiteindelijk als de bewoners individueel op de hoogte zijn gesteld van de luchtvervuiling maar er toch voor kiezen daar te gaan wonen. Hoe zit dat eigenlijk met bestaande bebouwing, moeten de bewoners daar dan niet beschermd worden tegen luchtvervuiling en waar staan die in hun recht?

Kortom veel te veel gedoe, het is verstandiger de oorzaak aan te pakken, dus schonere auto's stimuleren i.p.v. achteraf gezeik. Maar ja, de rechtse regering kiest natuurlijk weer voor de kortetermijngedachte en schaft subsidies op schone energie e.d. af.

·
Registered
2,880 Posts
Per said:
Kortom veel te veel gedoe, het is verstandiger de oorzaak aan te pakken, dus schonere auto's stimuleren i.p.v. achteraf gezeik. Maar ja, de rechtse regering kiest natuurlijk weer voor de kortetermijngedachte en schaft subsidies op schone energie e.d. af.
inderdaad :)

·
Stadtaffe
2,731 Posts
Per said:
subsidies op schone energie hebben hier niks mee te maken. waar onze energie vandaan komt heeft niks te maken met hoeveel we in de auto zitten en hoeveel uitstoot auto's veroorzaken. beter jammer dat je dit punt aangrijpt om de 'rechtse regering' af te zeiken :)

als mensen er zelf voor willen kiezen om in een wijk te wonen die niet aan nieuwere strengere uitstootregels voldoet, dan moeten ze dat wat mij betreft lekker zelf weten.

·
Registered
18 Posts
Groen licht voor Meerstad

GRONINGEN- Groningen krijgt een nieuwe 'Meerstad' aan het water met daarin 10.000 woningen. Het Kabinet heeft vrijdagmiddag besloten deel te nemen aan het project en daarmee groen licht gegeven voor de ontwikkeling van het grootste nieuwbouwproject van Noord-Nederland.

Dit heeft gedeputeerde M. Calon (PvdA) vrijdagmiddag bekendgemaakt.

Bron: DvhN

Fantastisch nieuws eindelijk gaat deze grote woonwijk aan het oosten van de stad er komen.

·
Hoogvlieger
1,775 Posts
Typisch voorbeeld van een regeling waar niemand op zit te wachten, maar die om onduidelijke redenen toch door "Brussel" is ingevoerd. Als het allemaal echt zo streng wordt toegepast kan er zowat geen enkel project in de Randstad meer worden uitgevoerd; het gaat echt niet alleen om een strookje van 200 meter langs de snelwegen. Dat zou een schadepost opleveren van vele miljarden. De gevolgen op de
langere termijn zijn al helemaal niet te overzien. Ik ben wel benieuwd of dit soort onrealistische regelgeving door de europese grondwet nou juist wordt gestimuleerd of voorkomen...

·
Fan van de Neudeflat
2,499 Posts
Al jaren kiest Nederland voor ongebreidelde groei van het autoverkeer en voor het bouwen van woonwijken langs snelwegen. En als mensen ziek worden en doodgaan van de uitlaatgassen moeten ze niet zo zeiken, want ze houden vooruitgang tegen. :baaa:

Ok, ik stel het nu wel heel kort door de bocht, maar we moeten toch ook wel een keer gaan inzien dat luchtverontreiniging door verkeer een serieus probleem is dat meer levens eist dan bijv. terrorisme, een onderwerp waarvoor opeens wel allerlei wetten opzij geschoven kunnen worden. Ik hoop dat deze uitspraken van de Raad van State een wake-up call zijn voor de regering om echt eens na te gaan denken over duurzame mobiliteit.

·
NascorInArgillaWalacria
1,665 Posts
hooghoudt said:
subsidies op schone energie hebben hier niks mee te maken. waar onze energie vandaan komt heeft niks te maken met hoeveel we in de auto zitten en hoeveel uitstoot auto's veroorzaken. beter jammer dat je dit punt aangrijpt om de 'rechtse regering' af te zeiken :)

als mensen er zelf voor willen kiezen om in een wijk te wonen die niet aan nieuwere strengere uitstootregels voldoet, dan moeten ze dat wat mij betreft lekker zelf weten.
O jawel, schone energie en zuinigere auto's hebben hier wel degelijk mee te maken. Of ben je van plan om achteraf de regering aan te klagen? Juist dat is verlammend voor een economie. Stimuleren van milieubesparende economie al NL juist een voorsprong geven. Let maar op over een jaar of 20 schreeuwt de wereld daarom (alle Indiers en Chinezen willen immers ook een auto rijden)

·
Just another user
4,936 Posts
Had laatst in Cobouw een aardig plaatje zien staan waar er allemaal "vervuiling" was. Ik vond het nog wel meevallen met het oog op schonere auto's in de toekomst. Die kleine periode van "teveel" vervuiling kunnen we er nog wel bijhebben denk ik zo.

1 - 15 of 15 Posts