SkyscraperCity banner
1 - 20 of 21 Posts

·
Registered
7,209 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Dresden: 25 Mei 2006

Woensdag en donderdag ben ik naar Duitsland geweest met mijn ouders. Woensdag naar een bruiloft van een vriend en ex-collega van mijn vader en moeder in Stendal en donderdag naar Dresden.
Dresden is een erg mooie stad die me enorm is meegevallen. Ondanks dat de stad helemaal naar de klote is gebombardeerd doet het centrum toch nog heel oud aan. In Dresden waren ook erg veel toeristen, veel meer dan ik had gehad.

De Frauenkirche. Een erg mooie kerk in Dresden. Helemaal verwoest in de oorlog en na de wende weer helemaal herbouwt. De donkere stenen zijn stenen die nog over zijn gebleven van de oude kerk, de rest is allemaal nieuw.

De Semperoper met mijn pa op de voorgrond. De Semperoper is echt een gigantisch groot gebouw.

Het Residenzschloss. Binnenin bevindt zich een museum met allerlei diamanten, kristallen, robijnen voorwerpen. Ook veel ivoor, volgens mij liggen daar zeker 15 olifanttanden. Maar het zag er allemaal een beetje kitsch en overdone uit. De hoge entreeprijs niet waard

De Hofkirche op de Theaterplatz. Een van de mooiste pleinen van Europa. De Theaterplatz ligt naast de Elbe, de Zwinger, de Semperoper, het Residenzschloss en de Hofkirche.

Geloof het of niet maar dit is een voormalige tabaksfabriek, de Yenidze. Rond 1910 gebouwd in de Arabische stijl. Echt een groot en schitterend gebouw.

Uitzicht vanaf de Kreuzkirche. De enigste kerk die niet is verwoest in de oorlog! Op foto's was te zien dat zo'n beetje alle gebouwen om de kerk compleet verwoest waren maar dat de kerk zelf weinig schade had.

In de voorgrond zie je Kultur Palast. Het doet me een beetje denken aan het Palast der Republik in Berlijn

Het nieuwe stadhuis van Dresden.

Jammer van de spelfout ;)

Een wandschildering van meer dan 100 meter lang langs de weg van de Frauenkirche naar de Theaterplatz.

De Zwinger. Een pavillion dat is ontworpen voor feesten en toernooien. Dit gebouw is ook verwoest in de Tweede Wereldoorlog en later weer opgebouwd. Binnenin bevinden zich allerlei musea; een museum van allerlei oude barokke schilderijen, een porseleinmuseum en een museum met oude wetenschappelijke instrumenten.

Nogmaals de Semperoper

Een groot gouden beeld aan de Neustadt. Aan de andere kant van de Elbe. Hier was de sfeer ietsje minder. Vorig jaar hadden jongeren in Dresden willekeurig mensen (ook toeristen) in elkaar geslagen, dingen in de fik gezet en auto's kapot gemaakt. Ook nu stonden er ook grote groepen bier drinkende/dronken jongeren aan de oever van de Elbe maar nu stonden er ook grote groepen ME'ers omheen. Later op de avond waren er veel sirenes van politieauto's gehoord. Die dag erna was op het nieuws te horen dat er in Dresden niet al te veel ernstigs was gebeurd maar dat in andere dorpjes/steden toevallige voorbijgangers echt serieus gewond zijn geraakt.

En nogmaals de Frauenkirche. Echt een heel mooi gebouw de Duitsers op de bruiloft zijn er kennelijk ook erg onder indruk van. De eerste vraag was vaak: Dus je gaat morgen naar dresden? En daarna begonnen ze allemaal te vertellen over de hoe mooi de Frauenkirche wel niet is.

En mooi is ie.

:bowtie:

·
UP's and Downsss
2,184 Posts
Mooie serie! Ik ken Dresden; ben er 5 jaar geleden geweest omdat een Nederlands chirurg daar een operatie moest verrichtten..ik was zijn privechauffeur met zeer dikke Mercedes onder de kont. Heb er 2 dagen lang veel vrije tijd gehad, waardoor ik de stad heb kunnen bezichtigen.
Viel me op dat nog veel Duitse mannen van middelbare leeftijd de oude sfeer van Oost-Duitsland uitstraalden; compleet met shabby clothes en idiote pet op..
Was niet in vakantietijd, dus kreeg een goed beeld van de autochtonen daar.
Er waren wel veel nieuwe bouwprojekten rond het grote plein, in het centrum..maar het geheel had toch nog steeds een trieste armoedige uitstraling op de historische gebouwen na dan. Leuk om hier de stad weer terug te zien, had toen stom genoeg mijn fototoestel niet bij..
Vraag; heb jij dat ook ervaren in mensen en kleding, die mistroostigheid? En het geweld van kansloze jongeren...jammer!

·
Registered
7,209 Posts
Discussion Starter · #3 ·
Ik denk dat er dan heel wat veranderd is in 5 jaar. De stad had in mijn opzicht geen troostelooze uitstraling. Natuurlijk kon je de effecten van het communisme nog steeds erg goed merken. Grote brede straten, trams er tussendoor, veel commieblocks. Maar troosteloos vond ik het absoluut niet, zo'n straatbeeld heeft in mijn ogen ook wel wat. Het doet bijvoorbeeld lang niet zo armoedig aan als bijvoorbeeld buitenwijken van Praag of de Banlieus van Parijs. Bij de mensen kon ik ook weinig mistroostigheid ontdekken, in het centrum lopen vooral toeristen rond maar ook iets buiten het centrum waar ons hotel stond vond de algemene uitstraling van het straatbeeld absoluut niet troosteloos, de mensen waren ook niet armoedig gekleed zoals jij vertelde.

Bij de rode pijl. Tussen de commieblocks ligt ons hotel.

Wat me trouwens wel opviel is dat er ontzettend veel mensen moeilijk liepen in Dresden. Het was ook niet van een beetje hinken maar echt serieus moeilijk lopen.

Ik heb echt een zeer positief beeld overgehouden aan Dresden. Ik ben echt verrast, de stad was echt veel mooier dan ik had gedacht.

·
UP's and Downsss
2,184 Posts
Ik verbleef toen in een vier sterren Sheraton Hotel. Nou ja, goed om te horen dat het op jou allemaal positiever is overgekomen. Het straatbeeld was in die tijd wel ernstig vergrijsd; ik miste levendigheid, flair. Heb overigens wel genoten van het gezelschap; mocht met de heren chirurgen mee eten; leuke avond geweest :) Chirurgen zijn ook maar mensen..

·
Breda parel v/h zuiden!
590 Posts
Mooie foto's, jammer van het grauwe weer. Op foto 8 levert dit weer wel een leuk plaatje op moet ik zeggen.

Ik neem aan dat je dit jaar geweest bent, 2006 dus? :)

·
Registered
7,209 Posts
Discussion Starter · #6 ·
ChrissyBreda said:
Mooie foto's, jammer van het grauwe weer. Op foto 8 levert dit weer wel een leuk plaatje op moet ik zeggen.

Ik neem aan dat je dit jaar geweest bent, 2006 dus? :)
:doh:

Zulk grauw weer was het niet hoor. Tussen 12 en 2 motregende het een beetje maar daarna was het wel aardig weer.

·
Your advertisement here?
6,815 Posts
Een stad met behoorlijk veel (bijzonder!) mooie gebouwen. Toen ik hier als 15 jarig jongetje kwam maakte het een enorme indruk op me om al die commieblocks te zien, met in het achterhoofd het gegeven dat ook hier vroeger paleizen en een mooi centrum lagen. De omgeving van Dresden is ook erg mooi, we zijn nog stroomopwaarts wezen kijken naar oude Jugendstil villa's in de heuvels. Erg mooi.

·
Bas
14,389 Posts
Ik ben een paar jaar geleden ook in Dresden geweest, het Florence aan de Elbe. Ik was zeer onder de indruk van de pracht en praal van de stad. Jouw hotel lag toch op de route naar het Hauptbahnhof, heb je dat monsterachtige gebouw misschien op de foto gezet? In ieder geval bedankt voor de foto`s.

Op zich vond ik Dresden wèl een stad die door zijn gloriejaren heen zit. Mensen trekken er weg, terwijl de omgeving schitterend is. Er zijn inderdaad ook veel toeristen en aan de gastvrijheid van de Saksen kan het ook niet liggen. De stad en zijn omgeving hebben nog heel wat andere reliqieën uit het verleden, zoals in het havengebied, iets verder dan de Yenidze, een oud wijnpakhuis en verder stroomopwaarts het Blaues Wunder, een merkwaardige hangbrug over de rivier. Ach, in heel Dresden zet je zomaar een flinke stap terug in de 19e en begin 20e eeuw.... Zo konden wij de auto nog gratis in de binnenstad kwijt.....bij Arnie`s Rennstall, waar ze tijdens het eten alleen maar Heino draaiden.....Sechs Bier, bitte! :cheers:

·
Registered
7,209 Posts
Discussion Starter · #10 ·
Mijn hotel lag niet op de route naar het Hauptbahnhof dat ligt een stukje verderop. Maar langs die weg staan ook ongeveer dezelfde witte flatjes. Aan het station ligt ook een aardige winkelstraat maarja op Hemelvaartsdag zijn de winkels dicht.

·
Registered
7,209 Posts
Discussion Starter · #11 ·
DvW said:
Ziet er toch uit als een erg fraaie stad! Ik wil d'r ook eens gaan kijken. :cheers:
Dresden heb ik nu echt hoog staan. Ik denk dat in Duitsland alleen Berlijn en Munchen nog mooiere steden zijn dan Dresden. Ik ben er in ieder geval meer onder de indruk van Dresden dan van Keulen en hoewel ik er niet geweest ben lijkt Dresden me ook mooiere stad dan Hamburg en Frankfurt.

Het centrum van Dresden heb je in een dag gezien. Maar dan heb je ook een goed gevulde dag. De omgeving waarin Dresden ligt maakt het wel de moeite waard om er nog een paar daagjes te blijven. Meissen moet een mooie stad zijn en die Sachsische Schweiz lijkt me ook schitterend.

·
Bas
14,389 Posts
Klopt, ik weet nog alleen dat Accor en Ibis daar richting HBF hotels hebben, maar goed, buiten het centrum zijn veel Oostduitse steden voorzien van dezelfde 12 hoog flats uit de communistische tijd. In Halle, Leipzig, Dresden, Bautzen en zelfs in Hoyerswerda hebben we ons aardig verbaasd over deze `crap`. Tja, wat moet je met zulke flats? Ha, ha, dan maar hotelkamers erin! :)

Edit, Mijn favoriete steden in Duitsland: Bremen, Hamburg, Münster, Dortmund, Köln und ....Leer.

·
Bas
14,389 Posts
Wieder zurück nach Dresden.....

Op het Duitse forumgedeelte heeft iemand een thread met foto`s geopend over enkele trams in Dresden. Knalgeel, lekker opvallend. Een aanrader om even naar toe te klikken, veel plezier ermee. :)

·
Registered
6,672 Posts
Mooie serie van Dresden en zo te zien heb je het weer naar je zin gehad :).
Je reist er wat af de laatste tijd of niet ? :)

Ook voor mij is Dresden onbekend, maar dat is het grote probleem met Duitsland ;), er zijn zoveel mooie steden te bezoeken .

·
Registered
2,200 Posts
Mijn opa zat tijdens het bombardement in een concentratiekamp net buiten de stad. Ik ga er zeker nog eens naar toe. Het feit dat "Het stenen bruidsbed" het enige boek van Mulisch is dat enigszins te pruimen is, vind ik ook wel een goede reden. ;)

·
ruiten drie
868 Posts
Zo, dit Dresden had ik niet verwacht. Echt verrassend. Allles met meer donkere steen is neem ik aan ongeschonden gebleven in WOII?

·
efil4oremirp
1,568 Posts
Dacht ook altijd dat Dresden op een paar gebouwen na vrijwel niets meer voor-oorlogs had. Valt wel mee dus. Ik zie dat de stad zeker wel een bezoekje waard is, jammer alleen dat 't zo'n klere eind rijden is.

1 - 20 of 21 Posts