Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 94 Posts

·
My train goes everywhere!
2,783 Posts
Discussion Starter · #1 ·
http://www.burjdubai.com/

Dubai krijgt hoogste gebouw ter wereld

Uitgegeven: 9 december 2004 12:33

SEOUL - Dubai krijgt het hoogste gebouw ter wereld. Het Zuid-Koreaanse concern Samsung liet donderdag weten dat het een internationaal consortium gaat leiden die in het emiraat een gebouw neerzet van 800 meter hoog. De order voor het pand, dat 160 verdiepingen krijgt, is 850 miljoen dollar waard.

De werkzaamheden moeten in november 2008 klaar zijn. Tot nu toe heeft Taiwan de eer het hoogste gebouw ter wereld te herbergen, de zogeheten Taipei 101 Tower in de hoofdstad Taipei. Die is 509 meter hoog.

De nieuwe kolos, Burj Dubai genaamd, krijgt een vloeroppervlak van 500.000 vierkante meter. Er komt een hotel in, alsmede een winkelcentrum, kantoren en luxe appartementen.

www.nu.nl

·
Digue-le-Bois
1,133 Posts
Het is me nogal wat. 800 meter! :eek2:

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat, maar de bouw zelf zal ook al een indrukwekkende onderneming worden. Er zal wel een Discovery Documentaire van komen ofzo!

·
Registered
831 Posts
Mooi doelwit voor een 'revenge attack'. Laat ze daar maar even aan denken voordat ze dat ding neerzetten. :)

·
Registered
2,152 Posts
850 miljoen dollar vind ik niet duur voor zo'n gebouw, maar ja... das met alles daar. De arbeid en materialen zijn daar een stuk goedkoper dan hier. De regelgeving zal ook wel een stuk minder stroperig zijn.

·
Just another user
4,936 Posts
Dit nieuws is toch al 2 jaar oud ofzo???

·
Registered
2,152 Posts
@cymen:

Dit nieuws lijkt mij pas sinds vandaag bekend ;)

supercees said:
Het Zuid-Koreaanse concern Samsung liet donderdag weten dat het een internationaal consortium gaat leiden die in het emiraat een gebouw neerzet van 800 meter hoog. De order voor het pand, dat 160 verdiepingen krijgt, is 850 miljoen dollar waard.

De hoogte van het gebouw was ook tot nu toe altijd geheim gehouden.

·
My train goes everywhere!
2,783 Posts
Discussion Starter · #7 ·
Maar het is nu pas aanbesteed volgens mij... vandaar!

·
efil4oremirp
1,568 Posts
Ik wordt een beetje moe van die Dubai gasten hier op 't forum. 't is allemaal wel leuk hoor dat Dubai, maar ik kan 't op de een of andere manier niet serieus nemen. Die Dubainezen bouwen een hoop shit niet omdat ze het nodig hebben, maar omdat ze zo graag willen bouwen. Pure prestigekwesties.

·
Registered
2,152 Posts
@carfentanyl:

Gelukkig zijn de bouw van de Montevideo, Coolsingeltoren etc. etc. geen prestigekwesties...

·
Registered
340 Posts
705 meters volgens architectenweb:

e joint venture Samsung-BESIX-Arabtec zal in januari 2005 beginnen met de bouw van de Burj Dubai Tower in opdracht van Emaar Proporties, een in Dubai beursgenoteerd vastgoedbedrijf.
Dat heeft de directie van BESIX donderdag tijdens een persconferentie in de hoofdzetel bekendgemaakt. De toren, die in Dubai komt en 705 meter hoog moet worden, zal een hotel, appartementen en kantoorruimten herbergen.

e Burj Dubai Tower, wat 'de toren van Dubai' betekent, maakt deel uit van het Burj Dubai District, dat naast de wolkenkrabber ook The Dubai Mall, 's werelds grootste shoppingcenter, zal omvatten. Opdrachtgever van de toren is Emaar Properties, dat vandaag nog een tiental grote vastgoedprojecten heeft lopen. Voor de architectuur tekende het Amerikaanse architectenbureau Skidmore, Owings & Merrill LLP. Zij verwezenlijkten onder meer de Sears Tower in Chicago en de National Commercial Bank in Jeddah.
De joint venture haalde het contract, dat een waarde van 875 miljoen dollar heeft, binnen na elf maanden van studies en onderhandelingen. De participatie van BESIX bedraagt, net zoals die van het Zuid-Koreaanse Samsung, 35 pct. Arabtec participeert voor 30 pct.

"De werken in Dubai starten op 1 januari 2005 en de einddatum is voorzien rond eind november 2008. In totaal zullen de werken dus 47 maanden in beslag nemen", aldus Bart Wuyts, directeur communicatie bij BESIX. "De bouw van deze 'hoogste toren ter wereld' betekent voor ons bedrijf een nieuwe referentie op wereldvlak en zal ongetwijfeld nieuwe dimensies voor ons openen", aldus de BESIX-directie.

·
Aanstormend talent
708 Posts
De rest van Dubai wordt in een keer 'gedwarft'. Je zou eigenlijk voor de gein eens zo'n toren naast de DP moeten zetten.....

1 - 20 of 94 Posts