SkyscraperCity Forum banner

Dubai

4K views 37 replies 34 participants last post by  Sol 
#1 ·
Beste hoogbouwvrienden,

Ik heb vorige week een reisje gemaakt naar Dubai en heb er wat plaatjes geschoten die ik graag met jullie deel.
Enjoy!
______________________________________________________________


1.
Aangezien het busnetwerk minimaal is en de metro nog in aanbouw, ontkom je er haast niet aan een auto te huren. De stad is ook echt op motorverkeer ingericht plus het feit dat overal gebouwd wordt, maakt dat je als voetganger regelmatig een 8 baans weg moet oversteken wil je ergens komen.
Aanschouw onze wagen.


2.
Om van het gezeik af te zijn toch maar even op het palmeiland gaan kijken. Zoals verwacht lang niet zo bijzonder vanaf de grond als met google earth. De stam was een weg met aan beide zijden eindeloos deze zelfde gebouwen. Was dit niet van trump?


3.
De palm gaf nog wel een aardig standpunt voor het nemen van deze foto.


4.
De Almas tower van 360 meter in aanbouw


5.
Even snel vanuit de auto gemaakt maar meer om een idee te geven van de Jumeirah lake towers waar even een stuk of 80 glazen torens de lucht in gaan.


6.
Fake chryslers :eek:hno:
De ´architect´mag wat mij betreft hiervoor zwaar gestraft worden.


7.
's werelds hoogste nog niet op hoogte.


8.
Bling!


9.
Ooit neem ik een cursus PhotoShop, tot die tijd moeten jullie het doen met deze scheve foto.


10.
Uiteraard is het goed om soms even de steegjes in te gaan om wat sfeer te proeven en alternatieve beelden vast te leggen, zie hier.


11.


12.


13.


14.


15.
Voor de meeste parken leg je omgerekend 1euro neer om binnen te komen maar daar krijg je dan ook een prachtig verzorgd stukje groen voor terug.


16.
Hij is toch wel echt hoog...


17.
Let op die bazen bovenin!


18.
Keurig verzorgde bermen.


19.
Nog meer Jumeirah lake towers.


20.
En uitzicht op Dubai Marina.


21.
Met rechts de zoveelste shopping mall in aanbouw.


22.


23.
Indrukwekkende dichtheden hier.


24.
Hoogbouw langs de Sheik al Zayed road.


25.


26.


27.
Brandje


28.


29.
Dit is geen zwerver, een dutje doen in de berm op het heetst van de dag is de normaalste zaak van de wereld. Ik heb het zelf ook een paar keer gedaan.


30.
Het was al aardig heet maar de echte zomer moet nog aanbreken.


31.
Door de hele stad worden dit soort airco bushaltes gebouwd.


32.
De zandduinen op slechts een kilometer of 30 landinwaarts.


33.
Een prachtige commerciele woestijnsafari!


34.


35.
Kamelenpoep


36.
Helden


37.
In het oude centrum zijn verschillende 'souks', een soort markten met ieder hun eigen waar zoals goud, kleding of specerijen.


38.
Deze Ali wilde wel even poseren.


39.
Welke kant op is Mekka? :laugh:


40.


41.
Voor nog geen 20 cent vaar je naar de andere zijde van de Dubai Creek.
Helaas had ik niet door dat er vanaf hier een vlek rechtsonder op mijn lens zat.


42.
Tijdens een tocht door het binnenland en een stukje Oman.


43.
Oman dus, wat een hitte! Geen leven...


44.
Hier weer terug in the UAE


45.
Wilde ezels


46.
Een kameel is daar ongeveer zo bijzonder als een koe hier.


47.
en ook deze knapen kwamen veelvuldig voor. We hebben ook nog gazelles gespot maar helaas geen goede foto.


48.
Een droge rivierbedding


49.
Dubai Marina


50.
Over het ontwerp valt te twisten maar hoog zijn ze zeker.


51.


52.
Hoe lelijk wil je ze hebben...


53.
Een goed voorbeeld van hoe het dus niet moet.
De hoogbouw vanaf de al Zayed road ziet er welliswaar imposant uit maar daar is het dan ook mee gezegd, de plinten zijn doods en op de tweede linie staat het vol met giga parkeergarages. De linie daar dan weer achter bestaat uit woningbouw van 1 laag hoog!
Duidelijk geen hoogbouw als gevolg van stedelijke factoren, maar simpel showgedrag met overwegend flutontwerpen die niets toevoegen aan de omgeving.


54.


55.


56.
dacht te hebben gelezen dat dit een tunnelbak voor vrachtverkeer gaat worden. Verder nog wat 300plussers in aanbouw en ~650 meter verscholen


57.
Optocht


58.




Tering dat koste een hoop tijd, wat reacties zou tof zijn. :hi:
 
See less See more
58
#4 ·
Hele vette serie! Geeft volgens mij een prima weerspiegeling van de stad in zijn geheel. Ik begin wel minder en minder in de toekomst van de stad te geloven. Er gebeurd gigantisch veel, maar naar mijn idee niet op menselijk niveau waardoor het nooit het aantal mensen aan zal kunnen trekken als gepland.
 
#6 ·
Mooi serie, Jammer alleen dat het nieuwe gedeelte van Dubai niet zozeer oogt als een stad maar meet als een verzameling, op zich zelfstaande (niet al te fraaie) kantoor gebouwen. Desondanks zou ik graag Dubai een keer bezoeken, alleen niet al te lang.
 
#13 ·
Volgens mij is Dubai een verkeerschaos. Naar ik begrepen heb de stad met de meeste files na Cairo in het Midden-oosten. En dat is nogal een schaalgrootte verschil. Maargoed, volgens mij heb je ook niet heel veel snelwegen behalve die enorme brede Sheik Zayed Road. Veel rotondes enzo, en afritten die het niet kunnen verwerken samen met niet bepaald veilig weggedrag.
 
#15 ·
Wauwww, daar zitten mooie foto's tussen zeg, zoals foto 24, 28, 32 en 33. En de rest is ook erg mooi en vooral indrukwekkend. Ik zou daar dan ook graag eens op vakantie willen. Je hebt daar ogen tekort om te kijken.

Hoe is de bevolking? Aardig, vriendelijk of nogal op zichzelf? In Egypte of Jordanie vind ik de bevolking erg gastvrij iig, dus ben benieuwd hoe het daar is. Is het leven daar duurder dan hier of niet? Wel veel luxe allemaal zeg en mooie auto's zo te zien.
 
#17 ·
Bedankt voor de reacties.


Het is inderdaad een ramp om er te rijden. Vooral in de spits is het niet te doen maar ook daar buiten sta je regelmatig klem. Qua rijgedrag van de locals viel het me nog enigszins mee na de verhalen die ik hier van tevoren al over hoorde.
Rondom het oude centrum is een groot gebrek aan parkeerplaatsen maar daar buiten valt dat wel mee. Parallel aan de al Zayed road liggen nog twee snelwegen die voor langere afstanden een goed alternatief zijn. Ze hebben wel de rare gewoonte om rotondes toe te passen bij kruisingen of afslagen van de snelweg wat nogal chaotische situaties oplevert. Verder viel het me op dat de wegen er overal in zeer goede staat bij liggen, zelfs tot diep de woestijn in zal je er geen put in het wegdek kunnen ontdekken.

De Dirham is gekoppeld aan de dollar dus daarom zijn de prijzen er nu relatief laag. Eten en vooral benzine zijn goedkoop. De overnachtingen zijn wel vrij duur.

De mensen zijn er wel rustig en totaal niet opdringerig. Er zijn veel verschillende culturen omdat er uit allerlei landen mensen naar toe zijn getrokken voor het werk. Vooral in de bouw zitten veel mensen uit India en de Filipijnen. Deze mensen zijn heel bescheiden en onderdanig.
 
#22 ·
Foto 16:eek:

Complimenten Knurft! Ik vind de foto's erg geslaagd! Ik vind het ook leuk dat je gewoon even een weekje naar Dubai gaat, het tekent je ondernemingsgezindheid.

Ben je trouwens naar dat Noordelijke puntje van Oman (richting Qumzar) geweest, of echt naar het grote deel van het land? En had je een visa nodig? Het lijkt me namelijk ook nog steeds erg gaaf om een keer te doen.

Ben je bij Jumeirah Beach nog zeeslangen tegengekomen? Ik kwam ze de vorige keer wel tegen.

Laatste vraag: De temperatuur? Was het een beetje uit te houden? Graadje of 35 a 40?
 
#28 ·
Nogmaals dank voor de positieve reacties.

Ik weet ook niet goed hoe het met de bezettingsgraad van de gebouwen staat. Er staat wel vrij veel te huur maar vaak wordt bij nieuwbouw de ruimte opgekocht door investeerders die voor langere termijn het risico willen dragen. Op die manier zou je dus kunnen zeggen dat er wordt gebouwd voor leegstand. Maargoed investeerders zijn ook geen non-profit organisaties dus je mag aannemen dat ze weten waar ze mee bezig zijn. In andere gevallen is het volgens mij ook echt geen probleem als het onrendabel is, het gaat dan puur om prestige. De Burj al Arab is daar nog wel het beste voorbeeld van, een quote van wiki: 'Het ontwerp en de bouw van het hotel was zo duur, dat men heeft geschat dat het hotel 400 jaar lang moet worden volgeboekt om rendabel te kunnen zijn.'


Ben je trouwens naar dat Noordelijke puntje van Oman (richting Qumzar) geweest, of echt naar het grote deel van het land? En had je een visa nodig?
Het was het grote deel van Oman. we zijn niet echt diep het land ingetrokken maar eigenlijk moet je er aan de grens nog een autoverzekering afsluiten van €40 maar dat hebben we niet gedaan. Je hebt geen visum nodig.

Ben je bij Jumeirah Beach nog zeeslangen tegengekomen? Ik kwam ze de vorige keer wel tegen.
Geen slangen gezien doc, wel veel mooie vissen en een soort mudskippers.

Laatste vraag: De temperatuur? Was het een beetje uit te houden? Graadje of 35 a 40?
Idd rond die koers en in het binnenland natuurlijk nog een stukje hoger.
 
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.
Top