SkyscraperCity banner
1 - 20 of 72 Posts

·
Registered
6,629 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Dubbelstad 330.000 inwoners

bron : www.tctubantia.nl

Remkes haalt Dubbelstad van stal

ENSCHEDE - Minister Remkes blaast de Dubbelstadgedachte nieuw leven in. De minister van Binnenlandse Zaken ziet in een 'vergrote Dubbelstad' met Enschede, Hengelo, Almelo en Borne de oplossing voor de bestuurlijke problemen in de regio. De Regio Twente kan wat hem betreft verdwijnen.
Remkes pleit voor herindeling in het stedelijk gebied van Twente. De minister wil grote, slagvaardige gemeenten. Voor Twente zou dat een terugkeer naar de oude Dubbelstad-discussie betekenenm of zelfs een 'vergrote' Dubbelstad waarin vier gemeenten fuseren.
Verder wil de minister opschaling van regionale taken en bevoegdheden naar de provincie. Daarmee is de Regio Twente, het samenwerkingsverband van veertien Twentse gemeeten, terug bij af. Die zou (op basis van de Pluswet) net verkregen extra taken en bevoegdheden op moeten inleveren.
In een aan de Tweede Kamer gestuurde notitie met als titel 'Maatwerk in het Middenbestuur' schrijft de minister: 'De Plusregio is voor de komende periode een belangrijk bestuurlijk gremium om regionale problemen aldaar opgelost te krijgen. De vraag is gewettigd in hoeverre op langere termijn het zware pakket van taken en bevoegdheden, dat aan zeven Plusregio's zonder onderscheid te maken is toegekend, wel in alle opzichten nodig is.'

Of we hier nu blij of niet blij mee moeten zijn weet ik niet ?
Maar in de discussie toen de tijd met Twentestad ....zou het betekenen dat deze gemeente de op 4/5 na grootste van Nederland zou gaan worden .
Nu met Almelo erbij zou dat betekenen de 4de plaats van Nederland .
Met een aantal van 330.000 inwoners .

Nog een uitleg tussen de verschillen als het uitgevoerd zou worden .

Regio Twente is het gehele groene gebied + 600.000 inwoners .
En het rood aangegeven gebied zou dan Dubbelstad betekenen ( op de vorige pagina had ik dit zelf al aangegeven, nu staat het dus in de krant ) .
Dit omdat het rode gebied eigenlijk voor de meeste inwoners zorgt op een redelijk klein grondgebied .

Rood =
Resp Almelo / Borne / Hengelo en Enschede ( van links naar rechts )
Dat gebied is goed voor zo'n + 330.000 inwoners

·
Registered
6,629 Posts
Discussion Starter · #2 ·
Zou kunnen betekenen dat dit schema dus veranderd .

1 Amsterdam 743.960
2 Rotterdam 587.306
3 's-Gravenhage 476.104

Dubbelstad 330.000

4 Utrecht 282.145
5 Eindhoven 209.350
6 Tilburg 200.293
7 Groningen 181.206
8 Almere 178.984
9 Breda 169.943 (jan. 2006)
10 Nijmegen 159.735

·
onregelmatig bezoeker
507 Posts
Ik vind het maar een gekke naam: dubbelstad?
Dat past veel meer bij Arnhem en Nijmegen. En het KAN met zijn bijna aaneengesloten verbouwing en pakweg 740.000 inwoners zal administratief Dubbelstad veruit voorbij gaan op het lijstje. Maar wat doet dat er nu toe?

De stedendriehoek Apeldoorn, Zutphen en Deventer snap ik .

Maar dubbelstad Enschede, Borne, Hengelo, Almelo? Het lijkt me logischer het geheel Twentestad te noemen.

·
Registered
6,629 Posts
Discussion Starter · #4 ·
Ja ik bedenk het ook niet .
Ik vind het alles wel goed zo .
Enschede leeft als nooit te voren ( na het debacle Twentestad wat ooit eerder in aanmerking kwam ) .
En dan mag Enschede wel minder inwoners hebben tegewoordig dan de top 10 van NL .
Maar er valt net zoveel te beleven als in Groningen / Nijmegen / Breda en dergelijke .

Dus wat ik al zeg ik vind het wel goed zo .

·
Crooswijkert
5,785 Posts
Lijkt me dan dat de andere grote gemeentes ook voor zo'n herindeling in aanmerking moeten komen en dan met name Eindhoven!

Er liggen zoveel kleinere gemeentes omheen die (bijna) aan de stad zijn vastgegroeid dat het me niet meer dan een logische zet lijkt.

Die herindeling had zowieso een aantal jaren geleden al uitgevoerd moeten worden, stom om het toen te schrappen :bash:

·
Registered
6,629 Posts
Discussion Starter · #6 ·
Ach laat ze het maar uitzoeken daar .
Wat ze soms daar in Den Haag enzo willen .
Stelletje gekken zijn het soms wel .

Net zoals met de Zuiderzeelijn .
Eerst niet, nu wel weer .
Sluiting luchtbasis Twente en nu opeens weer steun ?
Weten ze het zelf nog wel ???

Vind het zelf zo wel goed eigenlijk .

·
Registered
1,066 Posts
Op het kaartje is goed te zijn hoe Almelo daar feitelijk bij aan 'bungelt'. M.i. totale onzin om Almelo
in deze zin te betrekken bij Borne, Hengelo en Enschede.

·
Registered
6,629 Posts
Discussion Starter · #8 ·
Als het dan echt moet gebeuren zie ik liever Enschede/Hengelo/Borne/Oldenzaal samengaan .
Want dat vormt wel 1 stedelijk gebied met de lcuhthaven Twente als middelpunt .

En met deze band .
Die nu eigenlijk door iedereen over het hoofd ziet creeer je ook een Autobaan Ring ( die voor een klein deel onderbroken is ), om deze stedenband heen .
Als ik bijv. in Enschede Noord moet zijn neem ik niet de afslag Enschede West .
Maar rijdt ik gewoon door richting Oldenzaal en pak daar de afslag dan .
Iets wat Twentenaren zelf wel weten maar over het algemeen in Nederland niet aangegeven word .

·
Registered
387 Posts
Ach, die gaat toch dicht. ;)

Tijd om eens weer een heerlijke Twentestad-discussie op poten te zetten.

·
Your advertisement here?
6,812 Posts
Ziet er op de kaart erg leuk uit, maar ik moet er niet aan denken dat ze alle dorpjes en steden bij elkaar harken en dat één stad noemen. Een soort van Tilburg in het kwadraat zeg maar. Nee, hoeft voor mij niet.

·
Alias Thec
1,365 Posts
Almelo ligt zo ver van Enschede af dat de term 'stad' gewoon niet op zijn plaats is. En inderdaad er zijn dichtbevolktere gebiedenm, waarbij verschillende gemeente bebouwingen TEGEN elkaar aan hebben liggen. Regio Eindhoven, Utrecht, Heerlen en de gehele rijnmond zowat

·
ruiten drie
868 Posts
Te laat Remkes, Almelo krijgt juist een nieuw stadhuis. :)

Doet me denken aan Van Basten die de Nederlands/Belgische competitie-fusie opeens nieuw leven in wil blazen. Compleet kansloos.

·
Registered
6,629 Posts
Discussion Starter · #14 ·
Vind dit ook kansloos :

En waarschijnlijk de bestuursleden van onze gemeenten ook .

Want uit hun reactie op RTV Oost is dat wel te blijken www.rtvoost.nl

·
Registered
1,330 Posts
Die bestuurlijke problemen moet gewoon worden opgelost. Die samenwerking heeft wellicht ook wat meer tijd nodig. Daar is niet perse een 'trio-stad' voor nodig. De steden moeten nog intensiever gaan samenwerken, zonder ieders identiteit te verliezen. Een (nog) krachtige(re) bestuurlijkje toplaag is effectiever naar mijn mening. Ik zie meer in een stadsprovincie of gewoon de Netwerkstad Twente. En waarom de Provincie nu meer bevoegdheden zou moeten krijgen snap ik al helemaal niet. Wat heeft 'Zwolle' nu met Twente. Als Zwolle meer zeggenschap krijgt in Twente zijn we terug bij af, want dan worden ze het ook niet met elkaar eens.

·
Registered
6,629 Posts
Discussion Starter · #16 ·
Ze moeten de zetel eens een keer afgeven aan deze regio .
En anders laten ze maar nog een provincie extra er aan te voegen .
Dat gezeik ook altijd tussen die bestuursleden .

Het enigste wat hier uit Zwolle komt is de trein in alle 3 de steden en dat willen we graag zo houden ;) .

·
Jazzadelic chill
1,718 Posts
laten we het dan groot hengelo noemen.
dan hoeven we de borden op de A1 niet te vervangen. :cheers:

·
Banned
6,813 Posts
Utrecht is tegenwoordig ook 330.000 hoor;)

En we groeien richting de 400.000. Binnenkort komt Rijnenburg erbij, en als het stuk tussen Nieuwegein en Houten straks volgebouwd wordt (wat in de toekomst gaat gebeuren), dan zitten we richting de 450.000:)

·
Registered
1,979 Posts
Bizar dat het plan nieuw leven wordt ingeblazen.... Ook bizar dat ik nu reacties van mensen lees over de schijnbare onzin van het plan, terwijl in andere threads de Hengeloers werd verweten dat zij ongeveer 10 jaar geleden tijdens een referendum tegen de Dubbelstad hebben gestemd (overigens hoorde ik destijds bij de 8% Hengeloers die voor hebben gestemd).

Het idee was destijds, en dat zal nu niet veel anders zijn, dat de Dubbelstad een sterke vuist richting Den Haag kon maken. Dit in tegenstelling tot de regio Twente met haar eeuwige bestuurlijke verdeeldheid (lees alleen al de threads die over Twente gaan en de reacties van de forumleden uit de diverse Twentse plaatsen... dat zegt volgens mij al veel). Twente is al zeker sinds de jaren '60 bezig met bestuurlijke eenheid, tot op heden echter zonder resultaat. Ik heb dan ook de hoop dat een Dubbelstad meer kansen voor Twente biedt. Kijk bijvoorbeeld naar de noordelijke provincies, waar de samenwerking stukken beter is. Zij krijgen het mogelijk voor elkaar dat ze een HSL vanuit Schiphol/Adam krijgen... Lijkt me eerlijk gezegd kansrijker als deze vanuit Schiphol/Adam via Twente naar Berlijn zou worden aangelegd. Ik heb er echter nog nooit een Twentse bestuurder over horen praten (maar dat laatste kan ook aan mij liggen).

Overigens was de naam Dubbelstad destijds slechts een werknaam. Het idee was om de gemeenten te laten fuseren tot één gemeente, waarbij de afzonderlijke plaatsen hun eigen plaatsnamen hielden. Mischien dat wij hier voorstellen voor een nieuwe naam kunnen doen? Laat ik beginnen met gewoon Twente, of om het verschil met de regio duidelijker te maken: Twenthe. Een andere die ik destijds voor de gein in de kroeg opperde was Tripoli, maar dat gaat niet meer op met Almelo erbij... ;)

1 - 20 of 72 Posts