Dublin - deel 3
37. De biologische markt op
Meeting House Square, een met opklapbare parasols te overdekken pleintje in Temple Bar. Met al die heerlijke sapjes en hapjes kun je daar een prima alternatief ontbijt samenstellen.
38. Het controversiële kantoor van de
Central Bank of Ireland aan Dame Street uit 1980 valt behoorlijk op. Helaas heb ik het alleen vanaf de Liffey op de foto gezet.
39. De 120 meter hoge
Dublin Spire (officiele naam:
Monument of Light) op de middenberm van O' Connell Street. Ontwerp Ian Ritchie (2003).
40 Dublin Spire. Blijft een bijzonder kunstwerk, dit.
41. Aangezien het railnetwerk in Dublin relatief onderontwikkeld is vergeleken bij steden van vergelijkbare grootte is de bus het belangrijkste vervoermiddel in de stad. In Dublin rijden iets meer dan 1000 bussen rond. Bijna allemaal zijn het dubbeldekkers. Onder de vijf verschillende typen die ik kon onderscheiden (en waarvan ik er een aantal ook herkende uit Londen) was deze, met zijn ronde koplampen, wel het best vertegenwoordigd. Overigens is er nergens een behoorlijke lijnenkaart van de bus te vinden. Niet op internet, niet bij het kantoor van
Dublin Bus. Een lijnenkaart, die bestaat eenvoudigweg niet. Bizar!
42. De meeste Georgiaanse blokken bevinden zich op de zuidoever van de Liffey maar ook op de noordoever, ten noorden van O’Connell Street zijn de nodige Georgiaanse panden met hun opvallende voordeuren te vinden.
43. The Lodge, een schattig huisje uit 1811 aan het
Blessington Street Basin, een in onbruik geraakt waterbassin dat is omgetoverd tot een idyllische vijver met een klein parkje eromheen.
44. Aan de noordzijde van het Blessington Street Basin bevindt zich een buurtje met hele kleine arbeiderswoninkjes.
45. Straatje in de wijk Phibsborough.
46. In onbruik geraakte silo aan het Royal Canal.
47. Ernaast staat dit stoere en strenge complex. Ik had niet het idee dat het bewoond werd. Wat de functie dan wel is zou ik niet weten.
48. Het vervallen gedeelte van
Glasnevin Cemetery (ook wel Prospect Cemetery genoemd), de belangrijkste begraafplaats van Dublin en heel Ierland, ligt er bij als een slagveld.
49. O’Connell’s Monument op Glasnevin Cemetery. Daniel O’Connell was een belangrijk Iers staatsman in de 19e eeuw.
50. Andere delen van Glasnevin Cemetery liggen er een stuk beter bij.
51. Naast Glasnevin Cemetery liggen de
National Botanic Gardens. Dit is de Palm House uit 1884, de grootste kas. Ontwerper van deze monumentale kassen is Richard Turner, die ook verantwoordelijk was voor de prachtige (en veel grotere) kassen in Kew Gardens in Londen en voor soortgelijke kassen in Belfast.
52. Palm House.
53. Het cactusgedeelte in het Palm House.
54. Interieur Palm House. Anders dan in Kew Gardens in Londen zijn de loopbruggen helaas niet toegankelijk.
55. De
Curvilinear Range stamt uit 1848. Okee, ik geef toe, toen ik er was wist ik niet dat deze kas zo heette, ik heb de naam opgezocht op Wikipedia.
56. Prachtig lijnenspel binnen in de Curvilinear Range.
57. Curvilinear Range.
58. Terug naar het Palm House met ervoor een fraaie treurbeuk (?).
59. In een kleine, iets modernere kas werd een veiling van diverse orchideeën georganiseerd. Schitterende bloemen zijn het. Laat ik er eentje posten.
60. Vervolgens wandelden we vanaf Glasnevin richting
Phoenix Park, dat met een oppervlakte van 8 km² het grootste stadspark van Europa is. Onderweg kwamen we weer veel straatjes met kleine rijtjeshuizen tegen, zoals hier in de buurt van de North Circular Road.
61. Van het enorme Phoenix Park hebben we alleen het kleine stukje aan het begin bekeken. De zon, de ijscoman en de prachtige grasvelden nodigden uit voor een heerlijk uurtje relaxen, dus ik heb hier erg weinig foto’s gemaakt. In Phoenix Park bevindt zich het
Wellington Monument. Deze 70 meter hoge obelisk uit 1814, opgericht ter ere van de overwinning van de in Dublin geboren generaal Wellington in de Slag bij Waterloo, is de op een na grootste obelisk ter wereld, na de obelisk in Washington DC. Overigens vond die generaal het maar niks dat hij hier op deze manier werd geëerd. Erg veel zin om hem behoorlijk op de foto te zetten had ik niet. Maar zo, met die tulpen, de bomen en de lichtval vind ik hem eigenlijk veel mooier.
62. Van Phoenix Park gingen we weer terug de stad in. Ter hoogte van Heuston Station ligt een brug over de Liffey die volledig vrij is gemaakt voor de trams van de
LUAS Red Line en voetgangers. Op de achtergrond de Guinness Brouwerij St. James's Gate.
63. Smithfield Plaza, het hart van de wijk Smithfield. Deze arbeiderswijk is sinds de jaren ’90 grootscheeps gesaneerd. Rechts de
Smithfield Chimney Viewing Tower. De uitkijktoren bovenop de schoorsteen is al enkele jaren gesloten wegens renovatie. De straatverlichting is redelijk megalomaan te noemen.
– wordt vervolgd –