SkyscraperCity Forum banner

Dublin (april 2012)

8582 Views 24 Replies 12 Participants Last post by  Patrick Highrise
Van 19 tot 23 april verbleef ik met mijn vriendin in Dublin. In deze thread een selectie van mijn foto’s.

1. River Liffey, de rivier die in oostelijke richting door Dublin stroomt.

2. Over de Liffey ligt sinds 1999 een Millennium Bridge. Deze is wel iets bescheidener dan zijn Britse naamgenoten in Londen en Newcastle.

3. Ha’penny Bridge (1811). Ooit een tolbrug. Prijs per passage: een halve penny, vandaar de naam.

4. O’Connell Street, de belangrijkste boulevard van Dublin, met de Dublin Spire.

5. Loopline Bridge met op de achtergrond kantorencomplex George's Quay Plaza(58,8 meter) een van de vele dubbeldekkers die in Dublin rondrijden.

6. Loopline Bridge, gietijzeren spoorbrug uit 1891.

7. Liffey met Loopline Bridge en rechts de Liberty Hall Tower, met 59,4 meter en 19 verdiepingen een van de weinige hoge gebouwen in de Ierse hoofdstad.

8. Custom House. Dit neoclassisistische gebouw werd als symbool van de Britse bezetter beschouwd en werd door de IRA verwoest in 1921. Na de Ierse onafhankelijkheid werd het weer herbouwd. Voor de verwoeste koepel werd een andere steensoort gebruikt, wat verklaart waarom deze donkerder van kleur is.

9. City Quay.

10. Brug over kanaal naar George’s Dock.

11. chq Building (Custom House Quay), tot winkelcentrum verbouwd pakhuis.

12. Interieur chq Building.

13. Samuel Beckett Bridge (Santiago Calatrava, 2009), in Krimpen aan den IJssel en Rotterdam gebouwd en in 2007 naar Ierland gevaren.

14. De weinige rondvaartboten die er zijn zien er robuuster en lomper uit dan wat we in Amsterdam gewend zijn.

15. Mooi gerenoveerd bakstenen havenkantoor.

16. Het onvoltooide skelet van het gebouw voor de Anglo Irish Bank. Als gevolg van de crisis ligt de bouw al enige tijd stil, had ik begrepen.

17. Vanaf de East Link Bridge heb je zicht op de havenactiviteiten in het uiterste oosten van de stad. Containers, enkele fraaie silo’s en (niet op de foto) de twee schoorstenen van de electriciteitscentrale domineren het beeld.

- wordt vervolgd –
1 - 20 of 25 Posts
Ha leuk, ik had de meeste foto's al op je Facebook gezien. Krijg toch altijd weer heimwee als ik foto's uit Ierland zie, ben er zelf in 2007 geweest.
Dublin - deel 2

18. Ringsend Road met op de achtergrond de bewaarde silo’s en woontoren Altovetro langs het Grand Canal Dock.

19. Zicht op het Aviva Stadium (voetbal en rugby), het 51.700 plaatsen tellende stadion dat in de plaats kwam van het oude aftandse Lansdowne Road (=het stadion waar Oranje op 1 september 2001 definitief kwalificatie voor het WK van 2002 misliep).

20. Straatje in Ringsend. Buiten het centrum komen de electriciteitskabels al snel boven de grond.

21. South Lotts Road met op de achtergrond Old Dublin Gasometer, een tot luxe appartementen verbouwde gashouder.

22. Old Dublin Gasometer in vol ornaat. Toch jammer van dat kleine pandje op de voorgrond al geeft zo’n contrast het geheel ook de nodige charme.

23. Straatje in Ringsend met de silo’s langs het Grand Canal Dock.

24. De staalconstructie van de gasometer.

25. Het binnenhof in de vernieuwde gasometer.

26. Altovetro, een slank en zéér exclusief appartemententorentje aan het Grand Canal Dock.

27. De grote betonnen silo’s aan het Grand Canal Dock.

28. Bord Gaís Energy Theatre (2010), een ontwerp van Daniel Libeskind. Tot begin dit jaar heette het het Grand Canal Theatre. Op de voorgrond de opvallende verlichting van het Grand Canal Square. Het schijnt er ’s avonds wel bijzonder uit te zien, maar ik heb het alleen overdag gezien.

29. Dublin Convention Centre. Tsja, wat moet je hiervan zeggen… We nemen een kubus, we nemen een cilinder...

29. Sean O’Casey Bridge, fraaie voetgangersbrug uit 2005.

30. Sean O’Casey Bridge.

31. Na deze wandeling door de Docklands gingen we terug de stad in. In het mooie park op Merrion Square was de lente al volop zicht- en ruikbaar.

32. Een van de symbolen van Dublin zijn de deuren van de vele Georgiaanse bouwblokken in de stad. Deze opvallende deuren contrasteren sterk met de strakke indeling van de rest van de bakstenen gevel.

33. Die Georgiaanse Deuren zijn er in allerlei soorten en maten en in allerlei kleuren. Ze blijven fascinerend.

34. In een straatje aan de achterzijde van een statige Georgiaanse straat troffen we deze fraaie wagen aan.

35. Woonboten in het Grand Canal ter hoogte van Grand Parade. Het kanaal loopt deels in een halve ring om het zuidelijke deel van de binnenstad.

36. Het Grand Canal wordt gekruisd door de LUAS Green Line, een van de twee lightrail lijnen die Dublin rijk is. Boven het kanaal bevindt zich de halte Charlemont. De Green Line volgt voor het grootste deel het bewaarde tracé van de Harcourt Street Railway Line, een oude, in 1958 opgeheven spoorlijn en is dus grotendeels kruisingvrij. De lijn kan in de toekomst relatief eenvoudig tot een volwaardige metrolijn worden omgebouwd. Op de lijn rijden 43 meter lange zevendelige Alstom Citadistrams.

- wordt vervolgd –
Hele fijne beelden van deze stad die ik helaas nog niet eerder bezocht hebt. :)
Ik ben vorig jaar ook in Dublin geweest. De sfeer is gezellig. Maar de stad is nu ook niet van die aard dat je er twee uur voor wil vliegen. Enkel als je toch van plan bent Ierland te bezoeken moet je er geweest zijn.

Dublin voelt ook aan als een kleine stad. Hoewel het qua inwonersaantallen vergelijkbaar is met Brussel doet het eerder aan Antwerpen denken als je er loopt.

Het tofste vond ik de grote naald in O'Connell Street.
^je kan er makkelijk een paar dagen rondbrengen dus zie het probleem van 1,5u vliegen niet. Zelf ben ik er 2,5 dag geweest tijdens een 10daagse trip door Ierland.
Ziet er tocht eigenlijk typisch Brits uit. Ik weet het, een belediging voor alle Ieren, maar toch.
Super leuke foto's! Het laat een kant van Dublin zien die ikzelf nog niet ken. Ik heb in 2005 een bezoek gebracht aan de Ierse hoofdstad. Er werd toen veel gebouwd (o.a. O'Connell Street werd opnieuw ingericht) en ik herinner me ook nog goed hoe veranderlijk het weer was. In minder dan 5 minuten veranderde het van regen naar zon en weer terug naar regen. Om gek van te worden :D Een hoogtepunt vond ik mijn bezoek aan Howth, een klein dorpje ten noorden van Dublin. Ben je daar nog geweest?
^^Het klimaat is inderdaad het grootste nadeel aan Ierland en Dublin. Het meest voorkomende weertype is 'grijs weer'. In de zomer is het er ook gemiddeld 10 graden kouder dan bij ons. In de winter gaat de temperatuur niet vaak onder het vriespunt. Het verschil tussen winter en zomer is er vrij klein. Bijzonder saai weer dus.
Dank jullie wel voor de reacties! Toen ik er was was het een graad of 9, 10. Maar met die felle zon toch aangenaam, mits je uit de wind bleef. De buitjes waren irritant maar duurden nooit erg lang.

@ De Klauw: het is inderdaad een heerlijk overzichtelijke stad. Net als Antwerpen of Amsterdam. Prima bewandelbaar. Drie hele dagen en nog een namiddag/avond was ook wel genoeg. Al zou ik er zo nog een keer heen gaan.

@ wc eend: mee eens. Ik ken van de UK alleen Londen (en wat ik van de stadjes heb gezien waar de boottrein van Harwich doorheen reed) en daar deed Dublin ook soms sterk aan denken. Tel daar de geschiedenis (onderdeel van het Verenigd Koninkrijk tot 1921), en zaken als het links rijden en de onvermijdelijke dubbeldekkers bij op en het is een volkomen logische vergelijking.

@ Remski: nee, voor de zondag was de keuze een tripje naar Howth of naar het zuiden (Killiney, Dalkey, Sandycove en Dún Laoghaire). Ook omdat ik graag de DART (soort S-Bahn) wilde pakken. Het werd het laatste (en daar had ik geen spijt van, de foto's volgen nog). Maar dat Howth mooi is had ik wel begrepen, het staat ook op mijn lijst voor een volgende trip, ergens in de toekomst.

Morgen ga ik verder!
Mooi! Ik had er ook op Facebook al het nodige van gezien, maar dit kijkt wel even rustiger.

Ziet er tocht eigenlijk typisch Brits uit. Ik weet het, een belediging voor alle Ieren, maar toch.
Dat is ook mijn indruk. Het geldt voor heel Ierland wel 'n beetje, vrees ik. Een katholiek Engeland met her en der restanten van de Ierse taal, die nu vooral folklore is. Ik zou er niet snel heengaan, dan vind ik het échte Engeland toch interessanter (niet in de laatste plaats op biergebied).
Dublin - deel 3

37. De biologische markt op Meeting House Square, een met opklapbare parasols te overdekken pleintje in Temple Bar. Met al die heerlijke sapjes en hapjes kun je daar een prima alternatief ontbijt samenstellen.

38. Het controversiële kantoor van de Central Bank of Ireland aan Dame Street uit 1980 valt behoorlijk op. Helaas heb ik het alleen vanaf de Liffey op de foto gezet.

39. De 120 meter hoge Dublin Spire (officiele naam: Monument of Light) op de middenberm van O' Connell Street. Ontwerp Ian Ritchie (2003).

40 Dublin Spire. Blijft een bijzonder kunstwerk, dit.

41. Aangezien het railnetwerk in Dublin relatief onderontwikkeld is vergeleken bij steden van vergelijkbare grootte is de bus het belangrijkste vervoermiddel in de stad. In Dublin rijden iets meer dan 1000 bussen rond. Bijna allemaal zijn het dubbeldekkers. Onder de vijf verschillende typen die ik kon onderscheiden (en waarvan ik er een aantal ook herkende uit Londen) was deze, met zijn ronde koplampen, wel het best vertegenwoordigd. Overigens is er nergens een behoorlijke lijnenkaart van de bus te vinden. Niet op internet, niet bij het kantoor van Dublin Bus. Een lijnenkaart, die bestaat eenvoudigweg niet. Bizar!

42. De meeste Georgiaanse blokken bevinden zich op de zuidoever van de Liffey maar ook op de noordoever, ten noorden van O’Connell Street zijn de nodige Georgiaanse panden met hun opvallende voordeuren te vinden.

43. The Lodge, een schattig huisje uit 1811 aan het Blessington Street Basin, een in onbruik geraakt waterbassin dat is omgetoverd tot een idyllische vijver met een klein parkje eromheen.

44. Aan de noordzijde van het Blessington Street Basin bevindt zich een buurtje met hele kleine arbeiderswoninkjes.

45. Straatje in de wijk Phibsborough.

46. In onbruik geraakte silo aan het Royal Canal.

47. Ernaast staat dit stoere en strenge complex. Ik had niet het idee dat het bewoond werd. Wat de functie dan wel is zou ik niet weten.

48. Het vervallen gedeelte van Glasnevin Cemetery (ook wel Prospect Cemetery genoemd), de belangrijkste begraafplaats van Dublin en heel Ierland, ligt er bij als een slagveld.

49. O’Connell’s Monument op Glasnevin Cemetery. Daniel O’Connell was een belangrijk Iers staatsman in de 19e eeuw.

50. Andere delen van Glasnevin Cemetery liggen er een stuk beter bij.

51. Naast Glasnevin Cemetery liggen de National Botanic Gardens. Dit is de Palm House uit 1884, de grootste kas. Ontwerper van deze monumentale kassen is Richard Turner, die ook verantwoordelijk was voor de prachtige (en veel grotere) kassen in Kew Gardens in Londen en voor soortgelijke kassen in Belfast.

52. Palm House.

53. Het cactusgedeelte in het Palm House.

54. Interieur Palm House. Anders dan in Kew Gardens in Londen zijn de loopbruggen helaas niet toegankelijk.

55. De Curvilinear Range stamt uit 1848. Okee, ik geef toe, toen ik er was wist ik niet dat deze kas zo heette, ik heb de naam opgezocht op Wikipedia.

56. Prachtig lijnenspel binnen in de Curvilinear Range.

57. Curvilinear Range.

58. Terug naar het Palm House met ervoor een fraaie treurbeuk (?).

59. In een kleine, iets modernere kas werd een veiling van diverse orchideeën georganiseerd. Schitterende bloemen zijn het. Laat ik er eentje posten.

60. Vervolgens wandelden we vanaf Glasnevin richting Phoenix Park, dat met een oppervlakte van 8 km² het grootste stadspark van Europa is. Onderweg kwamen we weer veel straatjes met kleine rijtjeshuizen tegen, zoals hier in de buurt van de North Circular Road.

61. Van het enorme Phoenix Park hebben we alleen het kleine stukje aan het begin bekeken. De zon, de ijscoman en de prachtige grasvelden nodigden uit voor een heerlijk uurtje relaxen, dus ik heb hier erg weinig foto’s gemaakt. In Phoenix Park bevindt zich het Wellington Monument. Deze 70 meter hoge obelisk uit 1814, opgericht ter ere van de overwinning van de in Dublin geboren generaal Wellington in de Slag bij Waterloo, is de op een na grootste obelisk ter wereld, na de obelisk in Washington DC. Overigens vond die generaal het maar niks dat hij hier op deze manier werd geëerd. Erg veel zin om hem behoorlijk op de foto te zetten had ik niet. Maar zo, met die tulpen, de bomen en de lichtval vind ik hem eigenlijk veel mooier.

62. Van Phoenix Park gingen we weer terug de stad in. Ter hoogte van Heuston Station ligt een brug over de Liffey die volledig vrij is gemaakt voor de trams van de LUAS Red Line en voetgangers. Op de achtergrond de Guinness Brouwerij St. James's Gate.

63. Smithfield Plaza, het hart van de wijk Smithfield. Deze arbeiderswijk is sinds de jaren ’90 grootscheeps gesaneerd. Rechts de Smithfield Chimney Viewing Tower. De uitkijktoren bovenop de schoorsteen is al enkele jaren gesloten wegens renovatie. De straatverlichting is redelijk megalomaan te noemen.

– wordt vervolgd –
Dit is natuurlijk nu zeeer herkenbaar voor mij, zelf vandaag weer terug na een lang weekend Dublin :) :cool:
Alles is idd makkelijk beloopbaar; jullie hebben lekker veel gezien.
Mee eens dat het op veel plaatsen 'Brits' oogt. Recessie is wmb wel duidelijk zichtbaar, veel leegstand, meer dan genoeg slecht onderhouden panden.
Geeft het wel een prettig ruw randje.
Genoeg biertjes op, en nee niet alleen de Guinness ;) :cheers:
Leuke foto's :eek:kay: Erg herkenbaar :) Ik was er in 2008
Mooi vervolg!

41. Aangezien het railnetwerk in Dublin relatief onderontwikkeld is vergeleken bij steden van vergelijkbare grootte is de bus het belangrijkste vervoermiddel in de stad. In Dublin rijden iets meer dan 1000 bussen rond. Bijna allemaal zijn het dubbeldekkers. Onder de vijf verschillende typen die ik kon onderscheiden (en waarvan ik er een aantal ook herkende uit Londen) was deze, met zijn ronde koplampen, wel het best vertegenwoordigd. Overigens is er nergens een behoorlijke lijnenkaart van de bus te vinden. Niet op internet, niet bij het kantoor van Dublin Bus. Een lijnenkaart, die bestaat eenvoudigweg niet. Bizar!
Wiki schrijft er dit over:

Uniquely for a capital city's primary transit network, no full systemwide street map is available online. Dublin Bus cites high licensing fees from fellow state owned company, Ordnance Survey Ireland, who published a printed street map every two to five years – which did include bus routes. However, the latest edition, published June 2011 omits these for the first time.

De oelewappers.
Dublin - deel 4

^^ Zo ver had ik het niet uitgezocht :) Hier volgt het voorlaatste deel, waar sommigen hier wel op gewacht zullen hebben ;)...:cheers:

64. Christchurch Cathedral, waar ons hotel vlakbij in de buurt lag, op zondagochtend.

65. Via een loopbrug over de weg is de kerk verbonden met andere gebouwen die bij de kathedraal horen.

66. En toen gingen we op weg naar de grootste attractie van Dublin, de St. James’s Gate Brewery van Guinness. Een tourist trap van de bovenste plank, maar toch wel iets wat ik moest zien. We besloten vroeg te gaan want dan is het nog relatief rustig daar.

67. Het enorme brouwerijcomplex van Guinness. De ronde schijf bovenop is de Gravity Bar.

68. Het hoge pakhuis is het Guinness Storehouse, een zeven verdiepingen tellend museum waar alles over de geschiedenis van deze bierbrouwer wordt verteld. In het hart van het pakhuis is een enorme vide uitgespaard, waarbij de originele staalconstructie behouden is gebleven. Het ziet er indrukwekkend uit!

69. Op de eerste verdieping een waterval met water uit de bron in de Wicklow Mountains (de bergen ten zuiden van Dublin), waar de brouwerij het benodigde water vandaan haalt. Het draagt wel flink bij aan het Tim Burtongehalte van deze fabriek, ik moest af en toe wel even aan Charlie & The Chocolate Factory denken...

70. Maar ik geef toe, ze hebben er wel iets moois van gemaakt!

71. Vaatjes.

72. Uitzicht vanuit de Gravity Bar op het brouwerijcomplex. Ook van buiten is het Tim Burtongehalte hoog: stoere, strenge en karakteristieke gebouwen met hoge schoorstenen, grote tanks en silo's, waar je de hop en het gist ruikt en waar om de zoveel tijd een flinke stoomwolk ontsnapt die langzaam wegtrekt...

73. Interieur van de Gravity Bar bovenop de Storehouse. Hier krijg je als bekroning op de tour een gratis pint aangeboden van Guinness. Gratis, in ruil voor je entreekaartje (dat dan wel weer € 15,-- heeft gekost...) Het uitzicht over Dublin is wel heel erg mooi. Kwart over elf 's ochtends, een prima fauteuil aan het raam, de brandende zon door de ruiten en een pint voor je neus... prima rustmomentje.

- wordt vervolgd –
Het 3e en 4e deel zijn ook weer heel erg fijn om te bekijken. Ik ben geen echte fan van Guinness, maar die brouwerij ziet er wel heel erg indrukwekkend uit. :)
^je hebt Guinness en Guinness. Guinness is wat je hier in Nederland kan drinken en Guinness is wat je in Ierland voorgeschoteld krijgt. Misschien dat het stiekem aan de beleving en de sfeer lag, maar ik vond de Guinness in Ierland een stuk lekkerder!
1 - 20 of 25 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.