SkyscraperCity banner

1 - 14 of 14 Posts

·
Registered
2,801 Posts
Discussion Starter #1
Afgelopen oktober een weekje naar Dubrovnik geweest. Je bent er zo, het weer is (meestal) nog heerlijk, de stad en omgeving prachtig, de toeristen-meute grotendeels vertrokken, zeker buiten Dubrovnik, kortom: een aanrader. We hadden een airbnb-huis vlakbij de stad en een huur-auto waarmee we het 'schiereiland' konden verkennen. En met schiereiland bedoel ik dan niet dat het grotendeels door water is omgeven maar het feit dat dit deeltje van Kroatie geheel los ligt van de rest van Kroatie. Met de auto kan je niet naar pakweg Zagreb zonder het land te verlaten. :)

Heb het in twee delen gehakt. Er komt hierna dus nog een deel.
We beginnen uiteraard met Dubrovnik:

Dit deel van Kroatie heeft geen snelwegen. Maar de kustweg biedt een schat aan mooie uitzichten.
1.

2.

3.

Onderweg naar het centrum.
4.

Voor de Game of Thrones liefhebbers is het smullen. Het krioelt van de bekende plaatjes.
5.

De hoofdstraat. De staat van de stad is top. Ondanks de bombardementen van de recente oorlog waarbij veel schade is aangericht. Een oorlogsmisdaad, de stad kon zich op geen enkele manier verdedigen. Maar daar is zo goed als niets meer van te zien gelukkig.
Het centrum is geheel beschermd erfgoed door Unesco.
6.

7.

8.

Deze trappen, ook al zo'n Game of Thrones-plek.
9.

10.

11.

12.

13.

14.

Een verplicht nummer is een wandeling over de muur rond de stad. Een uitzichten-feest. Ook buiten het centrum, het is overal mooi.
15.

16.

17.

18.

Game of Thrones-plek nummer zoveel! :)
19.

20.

21.

22.

23.

Vanaf de hoofstraat lopen heuvelop allemaal stegen omhoog, in een strak ritme. Een stevige klim soms.
24.

25.

26.

27.

28.

Het plein waar je de stad binnenkomt.
29.

Met de auto naar de uiterste oostpunt van Kroate gereden door een steeds leger landschap met als doel het schiereiland Prevlaka. Dit schiereiland was/is militair gezien erg strategisch en was een tijdlang betwist gebied. Op last van de UN werd het gebied gedemilitariseerd om spaningen te minimaliseren. Inmmdels is daar geen reden meer toe maar nog steeds is alles verlaten. En omdat er nergens een hek staat kun je overal in en op. Geweldig!
We waren de enige daar.

30.

31.

Op de aller uiterste oostpunt een fort. Een verroest bordje zei dat we er niet in mochten maar hee, duh. Het fort deed ook dienst in de tweede wereldoorlog en is toen door de Duitsers gebombardeerd. En dat is nog goed te zien..
32.

Overal spannende gangen, heerlijk!
33.

Met ook hier oorlogslittekens.
34.

35.

En een bescheiden gedenkteken dat herinnert aan een of andere heldhaftige slag.
36.

37.

Er is goed huis gehouden.
38.

Een stuk verderop stuitten we op een verlaten huis. Het leek een vakantiehuis voor groepen, van lang geleden..
39.

Ook hier kon je gewoon in.
40.

41.

42.

43.

44.

En weer elders een kazerne van meer recenter datum. Ook verlaten. Ook overal open!
45.

46.

47.

48.

Speelse straaljagers op de muur maakten het ooit een gezellige boel!
49.

50.

Recreatiezaal? Kantine?
51.

Tja. Moeilijk voor te stellen dat waarschijnlijk slechts enkele decennia geleden hier volop werd geleefd.
52.

Hoe dan ook, tot zover even. Er komt nog een deel 2 binnenkort met oa het stadje Korcula. Ook al mooi! :)
Dank voor het kijken enzo.

·
mentula agricolæ vulgaris
1,069 Posts
Mooi man. Ik vond Dubrovnik wel on-Kroatisch duur en compleet overlopen door Amerikanen. Nog bij het barretje met rotsstrand buiten de stadsmuur geweest?

·
Registered
2,801 Posts
Discussion Starter #6
Mooi man. Ik vond Dubrovnik wel on-Kroatisch duur en compleet overlopen door Amerikanen. Nog bij het barretje met rotsstrand buiten de stadsmuur geweest?
Ik weet waar je bedoelt maar nee, we hebben er niets gedronken. :)
Met de Amerikanen viel het wel mee dit keer. Maar het stadje drijft op toeristen ja en daar profiteren ze logisch van.

De uiterste oostpunt hadden we dus gehad. Nu naar het westen. Doel was Korcula en aangezien dat op een eiland ligt moesten we bij Orebic op de veerboot. Orebic zelf is ook geen straf trouwens:
53.

54.

55.

Een levensgevaarlijke slang!!! Heb 'm na een bloedig gevecht verjaagd uit het dorp. Er volgde een groot feest, jonge maagden boden zich aan, maar hee, ik ben een heer! Er wordt gewerkt aan een standbeeld.
56.

Naar het oude stadje Korcula:
57.

58.

Helemaal de enige waren we niet, maar wel bijna! Heerlijke rust.
59.

In ieder geval in Korcula weten ze het zeker: Marco Polo is er geboren. En dat willen ze weten, je wordt er overal aan herinnerd.
60.

61.

62.

63.

64.

65.

66.

Een puntgaaf stadje. Je kon er over de koppen lopen! ;)
67.

68.

69.

70.

Terug naar 'huis' dan, vlakbij lag Cavtat (het ligt er nog steeds trouwens). Ook al zo'n plaatje:
71.

72.

73.

Met een mooi gelegen begraafplaats.
74.

75.

Het betrok.
76.

77.

Nog een dagje Dubrovnik gedaan. Met een bootje vanuit Cavtat. Ik mocht voor een foto niet ergens inklimmen van die meneer linksonder. "Nee meneer."
78.

79.

80.

81.

82.

83.

84.

Bij de kapper! :)
85.

Dit is niet bij de kapper. Dit is in een kerk.
86.

87.

In een Franciscaner klooster.
88.

89.

90.

91.

En weer terug.
92.

Dat was het. Dank voor de aandacht weer!

·
Breda parel v/h zuiden!
587 Posts
Mooie foto's! Ik heb fijne herinneringen aan Dubrovnik maar vooral aan Cavtat.
Een aantal jaar geleden heb ik daar een congres gehad. Wat in een hotel bovenop een heuvel gelegen werd gehouden.
Het uitzicht van dat hotel was prachtig, uitkijkend op de mooie baaien en Dubrovnik.
Het congres was soms hilarisch, Oost Europese artsen maar ook Japanse artsen die een poging waagden Engels te spreken 😉

·
1,069 Posts
Die man rechts bij de kapper (foto 85), wat doet die daar?

Mooi ook om al die Romeinse resten te zien. Natuurlijk een goeie plek voor expansie. In het zonnetje enzo. De oerwouden van het insula batavorum kunnen daar niet aan tippen...

·
1,069 Posts
Die was net geweest! ;)

Euh.. Romeinse resten?
Jazeker, van de Romeinen. Die hebben de hele kustlijn in bezit gehad. Het oude centrum van Split is feitelijk het vakantiehuisje van Diocletianus, uit 5e eeuw.

1 - 14 of 14 Posts