Skyscraper City Forum banner
1 - 12 of 12 Posts

·
Registered
3,585 Posts
Discussion Starter · #1 ·
goedendag,

ten eerste, excuses ik voor mijn slecht Nederlands, ik heb een half jaar in Nijmegen studeert maar ik heb veel vrienden er. Sommige bezoeken me in mijn nieuwe huis in Dortmund en hebben we een rondleiding door de stad. U kunt kiezen tussen verschillende talen.

De stad viel een beetje tegen. De sfeer was niet fantastisch en de pleinen erg druk. Door de verschillende soorten bebouwing en de plaatsing ervan oogde het geheel chaotisch. Maar aan de andere kant is het een stad waar je perfect kan shoppen.

Ik hoop dat je geniet van de tour :)

Infomartie : Dortmund (Nederlands voorheen: Dortmond) is een stadsdistrict in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen, gelegen in het Ruhrgebied. Dortmund telt 580.444 inwoners[1] en is daarmee de grootste stad van het Ruhrgebied (met Essen op plaats 2), de op twee na grootste stad van Noordrijn-Westfalen (na Keulen en Düsseldorf) en de achtste stad van Duitsland.

uitgangspunt en centraal station

Hardenberg city center

Dortmunder U Museum of modern art

Plaats van Buffalo

Kreuzviertel

church of cross

rechtbank van westfalen

Kleppingstraat

adminstration center

plaats van vrede

opera huis/B]

national bank van westfalen

Leeuwhuis

Reinoldikerk

Königswall

St.Nikolai Kerk

Westfalenstadium of the german champion Borussia Dortmund

Westfalenhal

Westfalenpark en TV-Tower

Phoenix

meer Phoenix

canal poort

bron: Kaufmann

·
Registered
35,102 Posts
^^ Een leuke en heel uitgebreide serie over Dortmund. Ik kom daar regelmatig daar het bedrijf waar ik voor werk er een kantoor heeft aan de Westfalendamm. :) Je serie geeft een eerlijk beeld van Dortmund, Het is een nette doorsnee stad aan de Oostzijde van het Ruhrgebiet, maar is niet echt een bijzondere stad.

Het Signal Iduna Park is echter wel één van de highlights van de stad. ;)

·
Registered
2,110 Posts
Voor maar een half jaar in Nijmegen te hebben gestudeerd spreek je goed Nederlands hoor :).
Hele leuke serie. Dortmund ken ik eerlijk gezegd niet.
Ik heb het altijd gezien als één van de steden in het Roergebied.
En zo te zien is het best groot, met bijna 600.000 inwoners.
Maar op de foto’s te zien lijkt het alsof de stad heel rustig is en leeg (weinig mensen en verkeer).
Maar misschien is dat omdat je vooral foto’s uit de bus hebt genomen.

En die stadsrondritbussen, ik zie ze steeds vaker in Europese steden, en met name in Duitsland.
Ik vind het jammer dat er in Nederland niet meer van zijn. Amsterdam heeft ze al,
maar ik denk dat het voor Rotterdam en Den Haag ook mooi zal zijn. In Rotterdam met de bezienswaardigheden, de pier, de nieuwe bouwwerken..
En Den Haag het centrum met Scheveningen...Sorry dat dit een beetje offtopic is:|

·
MP
10,698 Posts
^^ De meeste historische Nederlandse steden lenen zich daar slecht voor, de straten zijn immers smal en meestal afgesloten voor autoverkeer. Daarom hebben we rondvaartboten!

Interessante serie van een stad die inderdaad wel typisch Duits is, tegen wil en dank. Platgebombardeerd door de nobele bevrijders, daarna volgens verkeerde planologische principes herbouwd, hier en daar aangevuld met nostalgie en snelverkeer, tja, dan krijg je zoiets.
Dortmund is vanouds ook een bierbestemming, de stijl Dortmunder komt er vandaan, maar daar is geloof ik ook niet heel veel meer van over. Dan maar naar Nederlands-Limburg, waar de "Dort" een heel eigen leven is gaan leiden en een zelfstandige stijl geworden is.

·
Bas
14,757 Posts
DO.

Aardige serie over grote stad, die een veel te klein centrum heeft. Ik kom regelmatig in Dortmund vanwege beurzen, dus de foto`s komen mij wel bekend voor. In de loop der jaren wordt de stedelijke kwaliteit steeds beter en Dortmund is voor mij een echte `doe-stad`, waar je een prachtige dierentuin kunt combineren met een bezoek aan de binnenstad, waar je zò doorheen loopt en gauw klaar bent. Er zijn wel hele goede winkels in Dortmund en het is altijd erg leuk even een typisch voetbal/biercafé te betreden, al deed ik dat toch vooral in een tijd, dat het Nederlandse voetbal nog in hoog aanzien stond. Want oh, oh, wat is Dortmund toch een voetbalstad, zeg! Wat die sfeer betreft, daarmee zit het wel goed.
Kortom, Dortmund is altijd +1 ! :)

·
Registered
3,585 Posts
Discussion Starter · #7 ·
Oh Dank ju wel voor alle leuk Comments :) :) Die foto´s zijn heel rustig is en leeg met weinig mensen en verkeer omdat het zondag geweszen.

Ook met mijn slecht Nederlands, ik zal proberen het op. Het is verheugend dat vel mensen in die Nederlands dat stad kennen, dat christmas market is erg populair bij je Nederlandse ^^

Zal ik nog meer foto´s delen? Ik heb veel foto's van de stad en districten :)

·
Registered
3,585 Posts
Discussion Starter · #10 ·
Hoi!

ik heb een paar nieuw fotos van de binnenstadt om eerlijk te zijn van de Museeum "Dortmunder U" met en overzicht op de stadt. Veel grap :)

De populair U

veel roltrap omhoog

Dortmund = bier

Binnenstadt met kerks en hoogbouws

links is dat central station

Noordstadt

overall kerks ^^ een rechts is dat stadion

Terras met een lekker uitzicht

binnenstadt huis en kerks

metro station

Source: Kaufmann

·
Registered
35,102 Posts
Hoi!

Dortmund = bier

Source: Kaufmann
Dat klopt wel, maar dan zet je eine Flasche Radler op de foto? :nuts: ;) Maar goed, het had nog erger gekund als je hun Cola-Bier op de foto zou hebben gezet. ;)

1 - 12 of 12 Posts