SkyscraperCity Forum banner

'Duitse Consulaat in Enschede'

4009 Views 21 Replies 9 Participants Last post by  eusebius
8-5-2007,

‘Duitse’ Nederlander haalt pas in Enschede

BORNE - Nederlanders die nu in Duitsland wonen moeten naar de consulaten in Düsseldorf of Hamburg om een paspoort aan te vragen. Dat gaat veranderen.

Euregiosecretaris R. Meijer kondigde maandag aan dat er een proef komt waarbij in Duitsland wonende Nederlands voor hun biometrische paspoort terecht kunnen op het gemeentehuis in Enschede.

Ambtenaren van de burgerlijke stand uit het grensgebied van de Euregio warenmaandag in Borne bijeen om te praten over verschillen van huwelijks- en naamwetgeving aan beide kanten van de grens. De verschillen leiden tot ingewikkelde situaties bijvoorbeeld als Nederlanders met Duitsers willen trouwen en de een in Nederland, de ander in Duitsland werkt.

Afgesproken is alle ervaringen op schrift te stellen en te doen toekomen aan een Europese vereniging van ambtenaren van de burgerlijke stand, die naar uniforme regelgeving streeft en momenteel bezig is de problemen te inventariseren. Totdat er een oplossing is, moeten informele contacten tot maatwerk leiden, zo is maandag afgesproken.

www.tctubantia.nl
1 - 20 of 22 Posts
wat heeft dit in godsnaam met urbanetics te maken en wat is de nieuwswaarde van dit bericht?
Dat Hollanders niet meer met de auto naar Hamburg hoeven te reizen, er dus minder CO2 uitstoot de lucht in komt, de grensregio dus schoner wordt en wonen in Twente een enorme boost tegemoed kan gaan! :banana:
^^^^^^

owjah, natuurlijk :doh: . Sorry dat ik dat niet eerder had opgemerkt Effes.
Soms betekent een consulaat een opvallend gebouw. Was in Arnhem de lokatie van een bomaanslag. Ik denk dat in dit geval het een loket wordt, niet een heel nieuw gebouw.
Nou, als je het Duitse Consulaat in Amsterdam wilt hebben, is dat wèl effe zoeken, zeg! Zit in onopvallend gebouw naast het Museumsplein.

De nieuwswaarde van zo`n bericht is wel degelijk aanwezig: Vestiging van een consulaat brengt een zeker aanzien van de stad in kwestie. Zo heeft een stad als Hamburg de meeste consulaten van heel Europa en daar zijn ze best trots op. Brengt ook wel wat leven in de brouwerij. Ik denk, dat binnenkort Groningen kans maakt om een Pools consulaat te mogen begroeten. Bovendien, bezoekers van een consulaat komen meestal niet zo uit de buurt en blijven nog even hangen in de stad. Zou ik ook doen, als ik voor zaken een uurtje in Enschede moet zijn, pak ik de rest van de dag toch wel mee in deze gezellige Hoofdstad van het Oosten! Zeker met mooi weer....:cheers:
Echt groot nieuws is dit niet. Het Duitse consulaat is een tijdje weggeweest. Tot niet zo heel lang geleden was er in Enschede een duits consulaat gevestigd en wel aan de Lasondersingel. In de witte villa aan de rand van het rampgebied naast de ingang van de toenmalige Bamshoeve. De consul heette volgens mij Simonz.
Meestal bleef het niet bij een consulaat maar kwam er een vestiging van iets uit hetzelfde land. Het Franse consulaat zat in één pand met de Banque Paribas bijvoorbeeld maar sinds internet is daar nauwelijks meer behoefte aan. Het Belgisch consulaat zit in Arnhem maar ik zou echt niet weten waar. Mooie villa ergens. Idem Turkijë/Turkse Bank. 't Is eerder extra werk voor de politie.
Er wonen ontzettend veel Nederlanders net over de grens bij bijvoorbeeld Enschede.
Bad Bentheim, Gildehaus, Schuttorf, Gronau, Epe, Ahaus en Alstatte zijn zomaar wat plaatsen die erg in trek zijn bij ons Nederlanders/Twentenaren.
Maar ook in andere grensregio's met Duitsland komt dit veel voor.
Alleen is Twente wel de dichtbevolkste regio die aan Duitsland grenst.
Ik kan ze zelf al niet meer op één hand tellen, en dan heb ik het alleen over bekende van me die in Duitsland zijn komen te wonen.
Dus het lijkt me wel degelijk van belang om een consulaat te hebben voor deze mensen (nu de vraag hoog is).
Je vraagt toch ook niet wat doen Londen, Parijs en Den Haag met al hun Ambassade's ?
Een consulaat is daar gewoon een klein onderdeeltje van.

Alleen Railway Stick legt dan ook de reden uit waarom het wel interessant kan zijn voor een stad.
De nieuwswaarde van zo`n bericht is wel degelijk aanwezig: Vestiging van een consulaat brengt een zeker aanzien van de stad in kwestie. Zo heeft een stad als Hamburg de meeste consulaten van heel Europa en daar zijn ze best trots op. Brengt ook wel wat leven in de brouwerij. Ik denk, dat binnenkort Groningen kans maakt om een Pools consulaat te mogen begroeten. Bovendien, bezoekers van een consulaat komen meestal niet zo uit de buurt en blijven nog even hangen in de stad. Zou ik ook doen, als ik voor zaken een uurtje in Enschede moet zijn, pak ik de rest van de dag toch wel mee in deze gezellige Hoofdstad van het Oosten! Zeker met mooi weer....:cheers:
Maar goed ik sta dan ook niet te springen omdat zich hier nu een consulaat gaat vestigen.
Wel om het feit dat de effectivteit van de EU hiermee omhoog gaat, en ze hun opdrachten/administratie wat beter verdelen.
Want waarom zou je grenssteden niet deze rol laten vervullen ?
See less See more
Zuid-Limburg is veel dichter bevolkt.

Ik leg je uit dat een ambassade een heel andere instelling is en dat je van een loket niet te hoge verwachtingen moet hebben. Het zijn de ambassades van andere landen, niet die 'van Den Haag'; het is buitenlands grondgebied in het land. De Nederlandse wet geldt er bijvoorbeeld niet. Een consulaat is enkel waar een vertegenwoordiging is voor een groep met dezelfde nationaliteit.

En nogmaals; het wordt het Nederlandse consulaat, in Enschede, Nederland voor in Duitsland wonende Nederlanders. Die komen toch al naar Enschede dus de meerwaarde lijkt mij nihil.
Komen de in Duitsland wonende Nederlanders dan toch al naar Enschede? Ik dacht van niet!
Veel zijn gewoon forenzen die de laatste jaren net over de grens zijn gaan wonen. Voor de Nederlanders die nabij Berlijn, Hamburg en Düsseldorf wonen is dit consulaat niet bedoeld. Zie het persbericht; het spreekt van grensgebied en Euregio.
Eusebius, doe dat waar je goed in bent.
En praat niet over zaken waar je alleen de berichtgeving van veranderd, wil je.
Of beter gezegd ik wil je zelfs wel een compliment geven ( omdat je zoveel weet ), maar je verdraaid hier toch echt de hoofdzaak van het topic.
Je doet nu net of ik een mafketel ben, die niet weet wat een consulaat en Ambassade is !!
Ik zei ook al, ik sta hier niet om te springen .........maar voor de effectiviteit is het wel handig met het oog op de Euregio.
Vandaar, en het is niet zo dat de meeste mensen gewoon forenzen zijn die met de stad Enschede bekend zijn.
Er zijn er heel wat die niks met Enschede te maken hebben .
En daar nu dus wel een aantal zaken kunnen gaan regelen .

www.euregio.nl voor als je denkt dat Twente alleen uit Enschede en dorpen bestaat.
En het consulaat alleen bedoeld is voor een paar mannen en vrouwen.
Tot voor kort was ik in dienst bij het Duitse Consulaat in de Amsterdamse
Honthorststraat 36-38.
Mensen kwamen vanuit heel Nederland voor hun paspoort/Visa of om de
Consul Wolfgang Wiesner te spreken.
Sommigen kwamen op de bonnefooi ipv eerst een afspraak te maken.
verdammt nogmal! Dat was weer een lange terugreis voor ze.
Of ze werden alsnog geholpen maw dag pauze....kelere moffen;) :lol:
Er wonen ontzettend veel Nederlanders net over de grens bij bijvoorbeeld Enschede.
Bad Bentheim, Gildehaus, Schuttorf, Gronau, Epe, Ahaus en Alstatte zijn zomaar wat plaatsen die erg in trek zijn bij ons Nederlanders/Twentenaren.
Vandaar, en het is niet zo dat de meeste mensen gewoon forenzen zijn die met de stad Enschede bekend zijn.
Er zijn er heel wat die niks met Enschede te maken hebben.
Laat maar.
Laat jij maar, negatief schepsel welke het probeerd beter te weten (grapjas)..........moet ik dat echt een keer mijn keel lostrekken voordat je me gelooft .
Ik heb vrienden uit Oldenzaal, die nu in Bad Bentheim wonen, ...........en voor een Nederlands paspoort naar Dusseldorf moeten.
Maar nooit in Enschede komen voor wat dan ook.
Nu hebben ze dus wel een excuus om hier te komen, voor enkel en alleen dit papiertje.
Enschede is niet de enigste stad in Twente waar winkelen en of dergelijke stadse voorzieningen aanwezig zijn.
Het is geen Groningen waar maar 1 stad de centrumrol vervuld.
Dus jij gaat mij vertellen dat ik het niet snap .

Ondankbaar stuk vreten dat je er bent :( .
Ik begin zo langzamerhand steeds meer een hekel aan bepaalde mensen te hebben die mij telkens proberen negatief te beoordelen.
Terwijl ik helemaal niet negatief tegen hun ben, en of negatief in het algemeen ben.
Is dit de manier van converseren op het internet, en hoe het er aan toe gaat ?
Of zit je thuis ook gewoon te rukken achter dit medium, het internet, om zo aan je trekken te komen ?

Jeetje wat zielig ben jij zeg ..............
See less See more
O ja, ik ben niet boos op je als je dat denkt :) .

Maar goed on-topic, het is je vergeven Eus ............ ;)
En waarom kunnen Nederlanders net over de grens niet gewoon een paspoort in hun woonplaats aanvragen, net als hun Duitse plaatsgenoten?? Vaag...

Offtopic:
Ik mag hopen dat al die emigranten voor een goed pensioen zorgen want AOW zullen ze niet krijgen als ze een groot deel van hun leven in Duitsland wonen. M'n ouders hebben na zes jaar België al een aardig AOW-gat helaas.

Hoezo EU??!! :bash:
Ik zou zelf ook niet zo snel in een kleinere plaats net over de grens gaan wonen (al zijn de prijzen erg gunstig).
De voorzieningen zijn niet te vergelijken met die in onze regio, omdat je dan gewoonweg wat verder landinwaarts moet.
Zoals ik dat dus van een aantal vrienden ken.
Als ik dan ergens in Duitsland ging wonen, wat ik overigens een supermooi land vind.
Dan zou het ergens in een stad van formaat zijn, Berlijn, Frankfurt enz enz ..........
Nou ja, in Gronau heb je wel tal van voorzieningen (grensgemeente Enschede).
En in Bad Bentheim kun je ook aardig wonen, erg fraaie stad overigens die bekend staat om haar vele toeristen en prachtige ligging.
Ook zijn hier zwavelbronnen, vandaar "Bad" Bentheim.
De sokkel van het Vrijheidsbeeld in New York is gebouwd op Bentheimer Zandsteen.
Ook de "grote kerk" in Enschede is opgetrokken uit dit type zandsteen.

Bad Bentheim,

www.wikipedia.nl
See less See more
1 - 20 of 22 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.