Skyscraper City Forum banner
1 - 8 of 8 Posts

·
Administrator
30,137 Posts
Discussion Starter · #1 ·
bron: architectenweb

Dura Vermeer bouwt woningen voor 100.000 euro
Bouwconcern Dura Vermeer heeft een woningbouwconcept ontwikkeld waardoor het mogelijk is complete woningen te bouwen voor 100.000 euro. Dat heeft het bedrijf dinsdag bekendgemaakt.

Bij de ontwikkeling van het zogenoemde Pre Choice System-woningbouwconcept (PCS) heeft het concern zich laten inspireren door de automobielindustrie. Daar wordt al een tijd gebruik gemaakt van een standaardbodemplaat, waarbij vooraf al een aantal keuzes zijn gemaakt. Ook het PCS-concept werkt op die manier. De basis, zoals de plek van natte groepen en leidingen, ligt vast.

- lees verder

·
Banned
7,712 Posts
SPAM!
Nieuwswaarde nul. Lokale aannemers leveren al jaren woningen voor zulke bedragen.

·
Crooswijkert
5,796 Posts
^^Dan mag jij mij vertellen waar die staan. Nieuwbouwwoningen in mijn regio zijn echt vele malen duurder.

·
Helder
2,689 Posts
Als ik de prijs van nieuwbouwwoningen zie dan krijg ik als buitenstaander altijd de volgende indruk:
De marktwaarde van een woning wordt bepaald door schaarste op de woningmarkt. Die prijzen zijn de laatste jaren vele malen harder gestegen dan de inflatie. De stijging van de inkoopprijs van matrialen en diensten ligt rond de inflatie. Conclusie: de verkoopprijs van een nieuwbouwhuis staat los van de inkoopprijs en er worden dus vette winsten behaald.

Iemand die dit kan bevestigen of die hier meer over weet?

·
Registered
14,150 Posts
^^
Dit kan ik bevestigen als je alleen kijkt naar het verschil tussen bouwkosten en verkoopprijs.
Dit is echter niet de winst die je behaalt. Er zijn namelijk hoge kosten verbonden aan rente. Elk jaar dat je niet bouwt, kost je als ontwikkelaar letterlijk een vermogen.

Ik moet zeggen dat als je de grond duur inkoopt, dat dan alle beetjes nodig zijn om toch een goed rendement te kunnen behalen. Vooral gemeentes verdienen tegenwoordig fors dankzij hun grondbanken.

·
Administrator
30,137 Posts
Discussion Starter · #6 ·
Stijging van welvaart houdt mede in dat niet omvattende zaken zoals ruimte (grond) en tijd (arbeid) erg duur zijn geworden waardoor er een vreemde paradox ontstaat die zegt dat hoe rijker een land wordt, des te minder mogelijkheden er zijn voor kwaliteiten als architectuur en duurzaamheid. Het is eigenlijk gek dat gebouwen die honderd jaar geleden zijn neergezet nu te duur zijn om na te bouwen. Zelfs zo'n gebouw als De Doelen zou vandaag de dag al niet meer kunnen. Eén manier om nog ruimte te maken voor kwaliteit is om zeer goedkope (lees: niet Europese) arbeidskrachten in te zetten, maar dat is dan weer een politieke discussie.

·
Registered
6,985 Posts
Heb dit bericht ook begin dit jaar in de regionale krant gelezen, met betrekking tot Hengelo.
Dura Vermeer is erg actief in deze regio samen met Te Pas Bouw (onderdeel Volker Wessels), Trebbe en Koopmans, samen heten ze hier Bouwcombinatie E-2000

^^Dan mag jij mij vertellen waar die staan. Nieuwbouwwoningen in mijn regio zijn echt vele malen duurder.

Volgens de woordvoerder heeft Dura Vermeer op dit moment al 3000 PCS-woningen gebouwd in Nederland. In Zoetermeer, Rotterdam, Heerhugowaard en Hengelo staan al dergelijke woningen of ze worden daar gebouwd. Het bedrijf verwacht er jaarlijks vijfhonderd bij te bouwen.
bron : www.duravermeer.nl

·
Moderator
53,397 Posts
Als ze al gebouwd worden heb je 3000 aanmeldingen op 50 woningen ofzo.

Als ik kijk wat ze hier in Zwolle een "starterswoning" noemen, begint dat pas ruim over de 200.000 euro.

1 - 8 of 8 Posts