SkyscraperCity banner

21 - 40 of 71 Posts

·
Registered
12,398 Posts
Een duidelijk teken dat het allemaal nog leeft achter al die eeuwen , noem het een soort semi-nationalisme.
En hoe verklaar je het Limburggevoel dan? Alles word gewoon opgedrongen door de media. En voor ik hier een reactie op krijg: ja, ik realiseer me hierbij dat het Vlaams-nationalisme ook de media als voedingsbron heeft.

·
Registered
6,375 Posts
En hoe verklaar je het Limburggevoel dan? Alles word gewoon opgedrongen door de media. En voor ik hier een reactie op krijg: ja, ik realiseer me hierbij dat het Vlaams-nationalisme ook de media als voedingsbron heeft.
Daar heb je voor 100% gelijk in , de nagel op de kop geramd!
Het Limburggevoel vraag je je af , wel daar kunnen alleen Limburgers een antwoord op geven want ik begrijp die houding ergens ook niet goed maar het stoort me niet.

·
...
1,316 Posts
Discussion Starter · #25 ·
Jo ni laatn doen é!

·
Registered
339 Posts
Ik heb geen limburggevoel, alleen een anti-hasselt gevoel (grapje) :)

Aan die tv-spelletjes doe ik nooit mee al had de Boekentoren het ipv een oude fabriek mogen winnen van mij.

·
Registered
596 Posts
Tja, ik heb dat Limburggevoel ook niet, maar ik voel me wel heel verwand met de Nederlanders uit de provincie Zuid-Limburg omdat we toch wel hetzelfde dialect spreken en dan heb ik het wel over de mensen die in het Belgische Maasland wonen.

·
Registered
670 Posts
Oost- en West Limburg, gevoelig onderwerp :)

Al die commotie voor een naam.. Sommige mensen zijn wel zeer licht geraakt als het over iets politiek (grens Be-Nl) gaat!

Oost- en West Limburg vind ik net een zeer interesant idee! Zelf woon in oost-vlaanderen, op enkele kilometers van Zeeuws-vlaanderen en toch ben ik er 10 jaar niet meer geweest.. Enkel en alleen omdat het zogezegt 'in het buitenland' bevindt.

Ik ga ervan uit dat de naam voor onze regio "Vlaanderen" inderdaad een samenraapsel is van:
1. Oost & West Vlaanderen,
2. Brabant (met antwerpen erbij)
3. Limburg

Als euroregio kan dit Oost & West Limburg best tellen! Zeker als ik aan de Ijzeren Rijn denk. Dat deze er moet komen, staat als paal boven water. Dat de 2 vernieuwde provincies dan samen een oplossing bedenken, die goed voor beide partijen is! (Zelf Duitsland wilt de Ijzeren Rijn, maar is voorstander voor een ander traject. Ik ook trouwens, de goederen trein hoort niet in een dorp te rijden, dus omleggen die handel!)

Als beide Limburgen beslissen om tot een naamsverandering over te gaan: doen zou ik zo zeggen! Zelf de provincie Vl-Brabant en Antwerpen mogen samengevoegd wordent to Zuid-Brabant! Zo bestaat er een interessante dynamiek in de Lage Landen, met verschillende geografische provincies en waar grenzen vervagen. Iets waar we dringend nood aan hebben. Voorts vind ik dat de macht van provincies naar de steden moet overgeheveld worden. En hier wringt het schoentje in ons gewest: hoop en al 2 steden (antwerpen en gent), al de rest een lelijke sliert lintbebouwing :eek:hno:

Utopisch voorbeeld van verschillende provincies in de Lage Landen:

Noord- en Zuid Holland
Noord- en Zuid Brabant
Oost- en West Vlaanderen
Oost- en West Limburg

Why not? Ik ben in ieder geval open van geest :) !

·
Registered
6,375 Posts
Ik ga ervan uit dat de naam voor onze regio "Vlaanderen" inderdaad een samenraapsel is van:
1. Oost & West Vlaanderen,
2. Brabant (met antwerpen erbij)
3. Limburg
^^ zo denk ik er reeds altijd over

Zijn er in feite samenwerkingsverbanden aan weerszijden van de Maas ?

·
Registered
5,976 Posts
Alle namen (van staten) zijn soort van samenraapsels. Dat is geen probleem. Het wordt pas een probleem als die naam/staat in de loop der jaren geen eigen identiteit kan vormen.

Het samenraapsel Belgie is hierin niet geslaagd. Het 'belgisch gevoel' is nooit groot geweest en lijkt de laatste jaren/maanden bijna op te houden te bestaan, zeker in Vlaanderen.

Het samenraapsel Vlaanderen heeft in de loop der jaren wél een eigen identiteit gevormd waardoor de inwoners zich wél met 'Vlaanderen' verwant voelen. Het feit dat 'Vlaanderen' er zoveel decennia geleden anders uitzag, doet dan weinig terzake. Dat geldt trouwens voor alle naties.

Daar draait het om.

·
Registered
1,481 Posts
Buiten het feit dat het in "Eén Limburg" gruwelijk off topic gaat: ik heb alvast niks met vlaanderen (vandaar de "kots, spreek voor jezelf"). Dat jij wél iets met vl hebt, daar kan ik niks aan doen, maar daar ga ik jou niet "onvolwassen" voor noemen...

·
Registered
5,976 Posts
Buiten het feit dat het in "Eén Limburg" gruwelijk off topic gaat: ik heb alvast niks met vlaanderen (vandaar de "kots, spreek voor jezelf"). Dat jij wél iets met vl hebt, daar kan ik niks aan doen, maar daar ga ik jou niet "onvolwassen" voor noemen...
Aan die ".be" te zien, vermoed ik dat jij je wel verbonden voelt met Belgie.

Zeg dan eens wat Vlamingen en Franstaligen nog bindt vandaag? En kom aub niet af met bier en chocolade hé :)

Ik heb thuis een abonnement op Le Soir en ik bezoek ook dagelijks hun website. Ik raad je aan hetzelfde te doen. Het opent werkelijk je ogen.

Er is geen Belgische taal, cultuur,... Er zijn geen Belgische tv-stations, radio's, kranten,... Er zijn geen Belgische universiteiten,... Er bestaat geen 'Belgische' publieke opinie, enz enz enz...

Er bestaan een aantal objectieve criteria om van een 'natie' te kunnen spreken. Belgie voldoet aan geen enkele.

Maar dat neemt niet weg natuurlijk dat je je verbonden kan voelen met Belgie. Ik begrijp er niks van, maar het stoort me niet hoor. :)

Prettige 11 juli, trouwens :D

·
Registered
39 Posts
Maar in de post "Nederland en Vlaanderen, één land?" is dan dit weer je antwoord;

hoe verklaar je jezelf nu?
Ja maar ik ben niet voor een splitsing van België he. Wat ik zei was maar gewoon een antwoord op de andere zijn vraag. Snap je?

·
Moderator
12,658 Posts
Zeg dan eens wat Vlamingen en Franstaligen nog bindt vandaag? En kom aub niet af met bier en chocolade hé :)
De staat waarin ze leven allicht. Jij gaat er wel op voorhand van uit dat een staat en een natie moeten congrueren. Een ander misschien niet.

Ik ben er trouwens van overtuigd dat, mocht België nooit bestaan hebben, Vlaanderen ook niet zou bestaan hebben zoals het vandaag bestaat. Het hele Vlaams-Nationalistische idee is er een dat vertrekt vanuit een Belgisch kader: een regio die zich stiefmoederlijk behandeld zou voelen, en die ingaat tegen haar 'moederland'. Er zijn veel stromingen binnen het Vlaams-Nationalisme, en het enige dat hen bindt is dat ze tégen de Belgische Staat zijn. Zodra die staat wegvalt, valt ook het bindmiddel weg en vervalt de nieuwboren Vlaamse staat gewoon in dezelfde praatbarak (of kiekenkot) als om het even welk ander parlement... Tenzij de eerste 10 à 20 jaar misschien, als de nieuwe staat nog gekneed moet worden.

De analogie met het ontstaan van België is totaal. Toen wilden zowel liberalen als katholieken zich afscheuren van het VKder Nederlanden, op grond van zowel godsdienstige redenen (katholiek België, en reken maar dat dat vooral Vlaanderen was, was niet opgezet met de secularisatiepolitiek van "de Hollanders") als taalkundige redenen (Frans als taal van de rijke regio, Nederlands als taal van de verpauperde regio, ie. Nederland zélf op dat moment), als politieke redenen (Willem I als een té conservatieve 'verlichte despoot' kwam in aanvaring met de liberale Belgische burgerij), als economische redenen (middelen die in België werden gegenereerd werden disproportioneel geïnvesteerd in het Noorden, de Nederlandse staatsschuld was gigantisch veel groter dan de Belgische).

De geschiedenis herhaalt zich blijkbaar. Ik vraag mij dan af: mocht Vlaanderen dan onafhakelijk worden, welke garantie hebben we dan dat het niet binnen enige tijd opnieuw het onderwerp van discussie wordt omdat deze of gene regio zich op basis van nog maar eens dezelfde redenen wil afscheiden van de ander?

Want als ik het goed zie, zijn er mensen die bvb. vinden dat West-Vlaams een andere taal is dan het Nederlands, dus wie weet zullen die zich ooit nog op taalkundige basis willen afscheiden van die hypothetische staat. Ik zie ook dat Antwerpenaren graag klagen dat hun haven veel meer rijkdom produceert dan ze zelf ontvangen, dus wie weet zullen zij zich ook wel om economische redenen willen afscheiden. De Limburgers hebben dan weer last van een enorm saamhorigheidsgevoel, dat die misschien nog wel eens op basis van het hebben van een andere cultuur de afscheiding zullen bepleiten.

Soit, 't is maar om te zeggen dat ik er niet veel heil in zie. Waar ik ook niet veel heil meer in zie, is deze draad in het algemeen, oa met DIT in het achterhoofd.

Wie over dit thema wil verderdiscussiëren kan wachten tot Stef op die beslissing terugkomt, of kan gewoon discussiëren op de websites van alle kranten, op politics.be of misschien een politieke partij opstarten of vervoegen en zijn verhaal gaan doen in het parlement ofzo. Maar ondertussen komt hier toch een slotje op. Sorry!

:lock:

21 - 40 of 71 Posts