SkyscraperCity banner

41 - 60 of 71 Posts

·
D S - 15 05 2009
373 Posts
goh der zijn er zoveel, moeilijk om daar een lijst van te maken;

veel van de samenwerking gebeurt uiteraard ook binnen de euregio

aparte samenwerkingsverbanden;
*de TUL, universiteit Hasselt Maastricht
*samenwerking L1 en TVL, regionale tv
*Limburg charter, oost west, Limburg best.
*het stedelijk netwerk Maasvallei
*dagtoerisme limburg
*grensoverschrijdende wandel en fietsroutes
*
vul maar verder aan....

Momenteel wordt er werk gemaakt van een samenwerking op gebied van bv werkgelegenheid (vacatures op elkaar afstemmen), maar in de toekomst ook op medisch gebied, toeristisch, verkeerskundig, onderwijs....

·
Registered
6,375 Posts
De enige grote verandering is de naam; Limburg. Dit verwijst naar een of ander hertogdompje in Luik. Ik dacht dat Willem I daar nog wat "roots" had en die naam niet wou kwijt zijn toen het oorspronkelijke Limbourg (nog te zien op het linkse kaartje) werd opgeslokt door het Hertogdom Luik.
Tiens dat wist ik niet eens.
Heeft het Duitse Limburg-an-der-Lahn ook iets met Limburg te maken ?

Waar vindt een mens kaarten met beide Limburgen erop?
Deze schijnen niet vindbaar te zijn in de betere kaartenhandel.

·
Banned
3,775 Posts
Ook the B52's zingen over Limburgers!

The B 52's: Dance this mess around

Remember when you held my hand
Remember when you were my man
Walk talk in the name of love
Before you break my heart
Think it over, think it over
Roll it over in your mind
Why don't you dance with me
I'm not no Limburger
Just a limburger

Dance this mess around
Dance this mess around, 'round, 'round

Everybody goes to parties
They dance this mess around
They do the Shu-ga-loo
Do the Shy Tuna
Do the Camel Walk
Do the Hip-o-crit

Ah-Hippy Hippy forward Hippy Hippy
Hippy Shake, Hippy Shake

Oh-it's time to do 'em right
Hey now, don't that make you feel a whole lot better?
Huh?
I say, don't that make you feel a whole lot better

What you say?
I'm just askin'

Shake-Bake-Shake-Bake

Everybody goes to parties
They dance this mess around
They do all 16 dances
Do the Coo-ca-choo
Do the Aqua-velva
Do the Dirty Dog
Do the Escalator

Ah-Hippy Hippy forward Hippy Hippy
Hippy Shake, Hippy Shake

It's time to do 'em right
Hey! Fred, now don't that make you feel a whole lot better now?
Huh?

Say, don't that make you feel a whole lot better?

What you say?
I'm just askin'

Yeah, yeah, yeah...
Stop!
Dance on over
Yeah, yeah

Dance, dance, dance this mess around
Dance this mess around

Shake, shake-a-bake shake
Shake, shake, shake, shake, shake, shake, shake, shake
Dance this mess around
Yeah, yeah, yeah........

·
D S - 15 05 2009
373 Posts
Tiens dat wist ik niet eens.
Heeft het Duitse Limburg-an-der-Lahn ook iets met Limburg te maken ?

Waar vindt een mens kaarten met beide Limburgen erop?
Deze schijnen niet vindbaar te zijn in de betere kaartenhandel.
Geen idee...volgens wikipedia zijn er geen banden met Belgisch of Nederlands Limburg, maar tussen Koblenz en Limburg-an-der-Lahn ligt wel het de gemeente Nassau, dus wie zal het zeggen ...

·
D S - 15 05 2009
373 Posts
Daar wil ik wat meer over weten, heb je links aub?

Hoe zit het nu Maas , is die ingetoomd ?
De Maas overstroomt nu mooi tussen zijn zomer en winterdijken. Aan de Nederlandse zijde zijn ze wel nog heel wat werken aan het uitvoeren, maar over het algemeen zijn nu de nodige overstromingsgebieden voorzien, dijken verstevigd, dus al een aantal jaren geen grote problemen meer.

http://www.limburg.nl/nl/html/algem...ren/EuropaOnzeBuren.asp#a5J41KQ2KAAP2FUEVNEO1 (charter)

http://www.limburg.nl/upload/pdf/hoofdrapport_bijlagen.pdf (stedelijk netwerk maasvallei)

veel leesgenot!

·
wat veel mannetjes hier
556 Posts
Volgens mijn partner die opgroeide in Midden-(NL)Limburg zijn de Hubertusfeesten altijd al Groot-Limburgs van opzet. En qua dialect zie je geen plotse grenzen.

Of er zoveel grensverkeer is weet ik niet. Erg veel Maasoversteken zijn er niet, dus dat bemoeilijkt de zaken.

Ach of 't nou één Europese provincie of Euregio zal vormen lijkt mij niet interessant. Veel meer van belang is of deze uitgebreide samenwerking in het klein aan kan tonen of Europa echt één kan worden. De regio Groot-Limburg ('t is maar een naam hoor) is een mooie proeftuin voor de praktische problemen. Die zijn er volop, als ik de grensarbeiders mag geloven.

Ik schud eens uit mijn mouw:
* verschillen in pensioenopbouw
* verschillende sociale uitkeringen
* verschillende wettelijke voorschriften op het werk
* geen grensoverschrijdend telefoonnetwerk
* verschillende onderwijsstelsels
* verschillende vervoersbewijzen in het OV.

Het officiële samenwerkingsakkoord vind je trouwens hier.

·
Registered
6,375 Posts
Of er zoveel grensverkeer is weet ik niet. Erg veel Maasoversteken zijn er niet, dus dat bemoeilijkt de zaken.
Dus zou je zelfs de Maas als een soort buffer mogen gaan beschouwen eigenlijk ipv het omgekeerde?

Ach of 't nou één Europese provincie of Euregio zal vormen lijkt mij niet interessant. Veel meer van belang is of deze uitgebreide samenwerking in het klein aan kan tonen of Europa echt één kan worden.
Me dunkt ligt het gebied toch geografisch redelijk strategisch?

·
Registered
12,405 Posts
Onderstaande grafiek geeft een beter beeld m.b.t. het grensverkeer:

Bron:wegenforum.nl

Zoals overal is het verkeer dat dagelijks de Maas oversteekt dus tamelijk beperkt te noemen.

·
Registered
596 Posts
Zoals overal is het verkeer dat dagelijks de Maas oversteekt dus tamelijk beperkt te noemen.
Daar ben ik het niet mee eens.
In die grafiek zie je enkel de grensovergang van Boorsem (Maasmechelen).
Er zijn meer grensovergangen over de Maas, er zijn veerverbindingen en er zijn overgangen die niet eens over de Maas gaan zoals bv. in Belgisch Noord-Limburg.

·
Registered
1,481 Posts
^^ "tamelijk beperkt"? goh, het bewijst enkel de enorme brusselgerichtheid van België...

·
Registered
6,375 Posts
Daar ben ik het niet mee eens.
In die grafiek zie je enkel de grensovergang van Boorsem (Maasmechelen).
Er zijn meer grensovergangen over de Maas, er zijn veerverbindingen en er zijn overgangen die niet eens over de Maas gaan zoals bv. in Belgisch Noord-Limburg.
Van Boorsem tot Kessenich is er langs de Maas maar 1 vaste oeververbinding ter hoogte van Maaseik.
Dit kan je toch niet bevordelijk vinden voor het onderlinge grensverkeer?

·
D S - 15 05 2009
373 Posts
Dat klopt, maar je hebt natuurlijk wel een aantal veerponten.

Ik denk dat het ook vrij moeilijk zou zijn om meer vaste verbindingen te maken.
De maas overstroomt elk jaar nog binnen zijn winterdijken, en dit is toch een enorme breedte. Om daar een vaste verbinding door te voorzien dat moet je deze al op een metershoge tallut voorzien, ofwel zit je met zo'n viaduct als de E314 in Maasmechelen.
Geen van beiden is visueel een ideale oplossing.
Enkel in Maaseik is er een vaste verbinding, omdat daar de Maas tussen oevers onder de brug wordt geperst, met de nodige erosie en verzanding tot gevolg.

·
Urbanist
341 Posts
Van Boorsem tot Kessenich is er langs de Maas maar 1 vaste oeververbinding ter hoogte van Maaseik.
Dit kan je toch niet bevordelijk vinden voor het onderlinge grensverkeer?
Maar je hebt natuurlijk wel nog de grensovergangen in de buurt van Maastricht en Weert, waarbij er geen bruggen nodig zijn.

Overigens zou een verbinding N75<->N297 mij logisch lijken, al dan niet in combinatie met een spoorverbinding.

·
wat veel mannetjes hier
556 Posts
^^ "tamelijk beperkt"? goh, het bewijst enkel de enorme brusselgerichtheid van België...
Verschilt deze situatie echt zoveel met andere Europese grensstreken? Nee dus. Vandaar de Europese steun aan het project, dat kadert in een groter project, de ontwikkeling van grensstreken en het overstijgen van oude naties. Tegelijkertijd opent het mogelijkheid voor regionationalisten en regionale democratievorming.

·
Registered
12,405 Posts
Verschilt deze situatie echt zoveel met andere Europese grensstreken? Nee dus. Vandaar de Europese steun aan het project, dat kadert in een groter project, de ontwikkeling van grensstreken en het overstijgen van oude naties. Tegelijkertijd opent het mogelijkheid voor regionationalisten en regionale democratievorming.
Zulke initiatieven hebben toch een propagandaluchtje. Het initiatief voor meer samenwerking moet vanuit de bevolking zelf komen.

·
Registered
63 Posts
Zulke initiatieven hebben toch een propagandaluchtje. Het initiatief voor meer samenwerking moet vanuit de bevolking zelf komen.
Alsof onze Brusselsgerichtheid wel vanuit de bevolking zelf komt ...

Bovendien lijkt me dat samenwerking binnen Europa maar enkel voordelig kan zijn en zeker in Limburg dat hier in België soms gewoon als een uithoek van het land beschouwd wordt. Een beetje over de grens kijken kan zeker geen kwaad, het zou zelfs bevorderd moeten worden in tegenstelling tot wat vroeger dus het geval was.

·
Registered
6,375 Posts
Ze moeten Limburg maar eens serieus gaan nemen’

De provincie Limburg draait de geldkraan open voor bedrijven. Door volop te investeren in de chemische industrie, de gezondheidssector en agrofood wil de snelst vergrijzende provincie van Nederland het tij keren. Gedeputeerde Herman Vrehen (economische zaken) laat er geen misverstand over bestaan. „Limburg moet in 2012 de technologische topregio van Europa zijn.”

Om de bedrijfsinnovatie te stimuleren, maakt de provincie aanstaande maandag bekend een fonds op te richten waarin E 20 miljoen aan gemeenschapsgeld wordt gestopt. „Bedrijven die willen investeren, kunnen bij ons aankloppen. Het is echter geen subsidie, want we krijgen er bedrijfsaandelen voor terug”, legt Vrehen uit.

De Limburgse economie draait vooral op het middenen kleinbedrijf. Nu echter de vergrijzing in de zuidelijke provincie uit de klauwen begint te lopen, wordt het voor ondernemers steeds moeilijker een opvolger te vinden. Vrehen: „Hoewel een bedrijf vaak nog een enorm potentieel heeft, wil de op leeftijd zijnde ondernemer nauwelijks nog innoveren, omdat hij toch geen opvolger kan vinden. En dit zorgt er juist voor dat dit soort goede bedrijven ten onder gaat.” Daarom gaat aanstaande maandag het project ’Take Over’ van start, dat bedrijven in contact moet brengen met jonge ondernemers.

„Om meer jonge hoger opgeleiden naar Limburg te trekken, gaan we steeds meer van onze kennisinstellingen, waaronder de Universiteit van Maastricht, koppelen aan het Limburgse bedrijfsleven.” Hierbij wil de 46-jarige gedeputeerde zich niet alleen beperken tot de Nederlandse landsgrenzen. „Het is allang niet meer zo dat we alleen in Nederland zaken doen. De hele Euregio, met steden als Luik, Aken, Maastricht, Hasselt en Heerlen, wordt bij het project betrokken.”

Vrehen stoort zich mateloos aan de houding van ’Den Haag’. „Ze moeten ons gewoon als een volwassen regio beschouwen. Als ik geld voor een project wil regelen, moet ik daar altijd voor op de knieën.” Hij doelt dan met name op de scheve verhouding wat betreft de verdeling van de koek. „De randstad krijgt meer dan twee keer zoveel geld voor onderzoek en ontwikkeling. Dat moet gelijk worden getrokken.”

bron : De Telegraaf

41 - 60 of 71 Posts