SkyscraperCity banner

61 - 71 of 71 Posts

·
Registered
32 Posts
Belgisch Limburg wordt West-Limburg

di 09/12/08 23:48 - De gouverneurs van Belgisch en Nederlands Limburg, Steve Stevaert (foto rechts) en Léon Frissen (foo links), hebben een charter ondertekend dat de samenwerking tussen de beide provincies moet bevorderen.

En ook al is er staatsrechtelijk niets veranderd en blijven de grenzen wat ze waren, toch moeten we het voortaan hebben over West-Limburg voor Belgisch Limburg en Oost-Limburg voor Nederlands Limburg.

De beide Limburgen willen zich voortaan, vooral in het buitenland, als één regio presenteren.

Het charter wil de invloed van de grens verminderen en de problemen die door de grens veroorzaakt worden, laten verdwijnen. Ten slotte "zingen we dezelfde taal", hebben we dezelfde cultuur, hetzelfde volkslied en dezelfde munt, zo zei Stevaert.
www.deredactie.be

Kan alleen komen van Stevaert :)

·
Registered
6,375 Posts
Groot volksfeest voor alle Limburgers op 22 mei 2009

De provinciegouverneurs Steve Stevaert en Leon Frissen en de bestendige deputaties van beide Limburgen hebben gisteren in Maaseik het historische Limburg Charter ondertekend. Met dit manifest profileert Limburg zich als één regio in Europa.

Als het van onze provinciebestuurders afhangt, spreken we voortaan niet meer van Nederlands- en Belgisch-Limburg, wel van Oost- en West-Limburg. Het Limburg Charter is een manifest waarin een tiental kansen voor beide provincies staan om mekaar te versterken.

“Maar het kunnen er nog veel meer worden”, zegt gouverneur Steve Stevaert. “Hoe minder grenzen, hoe groter de rijkdom en het welzijn. Het Europa van de toekomst heeft geen binnengrenzen meer nodig. Hier is de beste plaats om dat te doen.”

Het Charter van Maaseik wordt op 19 april 2009, precies 170 jaar na de scheiding van beide Limburgen, formeel ondertekend door de provincieraden van Oost- en West-Limburg. Een goeie maand later, op 22 mei, trakteren de provincies ons op een groot volksfeest. Meer details volgen later.

·
Brussels sprout
16,462 Posts
Weet iemand wat de echte implicaties van dit charter zijn? Ik bedoel: is dit pure PR (+ algemene beloftes van samenwerking) of houdt dit echt iets concreets in?

·
Registered
670 Posts
West-Limburg

Ik vraag mij af of dat wel kan, zo maar opeens de naam van je provincie veranderen. Ik ben zeer pro dit idee, zo mogen ze de provincie Antwerpen ook 'midden-Brabant' noemen of zo. Alleen vrees ik dat het niet mogelijk is om dit zomaar te doen. Officiele namen in Belgie zitten misschien in de grondwet verankerd? Ik kan mij inbeelden dat er ergens zou staan in de aard van; 10 provincies ; West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Luik, bla bla, en provincie Limburg.

Wie weet meer?

·
Registered
12,409 Posts
Natuurlijk gaat dit niet gebeuren. Dit charter heeft geen enkele wettelijke waarde.Een zuivere PR-stunt van de heer Stevaert, niets meer niets minder. Eigenlijk is het onzin want NL en BE-Limburg zijn slechts een kleine 25 jaar verenigd geweest.

Ik vraag mij af of dat wel kan, zo maar opeens de naam van je provincie veranderen. Ik ben zeer pro dit idee, zo mogen ze de provincie Antwerpen ook 'midden-Brabant' noemen of zo. Alleen vrees ik dat het niet mogelijk is om dit zomaar te doen. Officiele namen in Belgie zitten misschien in de grondwet verankerd? Ik kan mij inbeelden dat er ergens zou staan in de aard van; 10 provincies ; West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Luik, bla bla, en provincie Limburg.

Wie weet meer?
Dat klopt, maar de bevoegdheid tot het veranderen van provincienamen ligt bij het Vlaams Gewest. Mocht de Vlaamse Regering een decreet uitvaardigen dat 'Limburg' 'West-Limburg' wordt, passen de grondwet en andere wetten zich automatisch aan. Dat is dan te zien aan de vierkante haakjes. Waar er in de oorspronkelijke versie van de grondwet zou gestaan hebben; 'België telt 10 provincies: Antwerpen, Limburg, ... staat er nu: 'België telt 10 provincies: Antwerpen, [West-Limburg],... . Het is dus niet zo dat alles in de grondwet 'vast' staat.

·
Registered
670 Posts
Dat klopt, maar de bevoegdheid tot het veranderen van provincienamen ligt bij het Vlaams Gewest.
Ben je daar zeker van? In ieder geval ben ik pro. Een link met Nederland kan nooit kwaad! Dat we eens uit ons verkaveld landje uitkijken!
Voorts, weet iemand of de Vlaamse Regering de naam 'West-Limburg' zou toepassen?

·
Registered
12,409 Posts
Ben je daar zeker van?
Zie Wikipedia: "Sinds de laatste staatshervormingen behoren de provincies tot de bevoegdheden van de gewesten."

En nogmaals, Oost- en West-Limburg zullen nooit de officiële namen vervangen. Die blijven gewoon 'Limburg'. Ik geloof trouwens nooit dat het grote publiek dit fantasietje van Stevaert en Frissen zullen volgen. Velen zullen Belgisch en Nederlands Limburg blijven zeggen.

·
Brussels sprout
16,462 Posts
^^ Ik volg je hierin... Trouwens: Hoeveel mensen zeggen zelfs "Belgisch Limburg" of "Nederlands Limburg"? (behalve dan misschien als ze verwijzen naar het deel van Limburg aan de andere kant van de grens)
Iedereen zegt toch gewoon "Limburg" al dan niet voorafgegaan door het lidwoord "de" ;)

·
Registered
670 Posts
Hup, sommige tegen en anderen voor! En dat voor een stom woordje extra als 'West'. Ik kijk uit naar 19 april 2009 en de reactie's hierop.

Voorts ben ik vrij zeker dat er concrete plannen in staan. Ik denk dat de Limburgen er voor kunnen zorgen dat wij wat meer naar Nederland kijken, en omgekeerd. Want we kunnen zeker nog veel van elkaar te leren. De wereld is groter dan ons landje hé..

·
Registered
12,409 Posts
Dit is zuivere symboolpolitiek. Nog minder zelfs, want officieel veranderd simpelweg niets. Limburg blijft Limburg heten, zowel in Nederland als in België. Wie denkt dat er vanaf nu aan de provinciegrenzen 'Welkom in West-Limburg' zal staan is slecht geïnformeerd.

Verder vraag ik me ten eerste af of een Europa van regio's wel realistisch is. Ten tweede: op welke schaal dient dit te gebeuren? Er zijn genoeg Vlaamse regionalisten (ook in B-Limburg) die van een Vlaamse provincie binnen Europa dromen (dus inclusief een deel van Limburg). Ik verwacht dat dit nog spanningen gaat geven in de toekomst.

61 - 71 of 71 Posts