SkyscraperCity banner

61 - 80 of 233 Posts

·
Registered
12,327 Posts
Ook op de E313 zal men dergelijke panelen plaatsen (vooral voor de spitsstrook). De hinder bij het plaatsen van de panelen zal beperkt zijn omdat men het 's nachts doet.

E313: Drie nachten hinder bij plaatsing eerste portieken spitsstrook

Het Agentschap Wegen en Verkeer plaatst volgende week in de nachten van dinsdag (20/9 op 21/9), woensdag (21/9 op 22/9) en donderdag (22/9 op 23/9) zeven portieken op de E313 tussen de ring om Antwerpen en Ranst. Het verkeer richting Luik ondervindt tijdens de drie nachten ernstige hinder. Het gaat om een eerste reeks van portieken met rijstrooksignalisatieborden op het traject. Die zijn enerzijds noodzakelijk om het gebruik van de spitsstrook mogelijk te maken en helpen anderzijds het stadsuitwaartse verkeer dynamisch te sturen.

Automobilisten moeten gedurende de drie nachten vanaf 21.30 uur over één rijstrook tussen de ring om Antwerpen en Ranst. Uitgezonderd op woensdag 21 september, want dan start de aannemer pas om 22 uur. Niet-noodzakelijke verplaatsingen zijn na 21.30 uur dan ook af te raden. Om de veiligheid van de weggebruikers te waarborgen, wordt tijdens de ingreep de snelweg ook afgesloten voor een vijftiental minuten per portiek. Net om de hinder maximaal in te perken, werkt de aannemer bewust 's nachts.
Tijdens de plaatsing op donderdag (22/9 op 23/9) wordt de oprit Borgerhout van de E313 afgesloten. Dat is nodig om de veiligheid van de weggebruiker en de wegarbeider te garanderen. Eén van de portieken die donderdagnacht geplaatst wordt, ligt namelijk te dicht bij de oprit om die open te houden. Wie de E313 op wil, kan dat onder meer via oprit Borgerhout van de ring om Antwerpen, die blijft wél open.

In gebruik
Naast de zeven vaste portieken laat het agentschap volgende week ook vier mobiele portieken plaatsen. Die zijn noodzakelijk om de spitsstrook al vanaf eind september te kunnen openen. In oktober worden vervolgens nog acht vaste portieken geplaatst. De laatste portiek op het traject van de spitsstrook volgt midden november. Vanaf eind oktober kunnen de portieken ook dynamisch de snelheid aanduiden.
Het plaatsen van deze signalisatie past in een algemene uitbouw van systemen voor dynamisch verkeersmanagement (DVM) op de Vlaamse hoofdwegen. DVM-infrastructuur kent in hoofdzaak twee types van signalisatie. Dynamische informatieborden - geplaatst boven de snelweg - maken het mogelijk weggebruikers tijdig te informeren (over bijvoorbeeld hindernissen, incidenten en alternatief routeadvies). Rijstrooksignalisatieborden worden dan weer gebruikt om het verkeer per rijstrook dynamisch te sturen. Zo helpen ze de doorstroming te bevorderen en de verkeersveiligheid te verhogen.

·
Registered
5,197 Posts
heel kort: ze zijn er aan het rommelen. Het rechtse rijvak zag er uiterlijk niet anders uit dan de andere, maar vorige nacht heeft men er aan zitten knoeien.
Tussen Antwerpen Oost en Wommelgem is de volle meet van de pechstrook nog aanwezig en heeft men bijkomende lange onderbroken strepen ernaast aangebracht. De afrit Wommelgem is net een sporthal: daar zijn heel veel strepen en ik kan maar hopen dat men daar orde gaat scheppen, want het kan niet onoverzichtelijker en slechter gemaakt worden. Het is natuurlijk lastig als men een deel van de dag van de dag het rechtste rijvak wel en dan weer niet mag gebruiken en om van elke situatie een uitrit te maken, maar zoals het er nu bij ligt, kan men enkel ongevallen en rare maneuvers bij creëren. Beeld je gewoon in: het rechtste rijvak is een pechstrook en de afrit moet bereikt worden vanaf het rijvak ernaast, of hetzelfde rijvak is spitsuurstrook en vandaar uit MOET men de afrit bereiken. Dat zal voor conflicten zorgen. Hopelijk bedenken ze nog iets tegen eind september.
Tussen Wommelgem en Ranst had De Groote August (of hoe noemt die firma?) alle rijvakken identiek in breedte en uitzicht gemaakt, maar ook dit is weeral veranderd: het rechtste vak (pechstrook / spitsuurvak) heeft veel langere ononderbroken strepen gekregen.

Van de portieken is er nog geen spoor.

focus1965

·
Registered
95 Posts
heel kort: ze zijn er aan het rommelen. Het rechtse rijvak zag er uiterlijk niet anders uit dan de andere, maar vorige nacht heeft men er aan zitten knoeien.
Tussen Antwerpen Oost en Wommelgem is de volle meet van de pechstrook nog aanwezig en heeft men bijkomende lange onderbroken strepen ernaast aangebracht. De afrit Wommelgem is net een sporthal: daar zijn heel veel strepen en ik kan maar hopen dat men daar orde gaat scheppen, want het kan niet onoverzichtelijker en slechter gemaakt worden. Het is natuurlijk lastig als men een deel van de dag van de dag het rechtste rijvak wel en dan weer niet mag gebruiken en om van elke situatie een uitrit te maken, maar zoals het er nu bij ligt, kan men enkel ongevallen en rare maneuvers bij creëren. Beeld je gewoon in: het rechtste rijvak is een pechstrook en de afrit moet bereikt worden vanaf het rijvak ernaast, of hetzelfde rijvak is spitsuurstrook en vandaar uit MOET men de afrit bereiken. Dat zal voor conflicten zorgen. Hopelijk bedenken ze nog iets tegen eind september.
Tussen Wommelgem en Ranst had De Groote August (of hoe noemt die firma?) alle rijvakken identiek in breedte en uitzicht gemaakt, maar ook dit is weeral veranderd: het rechtste vak (pechstrook / spitsuurvak) heeft veel langere ononderbroken strepen gekregen.

Van de portieken is er nog geen spoor.

focus1965
Die hele lange "stippellijnen" na Wommelgem zijn heel raar/uniek inderdaad. Ben er vannacht nog eens langsgereden en ik hoop met jou dat ze het nog in orde brengen voor ze het ding gaan openstellen.

Wat wel alleen maar positief kan zijn is de extra rijstrook voor de splitsing naar de E34. Dan heb je al die onduidelijke situatie weggewerkt waar mensen in het midden konden blijven rijden om toch naar rechts af te draaien.

·
Moderator
19,790 Posts
gva.be

Mogelijk naar vijf rijstroken op E313 tussen Ranst en Wommelgem

19:16 Bij de heraanleg van de E313 tussen de Antwerpse ring en de splitsing E313/E34, komen er op het traject Wommelgem-Ranst mogelijk vijf rijstroken in plaats van de huidige drie rijstroken en een bus-/spitsstrook. Dat bleek dinsdag bij de toelichting over de PlanMER-procedures voor de E313 en de tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven.

Bij de heraanleg van de E313 ligt een plan op de tafel om - al dan niet gefaseerd - tussen Wommelgem en Ranst vijf rijstroken aan te leggen. Erika Decorte van Wegen en Verkeer Antwerpen benadrukte wel dat het slechts om een mogelijkheid gaat en dat de finale beslissing nog niet genomen is.

Bovendien hangt de gefaseerde timing samen met de aanleg van de A102, de ondertunnelde R11 en een sneltram Antwerpen-Ranst.

De plannen zijn dinsdag voorgesteld aan de betrokken burgemeesters en aan actiegroepen uit de regio. De procedures voor beide projecten worden samengevoegd. Volgens de planning moet de Vlaamse regering eind 2012 de knoop doorhakken, zodat begin 2015 de werken kunnen starten.​

·
Registered
5,197 Posts
^^

1. Het verkeer op de E313 blijft toenemen. Dit heeft volgende oorzaken:

Toename gemiddelde afstand per verplaatsing
Toename omzet Haven van Antwerpen
Toename transitverkeer (transporten naar andere landen)
Dit staat in de link te lezen dat JumpV plaatste.

Ik ga er nog wat bijvoegen: een enorme toename van de bevolking, zowel in als buiten de steden.

Ik blijf bij mijn werkgever pleiten voor thuiswerk, maar zolang die er geen voor heeft, mag ik dagelijks - carpoolend - mee in de file staan - al is die spitsuurstrook 's avonds al een hele verbetering.

Verder is dit geen nieuwe weg, maar de optimalisering van een 50 jaar oude weg die aangelegd werd in een tijdperk waar heel wat minder verkeer was.

focus1965

·
Registered
616 Posts
^^ Als je ziet hoe ze de laatste jaren in de buurlanden rijstroken toevoegen, lopen we enorm achter. En dat kost onze economie handenvol geld en dus concurrentiepositie en dus jobs ...

·
Registered
942 Posts
Verder is dit geen nieuwe weg, maar de optimalisering van een 50 jaar oude weg die aangelegd werd in een tijdperk waar heel wat minder verkeer was.

focus1965
Hoe je het ook draait of keert: het is een korte termijnoplossing. Het probleem zijn niet de wegen, het probleem is het verkeer. We leggen nu een extra rijstrook aan en binnen 3 jaar sta je terug op aan te schuiven. We stellen het probleem enkel uit ipv het op te lossen.

·
Registered
400 Posts
Hoe je het ook draait of keert: het is een korte termijnoplossing. Het probleem zijn niet de wegen, het probleem is het verkeer. We leggen nu een extra rijstrook aan en binnen 3 jaar sta je terug op aan te schuiven. We stellen het probleem enkel uit ipv het op te lossen.
Dat geloof ik niet. 10j geleden waren er weinig tot geen stucturele files. Op de radio hoorde je erg weinig verkeersinformatie, vandaag duurt de verkeersinfo elke dag bijna even lang als het nieuws tijdens de spitsuren.

Het is tientallen jaren goed gegaan tot we vandaag de dag op vele punten aan een saturatiepunt zitten. Vooral de economische groei en bevolkingsgroei, meer welvaart etc. hebben hiermee te maken. België is ook gewoon een transitland geworden (wat helemaal niet negatief moet worden bekeken!). Een uitbreiding van de capaciteit dringt zich dus op maar net nu bouwen we minder dan ooit nieuwe wegen bij. Ik pleit niet meteen voor gans nieuwe snelwegen door het reeds versnipperde landschap, maar gewoon het toevoegen van rijstroken aan bepaalde snelwegen. Die 6m extra breedte kan voor een enorm verschil in de verkeersstroom zorgen. Het bewezen voordeel van de spitsstrook is hier al aangehaald. Ik vind dat men hier echt werk van moet maken en dringend aan mag beginnen. In de VS bijvoorbeeld zijn snelwegen van 10 rijstroken geen uitzonderingen in de grootstedelijke gebieden, en België kan naar Amerikaanse normen qua oppervlakte snel doorgaan voor een stedelijk gebied.

Dit toevoegen van rijstroken aan de snelwegen kan natuurlijk niet de enige oplossing zijn, er is nog veel capaciteit op de spoor- en waterwegen en dat moet ook gestimuleerd worden. Hier is de voorbije jaren trouwens ook een flinke groei te zien. Ik wil enkel zeggen dat men zeker geen schrik mag hebben om de capaciteit van onze snelwegen uit te breiden, het zal veel mensen het dagelijkse leed en vele miljoenen euros besparen.

·
Registered
384 Posts
In de VS bijvoorbeeld zijn snelwegen van 10 rijstroken geen uitzonderingen in de grootstedelijke gebieden, en België kan naar Amerikaanse normen qua oppervlakte snel doorgaan voor een stedelijk gebied.
Bwa toch bedankt, het is door die grote snelwegen, dat suburbia in de VS is zo belangrijk is, met onleefbare centra annex getto's. Een stukje de nood creëren om een andere keuze dan een "plattelandswoning en auto" is maatschappelijk veel waard.

Dus die 10 rijstroken kunnen voor mij enkel en alleen om de flessenhalzen op te lossen (denk bv aan R0 bij Zaventem); Heel vaak is er dan maar een korte bypass nodig. De hele E17 in 5 rijstroken trekken lijkt mij dan weer niet nodig.

Ranst-Antwerpen op 4 (mss 5) rijstrokken brengen is verstandig, want de toevoer is 2+2, dus daar organiseer je file.

Oplossen van de knelpunten, maar niet alles verbreden, haalt je capaciteit omhoog, zonder de aantrekking van de auto te vergroten

er is de voorbije jaren trouwens ook een flinke groei te zien. Ik wil enkel zeggen dat men zeker geen schrik mag hebben om de capaciteit van onze snelwegen uit te breiden, het zal veel mensen het dagelijkse leed en vele miljoenen euros besparen.
Tja maar ook miljarden kosten, daarom het huidige optimaliseren en niet door onverstandig uit te breiden nieuwe flessenhalzen creëren die de facto niks oplossen.

·
Moderator
19,790 Posts
Tussen Ranst en Hasselt zie ik de E313 op termijn zowieso op 3 rijstroken gebracht worden. (Klaverblad Lummen wordt hierop al voorzien dacht ik). Te samen met de 2 rijstroken van de E34 geeft dan 5 rijstroken tot resultaat tussen Wommelgem en Ranst...

·
Registered
400 Posts
Ranst-Antwerpen op 4 (mss 5) rijstrokken brengen is verstandig, want de toevoer is 2+2, dus daar organiseer je file.

Oplossen van de knelpunten, maar niet alles verbreden, haalt je capaciteit omhoog, zonder de aantrekking van de auto te vergroten
Precies hetgeen ik zeg. :)

Ik zeg op bepaalde delen een verbreding door te voeren. Niet over 100km aan één stuk ofzo. Op plekken waar vandaag de dagelijkse files uren kosten bijvoorbeeld. De Brusselse ring, stukken van de E313, de E17 vlak voor Antwerpen, ...

Dit kost nu ook geen tientallen miljarden, ik ben er zelfs van overtuigd dat deze verbredingen zich na 10 à 20 jaar vanzelf terugbetalen als je eens rekent hoeveel de dagelijkse files en vertragingen vandaag kosten, dat is echt immens.

De E313 en E314 zie ik echter op termijn volledig op 3 rijstroken gebracht worden, dit lijkt me niet meer dan normaal. Net zoals de E17 volledig 3 rijstroken gebracht is in de jaren '90 en de E40 al veel vroeger. Telkens ik deze Limburgse snelwegen berijd merk ik eigenlijk een ondercapaciteit op, het is er altijd druk en er zijn weinig tot geen inhaalmogelijkheden. Ik wil niet weten hoe het er in de spits aan toe gaat.

·
Registered
616 Posts
^^ We hebben 2 keuzes:
*We doen net zoals alle buurlanden en investeren waar nodig in uitbreiding, of het nu spoor-, water- of autowegen zijn.
*We denken dat we het warm water hebben uitgevonden en binnen 10 jaar begrijpen we niet waarom we zo stom waren.

Vergeet niet dat we alle 3 modi (eigenlijk 4: luchtvaart) nodig hebben om concurrentieel te blijven.

·
Registered
12,327 Posts
Volgens mij zal de fileproblematiek zichzelf oplossen. Ten eerste zien we een opkomst van zaken als telewerking. Voorts zijn er de demografische veranderingen wat in minder werkenden zal resulteren. Ook zal de brandstof binnen enkele jaren zo duur zijn dat pendelen zichzelf zal verbieden wegens onbetaalbaar.

·
Registered
145 Posts
Volgens mij zal de fileproblematiek zichzelf oplossen. Ten eerste zien we een opkomst van zaken als telewerking. Voorts zijn er de demografische veranderingen wat in minder werkenden zal resulteren. Ook zal de brandstof binnen enkele jaren zo duur zijn dat pendelen zichzelf zal verbieden wegens onbetaalbaar.
dus je stelt voor dat we niets veranderen?

·
Registered
400 Posts
Lol!:lol:
Zo zouden we het graag willen, maar zo zal het niet zijn hoor.:nuts:

·
Registered
12,327 Posts
Nochtans zijn de stijgende brandstofprijzen, de demografische veranderingen en de opkomst van telewerk echt geen fabeltje. Dat de druk op de snelwegen zal verlichten is gewoon een feit.

dus je stelt voor dat we niets veranderen?
Daarmee zijn de huidige files nog niet opgelost natuurlijk. Zeker in het Antwerpse is er gewoon een groot tekort aan capaciteit.

Maar in de rest van het land liggen snelwegen genoeg.

61 - 80 of 233 Posts