Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 21 Posts

·
robkaper.nl
5,971 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Las van de week in de nrc.next wat over zogenaamde ecosteden die nu de grond uit zouden moeten schieten.

Zo komen er in Groot-Britannië vier steden met oplaadpunten voor elektrische auto's, zijn alle huizen max. tien minuten van openbaar vervoer verwijderd, moet 40% van de oppervlakte bestaan uit parken en ander groen en alle huizen moeten emissievrij zijn.

In Abu Dhabi moeten over zeven jaar 50.000 mensen leven in ecostad Masdar: volledig emissievrij, afvalvrij en autovrij. Alles draait op zonneenergie, ook de ontziltingsinstallatie. Vervoer vind plaats via lightrail-banen en magneetrail met daarop 24/7 geautomatiseerde mini taxishuttles.

Is dit de toekomst? Stel Masdar is een success, gaan alle steden dit soort transformaties invoeren? Moet Nederland ook een ecostad plannen, of tenminste ecowijken? Is dit ook haalbaar op grote schaal?

·
Not much
11,090 Posts
Ik weet het niet hoor, ik zie niet zo snel alle steden veranderen in zogenaamde eco steden. Een langdurig proces lijkt het me waar niet veel mensen blij mij zullen zijn. Lijkt me daarnaast ook moeilijk te realiseren in grotere steden als London, Parijs of New York. Aangezien daar heel wat moet veranderen als er meer groen moet komen.

·
Premium Member
14,324 Posts
Volgens mij hebben alle op papier schitterende plannen voor totaal-ontwerpen voor steden in de praktijk een niet zelden desastreuze uitwerking gekend. Ik denk maar aan 'onze eigen' Bijlmer, met veel groen, ruime flats en een totaalscheiding van de verkeerssoorten, die door een samenloop van omstandigheden is veranderd in een ghetto, dat amper 30 jaar later weer geheel wordt getransformeerd (lees: gesloopt en vervangen door een 13-in-een-dozijn Vinexwijk).
Ik denk dat delen van het idee an sich wel goed zijn: alternatieve energiebronnen, het aanleggen van infrastructuur (=oplaadstations) voor electrisch vervoer e.d. Maar dat zal alleen op kleine schaal succes kunnen hebben; de volledige transformatie zie ik nog wel 50 jaar in beslag nemen.

·
Moderator
48,030 Posts
Het goede van zo'n compleet nieuwe eco-stad is dat het een aanjager is van nieuwe technieken die het allemaal mogelijk moeten maken om steden milieu vriendelijker te maken. En dat is gewoon nodig, niet in de eerste instantie voor het wereldwijde klimaat maar nog veel meer voor het lokale milieu.

De lucht in de grote steden van de wereld is gewoon niet gezond om in te wonen en te werken. Het is geen toeval dat ziektes en allergieën als Astma en Hooikoorts vroeger voor de industrialisatie en het autoverkeer bijna niet voorkwamen. Een schone lucht kan hierdoor al veel geld besparen op de gezondheidszorg.

Meer groen in steden kan ook hitte eilanden voorkomen, waardoor het in de zomer koeler blijft in de stad. Waardoor de airconditioning minder hoeft worden gebruikt wat weer een energie besparing oplevert, daarmee kan je dus ook weer geld besparen.

En dat zoiets niet een korte periode helemaal kan veranderen is ook niet een reden om hier sceptisch tegen over te staan. Rome is niet in 1 dag gebouwd en onze huidige Nederlandse steden ook niet. Als we niks doen of eerst alleen maar afwachten dan zal het leefklimaat in de steden alleen maar slechter worden. We hebben de technologie en we hebben het geld om ook dingen op grotere schaal te veranderen, waarom zouden we het niet doen als het op een langere termijn betekent dat de steden een beter leefklimaat krijgen en het ook nog wel eens over de jaren heen meer economische voordelen zou kunnen hebben dan als er niks wordt gedaan.

·
Premium Member
14,324 Posts
Volgens mij wordt het leefklimaat in de huidige Westeuropese steden nu juist alleen maar beter: het wagenpark wordt door strengere milieuwetgeving en natuurlijke vernieuwing steeds schoner, nieuwbouw is veel beter geïsoleerd, oudere huizenblokken worden vaak gemoderniseerd zodat ze minder energie verbruiken...Dit soort ecosteden zijn leuke experimenten voor milieugoeroes en politici die zichzelf graag op de kaart willen zetten, maar wat zo'n totaalplan voor het gros van de stedelijke bevolking voor verschil moet gaan uitmaken, is mij eerlijk gezegd een raadsel. Daarom dat ik ook zeg dat dit soort projecten veel beter op een kleine (lees: wijk-) schaal uitgevoerd kunnen worden. Zonnepanelen op daken, electriciteit uit windmolenparken of biocentrales halen, etc. De electificatie van het wagenpark zul je bovendien niet op stedelijk, maar op regionaal of zelfs landelijk niveau moeten aanpakken: als je zorgt dat er naast de snelwegen oplaadpunten komen voor electrische auto's, volgen die auto's in de regel vanzelf.
En inderdaad: Rome werd niet in één dag gebouwd. Daarom stelde ik ook dat deze ontwikkeling op grootschalig niveau goed een halve eeuw in beslag kan nemen.

·
Premium Member
14,324 Posts
Volgens mij wordt het leefklimaat in de huidige Westeuropese steden nu juist alleen maar beter: het wagenpark wordt door strengere milieuwetgeving en natuurlijke vernieuwing steeds schoner, nieuwbouw is veel beter geïsoleerd, oudere huizenblokken worden vaak gemoderniseerd zodat ze minder energie verbruiken...Dit soort ecosteden zijn leuke experimenten voor milieugoeroes en politici die zichzelf graag op de kaart willen zetten, maar wat zo'n totaalplan voor het gros van de stedelijke bevolking voor verschil moet gaan uitmaken, is mij eerlijk gezegd een raadsel. Daarom dat ik ook zeg dat dit soort projecten veel beter op een kleine (lees: wijk-) schaal uitgevoerd kunnen worden. Zonnepanelen op daken, electriciteit uit windmolenparken of biocentrales halen, etc. De electificatie van het wagenpark zul je bovendien niet op stedelijk, maar op regionaal of zelfs landelijk niveau moeten aanpakken: als je zorgt dat er naast de snelwegen oplaadpunten komen voor electrische auto's, volgen die auto's in de regel vanzelf.
En inderdaad: Rome werd niet in één dag gebouwd. Daarom stelde ik ook dat deze ontwikkeling op grootschalig niveau goed een halve eeuw in beslag kan nemen.

·
Moderator
48,030 Posts
Natuurlijk, het gaat al beter en je moet het op meerdere niveaus aanpakken. Maar je moet oppassen dat er steeds naar een ander niveau wordt gewezen waardoor er minder gebeurt dan kan. De steden kunnen heel goed een voorbeeld functie op zich nemen, wat nu al gedeeltelijk gebeurt om zo ontwikkelingen op gang te zetten. Want er wordt al veel goeds gedaan, maar om nog grotere stap te maken moet er nog meer maatregelen worden genomen die niet vanzelf gaan. Zeker omdat er met veel maatregelen op korte termijn niet veel winst te behalen valt, maar die wel op langere termijn zeer gunstig zullen zijn. Maar dat zal alleen zo zijn als er nu iets wordt gedaan en gewoon 100% wordt gekozen voor milieu vriendelijkere steden.

·
Premium Member
14,324 Posts
100 % kiezen voor milieuvriendelijke steden <> ergens in een weiland/woestijn een ecostadje uit de grond stampen. Wat het volgens mij wèl is/zou moeten zijn, is de ontwikkeling op verschillende niveaus in bestaande steden en bestaande netwerken beginnen. Zie mijn eerdere post voor voorbeelden.

·
Registered
10,488 Posts
Ik zie hier wel een toekomst in, maar de reeds bestaande steden zo aanpassen is onmogelijk. Wat wel kan is bij een nieuwbouw/renovatie passief te gaan bouwen (3 of zelfs 4 dubbelglas, isolatie van 45cm dik, enz.)

Als nieuwe wijken (stadsdelen) in de toekomst zo aangepakt worden qua bebouwing dan volgen de boompjes langs de weg ook al.
Dat openbaar vervoer is haalbaar maar dat is in de mate zoals we het nu kennen, tenzij de vervoersmaatschappij geleidelijk aan het materieel vervangt door hybride/elektrische bussen en trams of treinen die een pak minder elektriciteit nodig hebben en toch sneller kunnen rijden.

Windmolens worden ook alsmaar krachtiger, ik weet nog dat we enkele jaren geleden nog op 4MW draaiden, momenteel zijn de nieuwe installaties ong. 5MW en de nieuwste zitten al op 6,3MW.

Per 10.000 inwoners 1 windmolen vind ik echt niet overdreven. De premie op zonnepanelen zou ik wel al een klein beetje beginnen verminderen, aangezien enorm veel woningen daar nu al over beschikken.

Tegen 2012 moet ook de emissie van wagens in Europa gedaald zijn tot 130gr/CO² wat nu gemiddeld ook nog veel hoger ligt, slechts kleine stadswagentjes scoren lager dan 130gr., blijft de constructeur er over dan mag de wagen simpelweg niet verkocht worden in Europa.
Ik denk dat we steeds meer op weg zijn naar een groenere wereld.

Maar als een voorbeeld of prestigestad als Abu Dhabi het nut van groen inziet zou het wel eens kunnen aanslaan bij Amerikanen of Aziaten.
Want de U.A.E is qua ruimtelijke ordening nu echt wel een referentie, nu de groene economie en steden nog, en ik geloof wel dat ze daar in kunnen slagen.

·
Registered
14,152 Posts
Is dit de toekomst? Stel Masdar is een success, gaan alle steden dit soort transformaties invoeren? Moet Nederland ook een ecostad plannen, of tenminste ecowijken?
Nederland voert geen milieubeleid en zal dat ook niet doen. Waarom? Shell, Slochteren, Botlek, Pernis, opbrengst milieuheffingen.

·
Legum Magister Scientiae
1,360 Posts
Zo komen er in Groot-Britannië vier steden met oplaadpunten voor elektrische auto's, zijn alle huizen max. tien minuten van openbaar vervoer verwijderd, moet 40% van de oppervlakte bestaan uit parken en ander groen en alle huizen moeten emissievrij zijn.
Je zou toch bijna denken dat Ebenezer Howard uit de dood is opgestaan! Het is dat ze in 1902 nog nooit van elektrische auto's gehoord hadden, maar voor de rest zijn het toch dezelfde principes als in zijn klassieke werk Garden Cities of To-morrow. Dat was wellicht het meest invloedrijke boek over stadsplanning in de gehele 20ste eeuw.

vank said:
Maar als een voorbeeld of prestigestad als Abu Dhabi het nut van groen inziet zou het wel eens kunnen aanslaan bij Amerikanen of Aziaten.
Want de U.A.E is qua ruimtelijke ordening nu echt wel een referentie, nu de groene economie en steden nog, en ik geloof wel dat ze daar in kunnen slagen.
Naar mijn bescheiden mening zijn die prestigesteden in de UAE (Dubai voorop, gevolgd door Abu Dhabi) de grootste stedenbouwkundige hype van het decennium en voorbestemd om tot spooksteden te verworden. De enige reden om daar naartoe te gaan is de bouw van die megalomane projecten; zodra dat voorbij is (lees: het geld op is), heeft niemand daar nog iets te zoeken. Maar mensen geloven nu eenmaal graag in lucht- en zandkastelen. :lol:

Die ecosteden zijn als concept eigenlijk niets nieuws; die ideeën bestaan al tientallen jaren. De omschakeling van de vervoersmiddelen van bezine en diesel naar elektriciteit zit er aan te komen; dat gaat er hoe dan ook wel van komen. Om de simpele reden dat dat op termijn goedkoper zal zijn. Zodra we meer duurzame stroom kunnen opwekken dan we verbruiken is het hele energie- en milieuprobleem verleden tijd. Het is wat dat betreft jammer dat IJsland net te ver van West-Europa ligt; daar ligt een gigantische potentie van duurzame energie (geothermisch en waterkracht), waar ze nu niks mee kunnen. Nu is het wachten op waterstof als modaliteit om die energie hierheen te krijgen... Binnen een jaar of 10 a 20 moeten we wel zover zijn.

·
Registered
580 Posts
maandag 03 augustus 2009
Energiebesparing is helemaal hip
Door MAAIKE KOOISTRA
UTRECHT - Het Witte Huis wordt het genoemd in de Utrechtse wijk Lombok, de moderne woning die onlangs aan de J.P.Coenstraat verrees en die de woon- én werkplek is van de mensen achter Lombox.nl.

Robin Berg van Lombox.nl wil voor elke computer in Lombok die is aangesloten op het glasvezelnetwerk een zonnepaneel. FOTO JEROEN JUMELET
Met een dubbeldik geïsoleerde gevel, zuinige ledlampjes in de plafonds en zonnepanelen op het dak die energie voor eigen gebruik opwekken.

Het is dé inspiratiebron voor anderen in de wijk die aan de slag willen met besparing en opwekking van energie en zo willen meehelpen om van wijk West (Lombok, Oog in Al en omgeving) een energieneutrale wijk te maken.

,,Het is niet dat we zo duurzaam mogelijk hebben willen bouwen, maar waar we energie konden besparen, hebben we daaraan gedacht,’’ zegt bewoner Robin Berg. De stand van de zonnepanelen die sinds anderhalve maand op het dak staan: 4065 kilowatt. Ter vergelijking: een gemiddeld Nederlands huishouden verbruikt jaarlijks zo’n 3500 kilowatt elektriciteit. Tel uit je winst, in je portemonnee en voor het milieu.

Berg zet de eerder ingezette lijn voort. Hij startte een paar jaar geleden met Lomboxnet, een glasvezelnetwerk voor internet in Lombok ‘dat sneller is dan dat van andere aanbieders’. Enkele duizenden internetters kent Lombox intussen. Op de Parkschool werd dit jaar al een zonne-energiecentrale geplaatst, die 15procent van het energieverbruik van de school produceert. Uiteindelijk wil Lombox voor elke op glasvezelinternet aangesloten computer, een zonnepaneel realiseren.

Utrecht is trots op het initiatief van Lombox. Maar ook de kleinschaliger maatregelen om energie te besparen, kunnen bijdragen en moeten anderen de komende tijd op ideeën brengen om mee te werken aan een energieneutrale wijk. ,,Goh, hoe heb jij dat gedaan, en wat levert dat nou op? Dat soort gesprekken moeten we op gang brengen,’’ zegt Marjolijn van Rooyen van de gemeente Utrecht.

Van Rooyen: ,,Om dat te bereiken willen we de kennis vergroten en bewoners op weg helpen zelf iets te doen. Een spouwmuur isoleren is vaak niet zo duur als wel wordt gedacht en vaak is de investering binnen drie jaar terugverdiend. Hetzelfde geldt voor dubbel glas. Maar dat weten heel veel mensen niet.’’

Mogelijk worden er daarom energiecoaches ingezet om gratis energieadviezen te geven in de wijk.

Door initiatieven te koppelen kunnen meer mensen meedoen, is bovendien het idee. Zo wordt gekeken of huiseigenaren in de omgeving kunnen meeprofiteren wanneer woningcorporaties besluiten om in hun huurwoningen energiebesparende maatregelen te treffen. Of, wanneer de gemeente een schooldak vervangt, ook daken in de buurt meteen gedekt kunnen worden. ,,Gezamenlijke inkoop zou schaalvoordeel kunnen bieden,’’ zegt Van Rooyen.

Energiebesparing en het aanboren van duurzame energiebronnen is hip, zo merkt ook de gemeente. Boodschappen van Al Gore over de toekomst van ons klimaat en Barack Obama met zijn ‘green deal’ inspireren.

Energiebedrijven en woningcorporaties zijn dan ook al aangehaakt en ontwikkelaars die op enkele plekken in Lombok aan de slag gaan met nieuwbouw, zijn positief over energiezuinig bouwen. Nu moeten bewoners nog warmlopen voor maatregelen die de CO2-uitstoot én de eigen uitgaven beperken.

Gaat het Lombok en de rest van West lukken om een stap te zetten richting de energieneutrale wijk, dan volgt ook de rest van Utrecht.

http://www.ad.nl/utrecht/stad/3408753/Energiebesparing_is_helemaal_hip.html
Uit het AD

·
Registered
10,488 Posts
Ja, Dubai zal een kort leven beschoren zijn. Maar nu is het een hype en er zijn toch landen die er naar op kijken om de tour van Dubai op te gaan (nog een grootser project willen realiseren).

Dubai en Abu Dhabi zijn zowat de meest in het oog springende landen ter wereld voor het luxueuze leventje, als men er in slaagt om daar in de woestijn ecosteden te bouwen die minder verbruiken dan hier in ons eigen land. Dan zullen vele landen ook inspanningen gaan leveren om zo'n stadsdeel te ontwikkelen (die niet in woestijngebied gelegen is en dus nog groener zal zijn).

Het komt er sowieso, hoe je het nu draait of keert!

Auto's worden zuiniger, 120gr/CO² (wat quasi zeer proper is). Elektrische wagens bestaan al maar op dit moment haal je meer nut uit een diesel of benzine wagen, maar de olie is aan het opraken en stevenen we af in een oliecrisis!

Zonnepanelen, daar zou ik de premie geleidelijk aan laten verminderen. En dat geld investeren in een betere isolatie van woningen, Isolatie moet een standaarddikte van 45cm hebben en ramen moeten minstens over dubbelglas beschikken en zelfs 3 tot 4 dubbelglas.

Industrieterreinen en stroken langs autosnelwegen moeten windmolens of zonneparken dragen waarbij 1 windmolen van de nieuwe generatie (6,3MW per 10.000 inwoners wordt ingepland), deze zou op volle capaciteit stroom leveren aan ong. 5000 inwoners.

Zo zie je maar dat zo'n ecowijk best haalbaar is.

Het zijn vooral steden die in kleinere deeltjes zo'n wijken moeten bouwen.

Ik denk dan aan hoogbouw omdat deze qua ruimtelijke ordening het meest milieuvriendelijk is. Leg om de 500m. een grote groenzone of speeltuintje aan, bomen in de straten en eventueel waterloopjes met rietvelden om water deels te zuiveren.

Meer zo'n realisaties:

·
Legum Magister Scientiae
1,360 Posts
Na Ebenezer Howard is ook Le Corbusier uit de dood opgestaan! Het is precies een moderne Bijlmermeer. De Bijlmer was an sich een goed idee: hoogbouw en daardoor daartussen veel ruimte voor groen. Alleen het bleek in praktijk niet zo te werken: ghetto-vorming, anoniem leven, verpaupering, overlast... :eek:hno:

Ik ben meer aanhanger van de filosofie van Jane Jacobs ten aanzien van stadsplanning: functiemenging. Je moet bedrijvigheid, wonen, voorzieningen en recreatie niet scheiden, want juist door de interactie ontstaat een levendige stad. Dat hebben ze duidelijk niet begrepen toen ze Almere, Lelystad, Zoetermeer, enzovoort hebben aangelegd. En ze begrijpen het nog steeds niet, getuige de VINEX-wijken wat een stedenbouwkundige ramp is. Zo maak je slaapsteden waar je overdag een kanon kan afschieten zonder iemand te raken. Over 20 jaar wil niemand daar meer wonen; de kinderen zijn opgegroeid en vertrokken, de ouders blijven achter in een vergrijzende buurt. Huizenprijzen dalen, probleemgezinnen worden er gedumpt...

Elke keer maken we in de ruimtelijke planning dezelfde fouten. De duurzame stad van de toekomst is de historische stad van vandaag. Over 30 jaar zie ik wel computergestuurde onbemande elektrische people movers overal door het centrum van Groningen rijden, om even mijn eigen stad als voorbeeld te nemen... :cheers:

·
Registered
10,488 Posts
Daar heb je gelijk in, naar wat wordt gebouwd moet ook vraag zijn.

Nu is het zo dat men maar bouwt en bouwt en nadien wel zal zien of er geinteresseerden zijn. Men bouwt ook teveel in één project waarbij plots 6 of 7 torens of appartementen in eenzelfde stijl verschijnen op een lapje grond en allemaal met dezelfde functie (wonen).

Ik ben meer voorstander, en ik herhaal het hier regelmatig. Om geen 2 keer na te denken maar minstens 3 keer of nog meer.
Het is niet nodig om jaarlijks een toren te realiseren zoals in Rotterdam. Eén toren om de 2à3 jaar volstaat ook perfect.

Zoek geinteresseerden en meng functies, bv. begane grond + 1ste verdieping is bestemd voor shopping, vanaf verd. 3 t.e.m. zijn appartementen (waaronder ook sociaal), 5 t.e.m. 10 zijn de ruimere woningen (middenklasse) en 10 is een ruim penthouse (luxe).
De buren van deze toren zijn bedrijf A. En net om de hoek ligt een park.

KWALITEIT gaat boven KWANTITEIT!!!

(Helaas zijn projectontwikkelaars de grote schuldigen, gemeenten/steden stappen daar graag in mee omdat ze geld ruiken).

Maar zoiets

Hou je misschien zelf nog beter als locatie voor gevangenissen, instellingen. Terreinen naast snelwegen voor transportfirma's.

Ruimtelijke ordening in België is zelfs nog stukken slechter!

·
Administrator
30,222 Posts
Eco cities is een beetje het topic van de dag en er gaan nobele motieven achter schuil. Aan de andere kant is het altijd oppassen geblazen wanneer iets te veel het uiterlijk aan gaat nemen van een bepaalde overheersende filosofie of gedachte want op het moment dat men er anders over gaat denken wordt de verschijningsvorm een stijl en is het hele gebeuren al snel gedateerd. Echt duurzaam bouwen zit 'm dan ook vaak in het onzichtbare, de kleine veranderingen in technieken en vooral mentaliteit. Die bomen en windmolens zijn vooral uiterlijk vertoon want echt bijdragen aan een duurzame samenleving doen ze niet. In ene keer een hele stad volgens één principe opzetten en ontwerpen zou ik zelf dan ook nooit doen, dan maak je inderdaad dezelfde fout als in al die flatwijken. Probeer dan in ieder geval zoveel mogelijk ruimte open te laten voor toekomstige principes.

·
Moderator
53,926 Posts
http://en.wikipedia.org/wiki/Vauban,_Freiburg

Een duurzame wijk van Freiburg. Freiburg is sowieso een beetje een buitenbeentje in Duitsland, en is dacht ik één van de twee Kreise waar die Grünen de grootste partij zijn.

Waar ook wel potentie zit voor ecosteden/plaatsen zijn die autovrije dorpen in Zwitserland als Mürren, Wengen en Zermatt. Nou gaan ecoplaatsen wel wat verder dan een laag/geen autogebruik, maar je moet ergens beginnen. Persoonlijk denk ik dat zoiets vrijwillig op grote schaal niet haalbaar is. Ik zou er niet willen wonen, ik ben wel gesteld op het makkelijke vervoer van een auto voor de deur.

·
Registered
9,134 Posts
Las van de week in de nrc.next wat over zogenaamde ecosteden die nu de grond uit zouden moeten schieten.

In London zijn er nu al van dit soort oplaadpunten aanwezig en volgens mij wil Amsterdam als eerste stad ter wereld geheel op elektrische autos gaan.

1 - 20 of 21 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.