SkyscraperCity banner

1 - 11 of 11 Posts

·
MP
8,393 Posts
Discussion Starter #1
Van de reisfoto's die ik maakte tijdens mijn vakantie in het Verenigd Koninkrijk heb ik nog steeds niet alles laten zien. Nu is de beurt aan de Schotse hoofdstad Edinburgh.

We reden van Durham naar Edinburgh, via Newcastle. De weg erheen was erg mooi, we zagen soms de zee en doorkruisten schitterende landschappen. Maar 't meest zagen we van de file waar we bijna een uur in hebben stil gestaan - er was een ongeluk gebeurd.

1.

Uiteindelijk kwamen we er dan toch. We konden de auto kwijt in een modern stukje stad aan de rand van het historische centrum.

2.

3.

Hier zagen we ook wat van de 18e en 19e eeuws aanleg en een Scottish Episcopal Church, een kerk waar de Schotse variant op het anglicaanse christendom wordt beleden. Grofweg komt dat neer op katholicisme zonder paus, wat meer individuele vrijheid en iets andere tradities.

4.

5.

We liepen nu naar de oude stad.

6.

Het station van Edinburgh ligt in een diep dal dat de 18e en 19e eeuwse stad van de middeleeuwse scheidt. Het station heeft dus een heel centrale ligging, maar om er te komen moet je wel een aantal trappen af.

7.

In het station zijn nog mooie oude wachtruimten te bezichtigen. Over het stationsgebouw heen loopt een verkeersbrug die de middeleeuwse stad met de rest verbindt.

8.

Allerlei steegjes, de zogenoemde closes, leiden omhoog naar de middeleeuwse stad.

9.

10.

Een koe om 't hoekje.

11.

We liepen eerst de straat Canongate door, het oostelijke deel van de beroemde Royal Mile. Daar troffen we een alleraardigst kerkje dat Nederlands aandeed. Ook het interieur deed denken aan een willekeurige calvinistische kerk in eigen land. De architect, James Smith, schijnt zich wel vaker door de Nederlandse bouwtraditie hebben laten inspireren, niet zo verwonderlijk in een tijd waarin de Republiek het middelpunt van de westerse wereld was.

12.

In dit lagere deel van de stad schenen de groene heuvels soms door de straatjes en steegjes heen, wat mooie contrasten gaf.

13.

14.

Zo is daar ineens ook moderne architectuur. Het gebouw is het parlement van Schotland. Het is erg modern en contrasteert met de stad. Ik vond dat wel leuk, maar m'n reisgezelschap vroeg zich toch af of de stad niet te veel schade werd aangedaan. Het ontwerp van het parlementsgebouw vond ik net iets te gesloten voor zo'n gebouw, dat eigenlijk uitnodigend en open zou moeten zijn, 't gaat tenslotte toch om de democratie. Wel waren de contrasten fotogeniek.

15.

16.

17.

Tegenover het parlement lag het koninklijk paleis, dat helaas niet erg goed zichtbaar was. Het was verstopt achter hekken en voorgebouwen en stond ook niet recht op de Royal Mile, wat je toch zou verwachten.

18.

19.

We liepen door Canongate weer terug naar High Street, het bruisende deel van de Royal Mile. Ik schoot wat straatbeelden.

20.

21.

22.

Eenmaal weer in het hogere deel van de binnenstad zagen we ook de zee weer in de verte.

23.

High Street is duidelijk het drukkere en welvarendere deel van de Royal Mile. Hier staan de grote monumenten van de stad. Het was er helaas veel te toeristisch om aangenaam te zijn.

24.

25.

Het oude Schotse parlement stond ook hier.

26.

Als je de Royal Mile even uitloopt beland je weer in steegjes en mysterieuzer stukken stad, waar 't niet zo gelikt toeristisch is.

27.

28.

Terug op de Royal Mile: de fraaie St. Giles, de kathedraal van de stad.

29.

De grote Schot Hume zit hier naar de straat te turen. Geen toerist kent hem, die hebben het te druk met de doedelzakspeler en de andere flauwe symbolen waar Schotland zichzelf kennelijk mee identificeert. Hume, een van de grootste filosofen die ooit heeft geleefd, blijft 't zwijgend gadeslaan.

30.

31.

De straat ging nu verder bergop, we naderden het burchtterrein. Onderweg de typische grauwe bebouwing die Edinburgh kenmerkt, en nog een parochiekerkje.

32.

33.

Groter is de Tolbooth Kirk, met haar typische spits. Een ander torentje op Castle Hill is dat van de Camera Obscura.

34.

35.

36.

Bovenop de Castle Hill staat uiteraard de burcht van Edinburgh.

37.

38.

Van hier daalden we af, weg uit de oude binnenstad, het dal van de spoorrivier weer in. Aan de overzijde de "nieuwe" stad waar we de auto ergens terug moesten vinden.

39.

40.

Nog een laatste blik achterom.

41.

·
Registered
66 Posts
Prachtige serie.... Ik ben zelf in 2007 in Edinburgh op vakantie geweest en heb me er geen moment verveeld!! Dit jaar ga ik weer, maar samen met mijn vriendin. Leuk trouwens, die koe op foto 11......

·
Eindhoven
793 Posts
Mooie foto serie,
Edinburgh is echt een prachtige stad.
vooral met die bergen en heuvels op de achtergrond.

·
Hoogvlieger
1,655 Posts
Leuke serie. Totdat ik er voor het eerst was had ik niet echt een beeld bij Edinburgh, maar het bleek een hele fraaie stad te zijn. Met name de straatjes rondom Royal Mile en de burcht met z'n prachtige uitzichten zijn erg leuk. En de pubs natuurlijk... :)

·
AstroNout
4,825 Posts
Ook ik ben zeer positief over deze Schotse hoofdstad. Lekker shoppen in zon op de Princessstreet, met aan je ene hand prima winkels om even binnen te kijken en aan je andere hand het prachtige decor van oldtown Edinburgh. De rit naar Newcastle heb ik met trein gemaakt, het landschap is idd prachtig. Vanuit Arthur's Seat heb je trouwens adembenemende uitzichten over de stad :)

·
Registered
33,336 Posts
Inderdaad een mooie fotoserie die weer de herinneringen aan Edinburgh weer wat verser doen voorkomen. :) Het is inmiddels alweer een tijdje geleden dat ik er voor het laatst was (1997), maar de oude gebouwen waren er uiteraard toen ook al. Het nieuwe parlement was er toen nog niet. Leuk om het weer eens te zien. :)

·
MP
8,393 Posts
Discussion Starter #10
Dank voor de reacties :) Edinburgh is voor ieder die er nog niet geweest is zeker de moeite, maar misschien loont 't wel je reis een beetje buiten het toeristenseizoen te plannen: ze zijn met teveel en ze zijn van het irrirante soort. Dat toerisme leunt soms een beetje te zwaar op de stad, the Royal Mile deed hier en daar helaas te zeer aan het Damrak denken. Gelukkig is er buiten dit stukje stad ook nog van alles te zien.

284 Posts
Lekkere fotoserie. Ik ga graag naar Schotland (Sep '08 voor het laatst geweest en december as. is het in ieder geval weer 2 weken Scotland :banana: ), maar Edinburgh is, afgezien vh vliegveld, alweer van 2003 dat ik er was. Alle reden om het weer een bezoek te brengen. Fijne stad en genoeg mooie plekjes te ontdekken.

1 - 11 of 11 Posts