SkyscraperCity banner

Ee-burg, Leeuwarden

• Total voters
    43
21 - 36 of 36 Posts

·
Registered
787 Posts
En? Dat verandert toch niets aan het feit dat deze toren compleet waardeloos is?
Gewoon beschamend, zelfs een beest stop je niet in een dergelijke miskleun.

·
Bas
13,627 Posts
Ha! Toch voor de 4e keer uit de tent gelokt, Zeno! Dus voor ons 4 keer :lol: :lol: :lol: :lol:

Je moest eens weten welk een gedrocht hier eerst stond, dan wel iets naar achteren geplaatst. Dat was een 7-hoog splitlevel-flat, heb ik vijf jaren in gewoond. Is gesloopt om plaats te maken voor het Ee-burgh complex. Dus wat er nu staat is in onze ogen best wel aardig geworden. En van mij een plusje extra erbij, omdat de plek heel erg mooi is. Ik blijf bij mijn cijfer 8! :)

·
Laurens Verhagen
58 Posts
^^@zeno2 : Het is allesbehalve een feit dat deze toren waardeloos zou zijn, dat is slechts een door jou slecht onderbouwde mening.

Over smaak valt nooit te twisten, het ontwerp is creatief, een mooi hoogteaccent op deze plaats van de stad en de toren staat op een mooie locatie. Daarom een 8.

·
Gouda's Glorie
7,823 Posts
- De toren bestaat uit goedkope betonplaten (en als het bakstenen zijn ziet het er wel heel goedkoop uit)
- De toren heeft een lelijke dakopbouw
- De toren heeft een gesloten plint (bergingen??)
- De toren mist een duidelijke vorm, er lijkt maar wat te zijn gedaan...
- De toren heeft vier achterkanten
- Het ontwerp is niet creatief, zoals Laurens7 zegt. De architect moest gewoon zo goedkoop mogelijk appartementen in een doos stoppen en heeft daar een vreemde gevel tegenaan geplakt.

Zo genoeg argumenten waarmee ik Zeno ondersteun? ;)

·
Bas
13,627 Posts
Arrrgh, daar gaat `ie!

Goed, nu even tijd om alle argumenten van Arrrgh compleet onderuit te halen. Hij heeft deze prachtige toren niet eens in het echt mogen aanschouwen.

1. De toren bestaat niet uit betonplaten. Aan de binnenzijde gestort beton en aan de buitenzijde prefab metselwerk.

2. Lelijke dakopbouw? Deze ontbreekt gewoon, dus kan er niet over geoordeeld worden. Wat erop zit is een liftkoker en technische ruimte, maar deze zijn niet storend als je voor of achter de Eeburgh staat.

3. Gesloten plint. Dat is noodzakelijk, de buurt is nu niet `je-van-het`, er lopen veel mensen rond die hier niets te zoeken hebben. Toren staat ongeveer 1 kilometer uit het centrum en een plintinvulling was derhalve ook niet noodzakelijk. Er zitten bergingen in, dat heb je goed geraden, Arrrgh.

4. De toren heeft een hoekige vorm, en deze strakke hoeken zorgen ervoor, dat de toren heel apart is.

5. De toren wordt aan beide zijden bewoond, er is een westkant en een oostkant voor de balkongerichte woonkamers. De zijkanten, zuid en noord, zijn inderdaad rode containerachtige stenen muren. Mooi toch, uit deze hoeken komen juist de klimatologische ongemakken: Te warm in de zomer en te koud in de winter.

6. Het ontwerp is best wel creatief, ik heb nog niet eerder zo`n aparte toren gezien in West-Europa. Rood valt van verre wèl op, hoor. En gezien het gehele complex, kan ik rustig zeggen dat het een zegening is dat dit er staat. Het kon slechter.

In mijn ogen heb je geen enkel goed argument waarmee je Zeno kunt ondersteunen, Arrrgh. Maar verder ben je een toffe kerel, dat zeker! :)

·
Registered
787 Posts
De beginselen van woontorenarchitectuur zijn vrij eenvoudig.

Je kan dit het beste vergelijken met een *****.

Een gezonde ***** heeft een stevige basis (de balzak), een elegante top (de eikel), en daartussen een lange schacht : de schoonheid van de natuur.

Voor een geslaagde woontoren geldt net hetzelfde :

- een stevige basis onder de vorm van een duidelijk gearticuleerde plint,
- de superpositie van x-aantal verdiepingen onder de vorm van een elegante torenschacht,
- een sierlijke bekroning die het einde van de toren benadrukt.

Wanneer we de Ee-burg analyseren, dan komen we tot de constatatie dat hij niet voorzien is van een plint. Hij staat letterlijk laag-bij-de-gronds; Op sommige fotozichten lijkt hij ten dele in de grond gezakt te zijn.

Evenmin heeft hij een elegante schacht. Hij is niet hoog genoeg en hij is veel te hoekig.

Een bekroning ontbreekt eveneens. Daardoor lijkt de toren te zijn afgesneden met een mes en lijkt hij onvoltooid. Er kunnen als het ware nog 10 lagen bijgebouwd worden. Bij een goed ontwerp daarentegen kan je in principe niets toevoegen of weglaten zonder de harmonie te verstoren.

Conclusie (uitgedrukt in natuurtermen) : de Ee-burg is een gecastreerde doodgevroren stompe *****.

Mijn bedenking :

Als deze 'creatie' een 8 krijgt, wat moet een werkelijk mooie toren dan wel niet krijgen? 19/10?

Als je dit ding een 8 geeft, dan doe je onrecht aan kwalitatief mooie torens, want zij kunnen amper 2 puntjes hoger scoren.

Ik geef hem uiteindelijk 2/10 omdat men zo creatief is geweest verspringende raamomkaderingen te voorzien die de banaliteit van de raamopeningen enigszins camoufleren. Deze -louter formalistische- ingreep is meteen het creatieve hoogtepunt van het ontwerp maar benadrukt uiteindelijk de creatieve armoede.

·
Bas
13,627 Posts
^^ Leg mij dan eens uit waarom er een PLINT onder hoort en waarom er een BEKRONING op moet. Deze toren staat in de Vrijheidswijk, een buitenwijk dus, en mag best sober zijn uitgevoerd. Uiteindelijk gaat het ook om het woongenot en het uitzicht zelf, deze toren was bij oplevering al `volgeboekt` en dat kan niet van iedere woontoren in Nederland gezegd worden. Schijnt dat het uitzicht ook erg mooi is.

·
Registered
4,966 Posts
Ik kom regelmatig in Leeuwarden, maar dit ''ding'' is me nog nooit opgevallen. Geen plezierige toren om naar te kijken, hoop dat ie me dus niet gaat opvallen, bij mijn volgende bezoek aan Leeuwarden.

·
The only way is up
82,416 Posts
- De toren bestaat uit goedkope betonplaten (en als het bakstenen zijn ziet het er wel heel goedkoop uit)
- De toren heeft een lelijke dakopbouw
- De toren heeft een gesloten plint (bergingen??)
- De toren mist een duidelijke vorm, er lijkt maar wat te zijn gedaan...
- De toren heeft vier achterkanten
- Het ontwerp is niet creatief, zoals Laurens7 zegt. De architect moest gewoon zo goedkoop mogelijk appartementen in een doos stoppen en heeft daar een vreemde gevel tegenaan geplakt.

Zo genoeg argumenten waarmee ik Zeno ondersteun? ;)
Met alle punten eens, bij de 1e opmerking: had een leuk penthouse op gekund.
Daarbij, de 2 kleurige gevelplaten doen het ook niet voor mij, het geeft eerder een rommelige indruk.

al met al 5/10

21 - 36 of 36 Posts