SkyscraperCity banner

101 - 120 of 156 Posts

·
Bike It!
22,245 Posts
Tja, het uitzicht vanuit de Kaaistraat is somber maar best wel indrukwekkend. Hier nog op een foto van enige tijd geleden:
(De Kaaistraat mag trouwens net zoals andere centrumstraatjes wel eens deftig heraangelegd worden, het is de meest verloederde straat van het centrum...)

Tot twee jaar terug had mijn vriendin nog de sleutels van het gebouw. Terwijl ze haar klasje in orde maakte, heb ik nog de lege bovenverdiepingen afgelopen. Had toen jammer genoeg mijn camera niet mee, want dat had mooie, nostalgische plaatjes opgeleverd. De trappen waren schitterend en de chambrettes van het voormalige internaat bleken uit een andere tijd en roemrijk verre verleden te stammen.

Dat gedeelte van de school wordt blijkbaar pas in de tweede fase gesloopt. Volgend jaar na de paasvakantie. Daarna zal er even een groot gat gapen. Ik heb op Google Eart even nagekeken wat het uizticht na de sloop zal zijn. Dat is niet zo best: een deel van de fietsenstalling, de lage refter en hopelijk zullen we daarachter het hoge gebouw van de Middenschool nog zien. Later zou voor de fietsenstallingen de sporthal van de basisschool gebouwd worden, maar hoe die er gaat uitzien is koffiedik kijken.

In Het Nieuwsblad vandaag stond bij een artikel nog een summiere render.

De Meidoorn deze week tegen de vlakte

EEKLO - De Zuidmoerstraat is vanaf vandaag onderbroken tussen Paters- en Kaaistraat. Reden is de sloop van een oude vleugel van basisschool De Meidoorn, waar binnen 460 werkdagen een volledig gemoderniseerde school moet opduiken. Kostprijs: 10 miljoen euro.

De voorbereidingswerken voor de sloop van het vroegere oefengebouw van de lerarenopleiding, parallel met de Zuidmoerstraat, beginnen vandaag. Morgen wordt de waterteller overgeplaatst, waardoor de volledige scholencampus zonder water zit, en vanaf donderdag wordt de sloophamer boven gehaald. Vandaar de onderbreking in de Zuidmoerstraat.

Broodnodig

Het nieuwbouwproject is hoognodig in De Meidoorn, waar de klassen en gebouwen al heel oud en versleten zijn. 'Maar zo'n bouwproject in volle schooljaar laten plaats vinden, is niet evident', zucht directeur Geert Cornelis. 'Gelukkig hebben we een uitwijkmogelijkheid naar het secundair op dezelfde campus.'

Om de hinder van de bouwwerken zo beperkt mogelijk te houden, werd het werk gefaseerd. Geert Cornelis: 'In een eerste fase wordt dus het gebouw aan de Zuidmoerstraat gesloopt, evenals de kleinere gebouwtjes op de speelplaats. Het tweede gebouw, dat in het midden van de school staat, wordt volledig leeggehaald en modern aangekleed. Hier komen, op drie bestaande bouwlagen telkens vier klassen voor het lager onderwijs. Rond dat gebouw, op de huidige speelplaats eigenlijk, wordt een nieuwe kleuterschool gebouwd, met een grote overdekte en polyvalente ruimte.'

Deze eerste fase moet afgerond zijn tegen pasen volgend jaar. Dan begint fase 2, met de sloop van het andere oude gebouw aan het zogenaamde 'Schoolstraatje', rechtover de Kaaistraat.

Op die plaats komt een deel speelplaats en wordt ook een sporthal, met twee turnzalen (een voor het lager onderwijs en een voor de kleuters) gebouwd.

Maar vanaf vandaag wordt de sloophamer boven gehaald en breken dus spannende tijden aan voor de 520 kleuters en leerlingen.

Het lichtblauwe deel is nieuwbouw.

Ook op de website van de school vind je soortgelijke rendertjes, maar ook een grondplan. Rechtsonder zie je de Kaaistraat en de Zuidmoerstraat:

·
Registered
12,408 Posts
^^Zoals de meeste nieuwbouw in onze schrale tijd op architectuurvlak (zeker voor schoolgebouwen) verwacht ik iets zéér eenvoudig en dus saai.

De inplanting is ook vrij vreemd. Waarom de nieuwbouw niet op dezelfde plaats als het oude gebouw zetten?

·
Bike It!
22,245 Posts
Tje, ze willen blijkbaar de school 'openbreken', zoals eerder al ter hoogte van de Paterstraat en naast het klooster gebeurde. Nu komt dus de nieuwe speelplaats aan die drukke hoek te liggen en er komt een groenzone op die hoek. Nu, om eerlijk te zijn, in een kleine stad vind ik dat niet nodig. De bebouwing is er al meer dan een eeuw gesloten en dat geeft toch een stedelijker en geborgener gevoel. Naar de achterkant van de campus toe is er momenteel meer dan voldoende groen.
Nu zullen ze waarschijnlijk een boel hekken moeten zetten om het schoolterrein af te bakenen.
Wat de architectuur betreft, de nieuwe gebouwen van dezelfde scholengemeenschap (Kaboe) aan de Abdijstraat en de Pastoor Bontestraat vind ik best wel geslaagd.
Maar de sporthal van dezelfde campus iets verderop langs de Burgravenstraat is een draak.... Gewoon een zwarte doodskist.
Dus hou ik mijn hart vast voor de nieuwe sporthal van de Meidoorn.
Opvallend trouwens dat je op één scholencampus 3 grote sporthallen zult hebben.

·
Registered
12,408 Posts
^^Het gaat zo te zien goed vooruit.

^^ Het huis nog net links op de foto gaat ook tegen de vlakte om plaats te maken voor... een apartementsblok, inderdaad...
Volgens de site van Awbeir is het linkse huis blijkbaar gered van de sloop. Gelukkig maar.

(foto van Awbeir's site)

·
Bike It!
22,245 Posts
Die plannen zijn inderdaad afgevoerd. Jammer genoeg wat te laat, want de hele oostwand van de Markt werd in het verleden reeds verminkt... :(
Men heeft in de jaren '90 de lelijke jaren '70 flat nog wat proberen verdoezelen met een nieuw apartementsgebouw dat de overgang van 6 naar 3 bouwlagen wat minder bruusk maakte.

·
Bike It!
22,245 Posts
Afbraakwerken Meidoorn 20/04 door Awbeir. Het gedeelte aan de Zuidmoerstraat ligt tegen de vlakte. Het resterende deel langsheen het 'Schoolstraatje' volgt binnen een jaar.

·
Bike It!
22,245 Posts
Vooraleer we nog wat project- en werfupdates doen, nog een beetje cultuurnieuws van afgelopen weken:

Het Nieuwsblad 11/06/2012

Abonnementenverkoop CC De Herbakker neemt vliegende start

EEKLO - 1.463 abonnementen en al twintig uitverkochte voorstellingen. Dat is de balans van de startdag van de abonnementenverkoop van CC De Herbakker.

Ook zaterdag stonden de cultuurliefhebbers urenlang in de rij om zoveel mogelijk tickets voor de aangekruiste voorstellingen te bemachtigen. De eersten waren er al om 3.30 uur, met eigen stoelen en dekens om de nachtelijke koude te trotseren. De wachtende menigte zorgde voor een gezellige drukte. De uitgedeelde koffiekoeken en de gratis koffie en fruitsap van Eddy en Nagiba van CultuurCafé De Bakkerei werden gesmaakt.

1.463 abonnementen!

Uiteindelijk kwamen zaterdag bijna 500 mensen langs voor een abonnement. De turvers achter de schermen konden het tempo amper bijhouden, maar na enkele uren werd al snel duidelijk dat het programma weer massaal was aangeslagen. De eindbalans, zaterdagavond, nadat ook de abonnementenverkoop via internet was meegerekend, was veelbelovend voor directeur Greet Melis en haar team: 1.463 abonnementen en twintig volle zalen. Daarbij zitten kleppers als Vernieuwd Gents Volkstoneel, Adriaan Van den Hoof, Henk Rijckaert, Clara Cleymans en Barbara Dex, Wouter Deprez (tweemaal), De Nieuwe Snaar (tweemaal), Walter Baele en Nathalie Meskens. Maar er is nog veel keuze voor wie nu nog wil bestellen. Er zijn nog tickets voor Das Pop, Raymond, Alex Agnew, Yevgueni, Adriaan Van den Hoof (tweede voorstelling), De Schedelgeboorten, Joost Van Hyfte en nog meer.
Niet dat er zoveel spectaculairs te zien is, maar er is een enorme variatie. Ik ben een van de gelukkigen met een abonnement (vooral klassiek en familievoorstellingen) maar kan voor het aanschuiven mijn vriendin inschakelen. De Herbakker doet het al jaren meer dan uitstekend, en dat is mee te danken aan het enthousiasme team daar.

Minder goed nieuws leek er te komen van het alternatieve cultuurfront. Muziekclub N9 kreeg eerst een negatief advies van de administratie, maar dat werd later positief omgebogen, zonder de garantie op verdere subsidies...die zijn nochtans noodzakelijk om het personeel te betalen.
Bevriende jeugd- en muziekclubs uit de regio organiseerden op enkele dagen tijd een spontane en hartverwarmende solidariteitsactie. Wat nogmaals het belang van de N9 voor de regio onderstreept.

Het Nieuwsblad 12/06/2012

Muzikaal Meetjesland in de bres voor N9

EEKLO - Omdat ze niet akkoord gaan met het mogelijke intrekken van de werkingssubsidies van de Eeklose muziekclub N9, spelen op zondag 17juni zeventien Meetjeslandse bands op zes locaties.

Muziekclub N9 uit Eeklo zit in slechte papieren. De kans is niet onbestaande dat de club eind dit jaar al zijn subsidies verliest. De adviezen die onlangs gepubliceerd werden op de website van het agentschap Kunsten en Erfgoed zijn weliswaar positief, maar desondanks wordt er geen subsidiebedrag voorgesteld. Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege (CD&V) moet beslissen over de toekomst van de club. Op vrijdag 29juni maakt de minister haar besluit bekend. ‘Onze infrastructuur was na jaren werk nu net af, waardoor er zich nieuwe perspectieven aanboden. Het zal bang afwachten worden de komende weken', reageert Bernadette Vandercammen van N9.

Nadat het nieuws over de mogelijke intrekking van de subsidies bekend werd gemaakt, schoot muziekminnend Meetjesland in actie. Bij wijze van ondersteuning spelen op zondag 17juni zeventien groepen uit de streek op zes podia.

‘Met de actie willen we een signaal geven dat de Meetjeslandse muziekscene achter de N9 staat', zegt Jurgen De Wever van het Meetjeslands Muziekplatform. ‘Het was eerst de bedoeling om op 17juni negen groepen te laten optreden, maar er is massaal gereageerd waardoor het er zeventien zijn geworden.' Dit laatste verrast De Wever niet. ‘Muziekclub N9 is een instituut in het Meetjesland. Buiten de culturele centra is de N9 de enige plek in de streek waar er een professionele omkadering is voor muziekgroepen. Veel Meetjeslandse muzikanten hebben er ook een instrumentencursus gevolgd, zijn er medewerker geweest of hebben er opgetreden. We willen wel onderstrepen dat 17juni geen persoonlijke aanval wordt op minister Schauvliege, we willen het positief houden.'

‘Het ontroert en doet enorm deugd om te zien welke actie de muzikanten ondernemen ten voordele van onze concertclub', zegt Bernadette. ‘We hopen dat deze actie een positief signaal geeft. Hopelijk mogen we rekenen op een positieve uitspraak met betrekking tot onze subsidies en het voortbestaan van de club. Maar een ding is sowieso zeker: initiatief gaan ze het Meetjesland nooit afpakken.'
Of het aan de acties ligt weten we niet, maar de muziekclub N9 behoudt haar werkingssubsidies (250.000 euro/jaar) integraal! Zo kunnen we in ons stadje blijven genieten van een gezonde portie jazz, blues, folk, world. :banana:

·
Registered
12,408 Posts
Afbraakschandaal nummer 122548585 in Eeklo. Gaan ze echt doorgaan tot heel Eeklo één groot appartementencomplex is?

Bekend vervallen winkelpand maakt plaats voor appartementen
‘Strobbes’ gaat tegen de vlakte

maandag 12 november 2012, 03u00
Auteur: emv

EEKLO - Een bekend voormalig winkelpand gaat vandaag tegen de vlakte: 'Strobbes' op de hoek van de Molenstraat en René Vermaststraat maakt plaats voor een blok met zeven appartementen.

‘Strobbes’ is decennialang een begrip geweest in Eeklo. De winkel, met de schitterende etalages met gebogen glas, werd open*gehouden door Melchia Strobbe, die werd geholpen door haar dochter, Marie-Louise Lebrun, die ook lerares aan de muziekacademie was. Het gamma van ‘Strobbes’ was zeer uiteenlopend en verrassend: het was eigenlijk een soort bazar waar nog dingen te koop waren, die je al vele jaren nergens anders meer kon vinden. Je kon er bijvoorbeeld nog houten draaitollen en ander speelgoed kopen. Maar de dames waren ook commercieel: wat te lang bleef staan, verpakten ze in cadeaupapier en boden ze als ‘surprisen’ aan in hun etalages. Nog in die etalages hingen exemplaren van seksboekjes: bij ‘Strobbes’ kwamen ze er openlijk voor uit dat ze die dingen ook verkochten, al werden op de boekjes in de etalage, op aangeven van meneer pastoor, wel papiertjes gekleefd op de delicate *plaatsen...

Na de uitverkoop van de winkel, die héél lang heeft geduurd, is Marie-Louise Lebrun in het huis blijven wonen. Sinds haar overlijden, in augustus vorig jaar, staat het pand leeg. Het is bovendien in erg vervallen toestand: de dakgoot aan de kant van de Molenstraat hangt gescheurd, het houtwerk bladert af en de schoorsteen op de achterbouw wacht op een laatste windstootje om in de René Vermaststraat te donderen.

Sinds 1886

Nochtans stond de ‘Bazar Strobbe-Gillebeert’ opgenomen in de Inventaris Bouwkundig Erfgoed. Het hoekhuis, dat sinds 1886 een bazar was, werd in 1923 verbouwd tot het huidige winkelhuis met de drie dakkapellen en met een beglaasde niskapel met Onze-Lieve-Vrouwbeeld (uit 1875).

De afbraakwerken starten vandaag en duren tot 7 december. Tijdens de werken wordt de rijrichting in de René Vermaststraat omgedraaid. De straat is niet langer toegankelijk via de Molenstraat, wel via de Koning Albertstraat.
Ik vind het wel mooi dat ze in het artikel naar de VIOE-lijst verwijzen. Dat is toch wat subtiele kritiek van de journalist. Er wordt eindelijk wat op de erfgoedwaarde gelet ipv domweg het promopraatje van de ontwikkelaar over te nemen genre 'vervallen gebouw wordt getransformeerd in uniek project voor Eeklo' of iets dergelijks.

Ik ben wel zeer benieuwd naar het ontwerp van dat appartementencomplex maar ik maak me alvast geen illusies.

·
Bike It!
22,245 Posts
Wel, het wàs ooit een mooi gebouw, maar dat is lang geleden. Het was tot vorig jaar nog bewoond door dochter Marie-Louise, tot haar dood. Maar de laatste decennia zijn er geen onderhoudswerken meer gebeurd. Marie-Louise woonde dus gewoon in een krot, niet meer en niet minder. Het is dus geen moedwillige verkrotting van een bouwpromotor, maar eerder een spontane verkrotting door een wat verarmde maar ook wat seniel en zonderling oudje. Ik passeer er elke dag te voet en geloof me: het pand is niet meer te redden. Je ziet dat vaag op de foto, maar in het echt is het stukken erger: vocht, scheuren, rot.... De enige optie is afbraak.

Ik heb wat rendesr van de nieuwbouw gevonden. Die is niet spectaculair en eenvoudig, maar ergens wel aanvaardbaar. Past ook wel bij de naastliggende panden. Ik hoop alleen dat de 2 panden links van sloop gespaard blijven. Die zijn nu in handen van de stokoude tandarts die daar nog woont. Wat verouderd, maar wel nog het behouden waard.

·
Bike It!
22,245 Posts
Maart 2011:

Aan de overkant van de Kerkstraat, tegenover het toekomstige jeugdcentrum en langs het spoorwegpad, ligt dit terrein reeds jaren braak. Hier zou een langgerekt flatgebouw komen, maar waarschijnlijk door de crisis en verplichte aanpassingen vanwege stedenbouw, blijft het hier stilletjes.

Maart 2013:

Intussen zijn de werken dan toch gestart. De grondwerken aan het zuidelijk deel van het flatgebouw werden reeds aangevat. Maar te zien aan de uitmetingen wordt wel degelijk het hele gebied langs de museumspoorlijn en het fietspad tussen Kerkstraat en Melkerijpark, volgebouwd.
De oorspronkelijke tekeningen van jàren terug toonden één lang gebouw van 5 bouwlagen bovengronds en 1 ondergronds. Stedenbouw wou dit opsplitsen in meerder geouwen. Wat het uiteindelijk wordt en hoe hoog, is onduidelijk. Wel dat dit één van de mooiste locaties is om te wonen in Eeklo. Pal in het centrum en vlakbij het station en toch heel rustig in het groen. Op heel wat fietsers, wandelaars en stoomtreinen na. ;)

^^ Links de eerste nieuwe gebouwen op de Melkerij-site (intussen ook al 10 jaar oud of zo), uiterst rechts achter het lage haagje merk je nog de museumspoorlijn met fietspad en verder het groen in het park rond het psychiatrisch ziekenhuis.

^^ Naar de andere kant toe met dit keer rechts de spoorlijn annex fietspad in de richting van het Station. Rechts de Melkerij-site met oude baksteentoren en in de verte het Melkerij-parkje.

Ik ben er vandaag nog gepaseerd, maar sinds Albert regelmatig op werfbezoek gaat, ben ik wat gemakzuchtig geworden ;)....

·
Registered
12,408 Posts
Niet echt nieuws maar toch leuk: Taptoe heeft alle kerktorens van het Meetsjesland opgemeten. Je vindt de resultaten hier. Opvallend dat de Sint-Vicentiuskerk in Eeklo maar 93,435 meter blijkt te zijn ipv 99,5 zoals iedereen dacht.

Maar ze hebben blijkbaar via laserafstandsmeter in combinatie met hoekmeting de hoogte bepaald en ik stel mij wel vragen bij de nauwkeurigheid.

·
Registered
79 Posts
@Klauw
Normaal zou de nauwkeurigheid hiervan vrij accuraat moeten zijn.
Ikzelf ben ook landmeter en dat is een gangbare techniek om te meten.
Als ik eens in de buurt ben en een minuutje tijd heb, wil ik dat wel eens controleren ;-)
Indien je nog vragen zou hebben, laat gerust weten

·
Registered
79 Posts
Moet wel zeggen, dat het toestel dat gebruikt al redelijk verouderd is.
Mijn eigen toestel heeft een meetbereik reflectorloos van 1000m (891m is maximum dat ik al gemeten heb)
En mijn prijskaartje voor het toestel is in dezelfde verhouding ;-)

101 - 120 of 156 Posts