SkyscraperCity banner

141 - 156 of 156 Posts

·
Registered
12,402 Posts
In de Boelare zijn ze nu ook bezig huis Van Damme aan het afbreken. Dat vind ik wel jammer want mijn groottante heeft daar gewoond, tot ze in 2006 overleed en het huis aan iemand anders verkocht werd. Sindsdien stond het leeg. Binnen was het wel mooi en overal relicten van de arduinkapperij die er was.

Het was natuurlijk te denken dat ze het gingen afbreken en wellicht vervangen door een banaal appartementsgebouw. In Eeklo moet je niet anders verwachten. Het huis stond trouwens op de VIOE-lijst.

Foto van de site van awbeir:

·
Bike It!
22,245 Posts
Het was natuurlijk te denken dat ze het gingen afbreken en wellicht vervangen door een banaal appartementsgebouw. In Eeklo moet je niet anders verwachten.
Klopt, maar dat geld eigenlijk voor de meeste Meetjeslandse kernen. Ook in Maldegem, Sleidinge, Evergem, Waarschoot... tot zelfs het kleine Sint-Laureins zie ik het ene na het andere 20ste eeuwse pand vervangen worden door steeds weer diezelfde appartementsgebouwen. Alleen Kaprijke blijkt aan die pletwals te ontsnappen.

Ik maak me in Eeklo trouwens meer zorgen over een mooi ensemble stadswoningen in de Molenstraat, dat onlangs samen werd verkocht... aan een bouwpromotor waarschijnlijk.

Ook in de Stationstraat staan 2 herenhuizen te koop. Als dat maar goed afloopt...

·
Bike It!
22,245 Posts
Gelukkig zijn er ook enkele panden beschermd in Eeklo. Zoals het Hotel Shamon en de N9-Villo, beide langsheen diezelfde doortocht van de N9. In het eerste is een hotel gevestigd, het tweede is onderdeel van de schitterende muziekclub N9. Wie ooit de streek bezoekt en zot zit van art nouveau, art deco en alternatieve muziek, kan deze combineren in een mooi arrangement.

Vlaanderen Vakantieland wijdde er afgelopen weekend een mooie reportage aan.

·
Registered
12,402 Posts
Ook in de Stationstraat staan 2 herenhuizen te koop. Als dat maar goed afloopt...
Daar zag ik wel een bordje hangen iets in de strekking van "Te koop, maar niet aan projectontwikkelaars". Dat wijst dus dat de huidige eigenaar een nieuwe eigenaar zoekt die het pand niet verminkt. Dat is al positief. Want de meeste verkopers kan het niet schelen wat er met hun pand gebeurd als ze er maar zoveel mogelijk geld voor krijgen.

Klopt, maar dat geld eigenlijk voor de meeste Meetjeslandse kernen. Ook in Maldegem, Sleidinge, Evergem, Waarschoot... tot zelfs het kleine Sint-Laureins zie ik het ene na het andere 20ste eeuwse pand vervangen worden door steeds weer diezelfde appartementsgebouwen. Alleen Kaprijke blijkt aan die pletwals te ontsnappen.
Opzich zou dat ook niet zo'n probleem zijn ware het niet dat die appartementen gebouwd worden door projectontwikkelaars die niet spreken van architectuur maar eerder van 'product'. Architectuur wordt daar als het ware eerder als een onkost beschouwd. Het contrast met de mooie vroeg 20ste eeuwse herenhuizen kan niet groter zijn.

Dat er Kaprijke minder massaal appartementen verschijnen komt trouwens vooral omdat zowel het Plein als de Voorstraat beschermde dorpsgezichten zijn.

·
Bike It!
22,245 Posts
Dat ene gerestaureerde pand langs de Stationstraat is zo mooi gerenoveerd dat het zonde zou zijn het te kopen om te slopen. Dat witte met 'torentje' is echter minder goed onderhouden, dus daar vrees ik toch wat voor.

Wat die projectontwikkelaars betreft kan ik je uiteraard grotendeels volgen. Het enige min of meer fraaie flatgebouw uit de tientallen die de laatste jaren in Eeklo werden neergeploft, is dat langs de Molenstraat, schuin over de Muziekclub N9.

Dat project -De Manufactuur- is visueel aangenaam en heel verzorgd met de betere materialen afgewerkt, ook binnenin. Zelfs de onderdoorgang naar de garages blinkt daarin uit.

Het verwijst uiteraard naar het industriële verleden van de omgeving.

·
Bike It!
22,245 Posts
De 7 appartementsblokken nabij het Jan Frans Willemsplein krijgen er na meer dan 40 jaar nog eens een broertje bij. Na de verkoop en sloop van het oude jeugdcentrum, is Urbis de werken gestart voor de bouw van een nieuw, energievriendelijk flatgebouw, De Fonteine.

(Awbeir.be)

·
Bike It!
22,245 Posts
Ingescand document op de website van Awbeir:

Ziet er beter uit dan de monotone rits appartementsgebouwen in die buurt.

·
Bike It!
22,245 Posts
En voor een keertje werd er geen mooi pand voor afgebroken, maar een wel zeer ordinaire '80's-paviljoen. De stad kon voor dit stukje vastgoed -inclusief tuin- 825.000 euro opstrijken. De bouwpromotor mocht in ruil een verdieping meer dan de omringende gebouwen toevoegen. Dit is het gesloopte jeugdcentrum:

Jammer van dat lelijke plein/parking voor de deur... Maar in de omgeving zijn gelukkig wat mooie groenzones en het centrum is op wandelafstand.

·
Registered
12,402 Posts
Het was al langer bekend natuurlijk, maar nu komt het dichtbij: de sloop van het oude schoolgebouw in de Zuidmoerstraat dat al enkele jaren leeg stond. Dat is gepland in mei dit jaar.

Op http://www.coltd.be/ vind je een filmpje met een paar urbex-achtige beelden in het gebouw. Dat "College-event" waarvan sprake is is de laatste kans om het gebouw nog eens te bezoeken. De plannen van het nieuwe gebouw zullen er ook uit de doeken worden gedaan.

·
Registered
12,402 Posts
In de Taptoe van deze week stond weer eens een artikel waar ik flink heb om moeten lachen. Eekloos burgemeester Koen Loete reageert op de zogenaamd negatieve beeldvorming rond de stad. Hij somt een aantal troeven op, worden genoemd: een treinstation, een cultureel centrum en het grote aantal sociale woningen. Allemaal zéér unieke zaken natuurlijk.

Dan hebben we het nog niet gehad over de 'historische uitstraling' die Eeklo ook zou hebben (en me blijkbaar al heel mijn leven ontgaan is).

https://www.taptoe.be/regionaal-nieuws/eeklo-beschikt-toch-veel-troeven

·
Bike It!
22,245 Posts
Och, je moet dat allemaal in de Meetjeslandse context plaatsen. Eeklo wordt al te vaak door inwoners van omliggende gemeentes als negatief ervaren en voorgesteld. Terwijl Eeklo inderdaad wel heel wat troeven heeft waar onder meer diezelfde inwoners van diezelfde omliggende gemeentes heel veel gebruik van maken: Een zeer gevarieerd cultuuraanbod (N9, CC Herbakker, Koperen Leeuw, Kubiek...), een heleboel scholen, ziekenhuizen, openbaar vervoersknooppunt, uitgebreide sportaccommodatie, een groot winkel- en dienstenaanbod, industrieterreinen, een goed draaiende milieu-, jeugd- seniorendienst, een enorm sociaal vangnet en bovendien zowat de enige gemeente in de buurt die het quotum van sociale woningen haalt...
Uiteraard is dat allemaal niet uniek, maar voor een stadje van amper 20.000 inwoners doet Eeklo het heus nog zo slecht niet.

Ik wordt er om eerlijk te zijn ook af en toe eens moedeloos van als ik bij vrienden en familieleden van 'de buiten' ben. Voortdurend Eeklo bekritisteren, terwijl de enige verdienste van hun eigen slaapdorp is dat het dun bevolkt is. En ze zelf en hun kinderen voortdurend in Eeklo werken/winkelen/school lopen enz....

Die historische uitstraling, daar heb ik ook eens hartelijk om gelachen. Dat is Loete ten voeten uit, nooit om een belachelijke uitspraak verlegen....

En Eeklo heeft het negatieve imago grotendeels aan zichzelf te danken:

Zolang het veel te drukke autoverkeer niet in goede banen geleid wordt, de netheid niet beter aangepakt wordt, het openbaar domein in het centrum niet heraangelegd wordt, mooie oude panden niet opgeknapt maar jammer genoeg gesloopt worden... zolang zal het imago er niet op verbeteren.

·
Registered
12,402 Posts
^^Eeklo is een centrumstad met alles wat daarbij hoort. Die positie is vrij solide als errond enkel dorpachtige plaatsen liggen. Echte concurrentie gebeurt vooral met andere centrumsteden. Een treinstation, een cultureel centrum en sociale woningen zijn zaken die zowel elke plaats van meer dan 10.000 inwoners hebben. Daarom vond ik het grappig dat Koen Loete er zo mee uitpakt. En hij heeft het gemeentehuis, de kerk, het containerpark en de sporthal nog niet eens aangehaald. :lol: Ik hoop dat het citymarkeringplan wat meer inhoud dan dat en het zich niet teveel op de eigen 'parochie' (Meetjesland) richt, want daarvan ontgaat het nut me een beetje.

Uiteraard snap ik je punt ook wel dat het vooral de 'slaapdorpen' rond Eeklo zijn die negatief doen over Eeklo. Maar zo'n dingen worden ook over Zelzate, Aalst of Wondegem gezegd. Dan gaat het eerder over een oververtegenwoordiging 'marginalen' (zoals die dan steevast genoemd worden) dan over de stad zelf. Tenminste, dat is mijn indruk.

Overigens ligt het ook voor een groot stuk aan Taptoe. Nog een voorbeeld: op de voorpagina ging het deze week vooral over 'de Knip' die consequent met de Berlijnse muur vergeleken werd. https://www.taptoe.be/regionaal-nieuws/geen-%E2%80%9Cberlijnse-muur%E2%80%9D-centrum-eeklo%E2%80%A6 Vergezocht? Dan heb je deze pasage in het artikel nog niet gelezen waarin met Oekraïne vergeleken werd:
In de wandelgangen wordt vooral argwanig geloerd naar ‘groene’ schepen D’Haeseleer. Hij zou na de recente stellingname van de meerderheid nog gezegd hebben: “we zullen steeds verder filteren tot een barrière (!) , een plein in het centrum zonder één auto…”
Het doet een beetje denken aan een gelijkaardige situatie in Oekraïne, waar een akkoord tot staakt-het-vuren tussen Europa en de Russische president Poetin werd gesloten, maar door alle Europese leiders openlijk aan de goede wil van deze laatste wordt getwijfeld.

·
Bike It!
22,245 Posts
^^ Artikel werd trouwens mee geschreven door de hoofdredacteur en wood be journalist uit het piepkleine dorpje Merendree ;). Taptoe is gewoon een commerciële middenstadsvod, het papier niet waard waarop het gedrukt is. Alles waar PDB onder gekrabbeld staat, kan je het beste meteen naar de prullenbak verwijzen. Ik woon en werk hier en heb letterlijk niemand de link met de Berlijnse Muur of Oekraïne weten maken. Letterlijk niemand.

Eeklo moet en wil trouwens helemaal niet concurreren met andere centrumsteden. Eeklo wordt ook niet door andere steden negatief bekritiseerd, die weten Eeklo nauwelijks liggen, laat staan dat dit stadje hen interesseert. Eeklo is een kleinsteedse, regionaal centrum en doet het voor de meeste parameters niet slecht. Zeker vergeleken met andere Meetjeslandse gemeentes uit dezelfde grootteorde zoals Maldegem, Evergem en Aalter.

Nu, er is uiteraard ook de gebruikelijke portie 'marginalen', die je in elke stad vindt. Er zijn nu eenmaal honderden sociale woningen, goedkope huurwoningen op de privé-markt, al bij al aanvaardbaar en bruikbaar openbaar vervoer en een heleboel psycho-medische en sociale instellingen die uitstekend werk verrichten: De Kring, de Zuidkaai, De Sleutel, PC Sint-Jan, De Waai, Opvangcentrum Rode Kruis.
Ook dat zijn eigenlijk troeven, alleen pakt een stad daar nu eenmaal minder graag mee uit. De 'warme' mensen op den boerenbuiten schuiven die probleemgevallen liever door naar de dichtstbijzijnde stad. Hier dus Eeklo.

·
Registered
12,402 Posts
Ik kan er nog altijd niet bij dat ze dit afgebroken hebben:

Afbraak (blijkbaar al na de heraanleg van de Markt):

Nu:

(ik vermoed trouwens dat dat nieuwe gebouw er geen 20 jaar meer zal staan)

·
Moderator
19,842 Posts
radio2

Bouw zwembad Eeklo start in juni

De bouw van het nieuwe zwembad in Eeklo start in juni, tegen 2018 moet het gebouw er staan. Het project is een van de duurste die Eeklo deze legislatuur laat uitvoeren, maar het gemeentebestuur benadrukt dat de kostprijs voorlopig 1,25 miljoen euro onder de kostenraming zit. Na de bouw van het nieuwe zwembad wordt het oude zwembad afgebroken om plaats te maken voor een wooncomplex.​

141 - 156 of 156 Posts