SkyscraperCity banner
1 - 12 of 12 Posts

·
Moderator
15,248 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Afgelopen zaterdag moest ik in Krimpen aan den IJssel zijn. Op de heen- en terugweg een paar plaatjes gemaakt. Het is niet meer dan een glimp van dit dorp/forensenstadje.

02-06:

1. De beroemde en beruchte Algerabrug.

2. Stromvloedkering Hollandse IJssel

3. Ook in Krimpen bouwt men: De Waterlijster

4. Langs de Groenendaal

5. Molen De Schelvenaer.

6. IJsseldijkkerk

7.

8.

9. IJsseldijk

10.

11. Crimpenerhof

12.

13. Tuinstraat

14.

15.

16.

17. Algerasluis

18. We zijn nu in Capelle aan den IJssel, Kerstensedijk

19. En langs de Algeraweg staan deze flats

20.

21.

Bedankt voor het kijken :)

·
Bas
14,375 Posts
Mooie serie, Topaas. En heel herkenbaar. Nog steeds kan ik het niet bevatten dat die Algerabrug zo`n enorme bottleneck is. Volgens mij kan daar ook geen baan bij.
De IJsseldijkkerk heeft wel iets weg van een Waterstaatskerkje, maar is waarschijnlijk ouder. Waar ik het dan moet indelen, ik weet het niet. Heel bijzonder dus, dat gebouw. Verder is Krimpen zo`n typisch uit zijn krachten gegroeid dijkdorpje.

·
AstroNout
5,091 Posts
Mooie serie Topaas. In mijn ogen zowel dorps (het kerkje, de huisjes) als stads (de flats). Ken de plaats alleen van naam, dus dank voor dit inkijkje!

·
MP
10,107 Posts
Typisch Nederlands, wat het aanzien betreft: een aardige dorpskern met zielloze buitenwijken eromheen. Dat het onderdeel van de Bijbelgordel is maakt het wel extra treurig. Mag je daar wel vloeken op straat?

De IJsseldijkkerk heeft wel iets weg van een Waterstaatskerkje, maar is waarschijnlijk ouder. Waar ik het dan moet indelen, ik weet het niet. Heel bijzonder dus, dat gebouw.
Het is een Waterstaatskerk, maar één uit 1866, relatief jong voor een Waterstaatskerk. Die kerken heten overigens zo omdat ze door het Rijk gesubsidieerd werden, het is niet zo dat er een typische stijl aan verbonden is. Omdat ze veelal in de toen hippe neoclassicistische stijl gebouwd werden, en daarin wat sober waren (want tja, subsidie), wordt wel eens van "Waterstaatstijl" gesproken, maar dat is dus niet helemaal correct.

·
Registered
34,644 Posts
Leuke serie van een "plaatsje" waar ik de laatste tijd nauwelijks geweest ben, maar dat stilletjes toch bijna 29.000 inwoners heeft. Leuk in beeld gebracht ook, maar dat zijn we van Topaas wel gewend.

Die Algerabrug is voor de inwoners uiteraard één groot drama. Het aanleggen van de tunnel naar Ridderkerk (aansluiting op de A38) is zo ongelofelijk hard nodig om daar het verkeer weer een beetje op gang te brengen in de spits, maar ja. Daarvoor is er geen geld. Het verbreden van de Algerabrug zou echter de verkeersdruk naar de aansluiting op de Abram van Rijckevorselweg (N210) verleggen. En ook die weg zit ook al aan zijn tax, of er ruim overheen. Dus die verbinding met de A38 bij Ridderkerk, plus de uitbreiding van de Algerabrug is eigenlijk de enige oplossing om die gehele corridor aldaar verkeerstechnisch te ontlasten.

·
Nitimur in vetitum
2,656 Posts
Best vermakelijke foto's, voor zo'n kleine plaats heeft het een mooie verscheidenheid aan architectuurstijlen.

1 - 12 of 12 Posts