Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 23 Posts

·
Administrator
30,142 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Begin 2009 start in Overschie de bouw van de eerste 18 holes golfbaan in Rotterdam. Daarmee krijgt Rotterdam de kans topsportstad op het gebied van golf te worden. De golfbaan dient ook als basis voor een vrijetijdspark. De noodzakelijke voorzieningen voor de golfbaan zijn multifunctioneel bruikbaar. Er worden fiets-, wandel- en skeelerpaden aangelegd. Op de 17 meter hoge terp van het gebied komt een uitkijktoren. Verder zijn er plannen om de voormalige loswal aan de Schie in te richten als passantenhaven. Golfpark Rotterdam is voor iedereen toegankelijk.

Klaar in 2010
Golfpark Rotterdam is een omvangrijk project dat een investering van vele miljoenen kost. Als begin volgend jaar met de aanleg van Golfpark Rotterdam kan worden begonnen, zullen naar verwachting in het najaar van 2010 de eerste golfers de baan op kunnen. Andere recreatieve voorzieningen zijn mogelijk al eerder klaar.

Prijsvraag
Het plan komt voort uit een prijsvraag die Dienst Landelijk Gebied in 2004 heeft uitgeschreven voor de recreatieve invulling van de Noordpunt Oost Abtspolder. Het plan van ProGolf kwam als beste plan uit de bus voor dit 68 hectare grote gebied. Golf Management Group (GMG) heeft ProGolf vorig jaar overgenomen waardoor het project voorzien is van de nodige financiële middelen en kennis. GMG heeft namelijk meerdere andere grote projecten gerealiseerd waarbij golf samengaat met andere vormen van recreatie.

links: (locatie / site

plan:

·
Registered
14,151 Posts
Als ik hun presentatie bekijk, ziet het er erg mooi uit. Kijk vooral eens naar hoe het clubgebouw opgaat in het landschap.
Overigens is dit natuurlijk wel een van de vele in ontwikkeling zijnde golfbanen in de regio Rotterdam. Zelfs Neerlands grootste staat in de planning in de regio. Ook komt er een golfbaan die zich speciaal richt op het zakenleven inclusief een hotel.
Momenteel worden er erg veel golfbanen gebouwd.

Overigens ken ik de mannetjes van de Golf Management Group. Zoals te verwachten arrogant, totdat je ze erop wijst dat ze door middel van van private equity gefinancierd zijn.

·
Registered
34,822 Posts
^^ Waar zijn die golfbanen waar jij het over hebt dan allemaal gepland? Ik wist alleen van die golfbaan waar deze thread over gaat. Welke plannen op welke locaties zijn er dan nog meer?

·
Registered
14,151 Posts
Brielle I: uitbreiding Kleiburg
Brielle II: nieuwe golfbaan (27 holes, 120 hectare (dus 1.200.000 m2), de grootste van NL)
Bernisse (Oudenhoorn): nieuwe golfbaan (incl. hotel voor het Rotterdamse zakenleven)
Spijkenisse: nog niet concreet, maar wel wens van gemeente

Dat is dus allemaal al in de tuin van Rotterdam. Buiten de stadsregio (Hoekse Waard) is inmiddels ook al het een en ander ontwikkeld door Fortis.
In Zevenbergen (Moerdijk) staat nu ook een 27-holes golfbaan in de planning.

·
Registered
34,822 Posts
^^ Aha, daar wist ik allemaal niets van af. Maar ik ben dan ook niet de grootste golfliefhebber. En ook ik kan niet alles bijhouden. Dank voor je snelle reply met deze informatie!

·
Administrator
30,142 Posts
Discussion Starter · #6 ·
Het is vooral leuk voor de Rotterdamse statistieken dat er een 18 holes golfbaan binnen de gemeentegrenzen komt te liggen want in de regio is inderdaad volop keus. Kleiburg is een mooie baan gelegen tussen de wateren van de Europoort, alleen staat het publiek me daar niet aan. De Rottebergen ook een mooie baan omdat die zowel heuvels (afgedekte vuilstort!), bos, water en polderholes biedt. Het is voor die club alleen niet te hopen dat de A13/A16 variant ooit doorgaat.

·
Administrator
30,142 Posts
Discussion Starter · #8 ·
Enige tournooi van naam in Nederland is de Dutch Open, wat al jarenlang op de Hilversumsche, Noordwijkse of de Kennemer wordt gespeeld. Vlakbij Gorinchem wordt gewerkt aan golfbaan The Dutch waar men internationale ambities heeft.

·
Registered
7,658 Posts
De markt voor topbanen zal vrij beperkt zijn. Een baan als de Noordwijkse is zeer duur:

Bezoekerstarief
Lid NGF: € 80,--
Lid erkende buitenlandse golfclub € 115,--

·
Registered
5,750 Posts
Ik sla af en toe een balletje van de drivingrange bij het Sint Franciscus meer heb ik niet nodig. Zou ook leuk zijn als ze zoiets bij de rivier in het centrum zouden doen. Zoals in NYC, alleen oppassen voor de pleziervaart:lol:

·
Banned
13,695 Posts
Leuk een 18 holes baan om de hoek. Jammer alleen dat KOW weer het plan maakt. Als je de Golfbaan op de Kleiweg ziet wordt je echt niet vrolijk. Wat ee beroerd ontworpen clubhuis is dat zeg. Echt om te kotsen! Maar ja hij is wel om de hoek vanuit ons huis gezien dus wel handig.

·
Bas
14,548 Posts
En ik maar denken dat het driehoekje daar langs de Schie altijd bestemd zou zijn voor industrie, het ligt ook zo dicht bij de oprit naar de A13, ideaal voor logistieke dienstverlening, zou je zo zeggen. Bovendien heeft Rotterdam elders ook nog wel ruimte voor een 18-holes golfbaan, bijvoorbeeld op de landtong iets ten noorden van Rozenburg of zelfs op het eiland bij de Van Brienenoordbrug.

Bij de verwezenlijking van dit plan, zal men deze polderruimte wel eerst flink moeten ophogen, want wil je er struiken en bomen neerzetten, moet de ondergrond wèl droger zijn, denk ik. Bij mij in de direkte omgeving is 18-holes+ golfbaan `De Kleine Wielen` (ik weet dus welke ruimte er nodig is, namelijk veel ruimte) op voormalige weidegrond, en men heeft flink wat aanpassingen moeten doen om het de golfers naar hun zin te maken. En de konijnen ook, overigens :lol:

Hoe dan ook, ik vind het verder een prima plan een golfbaan aan te leggen. Een mooi stukje natuur is altijd nog beter dan een kale polder met weide, waarmee niet zoveel wordt gedaan. Een goed golftournooi op de internationale kalender zou Rotterdam ook niet misstaan. Doen!

·
Hoogvlieger
1,793 Posts
En ik maar denken dat het driehoekje daar langs de Schie altijd bestemd zou zijn voor industrie, het ligt ook zo dicht bij de oprit naar de A13, ideaal voor logistieke dienstverlening, zou je zo zeggen. Bovendien heeft Rotterdam elders ook nog wel ruimte voor een 18-holes golfbaan, [...]

Bij de verwezenlijking van dit plan, zal men deze polderruimte wel eerst flink moeten ophogen, want wil je er struiken en bomen neerzetten, moet de ondergrond wèl droger zijn, denk ik. [...]
Ik denk niet dat je de situatie zo goed kent als je doet voorkomen. Het gebied waar het om gaat is namelijk helemaal geen laag gelegen polder en ook absoluut niet geschikt voor logistieke dienstverlening. Het betreft een locatie waar decennialang vervuilde grond is gestort die vrijkwam bij saneringen in de regio. Volledig ongeschikt om te bebouwen en meters hoger dan de rest van het landschap. Maar prima te gebruiken als golfterrein.

·
Bas
14,548 Posts
Ik ben er wel eens wezen wandelen met de hond, Tweety, dus ik ken het terrein. Het ligt inderdaad voor het grootste deel ietsjes hoger dan de omgeving, maar op puinstort kun je nog wel wat meer kwijt dan een golfbaan. Hoe dan ook, een redelijk goede plek om daar een mooi stukje natuur van te maken, dat wel.

·
Hoogvlieger
1,793 Posts
^^ Dat was ergens in 1970? Ik zou zeggen, check Google Earth, check de hoogtelijnen op de tekening in post 1.

Edit: het is zwaar irritant als mensen achteraf hun post veranderen, waardoor de reactie daarop nergens op lijkt te slaan. De volledige oorspronkelijke post van Railway Stick hierboven was ongeveer zo:

Ik ben er wel eens wezen wandelen met de hond, Tweety, dus ik ken het terrein. De puinstort ligt alleen aan de zuidkant van het gebied.

·
Bas
14,548 Posts
Klopt. Al geeft de `Nieuwe kaart van Nederland` niet precies de hoogtelijnen aan, de `Topografische Atlas van Nederland` geeft voor dit noordelijke deel van de Oost-Abtspolder - 1,7 meter aan. Met + 0,3 meter voor de dijk bij de Schie. Ik kan me ook alleen maar een relatief vlak, doch erg ruw terrein herinneren begin negentiger jaren. Dat is alles wat ik erover weet. Nou, Tweety, dan maar effe op de fiets erheen en foto`s maken .....:)

·
Registered
896 Posts
Het terrein ligt helemaal ten noorden van Spaanse Polder (op een industriegebied dat officieel Rotterdam Noord-West heet). En is een afgedekte vuilstort, een flinke heuvel daar midden in de polder. Uiteindelijk is zo'n 3 jaar geleden de afdichting volledig afgerond. Kan me nog herinneren dat er regelmatig zand werd gelost en verreden naar boven.

·
Registered
111 Posts
Brielle I: uitbreiding Kleiburg
Brielle II: nieuwe golfbaan (27 holes, 120 hectare (dus 1.200.000 m2), de grootste van NL)
Bernisse (Oudenhoorn): nieuwe golfbaan (incl. hotel voor het Rotterdamse zakenleven)
Spijkenisse: nog niet concreet, maar wel wens van gemeente

Dat is dus allemaal al in de tuin van Rotterdam. Buiten de stadsregio (Hoekse Waard) is inmiddels ook al het een en ander ontwikkeld door Fortis.
In Zevenbergen (Moerdijk) staat nu ook een 27-holes golfbaan in de planning.
zijn ook bij krimpen bezig om een baan aan te leggen, weet alleen niet hoeveel holes dit wordt..

·
Kijk omhoog!
210 Posts
zijn ook bij krimpen bezig om een baan aan te leggen, weet alleen niet hoeveel holes dit wordt..
9 holes baan, maar dat project loopt niet al te vlotjes (netjes gezegd). Geen idee hoe het er nu voorstaat, maar het heeft al de nodige vertraging opgelopen. Ik geloof dat je er al wel kan afslaan.

Zoek op de site van het AD maar eens op Crimpenerhout, echt een zooitje is dat daar.

1 - 20 of 23 Posts