Skyscraper City Forum banner
1 - 17 of 17 Posts

·
Registered
1,056 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Efteling is al een tijdje bezig met een darkride van het niveau Droomvlucht. De nieuwe attractie zou de opening worden voor het zestigste jubileum, maar leek toch iets te hoog gegrepen, waardoor Aquanura deze plaats innam. Het 42,5 miljoen kostende project, het duurste ooit uit de geschiedenis van de Efteling, zal niet eerder klaar zijn dan 2015. Restaurant Polle’s Keuken, dat eveneens in het nieuwe Rijk der Fantasie ligt, is inmiddels geopend.

Het project

maquette

Bouwtekeningen

Transportsysteem
(helaas geen pandora’s box)

Het verhaal

"Ver, heel ver hier vandaan, tussen twinkelende sterren en planeten vind je de planeet Symbolica. Deze mystieke planeet is gehuld in vele kleuren nevel. Rood, groen, geel, oranje en ook goud. Op de planeet woont Pardoes de Tovernar, hij is in de leer bij de Grootmagister Almar. Toen Pardoes nog klein was werd hij te vondeling gelegd. Hij werd gevonden door de oude fee Aliciana en naar Hartenhof gestuurd, het paleis in Hartenstad. Daar regeert koning Pardulfus. Pardulfus heeft een dochter genaamd Pardijn waar Pardoes bevriend mee raakt. In de jaren dat Pardoes in Hartenstad leeft gaat hij in de leer bij Grootmeester Almar om toverkunsten te leren. Als dit hem is gelukt wordt hij naar aarde gezonden om daar bewaker te worden van fantasie. En niet zomaar naar de aarde, maar naar de Efteling, naar de wereld vol wonderen! En op zijn vroegst in 2015 verschijnt ook Hartenhof in de Efteling, het paleis van koning Pardulfus. Dan kan de bezoeker de wonderlijke wereld van Pardoes zelf bezichtigen. Zo komen de bezoekers in de ‘zonnenzaal’ , de cosmosgallerij en in een gigantisch observatorium waar acht symbolicaanse planeten hangen en waar torenhoge boekenkasten staan.".

De Cijfertjes

kosten: 42,5 miljoen euro (ruwbouw: 9,5 miljoen)
oppervlakte: ca. 7000 m²
hoogte: 25 m, 22 m (torens)
18 m (koepelgewelf)
snelheid: 1 m/s (2 m/s nood)

bronnen:

De Vijf Zintuigen
Efteling
Eftelist
Eftelrijk
Looopings
Vekoma

·
Not much
11,090 Posts
Nog niet zo lang geleden toevallig in de Efteling geweest en vroeg me toen al af of er binnenkort iets op dat grote lege terrein zou komen. Ja dus, goed nieuws!

Ik volg 'm al een tijdje op Eftelist en Vijfzintuigen. Erg mooi, alleen... dat dak! Eén groot, grijs vlak. Vanaf de grond niet erg, maar uitgerekend de Pagode staat ernaast. Mooi uitzicht heb je dan :(. Daar moet toch iets mooiers van te maken zijn?
Heb je wel eens naar een groot aantal van de andere gebouwen gekeken? ;) Maar inderdaad, leg er dan gras op of iets...

·
Registered
505 Posts
Nog niet zo lang geleden toevallig in de Efteling geweest en vroeg me toen al af of er binnenkort iets op dat grote lege terrein zou komen. Ja dus, goed nieuws!

Heb je wel eens naar een groot aantal van de andere gebouwen gekeken? ;) Maar inderdaad, leg er dan gras op of iets...
Ik vermoed dat jij denkt dat de attractie op het grasveld komt waar voorgaande jaren de optredens plaatsvonden in de zomer. De zogenaamde speelweide. Maar daar komt de attractie niet. Die komt aan het einde van de promenade op de Brink, tegen het water aan.

·
Registered
3,055 Posts

·
Registered
59 Posts
Twee enorme projecten zijn dan deze week van start gegaan in de Efteling:

Het 35 miljoen euro kostende Symbolica

https://www.efteling.com/nl/specials/nieuw-in-2017?gclid=CO-9yq6GpcoCFcgYGwodZqIHXA

En het 30 miljoen euro kostende Loonsche Land

http://www.looopings.nl/weblog/4853...-terrein-van-nieuw-vakantiepark-Efteling.html

Ze timmeren daar goed aan de weg en gaan denk ik sneller die 5 miljoen bezoekers per jaar halen dan (de doelstelling) 2020.
Ter informatie, het ritsysteem is aangepast en is nu vergelijkbaar met het systeem van bijvoorbeeld Ratatouille in Walt Disney Studios Parijs of Mystic Manor in Disneyland Hong Kong.

·
Registered
3,684 Posts
Ik volg 'm al een tijdje op Eftelist en Vijfzintuigen. Erg mooi, alleen... dat dak! Eén groot, grijs vlak. Vanaf de grond niet erg, maar uitgerekend de Pagode staat ernaast. Mooi uitzicht heb je dan :(. Daar moet toch iets mooiers van te maken zijn?
Ook mijn eerste gedachte wanneer ik de tekening icm de pagode zag. Het is natuurlijk een flink oppervlak wat nogal wat constructie nodig heeft wanneer je het met gras of mos zou bedekken maar toch, zo'n grijze plakkaat doet wel afbreuk aan de tiptop afwerking waar we Efteling van kennen. En al zal het heus niet de enige attractie zijn met een dergelijk dak, die locatie vraagt inderdaad om iets meer liefde...

·
Registered
12,078 Posts
Nieuwe naam, nieuw ritsysteem, dus ook nieuw gebouw:

Het gebouw lijkt kleiner van schaal, dus misschien dat hier wel het hele dak goed af is gewerkt. Mijn gok is dat het een mix van Phantom Manor (Disneyland Paris) en Be Our Guest Restaurant (Disney's Magic Kingdom) wordt qua techniek: 1. Entreegebouw op heuvel, attractie zit deels in heuvel 2. Forced perspective; door beplanting, positie en hoeken doet het gebouw groter lijken dan dat het daadwerkelijk is.

·
Registered
983 Posts
Slim om 3 verschillende routes erin te verwerken, 3 attracties voor de prijs van 1.
Wel slim, andere reden. Om alles te zien (en dat wil je echt na de eerste keer!) moet je vaker, desnoods kom je nog een dag! Kassa...

Overigens zijn er in Nederlands aardig wat negatieve zeikerds. Maar voor sommigen is het nooit goed genoeg. Buitenlandse recensies zijn stuk voor stuk zeer enthousiast. En terecht!

Nu ik mijn eigen reactie over het dak teruglees: ook daar is inmiddels een mooie en duurzame oplossing voor gevonden. Hulde!

·
Registered
14,152 Posts
Persoonlijk zat ik niet te wachten op deze attractie, maar om meer (buitenlandse) familiebezoekers aan te trekken is het wel een goede zet. Zo komt het nieuwe vakantiepark ook weer wat voller te zitten.

1 - 17 of 17 Posts