SkyscraperCity banner
1 - 20 of 38 Posts

·
Not much
11,090 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Efteling opent watershow van 17 miljoen euro

Het pretpark de Efteling in het Nederlandse Kaatsheuvel, vlakbij de Belgische grens, heeft donderdagavond zijn nieuwste attractie Aquanura voorgesteld. De kleurrijke watershow is volgens de Efteling de grootste van Europa en is goed voor een investering van 17 miljoen euro. Donderdag vierde het park van Holle Bolle Gijs ook zijn zestigste verjaardag.

Het waren honderden genodigden en journalisten die Aquanura donderdagavond rond 23 uur voor het eerst te zien kregen, samen met zowat 1.500 medewerkers van het park. De première van het waterspektakel - Efteling-topman Bart de Boer noemde het 'ons waterorgel 2.0' - werd voorafgegaan door een jubileumshow met muziek en dans. Het pretpark trok daarvoor een blik bekende Nederlanders open, met onder meer Xander de Buisonjé. Alles werd live uitgezonden via Youtube.

Aquanura bestaat uit 200 fonteinen en 900 lampen. De show duurt een tiental minuten en werd ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf WET Design, dat wereldwijd al verschillende grote fonteinen ontwierp. De Efteling maakt zich sterk dat enkel in Dubai en Las Vegas een grotere watershow te zien is. Vanaf nu zullen de bezoekers van het park de attractie elke dag kort voor sluitingstijd kunnen zien. Mogelijk zullen er uiteindelijk meer voorstellingen plaatsvinden per dag. Rond de Vonderplas is plaats voor 6.500 toeschouwers.

110 miljoen bezoekers sinds 1952

De Efteling kreeg vorig jaar 4,1 miljoen bezoekers over de vloer, draaide een omzet van 144 miljoen euro en boekte een nettoresultaat van 4,7 miljoen euro. Volgens De Boer ontving het park sinds 1952 al 110 miljoen bezoekers. Dat is volgens hem te danken aan de medewerkers, die tijdens de show regelmatig in de bloemetjes werden gezet.'Een verregaande vorm van hoffelijkheid en ondernemingszin heeft tot het succes geleid', verklaarde de directeur, die de hele show presenteerde.

De voorstelling draaide rond de herinneringen die iedereen heeft aan de Efteling. Volgens Berry Bemelmans, voorzitter van de raad van commissarissen van de Efteling, is het pretpark 'deel van het nationaal cultureel erfgoed' van Nederland. Hij legde uit hoe het park van een 'sprookjesbos' in 1952 uitgroeide tot een entertainmentbedrijf met een radio- en televisiepoot. Toch is de Efteling volgens hem steeds trouw gebleven aan waar het allemaal om draait: 'verhalen vertellen'. 'Wij dromen niet van investeren, wij investeren in dromen', besloot hij.
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120601_010&ref=nieuwsoverzicht

Wow, wat gaaf! :banana:

·
Crooswijkert
5,785 Posts
Wauw, dit is echt een hele gaaf watershow!

·
Registered
6,039 Posts
Eat that Fountains of Bellagio. Mijn laatste bezoek aan de Efteling stamt nog uit mijn basisschool tijdperk, ben nu 31. Schande.

·
Registered
34,640 Posts
Hele mooie attractie! :)

·
Registered
1,066 Posts
Zeventien miljoen voor een fontein. Welke crisis?

·
Talking monkey
3,664 Posts
Zulke waterorgels zijn over het algemeen één pot nat, best leuk om naar te kijken, maar ook weer niet heel bijzonder. Ik was dan ook eerst niet van plan het filmpje te gaan kijken, totdat ik eronder een aantal positieve reacties las. Toch maar gekeken en dit is volgens mij toch echt wel de koning onder de waterorgels. Heel gaaf.

·
faster than buildings
10,325 Posts
Hele mooie show, is echt veel voor uit de kast gehaald. Prachtige aanwinst voor de Efteling en Nederland.

·
Registered
14,150 Posts
Een vuurwerkshow zoals in de andere parken (o.a. Disney) past niet echt bij de Efteling, maar dit natuurlijk wel. Wat ook mooi is, is dat de muziek de bezoeker doet terugdenken aan de attracties die hij die dag bezocht heeft.

·
Registered
497 Posts
Ziet er puik uit. Maar in de zomer is de Efteling alleen op zaterdagen na zonsondergang open. In de winter heb je er iets meer aan, dan sluit de Efteling om 18.00 uur.
De show is ook overdag indrukwekkend. Alleen op een andere manier. Showtijden zijn aangepast aan de dag. Ze willen onder meer de gasten langer in het park houden, met afsluitend Aquanura. Attracties zullen wel sluiten, maar een bepaald deel rondom de Vonderplas langer. Tijdens de WinterEfteling wordt het water verwarmd waardoor deze tot een temperatuur van min tien altijd doorgang vindt en wordt de hoogte van de fonteinen aangepast aan de hoeveelheid wind die er staat.

372 Posts
Wauw, schitterend. :) Ook met al die muziek erbij, afkomstig uit de velen verschillende attracties. Krijg spontaan zin weer eens 'n bezoekje brengen aan dit toch wel erg speciale pretpark. Is alweer een tijdje geleden moet ik eerlijk bekennen.

·
Registered
497 Posts
^^ ja gisteren "live" zitten kijken vanaf 20 uur
Het zou om 22 uur geopend worden maar het was al 11 uur voordat er iets gebeurde.

Nu begreep ik dat er maar 1 voorstelling per dag was, en die was een half uur voor sluitingstijd (althans dat begreep ik uit de woorden van die directeur)
Het was vooraf bekend dat tussen tien en elf een terugblik zou zijn door middel van herinneringen, muziek en enkele speeches. Om elf uur de premiere en daarna de afsluiting. Afhankelijk van de drukte zijn er shows. Afgelopen week waren er ook shows rond de klok van drie, omdat veel svhoolreisjes vertrekken rond die tijd. De afgelopen week waren er ook shows om 18 uur en 1845 uur.

1 - 20 of 38 Posts