Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 23 Posts

·
robkaper.nl
5,971 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Ooit heb ik het eigen metrokaarten draadje gestart om al onze creaties een centrale plek te geven. Nu doen we dat ook af en toe met stedebouwkundige ideeën (zoals bv. de ondertunneling van Boompjes) en het lijkt me niet onaardig ook daar een apart draadje voor te hebben. Dus bij deze!

Als kick-off kopieer ik maar even mijn plan voor het herinrichten van de Binnenrotte en het Kerkplein uit de Rotta Nova draad, hier inclusief de Eric E's suggestie voor herontwikkeling van rode blokken:

·
Illustrateur
13,122 Posts
Misschien niet in de stad en meer infrastructuur gerelateerd:
Wel Rotterdam ;)

Mijn visie voor een deel van de A13/A16:

Waaronder een tunnel onder het park en Rotte + een verhoogd trace' (rood gekleurd) op palen vanaf knooppunt Terbregseplein tot voor de Rotte.
Op het knooppunt zelf het liefst uitgevoerd met een slanke tuiconstructie, zoals ik ook op het oog had voor het Beneluxplein.
Als ook die wordt gebouwd, ontstaat een spiegeling op de Ring en krijgt de Ring ook een sterkere identiteit.
Bovendien oogt het wereldstedelijk vanaf een dergelijke fly-over.

Referentie naar mijn plan Benelux:

·
×××
882 Posts
Ik ben momenteel nog bezig met een soort S-Bahn / RER voor Amsterdam en omgeving... post hem hier wel als ik klaar ben.

·
Enjoy your freedom!
7,595 Posts
Ik heb een heel raport gemaakt met mijn Masterplan voor Weert. Ik probeer deze rijp voor een post op dit forum te maken. Het plan bestaat uit een A4'tje of 10 denk ik. Word vervolgd dus.

·
* H I G H *
1,538 Posts
Ik ben nog steed voor mijn plan die ik al eerder uiteen heb gezet op dit forum:

- De Wibautstraat-Weesperstraat wordt 1 grote boulevard die doorloopt tot de Arena. Om vanuit het centrum een mooie zichtlijn (ik durf dit woord niet eens meer te gebruiken, met dank aan Walter Schoonenberg) tot de Arena te krijgen moet de knik uit de Wibautstraat. Veder heeft dit meer stedebouwkundige implicaties: zo moet het wijkje bij het Amstelstation tegen de vlakte. Nog moeilijker: de Hells Angels zullen moeten verhuizen.
- Vanuit de Zuidas moet een Oost-west gelegen boulevard komen die aansluit op de boulevard zoals hierboven beschreven. Waar dat aanslauitpunt zou moeten komen laat ik even in het midden, maar ik denk dat deze het beste zou kunnen aansluiten ter hoogte van Overamstel. Hiervoor zal er wat groen van de gemeente Ouderamstel geconfisceerd moeten worden ten zuiden van de A10 zuid. Mooie bijkomstigheid is dat die industriele gebouwen/terreinen op deze as eindelijk verplaatst kunnen worden.
- Vanaf het Hilton op de Apollolaan moet de prinses Margrietlaan een andere functie krijgen waarbij er meer plaatsvind in de plinten. Denk aan horeca en winkels. De Prinses margrietlaan sluit direct aan op de Zuidas. Vanauit de Cornelis Schuitstraat krijg je dus een winkelgebied langs het Hilton tot aan de Zuidas.

Als je deze 3 dingen zo uitvoeren dan betrek je de Zuidas en Arena-gebied veel meer bij de stad. Dan zijn dit geen losse gebieden meer, maar maken ze bijna direct deel uit van de binnenstad omdat ze zichtbaar zullen zijn vanaf de binnenstad. Ik weet dat dit plan grotendeels onuitvoerbaar zal zijn, met name de bewoners van de Pr. Margrietlaan zullen zich (terecht) verzetten tegen uitzetting en het veranderen van het karakter van de straat. Neemt niet weg dat ik denk dat het een goede stedebouwkundige oplossing zou kunnen zijn om de centra buiten het centrum bij Amsterdam te betrekken.

·
Premium Member
13,683 Posts
Tsja. Als dat net zulke doodse boulevards worden als er nu al in Amsterdam liggen (te weten de beruchte Weesperstraat/Wibautas en de ArenA-Boulevard), dan heb ik er weinig vertrouwen in.
Daarnaast zou je om een rechte boulevard tussen de Zuidas en de 'Verlengde Wibautas' aan te kunnen leggen, dwars door het Plan Zuid van Berlage moeten gaan snijden. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe wenselijk dat is.

Maar misschien zou je vanuit de Zuidas wel een rechte boulevard in noordelijke richting naar het Vondelpark kunnen aanleggen?

·
* H I G H *
1,538 Posts
Daarnaast zou je om een rechte boulevard tussen de Zuidas en de 'Verlengde Wibautas' aan te kunnen leggen, dwars door het Plan Zuid van Berlage moeten gaan snijden. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe wenselijk dat is.
Nee hoor, lees mijn beschrijving nog maar eens goed. :)

·
Stadtaffe
2,731 Posts
Platform Gras (Platform GRoningen Architectuur en Stedenbouw) organiseert elk jaar een dag waarop geinteresseerden in Architectuur en Stedenbouw een dag kunnen beleven hoe het is om architect of stedenbouwkundige te zijn. Per jaar zijn er vier lokaties, die in de toekomst ook daadwerkelijk herontwikkeld gaan worden.
Met medewerkers van het platform en van een bureau ga je een dag lang aan de slag. Eerst een opdracht, een fietstocht naar het gebied, bouwen van een maquette.
En oja, volgend jaar komt dit project ook in Rotterdam van de grond!
platformgras.nl said:
Een nieuwe entree aan het Damsterdiep
Begeleiding: HKB Stedenbouwkundigen, Groningen
Het bedrijventerrein aan het Damsterdiep was jaren een vergeten locatie. Voor een groot deel van het gebied zijn inmiddels plannen gemaakt, zoals De Waterknoop en de Kop van Oost. De kop, waar nu de Praxis staat, komt pas over een tijdje aan de beurt. De opgave: hoe kan op de ‘Praxis-locatie’ een bijzondere buurt ontstaan met woningen die optimaal profiteren van het uitzicht? Wat voor voorzieningen kunnen de buurt nog aantrekkelijker maken? En hoe ziet de entree naar de stad er in de toekomst uit?
Locatie op GoogleMaps

Hier enkele foto's van de locatie die ik dit jaar heb bestudeerd en ontworpen :)

Op de fiets naar de locatie

Tekenen, krassen, bouwen, tekenen, enz enz.

Onze maquette.
Ons ontwerp houdt een fabriekspijp en 4 oude havenkranen intact. We voegen recreatieve functies toe rond de (bestaande) jachthaven en ook een zwembad in de oude sluis :)
De pier, waar 600 woningen moet komen, bouwen we als 'burcht', voor het grootste gedeelte 'met de voeten in het water'.

(Eigen foto's)

Presenteren!

Meer foto's op Flickr

·
robkaper.nl
5,971 Posts
Discussion Starter · #9 ·
^^ Leuk, ik wist niet dat zoiets er was.

Jouw idee ziet er overigens een stuk beter uit dan het andere plan wat ik op Flickr kan herkennen, veel dynamischer! En gelukkig heb je respect getoond voor het industrieel erfgoed, zo'n fabriekspijp en havenkranen zijn natuurlijk prachtig om in een stadswijk te hebben.

·
Registered
1,352 Posts
@Citylife helemaal mee eens! :)

De Wibautstraat-Weesperstraat wordt 1 grote boulevard die doorloopt tot de Arena. Om vanuit het centrum een mooie zichtlijn (ik durf dit woord niet eens meer te gebruiken, met dank aan Walter Schoonenberg) tot de Arena te krijgen moet de knik uit de Wibautstraat.

Kijkend vanaf begin Wibautstraat zie je in de verte de Rembrandttoren en natuurlijk horen daar nog meer ''lange jannen'' te staan,nog verder kijkent doemt de imposante Arenatoren op.
Zo maak je van Amsterdam veel meer Metropool,zou geweldig zijn.:)

·
Historian
471 Posts
@hooghoudt,

ik kan me alleen moeilijk voorstellen dat iemand de komende 20 jaar ook maar iets met die teringzooi daar in de havens te maken wil hebben :eek:hno:

·
Stadtaffe
2,731 Posts
^ Ik doe nu Liberal Arts & Sciences, opleiding aan de Universiteit Utrecht, waarin je je eigen vakkenpakket kiest; ik doe vooral Sociale Geografie vakken, en ga in februari beginnen met de 1jarige masteropleiding Stadsgeografie.

Door zo'n dag als '1 dag architect' ben ik toch wel erg enthousiast geworden voor een ontwerpopleiding; misschien dat ik na Stadsgeografie nog Stedenbouw in Delft (TU, 5 jaar) of Amsterdam (Academie van Bouwkunst, 4 jaar, deeltijd) zou willen doen...

·
×××
882 Posts
Ik ben nog steed voor mijn plan die ik al eerder uiteen heb gezet op dit forum:

- De Wibautstraat-Weesperstraat wordt 1 grote boulevard die doorloopt tot de Arena. Om vanuit het centrum een mooie zichtlijn (ik durf dit woord niet eens meer te gebruiken, met dank aan Walter Schoonenberg) tot de Arena te krijgen moet de knik uit de Wibautstraat. Veder heeft dit meer stedebouwkundige implicaties: zo moet het wijkje bij het Amstelstation tegen de vlakte. Nog moeilijker: de Hells Angels zullen moeten verhuizen.
- Vanuit de Zuidas moet een Oost-west gelegen boulevard komen die aansluit op de boulevard zoals hierboven beschreven. Waar dat aanslauitpunt zou moeten komen laat ik even in het midden, maar ik denk dat deze het beste zou kunnen aansluiten ter hoogte van Overamstel. Hiervoor zal er wat groen van de gemeente Ouderamstel geconfisceerd moeten worden ten zuiden van de A10 zuid. Mooie bijkomstigheid is dat die industriele gebouwen/terreinen op deze as eindelijk verplaatst kunnen worden.
- Vanaf het Hilton op de Apollolaan moet de prinses Margrietlaan een andere functie krijgen waarbij er meer plaatsvind in de plinten. Denk aan horeca en winkels. De Prinses margrietlaan sluit direct aan op de Zuidas. Vanauit de Cornelis Schuitstraat krijg je dus een winkelgebied langs het Hilton tot aan de Zuidas.

Als je deze 3 dingen zo uitvoeren dan betrek je de Zuidas en Arena-gebied veel meer bij de stad. Dan zijn dit geen losse gebieden meer, maar maken ze bijna direct deel uit van de binnenstad omdat ze zichtbaar zullen zijn vanaf de binnenstad. Ik weet dat dit plan grotendeels onuitvoerbaar zal zijn, met name de bewoners van de Pr. Margrietlaan zullen zich (terecht) verzetten tegen uitzetting en het veranderen van het karakter van de straat. Neemt niet weg dat ik denk dat het een goede stedebouwkundige oplossing zou kunnen zijn om de centra buiten het centrum bij Amsterdam te betrekken.
Je zou deze gebieden ook op andere manieren meer kunnen laten aansluiten bij Amsterdam. Bij ZO bijvoorbeeld door het niet consequent op plaatsnaambordjes Amsterdam-Zuidoost te noemen, maar gewoon Amsterdam. En zo 1-2-3 valt ZO niet bij Centrum te betrekken omdat Diemen er nog tussen ligt. Diemen annexeren en alles gewoon Amsterdam noemen, helpt al. Maar jouw plannen zijn idd een stuk beter :banana:

·
Registered
330 Posts
ik had zelf ook een plannetje gemaakt, niet helemaal 100% mijn iedee maar gebaseerd op een iedee dat een tijd geleden in de krant stond.
Voor een park langs de maas

1. Strand aan de Maas - een pernament strand , met water dat in verbinding staat met de maas , maar wel een afzetting zodat zwemmers niet de maas in kunnen.

2. Strand Panden, 2 ruimtes voor Horeca gelegen langs de boompjesboulevard en het stand boulevard..

3. Een toren- hoogte afhankelijk van schaduwvorming in het park, maar het lieft natuurlijk 150m+

4. Het park zelf, dus met bomen enzo:)

5. De verhoogte boulevard/ kade, waar overheen , de autoweg gaat door een tunnel onder de boulevard heen.

6. Brug- met hier onder een afscheiding waar alleen water door heen kan komen, en dieren maar geen mensen.

·
The only way is up
87,212 Posts
De toren zou het park vanaf de namiddag in de schaduw zetten (staat in het zuidwesten).
Zonder het park zou daar best een aardige toeter kunnen staan.

·
Registered
1,697 Posts
ik had zelf ook een plannetje gemaakt, niet helemaal 100% mijn iedee maar gebaseerd op een iedee dat een tijd geleden in de krant stond.
Voor een park langs de maas

1. Strand aan de Maas - een pernament strand , met water dat in verbinding staat met de maas , maar wel een afzetting zodat zwemmers niet de maas in kunnen.

2. Strand Panden, 2 ruimtes voor Horeca gelegen langs de boompjesboulevard en het stand boulevard..

3. Een toren- hoogte afhankelijk van schaduwvorming in het park, maar het lieft natuurlijk 150m+

4. Het park zelf, dus met bomen enzo:)

5. De verhoogte boulevard/ kade, waar overheen , de autoweg gaat door een tunnel onder de boulevard heen.

6. Brug- met hier onder een afscheiding waar alleen water door heen kan komen, en dieren maar geen mensen.
Ik zou de indeling anders maken:

De toren zo veel mogleijk richting noordoosten zetten, op de plek van het park dus.

Het strand zo veel mogelijk aan de zuid-west kant en dan tussen het strand en toren in het park met op de rand van dit park en het strand de horecagelegenheden. Tevens zou ik onder het park / de toren een parkeergerage willen zien. hoeft niet gigantisch groot maar je moet de auto's van de mensen wel kwijt natuurlijk.

·
Illustrateur
13,122 Posts
In Den Haag is een plan gekomen om een groots standbeeld van Vrouwe Justitia te bouwen. Mij leek een geschikte locatie een plek voor aan het Malieveld bovenop een toekomstige tunnelingang van een doorgetrokken Utrechtsebaan richting het Hubertusviaduct. Dat zou in mijn ogen een goede schakel zijn in het Haagse hoofdverkeersnetwerk. Het zal ook een grote druk afnemen van de bestaande routes, die de belangrijkste gerechtslocaties vooralsnog bedienen. Bovendien is deze locatie zeer centraal gelegen in Den Haag en een kruising van twee belangrijke invalswegen: N44 en A12. Hiermee zou Den Haag als internationale gerechtsstad 'belichaamd' kunnen worden. Het standbeeld boven de tunnelingang past ook in het verlengde van een grotendeels overkluisde Utrechtse Baan. Nederland kent vooralsnog niet echt de grandeur zoals je in landen als Frankrijk, Belgie of Oostenrijk ziet. Hiermee zou enige trots ook hier tot stand kunnen komen. Een referentie zou het Vrijheidsbeeld kunnen zijn. Verder heb ik een sterkere parkverbinding in gedachten van het Malieveld over de A12.

Zoiets:

1 - 20 of 23 Posts