SkyscraperCity banner
1 - 20 of 63 Posts

·
Registered
4,593 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Best jammer...

Een artikeltje van RTLnieuws:
New Yorkse taxi's naar schroothoop

De typische lange en platte taxi's in New York gaan naar de schroothoop. Het stadsbestuur heeft voor een nieuw model gekozen. De nieuwe taxi's lijken meer op de wagens die in Londen rondrijden.

Ford, Nissan en het Turkse Karsan zijn in de markt om het nieuwe model te mogen leveren. Het gaat om 13.000 taxi's. Dat levert zo'n 700 miljoen euro op.

Over hoe de taxi's er van binnen uit komen te zien, wordt nog onderhandeld. In ieder geval is het de bedoeling dat in 2014 alle taxi's in New York zijn vervangen.

Taxi's in the Upper East Side:

·
Registered
2,195 Posts
Wat mij verbaasde is dat de stad New York blijkbaar zoveel invloed heeft dat ze het automodel voor de taxichauffeur kan kiezen. Verder had ik nog nooit van het Turkse merk gehoord.

·
Moderator
16,916 Posts
Bah wat jammer zeg.. :(

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Wat zijn de nieuwe ontwerpen toch ontiegelijk lelijk. Als vooruitstrevende, milieubewuste stad (want dat is wat ze neer willen zetten) kun je toch niet aan komen zetten met een stad vol Transit busjes? Verschrikkelijk..

·
(╯°□°)╯︵ ┻━┻
5,183 Posts
^die busjes zijn lelijk, voelt helemaal niet New Yorks aan :/
best een "icoon" dat verdwijnt :(

·
Registered
14,150 Posts
Wat mij verbaasde is dat de stad New York blijkbaar zoveel invloed heeft dat ze het automodel voor de taxichauffeur kan kiezen. Verder had ik nog nooit van het Turkse merk gehoord.
De Nederlandse overheid heeft ook veel invloed op de taxibranche via het vergunningenstelsel van de Taxiwet. NYC gaat inderdaad nog veel verder en bepaalt dus ook waarin gereden moet worden.

·
Moderator
47,097 Posts
Het is toch wel standaard in veel grote steden dat er één of een paar standaard modellen zijn waarvoor een taxi licentie te verkrijgen is. Kijk maar naar de cabs in London, de Volkswagens in Shanghai of the Toyota Crowns in Tokyo.

Dat de shortlist nu alleen maar uit dit soort busjes bestaat blijkt dat er dit keer vooral de passagier centraal staat bij de keuze. De taxi moet de beste punten van de 3 huidige modellen allemaal in zich hebben, daarbij gaat het dan vooral om de accessibility en milieu. Zo is de NISSAN ook elektrisch uit te voeren en is een aardgas variant van de Ford voorzien. En hebben ze allemaal meer ruimte voor je bagage etc.

Er is ook een poll geopend waarin de New Yorkers kunnen aangeven wat zij vinden waar de "Taxi of Tomorrow" aan zou moeten voldoen.
http://nyc.gov/html/media/html/contact/taxi_of_tomorrow_survey.shtml

·
Registered
609 Posts
ik was deze zomer in New York, en ik dacht ook een stad vol lage typische taxie's tegen te komen. Maar er rijden heel veel andere modellen, veel SUV's en een soort kleine bestel auto's. Dus de nieuwe regel zorgt er wel voor dat ze allemaal verdwijnen, maar een groot deel is er al niet meer. Londen heeft volgens mij ook hetzelfde gedaan met de taxie's net als de dubbeldekkerbussen, en daar hoor je ook niemand meer over klagen :)

·
Registered
20,582 Posts
De ford met die blokjes vind ik dan nog het lelijkst. Jammer dat ze niet gewoon het oude model kunnen behouden, maar dan een update en modernisatie ervan met wat aanpassingen.

·
Registered
4,593 Posts
Discussion Starter · #16 ·
Doodzonde, die taxi's zijn een van de symbolen van New York, ik neem toch aan dat het stadsbestuur zich daar wel bewust van is. Dit Transit en die Karsan, geen gezicht.

Over 15 jaar komen ze als "retromodellen" terug, let op mijn woorden.

·
Registered
14,150 Posts
Die Ford is echt een lelijk ding, maar de Nissan en vooral de Karsan gaan wel.

34,876 Posts
Die Karsan is nog het meest karakteristiek dus dan moeten ze die maar nemen. En glasdak is altijd mooi natuurlijk in een stad als NYC. :)

·
Registered
50 Posts
Opvallend dat er geen Amerikaanse auto meedingt! Uiteraard is Ford wel een Amerikaans merk, maar de Transit Connect is niet echt voor de Amerikaanse markt ontworpen en wordt pas sinds 2009 in de USA verkocht. Hij wordt echter in Turkije gebouwd en daarna verscheept naar de USA.

(bron: wikipedia)

1 - 20 of 63 Posts