Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 123 Posts

·
Registered
752 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Beschikbaar gesteld door Blog.nl

Rijksbouwmeester oordeelt over bouw woontoren

03 Juni 2007 01:16: Rens Groenendijk
Rijksbouwmeester Mels Crouwel moet eraan te pas komen om een einde te maken aan de discussie rond het plan om een 260 meter hoge wolkenkrabber in Utrecht te bouwen. Het plan van projectontwikkelaar Burgfonds voor de hoge woon/werktoren in Vinex-wijk Leidsche Rijn, stuit op nogal wat weerstand. Crouwel gaat nu de knoop doorhakken of zo'n skyscraper met voor Nederland ongekende hoogte wel past in het landschap. Het lijkt mij een uitdaging om zo'n landmark in het centrum van ons land neer te zetten, maar er zitten ook allerlei consequenties aan. Je kunt de toren al van 50 km afstand zien staan.

Het ontwerp van de Belle van Zuylen, want zo heet de toren, is van het Utrechtse bureau Architekten Cie, van architect Pi de Bruijn. Voor de referentie: de Eiffeltoren is 300 meter hoog. Het hoogste (woon)gebouw in Nederland is momenteel Montevideo in Rotterdam (151,5 meter). Over een paar jaar verrijst daar vrijwel pal daarnaast woontoren New Orleans (158 m).

In Utrecht woedt al jaren een discussie rond de maximale bouwhoogte. Aanvankelijk lag de magische grens bij de Utrechtse dom (112 m) maar in drie jaar geleden besloot de gemeenteraad dat in Leidsche Rijn hoger gebouwd mocht worden. De wolkenkrabber zou op 96.800 vierkante meter plaats bieden aan woningen, winkels, kantoren, horeca en culturele functies. De naam van het gebouw verwijst naar de nabij geboren schrijfster (1740-1805) die geprezen werd om haar verlichte ideeën. Belle van Zuylen mocht graag provoceren en was wars van traditionele opvattingen.

Pi de Bruijn heeft als architect een lange staat van dienst. Hij ontwierp onder meer de multifunctionele toren Symphony (105 meter hoog) aan de Amsterdamse Zuidas en de nieuwbouw van de Tweede Kamer. oordeelt over bouw hoogste woontoren

Een negatief advies zou weleens het einde kunnen betekenen voor echte hoogbouw in geheel Nederland. Rijksbouwmeester Mels Crouwel moet een beslising nemen, die bepalend is voor de hoogbouw norm in Nederland. Er zou een maximum hoogte eis kunnen komen van b.v. 200 m Max dat voor geheel Nederland zou gelden.

·
Banned
6,813 Posts
Beter beslist deze beste man dat de toren gewoon doorgaat. Je moet echt ewl oogkleppen ophebben als je hier een negatief oordeel over gaat vellen. Daarmee verpest je de toekomst van Nederland, zo komen we nooit vooruit!

·
Registered
970 Posts
Ik ga ervan uit dat het geen negatief advies zal worden, waarschijnlijk wat aanpassingen aan ontwerp, kleur etc. Maar i.d.d. bij een negatief oordeel, zou dit hele grote consuquenties kunnen hebben op super hoogbouw. Rotterdam zal dan aan de hoogte al bijna aan het limiet zitten. Hoop niet dat het zover komt, heb vertrouwen in het oordeel van Mels Crouwel.

·
Enschede goes high 8)
796 Posts
Wat een bullshit. In maastricht, Enschede en dergelijke is het omliggende landschap al zo hoog, dat de torens er helemaal in verdwijnen. Afgelopen zaterdag op de boulevard toren gestaan, en de omliggende heuvels rijken net zo hoog als de top van de toren.

Ik snap niet waarom dit voor geheel Nederland moet gelden. Zo is de landschappelijke situatie rondom utrecht heel anders als dan die rond Groningen of rond Enschede.

Kortom, een beetje vage uitspraak.

·
Joeri
1,498 Posts
Het nieuws komt oorspronkelijk uit Cobouw, dus totale onzin zal het wel niet zijn. Blijf het alleen toch raar vinden dat over dit gebouw een dergelijke beslissing nodig is en voor andere landschapsvervuilende zaken (laagbouw bedrijventerreinen?) dat blijkbaar niet nodig is.

·
Registered
1,979 Posts
Volgens mij gaat dit specifiek over een toren van dergelijke hoogte in het landschap bij Utrecht en niet zozeer over de rest van het land.

·
Administrator
30,140 Posts
Er is geen juridische basis die een nationaal adviesorgaan over Rijksgebouwen de status geeft om alle gemeenten in Nederland te verbieden hoger te bouwen dan 200 meter. Dat nog afgezien van de onzin dat één vent in Nederland gaat bepalen dat 199 meter op Schiermonnikoog in principe wel mag en 201 meter in Rotterdam niet. Hooguit zal Crouwel gevraagd zijn om een uitspraak te doen in dit specifieke geval. En als je je dan toch wil opwerpen als hoeder van het Nederlandse landschap, wees dan de ridder tegen bedrijfsterreinen en vinexbouw. Gisteren gefietst van Den Haag naar Rotterdam via Zoetermeer en de B-driehoek en heb werkelijk geen m2 gezien die niet verziekt was door die slappe dertien-in-een-dozijnbouw.

·
Banned
6,813 Posts
@ Skyscrap

Het is een beetje offtopic, maar zo hoog zijn die heuvels daar toch niet? De enige hoge heuvel in de buurt daar die ik ken is de Koningsbelt. Vroeger wel eens een fietstochtje gemaakt met mijn familia.

·
Registered
5,020 Posts
Volgens mij gaat dit specifiek over een toren van dergelijke hoogte in het landschap bij Utrecht en niet zozeer over de rest van het land.
Als onder het mom van verstoring van zicht vervuiling op het Groene Hart de bouw geblokkeerd wordt. Is dit soort hoogbouw ook niet mogelijk in de rest van de Randstad (alle 4 de grote steden liggen aan het Groene Hart). Ik weet niet in hoeverre een bouwmeester hier invloed op heeft of kan hebben. Het feit dat hij de knoop moet doorhakken is best vreemd.

De discussie over deze toren is mij trouwens niet bekend. Het lijkt op een groep mensen die aan het lobbyen is geweest in Den Haag. Ik denk dat we dit niet te licht moeten opnemen.

·
Joeri
1,498 Posts
De discussie over deze toren is mij trouwens niet bekend. Het lijkt op een groep mensen die aan het lobbyen is geweest in Den Haag. Ik denk dat we dit niet te licht moeten opnemen.
Totale oorlog verklaren aan de anti-hoogbouwlobby? ;)

Nee, volgens mij zijn het de provinciaaltjes weer eens die altijd de aandacht krijgen.

·
Registered
5,020 Posts
^^Dit is gewoon een uitvloeisel van die kamer vragen van wat provinciale CDA ers twee weken terug. Dat is mij wel duidelijk. Het vreemde hiervan vindt ik dat de Utrechtse afdeling van het CDA helemaal voor de toren is...... Rotterdamse lobby misschien;)

·
Extra Ordinary = History
608 Posts
Vreemde zaak dit. Als de Belle inderdaad omgekegeld wordt, zou dat best een behoorlijke invloed op de Randstad kunnen hebben. Tegenstanders hebben een voorbeeld om mee te slaan. Toch denk ik dat die toren er gewoon komt.

PARLEMENT | 01-06-2007 00:00 | Marianne Wuite

DEN HAAG - De rijksbouwmeester gaat een oordeel vellen over het Utrechtse bouwplan voor de wolkenkrabber Belle van Zuylen. De rijksbouwmeester moet beoordelen of een 260 meter hoge woontoren pal aan de A2 in het nieuwe centrum van Leidsche Rijn het uitzicht in het Groene Hart niet te veel aantast.

U wilt toegang tot een onderdeel van de Abonneesite van Cobouw.

Ben helaas geen abonnee.

·
Enjoy your freedom!
7,594 Posts
^^ Een tijdje terug op een partijbijeenkomst geweest waar Gerrit Zalm gevraagd werd waar hij het meeste spijt van had of welke beslissing hij liever anders had gezien.

Hij antwoorde hierop: de tunnel door het groene hart, want van het prachtige groen genieten vanuit de trein mocht kennelijk niet :lol:

Ook daar zit wat in natuurlijk.

·
Enschede goes high 8)
796 Posts
@ Skyscrap

Het is een beetje offtopic, maar zo hoog zijn die heuvels daar toch niet? De enige hoge heuvel in de buurt daar die ik ken is de Koningsbelt. Vroeger wel eens een fietstochtje gemaakt met mijn familia.
De meeste heuvels liggen rond de 70 meter. Sommige echter hoger, de kant van Duitsland op. Met helder weer viel dit namelijk erg op. Richting het zuiden is het vlakker, maar noord en oost zijn de heuvels op aanzienbare afstand evenhoog als de toren.

Lastig om te zien wellicht, maar kijk maar eens goed op de achtergrond van deze foto. Kon geen geschikter materiaal vinden, maar in het echt is het stukken duidelijker. Het is jammer overigens dat het op foto's niet te zien is, want vanaf de toren is het echt ongelooflijk hoe veel hoogteverschil er hier in het achterland ligt. Wanneer je richting de duitse grens gaat, stijgt de grond ongelooflijk snel.

1 - 20 of 123 Posts