SkyscraperCity banner
1 - 20 of 479 Posts

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Geen hoogbouw, maar wel een ongelofelijk mooi project: de nieuwe Lichttoren. Vandaag stonden de pas geleden gepresenteerde plannen in het ED, hieronder vind je het artikel. Meer impressies heb ik nog niet kunnen vinden, maar als iemand ze heeft, zijn ze welkom.

Belangrijke feiten en weetjes zijn dikgedrukt.

Hotel

Het ontwerp voor de nieuwbouw aan de Mathildelaan is aangepast, omdat de komst van filmtheater Plaza Futura niet doorging. Er komt nu een hotel. Verrelst: „De hoofdopzet van de aanbouw is hetzelfde gebleven. Met name het interieur en de gevels zijn aangepast.“ Het wordt een hotel met twee gezichten: een luxe viersterren Arthotel, en een deel ’woonhotel’ voor een langer verblijf. Trudo verwacht dat bijvoorbeeld tijdelijk in Eindhoven neerstrijkende werknemers van bedrijven er hun intrek in gaan nemen. Het Art- en Woonhotel krijgt tweehonderd kamers. Die bevinden zich voor een deel ook in de nieuwbouw aan de andere kant van de Lichttoren aan de Emmasingel. De doorgang tussen Witte Dame en Lichttoren, naar de parkeergarage daar, wordt dus wat smaller. Wie het hotel gaat uitbaten is volgens Verrelst nog niet bekend.

Horeca

Andere onderdelen van het vernieuwde complex zijn een ondergrondse parkeergarage, horeca op de begane grond, kantoren op de eerste verdieping en een dakterras van 125 vierkante meter voor de bewoners van de lofts. Eén belangrijk onderdeel van het Lichttorenplan is nog steeds niet ingevuld: het gaat dan om de vraag wat er in het markante torentje zelf komt.[/quote]

Meer info, gehaald van de site www.lichttoren.nl

Tijdlijn

- Start bouw parkeergarage: zomer 2006
- Start verbouwing Lichttorengebouw: zomer 2006
- Start nieuwbouw Lichtplein en Emmasingel: zomer 2006
- Start nieuwbouw Mathildelaan: zomer 2007
- Oplevering casco Lichttoren: eind 2007
- Oplevering nieuwbouw Lichtplein en Emmasingel: voorjaar 2008
- Oplevering Mathildelaan: najaar 2008

Het loftwonen

De term 'loft' duidt oorspronkelijk een open ruimte in een fabriek of pakhuis aan. Het is een non-conformistische woonruimte met een overweldigende ruimtelijkheid. Ruimtelijkheid die vraagt om zo min mogelijk verdeling in functionele ruimtes. Want alleen op die manier blijft het authentieke 'loftgevoel' overeind.

Ook het industriële karakter is kenmerkend voor een loft. Een karakter dat de echte loftbewoner (weer) aan het licht brengt en koestert, door uiterst spaarzaam om te gaan met kunstmatige toevoegingen.

Een loft staat voor vrijheid. Vrijheid om te wonen en om te gaan met ruimte zoals u dat zelf wilt. Dat veronderstelt visie, creativiteit en lef om af te wijken van gebaande wegen. Meer nog: er zijn geen gebaande wegen!

Voorbeeldwoning:

Bedrijvigheid

De begane grond en de eerste verdieping van de Lichttoren zijn gereserveerd voor commerciële functies. Kantoren, winkeltjes, artistieke en creatieve bedrijvigheid, een Grand Café, restaurant, terrasjes, een Art- en Woonhotel, een centrum voor fitness & wellness. Al die verschillende functies, gecombineerd met wonen, geven de omgeving een dynamische, hoogstedelijke uitstraling. ‘In de Lichttoren is altijd wel wat te doen!’

Alle foto's zijn al bestaande foto's en geen impressies! Met dank aan www.lichttoren.nl

Ik ben erg tevereden, dat verdomde koksmutsje komt er gelukkig niet, en de nieuwbouw ziet er erg fraai uit (onder meer op de andere foto's die wel in de krant stonden maar niet op internet (waaronder een superstrak dakterras). Het zwarte steekt juist erg mooi af in de omgeving, vind ik erg goed gedaan.

·
UP's and Downsss
2,184 Posts
Lijkt me er idd goed uit te komen zien. Eindelijk is het dan rond. Zal proberen een ED van vandaag te pakken te krijgen en de andere foto's scannen.. :)

·
...
3,313 Posts
Bedankt voor de scans.

Ook mooi dat drie basiskleuren: rood ('bruine' Heer, oude Philipsfabriek, Regentekwartier), wit (Witte Dame, Admirant, Lichttoren, Regent) en zwart (deel Regent, deel toekomstige Lichttoren, Mediamarkt) in dit stukje Eindhoven nadrukkelijk aanwezig zijn.

Dat zou eigenlijk doorgetrokken moeten worden met een rode of zwarte toren op de hoek van de Emmasingel/Keizersgracht. :)

·
Digue-le-Bois
1,133 Posts
Mooie plannen voor het lichttorentje. Waar kan ik me inschrijven? Als ik afgestudeerd ben en een baan heb zou ik er zo in willen gaan wonen.

·
Registered
753 Posts
Dit is echt supergaaf!! De kleuren zijn fantastisch en het ontwerp is goed gekozen. Weer een echte aanvulling in het centrum van de stad.

·
Registered
1,214 Posts
Ik vind het een erg gaaf plan. Ze zijn met hun tengels van de oorspronkelijke look van de Lichttoren afgebleven en de nieuwbouw ziet er netjes uit. Dit is een heel mooi project! :cheers:

·
UP's and Downsss
2,184 Posts
Zou het niet mooier zijn om dit oude logo erbovenop te plaatsen? Vraag me af of dit in het verleden ook niet zo geweest is..Enfin, wel of niet, dan zou het echt een Philips monument worden..De laatste bestuurders van Philips voelden er immers weinig voor de lichttoren op te knappen, dus ik vind die "moderne" Philipsletters erboven op eigenlijk misstaan..

Edit: Nee, zie nu dat het altijd al de letters zijn geweest

·
Illustrateur
13,092 Posts
Ziet er inderdaad goed uit, wat kleurgebruik betreft (met ook op de hele omgeving). Ik ben nooit echt voor die kleuren, maar hier vind ik het voor het contrast wel erg mooi. (Los te depressief> kom eens naar Valkenswaard bij het nieuwe Willem II-complex en je weet waar ik het over heb).

Persoonlijk vind ik die aanbouwtjes niet zo bijzonder. Behalve hun contrast met de witte Lichttoren hebben ze niet echt een architectonisch toevoegende waarde. Ik hoop dat ze er zuinig mee omspringen.

Jammer dat het licht in het torentje zelf wel uitgaat. Is er een nieuwe bestemming voor, want dat is vooralsnog onbekend geweest. Ik hoop dat ook aan het thema 'licht' extra aandacht wordt besteed. Het gaat immers om de 'Licht'toren in de 'Licht'stad. Nu vind ik het allemaal nog niet veel voorstellen. Maar omdat er ook woningen in komen, zal belichten van het gebouw zelf er helaas niet inzitten. Hopelijk wordt dit gebouw in het donker niet net zo'n zwart gat als de Admirant. (OK, als het bewoond is, zal er weleens een schemerlampje te zien zijn)

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Discussion Starter · #13 ·
@ Harrewar:
Voor zover ik weet heeft er alleen PHILIPS op gestaan, niet het logo. Overigens heeft er een heel lange tijd helemaal niks op gestaan.

@ FLX:
Bedankt voor de scans :eek:kay:
Dat gebouw op (jouw) foto 3 vind ik ook op een of andere manier heel erg mooi. Mooie verhoudingen, lekker flink contrast met de Witte Dame en Lichttoren, maar ook mooi in balans. Op foto 1 lijkt het haast een strak herenhuis (nieuwe stijl), wat zo tussen de twee witte gebouw uitsteekt.
En een puik dakterras, maar dat had ik al gezegd :)

·
Registered
398 Posts
overigens zijn de LOFTS super leuk maar zijn er wat haken en ogen aan.
In een LOFT betaal je voor het vloer oppervlakte. Dat is mooi want dan krijg je de 'hoogte' erbij!
Maar hier zit nu juist het knel punt. Het Philips gebouw is dermate opgesteld dat je er precies 2 verdiepingen in kwijt kunt, gunstig zeker als je dan naar de prijs kijkt.
Helaas is het een monumentaal pand (gelukkig natuurlijk maar toch). Bij het LOFT idee mag je zelf de aansluitingen bepalen van b.v. waar je je douche aansluiting wil of het gas voor het kook eiland. Je mag alleen niet in een monumentaal pand in het geraamte boren of anderzinds verbouwen, maar daar is iets op gevonden. Er word een extra vloer in het gebouw gestort. Gunstig denk je maar daardoor passen er geen twee verdiepingen weer 'achter 1 voordeur' zeg maar. Je betaald dus stiekem toch wel heeeel veel voor 1 LOFT.
komende zondag kun je zelf gaan kijken in het gebouw, ik ben er al eens geweest het is echt de moeite waard.

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Discussion Starter · #15 ·
@ Harrewar:

Ik zie net een plaatje uit 1962, zelfs toen stond er nog niks op :? Of zou het er tijdelijk af zijn gehaald, het logo staat er toch al veel langer?

Had ik het toch goed toen ik zei 'er stond overigens een tijd lang niks op' :)

·
Stadtaffe
2,731 Posts
Dat ziet er supervet uit. Het oude, witte gedeelte springt eruit tegenover de zwarte, nieuwe achtergrond. Lekker stedelijk dit!

·
Registered
1,214 Posts
Ook hier weer een stuk plein, wat weer aansluit bij het 18sept. plein. Dat wordt een mooie stedelijke 'laagvlakte'...

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Discussion Starter · #19 ·
Nieuws! Aan de Emmasingel is een schutting opgebouwd (maar aan de Mathildelaan niet) en er is een machine geariveerd die heipalen in de grond stouwt (heeft zo'n machine een naam??). Ze zijn dus al druk aan het werk op het voormalige parkeerterrein! Mooi om te zien dat er al zo snel begonnen wordt.

Voor wie denkt de werkzaamheden niet te kunnen volgen als ze straks om heel het terrein een schutting geplaatst hebben: geen nood! Vanaf de parkeergarage is alles uitstekend te volgen! :yes:

1 - 20 of 479 Posts