Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 253 Posts

·
Registered
1,990 Posts
Zou top zijn als daar iets komt!

Ik hou persoonlijk alleen niet zo van die speelse ontwerpen, valt een beetje in de Bakermat categorie. Het heeft iets clownesk. Toren ontwerp van 10 jaar oud vind ik heel gaaf!

Maar het kan denk ik nog alle kanten op:

"Rijers is de eerste om te melden dat het project nog in de ontwerpfase is. ,,We hebben een eerste gesprek gehad met de gemeente Eindhoven en daar staan ze in principe positief tegenover het plan. Dat overleg gaat door. Maar we willen allerlei andere partijen er ook bij betrekken. Daarom trekken we nu de stoute schoenen aan en komen we er nu mee naar buiten. We staan open voor iedereen die er een mening over heeft", aldus de ontwikkelaar."

·
Registered
2,148 Posts
^^
Mmmm. Dat ben ik wel met je eens. Dat clowneske heeft misschien zelfs min of meer dezelfde reden. De Bakermat is een combinatie is van designer (Maarten Baas) en architect (van Aken); dit is een combinatie van grafisch ontwerper (Scherp Ontwerp) en architect (DiederenDirrix).

Zo'n combinatie met een ontwerper die niet gewend is aan de schaal van een gebouw is altijd lastig, je loopt toch al snel het risico op helicopter-architectuur met een overdreven gimmick.

Piet Hein Eek is misschien enigszins de uitzondering is op die regel - hij is veel meer gewend aan die schaal en kan wel een project als een timmerman vanuit één of ander ambachtelijk detail opbouwen. Maar zijn ontwerp voor het TD gebouw was ook gewoon clownesk.

Maar goed, DiederenDirrix is geen Van Aken. Ik zou deze plaatjes dus met een flinke korrel zout nemen. Ik zie Dirrix niet ineens flauwe postmoderne grapjes-architectuur bouwen.

·
Registered
1,224 Posts
Los schetsje lijkt me idd. Grafische jongen duidelijk wat referenties aangegrepen in de plint (Eindhovense 'waves', pilaren a la industriële betoninterieurs zoals door heel Eindhoven te vinden). Ideeën die niet per definitie onaardig zijn, maar eerder uiting geven aan een denkrichting dan dat ze een daadwerkelijk ontwerp weergeven.

Maar zelfs al deden ze dat wel, dan vind ik het niet eens zo héél beroerd (i.t.t. het gekozen ontwerp voor de Bakermat). Verspringingen en enigszins trapsgewijs taps toelopend, strak en licht: dat kan mij doorgaans wel bekoren. D&D komen wmb meestal met weinig verheffende, maar degelijke en op de locatie passende ontwerpen (voordeel van architecten die een stad echt kennen m.i.). Dus met enige finetuning en doordachte oplossingen lijkt me dit een prima plan voor de locatie. En liever 60/70 m kwaliteit dan 120 rommel/platte zooi (hoewel qua locatie i.r.t. schaal een meter of 80/85 wel net lekker zou zijn voor die plek.

Maar soit, alleraardigst nieuws!

·
Registered
1,990 Posts
^^ Doordat de ramen trapsgewijs van formaat/vorm/compositie verschillen lijkt het net alsof het gebouw uit opgestapelde containers bestaat.

Daarnaast vind ik het hele plan om de eerste 5 verdiepingen op palen te zetten, zodat er een pleintje ontstaat, wat vergezocht. In het artikel zeggen ze daar het volgende over:

"Op het plein - dat straks aan de groene heringerichte Vestdijk ligt - kunnen volgens Reijers ook activiteiten als een openlucht filmvertoning door Pathé of een serre met lunchroom voor The Little One plaats vinden. Dat sluit volgens hem ook aan bij de ideeën van binnenstad-supervisor Winny Maas om (pleinen in) het centrum levendiger te maken én er meer woningen te bouwen."

Ik denk niet dat Winny Maas dit bedoeld met levendiger maken. Zeker in de wintermaanden is dit loze ruimte.

Ik heb er wel goed vertrouwen in dat het een stuk beter word, maar ik word hier niet zo enthousiast van.

·
Registered
630 Posts

De vorm van de plint sluit met die punten aan bij het huis er naast. Met zijn toelopende vorm en terrassen best een aardig ontwerp. Jammer dat de Vestdijk straks auto vrij wordt, anders had je nog gewoon je auto onder deze toren kunnen parkeren ;)

·
Registered
2,677 Posts
http://www.rehoma.com/actueel/project/vestdijk-terrein/

"Bekijk hier de eerste impressies en laat via [email protected] weten wat jij van DE NIEUWE EINDHOVEN vindt. Wil je graag meedenken over de weg naar daadwerkelijke realisatie of heb je een opmerking? Laat het ons weten."

Allemaal een mail sturen dus dat het een leuke toren is, maar een stuk hoger moet (100 meter). :)

Met District E in de buurt ook logisch.

·
Registered
1,990 Posts
^^ Is het niet gewoon handiger een link naar dit topic te mailen?

En kan helaas niet mailen dat het een leuke toren is :).. want ik vind het geen leuke toren!

Ik zie een clownesk gebouw met verticale & horizontale raampartijen, blokken die als containers zijn opgestapeld, statische Eindhoven golfjes met daaronder een organisch grotten plafond.. en uiteraard geforceerd groen omdat het moet.

·
Registered
429 Posts
De gedachten zijn leuk! Het ontwerp, met name het ‘overdekte plein’, is heel mager. Straks meer een donkere openbare junkplaats, dan een een bruisend stadsplein. Nog even meer daad bij woord voegen.... ontwerp toren stemt mij beter. Mag wel iets hoger en in afstemming met de Groene Toren.

·
Registered
2,677 Posts
Ik zou die openbare ruimte onder met glas afsluiten. Dan kan je het als Expo-ruimte gebruiken. Bij Glow en de Designweek bijv. Ik dacht eigenlijk dat het ook dicht was, maar blijkbaar is het open. Dan wordt het inderdaad te veel een winderige ruimte ben ik bang.

·
Registered
1,990 Posts
Nee daar zit geen glas. Kan me niet voorstellen dat de gemeente of Winy daarmee instemt.

Al eerder aangehaald, de beargumentatie van de ontwikkelaar: "Op het plein - dat straks aan de groene heringerichte Vestdijk ligt - kunnen volgens Reijers ook activiteiten als een openlucht filmvertoning door Pathé of een serre met lunchroom voor The Little One plaats vinden. Dat sluit volgens hem ook aan bij de ideeën van binnenstad-supervisor Winny Maas om (pleinen in) het centrum levendiger te maken én er meer woningen te bouwen."

·
Registered
2,677 Posts
Een serre heeft meestal wel glas. ;) Er is vast wel iets te bedenken waardoor je het kan afsluiten met glas, wat je ook weer open kan zetten. Multifunctionele ruimte.

1 - 20 of 253 Posts