Skyscraper City Forum banner
1 - 13 of 13 Posts

·
...
3,359 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Het Havenkwartier is een wijkje ten zuidoosten van het centrum van Eindhoven ingeklemd tussen Dommel, Vestdijk, Tongelresestraat en het Eindhovens Kanaal. Het was een sterk industrieel gebied met verschillende fabrieken, arbeidershuisjes, villa's van fabrikanten en zelfs een klein haventje. Het meeste hiervan is inmiddels verdwenen om plaats te maken voor weinigzeggende appartementen. Maar hier en daar vind je nog wat sporen uit het verleden, vaak in vervallen toestand. Veel vergane glorie dus, maar dat heeft ook wel wat...

De foto's zijn overigens op meerdere dagen gemaakt.

1. Groen café aan de Tongelresestraat

2. Luxe rijtjeshuizen

3. De fabriekshallen zijn gesloopt om plaats te maken voor appartementen. Het oude kantoorgedeelte(?) blijft wel behouden

4. Kleine huisjes

5. Nog meer kleine huisjes

6. Hier en daar is nog wat bedrijvigheid

7. Er is zelfs een platenzaak: Plaatwerk

8. Titel van de nieuwe Suske en Wiske?

9. Muurschilderingen

10. Het gebouw van foto 3 vanaf de andere zijde bekeken

11. Vogelvlot

12. Alleen deze muur herinnert nog aan de fabrieken van weleer

13. Niet alle huisjes zijn klein

14. Tot mezelf

Het gebied ten oosten van het Eindhovens Kanaal behoort eigenlijk niet meer tot het Havenkwartier, maar kent ook een paar leuke plekjes.

15. DAF-museum. Van oorsprong een bierbrouwerij

16. Hoogbouw en water blijft een mooie combinatie, waarvan we in Eindhoven helaas te weinig hebben. Het water dan. ;)

17. Nieuw aangelegd fietspad langs het kanaal met leuke lantaarnpaaltjes

18. Oude loods op het NRE-terrein

19. Ook hier maakt industrie plaats voor woningbouw. Nu nog een aardig uitzicht.

20. Breedbeeldversie

21. Het Appolohuis. Vroeger een sigarenfabriek, nu iets met kunstenaars ofzo.

22. Maak een saaie gevel leuker…

Dat was het. :)

·
Bas
14,521 Posts
Leuke plaatjes van de oostzijde van Eindhoven`s binnenstad, ja daar lag ook ooit een haven, er is dus geschiedenis aanwezig. Vooral het spanningsveld tussen vergane industriële glorie en huidige woningbouw is hier prachtig weergegeven, waarvoor dank.

Veel mensen weten echter niet, dat Eindhoven aan de westzijde het Beatrixkanaal heeft, met daarin de huidige `commercial port`, en mèt vrachtschepen die nog steeds lading brengen naar de Lichtstad. Het is dus wel even zoeken, maar Eindhoven heeft dus nog een echte moderne haven.:)

·
Registered
1,214 Posts
Leuke serie. Ik kom er zelf niet zo heel vaak, alleen soms om de auto gratis te parkeren als ik de stad in ga :lol:
Wel jammer dat veel verkeersborden zo scheef en rommelig staan (foto 6 en 14). Dat valt me vaak op in Eindhoven (ook wel in andere steden).

·
--------------
2,760 Posts
Heb een tijdje daar gewerkt aan een toneel productie bij de carte blanche, een van de leukste buurten van eindhoven naar mijn mening.

·
Zitterd veur ummer
2,097 Posts
Leuk om eens het andere Eindhoven te zien. De huizen op foto 2 hebben wat weg van de betere mijnwerkershuizen in Heerlen .

·
Urbanist
3,289 Posts
Mooie serie Dennol. Ik vind het persoonlijk een mooi stukje Eindhoven. Althans, de 'vergane industriele glorie' die je daar aantreft vind ik bijzonder. Het is voor mij ook een stukje stad dat ik eens nader moet bekijken.

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Hé, leuk! :eek:kay: Ze zie ik als geboren en getogen Eindhovenaar zelfs steeds weer nieuwe stukjes stad. Het gebouw van #10 kende ik bijvoorbeeld niet eens.

#14 is een leuk stukje stad. Totaal anders dan het centrum, maar wel echt (industriëel) Eindhoven. #21 is ook eentje in dezelfde categorie.

·
Urbanist
3,289 Posts
In het huisje links op foto 4 heeft mijn grootvader gewoond. Hij werkte toen als havenarbeider op de haven.

1 - 13 of 13 Posts