Het feit dat Winy Maas hier een E-toren van 120+ meter heeft voorgesteld in de bovenste E-visie beloofd qua hoogte wel wat. Hier kan dus flink de hoogte in. Moet ook om de gewenste 30.000-40.000 vierkante meter te halen.
DPG Media Privacy GateEINDHOVEN - En weer gaat een dor en droog stuk Eindhoven op de schop: de noordkant van het Stadhuisplein met een stukje Begijnenhof wordt gedeeltelijke gesloopt om er een 'iconisch' gebouw voor wonen, werken en recreëren terug te bouwen. Misschien wel in de vorm van een grote E of een soort tribune. Ook hier geldt de regel dat er zeker tien procent sociale woningbouw moet komen.
Precies. Een groot beeld of kromme toren komt er echt niet.Ben er wel blij mee. We weten allemaal dit niet gebouwd gaat worden, maar er word ten minste wel gedacht zonder grenzen. Alles moet in eerste instantie mogelijk zijn. Als je met die gedachte een project aan gaat kom je tot vele interessantere ontwerpen dan wanneer je gaat ontwerpen met grenzen
Geen fan van Winy dus....de bakermat en haasje over ook valt binnen diezelfde categorie wat mij betreft.Ik word ineens enigszins zenuwachtig van het idee dat Winy Maas verantwoordelijk is voor Eindhoven’s binnenstadsvisie.
Voor stedenbouw heb je meer aan een serieuze stedenbouwer dan een lollige architect. Architectuur “in de vorm van” is nooit een goed idee geweest, stedenbouw “in de vorm van” nog minder.
Eindhoven heeft niks aan dit soort derdehands postmodernisme. Als het traagste jongetje van de klas die ineens heel hip wil gaan doen met een oppervlakkige hype die al lang voorbij is.
Eindhoven heeft niks aan niksige leukigheid à la Nieuwegein of Almere. Of aan dit soort plaatjes voor de preudo-conceptuele webzines of het zoveelste boek van MVRDV vol schreeuwerige plaatjes en onogelijk grafisch ontwerp om maar te laten dat ze nog altijd bijna net zo hip zijn als Koolhaas was in de jaren ‘90 ...
Zitten we straks weer met zo’n bordkartonnen monster opgescheept terwijl Eindhoven juist een plek is waar je échte dingen voor elkaar kunt krijgen.
Ik mis Adrian Geuze nu al, geloof ik, en zijn gepassioneerde inhoudelijke betogen.
Laten we hopen dat het meevalt. Net als ik nog altijd hoop dat de Bakermat nooit gebouwd wordt ...
Ik heb een zekere liefde-haat-verhouding van de architectuur van MVRDV. In die volgorde, geloof ik. Volgens mij heeft iedereen trouwens enigszins die verhouding met hen. MVRDV is typisch zo'n bureau waar een compliment altijd met een "maar" eindigt. Ze zijn de auteur van een aantal van de beste gebouwen van Nederland, die ik met plezier bezoek en her-bezoek.Geen fan van Winy dus....de bakermat en haasje over ook valt binnen diezelfde categorie wat mij betreft.
Let wel dat de visie in ieder geval genoeg vrijheid geeft aan architecten en in hoogte. Iets waar geuze met het Emmasingel kwadrant en strijp S te rigide in staat.
Zo jammer dat alleen deze plaatjes naar buiten komen. Volkomen uit zijn verband gerukt en buiten de context van de lezing geplaatst. De lezing was juist geweldig! Ik ben fan geworden van Winy Maas. Probeer op de site van de gemeenteraad de lezing vooral terug te kijken en oordeel pas daarna. Deze plaatjes zeggen niets buiten het hele verhaal.
Winy heeft vandaag een Presentatie gegeven voor de Eindhovense raad genoemd: Verdichting binnenstad en herinrichting openbare ruimte.Geen fan van Winy dus....de bakermat en haasje over ook valt binnen diezelfde categorie wat mij betreft.
Let wel dat de visie in ieder geval genoeg vrijheid geeft aan architecten en in hoogte. Iets waar geuze met het Emmasingel kwadrant en strijp S te rigide in staat.
De 2 getoonde platen worden compleet uit het verband gerukt.Winy heeft vandaag een Presentatie gegeven voor de Eindhovense raad genoemd: Verdichting binnenstad en herinrichting openbare ruimte.
"Supervisor binnenstad Winy Maas, verzorgt een presentatie om de raad mee te nemen in de visievorming over de binnenstad.
Winy is een interactief proces gestart tijdens de DDW om te bepalen welke vorm en locaties voor verdichting in aanmerking komen. Daarnaast wordt door Winy in samenwerking met de gemeente een verhaallijn voor de openbare ruimte in de binnenstad ontwikkeld waarbij voorstellen worden ontwikkeld voor de verharding en vergroening van de openbare ruimte. Winy presenteert zijn denkbeelden."
Zal kijken of we hier wat info over kunnen vinden.
Van de sfeerbeelden voor bijzondere hoogbouw wordt ik ook niet meteen vrolijk. De basis vindt ik echter wel heel goed. Eerst een fijnmazig stratennet met 'gewone' stadsblokken met vier of vijf lagen en actieve plinten. Dan daarboven uitstekend enkele iconische torens. Dat principe mogen ze van mij wel op alle nieuwe bouwlocaties toepassen. In veel plannen is er namelijk nog veel loze ruimte te zien waardoor je niet alleen dichtheid verliest maar het er ook al snel kil en leeg uit gaat zien. En juist dat beeld zien we hier in Eindhoven al veel te veel.
Iedereen zijn smaak, maar ik zie maar weinig moois daar. De gebouwen aan de noordkant en westkant mogen van mij gelijk weg. Of in ieder geval een andere gevel. Eigenlijk bevalt me alleen de Rechtbank echt goed. Het Stadhuis blijft ook na de renovatie een grauw en grijs geval. Daarom mag nieuwbouw wel meer kleur gaan brengen.Geheel eens. Daar wil ik aan toevoegen dat er in feite mooie gebouwen staan en heel geschikt zijn met een facelift. Ik hoop dat wordt aangesloten op de kleinschaligheid qua stratengrid op Smalle Haven en Stratumseind. Op deze wijze wordt een unieke combinatie gevonden tussen een historische kleinschaligheid van voor 1901, super gerestaureerde gebouwen uit de jaren ‘50 met een moderne touch en nieuwbouw a la Vestedatoren van ik hoop 120 meter. Ik vind StrijpS architectuur hier niet passend. Meer kleinschaligheid en fijnmazige, kleine straatjes en semi openbare binnentuinen/kunst aub.
Wat is de waarde van een gebouw als het (zoals het op de foto's lijkt) ongebruikt leeg staat? Ik vind het zonde om dit gebouw zo te zien.Ik heb een zekere liefde-haat-verhouding van de architectuur van MVRDV. In die volgorde, geloof ik. Volgens mij heeft iedereen trouwens enigszins die verhouding met hen. MVRDV is typisch zo'n bureau waar een compliment altijd met een "maar" eindigt. Ze zijn de auteur van een aantal van de beste gebouwen van Nederland, die ik met plezier bezoek en her-bezoek.
Ik zag laatst een foto van MVRDV's gebouw voor de Wereldtentoonstelling van Hannover in 2000, 18 jaar later, en dat was alsof ik er één klap achter kwam dat mijn eerste liefde van architectenleven plotseling oud geworden was. Wat een fantastisch, ongelofelijk perfect project, nog altijd, en wat zonde (of misschien juist niet?) om het zo te zien.
![]()
(...)