Precies. Een groot beeld of kromme toren komt er echt niet.Ben er wel blij mee. We weten allemaal dit niet gebouwd gaat worden, maar er word ten minste wel gedacht zonder grenzen. Alles moet in eerste instantie mogelijk zijn. Als je met die gedachte een project aan gaat kom je tot vele interessantere ontwerpen dan wanneer je gaat ontwerpen met grenzen
Iedereen zijn smaak, maar ik zie maar weinig moois daar. De gebouwen aan de noordkant en westkant mogen van mij gelijk weg. Of in ieder geval een andere gevel. Eigenlijk bevalt me alleen de Rechtbank echt goed. Het Stadhuis blijft ook na de renovatie een grauw en grijs geval. Daarom mag nieuwbouw wel meer kleur gaan brengen.Geheel eens. Daar wil ik aan toevoegen dat er in feite mooie gebouwen staan en heel geschikt zijn met een facelift. Ik hoop dat wordt aangesloten op de kleinschaligheid qua stratengrid op Smalle Haven en Stratumseind. Op deze wijze wordt een unieke combinatie gevonden tussen een historische kleinschaligheid van voor 1901, super gerestaureerde gebouwen uit de jaren ‘50 met een moderne touch en nieuwbouw a la Vestedatoren van ik hoop 120 meter. Ik vind StrijpS architectuur hier niet passend. Meer kleinschaligheid en fijnmazige, kleine straatjes en semi openbare binnentuinen/kunst aub.
Zie het op zich wel zitten. Het is het soort gebouw wat ik hoopte op het Stadhuisplein. Een iconisch, niet alledaags gebouw wat een toekomstig beeldmerk van Eindhoven kan worden. Wat Start van Hurks bij het Station ook had kunnen zijn.Voor de volledigheid:
In het kort zegt hij over afbeelding 1:
Dit wil ik niet zien, we zijn niet in Berlijn, ik wil geen vogelkooien zien. Ik ben enthousiaster van afbeelding 2.
afbeeldin 1
![]()
afbeelding 2
![]()
Ik verwacht, ook gezien de traagheid in Eindhoven wat in dit geval positief is, dat de invloed van Maas beperkt zal blijven tot een gaaf gebouw op het Stadhuisplein, en een nieuwe inrichting voor de straten (wat na een paar jaar alweer aangepast gaat worden).Slanke 120m torens werken prima in de binnenstad! Maar die tribune is echt kolossaal, wat ik er ook wel weer gaaf aan vind. Maar waarom moet hij op gebouwen staan, haal die gebouwen gewoon weg.
Ik heb de video bekeken en toch weer gemengde gevoelens bij Winy Maas. De hoogtes zijn gaaf, het groen ben ik helemaal voor, het centrum groter maken is ook top! Maar vervolgens spreekt hij over 3 categoriën: gebouwen van 17.5m, Torens en special buildings.
Bij die laatste krijg ik toch een beetje de rillingen! Eindhoven heeft geen special buildings nodig, de blob/lichtoren/station zijn al eye catchers. Vooral dat plan met de Catharinakerk is een gruwel, dat gebouw onder de kerk zou van de rode steentjes uit de binnenstad gemaakt moeten worden. Komen we dan nooit van die lelijke dingen af?
Ik acht de kans heel klein dat dit ooit gaat gebeuren, lijkt me veels te duur en er zal enorm veel protest tegen zijn. Maar het lijkt wel een soort van prestige projectje van Maas.
Hopelijk blijven de uitwerkingen gematigd. Ik ben wel blij dat Maas alleen over de binnenstad waakt, hij heeft niks te zeggen over District E, Lichthoven, Fellenoord. Heb zo'n gevoel dat hij District E niet heel geweldig vind.. hij wilde er bijna iets over zeggen.
Om deze afbeelding nog eens te plaatsen. Zo zie ik Eindhoven graag ontwikkeld worden. Veel beter dan alles door elkaar zoals de afbeelding eronder.^^
Juist! F#ck die kerk...
@ward:
Ga je nou ook 20 m van de gebouwhoogte afhalen??? Je kan zo bij de gemeente werken!
Het is blijkbaar een mythe die blijft voortleven. Eindhoven is helemaal niet helemaal verwoest in de oorlog, zoals Rotterdam. Hooguit een 1/4 van het centrum. Waarbij de Demer weer netjes is opgebouwd.Eindhoven en Rotterdam delen een gelijke historie: beide binnensteden verwoest, en dat biedt ruimte voor een frisse blik, en hoogbouw. In Rotterdam is de hoogbouw ook niet echt geclusterd (behalve op de Wilhelminapier), en in Eindhoven hoeft dit ook niet echt te gebeuren. Ranke slanke torens, zoals de Vesteda Icoon, maar dan hoger, ze kunnen overal - bij stations, parken, het centrum, de stad en haar architectuur een enorme boost geven. Den Haag heeft niet een sterk bestuur, het is een zeer ambtelijke stad, terwijl men in Eindhoven wel dingen gedaan krijgt, veel meer een zakenbestuur, en in die zin ook goed vergelijkbaar met Rotterdam. De toekomst voor Eindhoven is hoogbouw!![]()
Jawel hoor. Het gaat om de juiste verhouding! Tussen meer "traditionele" bebouwing, en een aantal "iconische", "futuristische" gebouwen zoals de Blob. Ga je de hele stad er mee vol zetten, zoals Maas wil, wordt Eindhoven een soort pretpark.^^
Ward weet nie wat ie wil...![]()