SkyscraperCity Forum banner

Eindhoven: omgeving Stadhuisplein | visie

201631 Views 1211 Replies 90 Participants Last post by  Drs. P.
2
EINDHOVEN - En weer gaat een dor en droog stuk Eindhoven op de schop: de noordkant van het Stadhuisplein met een stukje Begijnenhof wordt gedeeltelijke gesloopt om er een 'iconisch' gebouw voor wonen, werken en recreëren terug te bouwen. Misschien wel in de vorm van een grote E of een soort tribune. Ook hier geldt de regel dat er zeker tien procent sociale woningbouw moet komen.
DPG Media Privacy Gate

See less See more
  • Like
Reactions: 3
1 - 20 of 1212 Posts
Zat inderdaad vroeger Club 5611 in en daarna diverse andere tenten, waarvan The Saint (voorlopig?) de laatste was. Pand is gebouwd in 2000 of 2001, dat waren de hoogtijdagen van het Stratumseind toen er nog flink geld te verdienen was.

Vind het zelf een uitstekend plan van Ward, meer fijnmazigheid en nieuwe verbindingen in het centrum kan Eindhoven prima gebruiken.

In het ED-artikel over de sluiting van The Saint staat dat het pand meerdere eigenaren heeft. Die zul je dus uit moeten kopen en ondanks de malaise in de (nacht)horeca schat ik dat een dergelijk pand toch nog zo'n 1,5 tot 2 miljoen euro moet opbrengen.

Kost wat, maar als onderdeel van een grotere gebiedsontwikkeling kan het misschien wel. Een nieuwe looproute verhoogd immers ook de aantrekkelijkheid van het ABN-Amro blok en door hier en elders rondom het Stadhuisplein meer woningen en nieuwe horeca/voorzieningen te bouwen verdien je die paar miljoen wel terug. :)
Stadhuisplein is ongeveer even ver van het Stratumseind als de Vestedatoren. Maar goed of hoogbouw hier wel/niet past, is een kwestie van smaak.

Die torens achter het stadskantoor lijken me onhaalbaar. Dit is pal naast luxe appartementencomplex Groot Paradijs en ook nog eens boven een parkeergarage. Ga degenen die bijna een miljoen hebben neergelegd voor een appartement maar even vertellen dat ze een toren in hun achtertuin krijgen met bijbehorende bouw- en verkeersoverlast:

https://www.funda.nl/koop/verkocht/eindhoven/appartement-40572206-groot-paradijs-105/

Het lijkt leuk, maar de werkelijkheid is toch echt een stuk complexer dan simpelweg wat torentjes intekenen op satellietfoto's van Google maps.
Dit was de duurste die ik op Funda kon vinden, volgens mij zijn er nog duurder. Een deel is ook huur, maar ook dan praat je over 3.000,- per maand. ;)

Omwonenden hebben al eerder een appartementencomplex aan de Zwembadweg fors vertraagd en voorkomen dat het TD-gebouw een vierde vleugel kreeg. Niet persé bewoners van dit complex overigens, maar in de omgeving wonen nog wel meer rijke mensen.

Verder ligt er dus een parkeergarage. Die zal niet berekend zijn op hoge torens er bovenop en zul je eerst moeten afbreken om een fundering te leggen. En dan dan moet de eigenaar het ook willen en de gemeente meewerken.

Onmogelijk is het uiteraard niet, maar de kans op torens achter het stadkantoor lijkt me zeer klein. Waarschijnlijker is transformatie naar woningen met misschien één of twee lagen er bovenop.
Ward is van mening veranderd want een half jaar geleden wilde hij nog dit:

Aangepast aan de rest van de plannen. Dat wordt een iconisch plein. :)

Overigens klopt het perspectief op de laatste plaatjes totaal niet. Een gebouw van 120m zal gezien vanaf het Catharinaplein of oude V&D nooit boven de Catharinakerk (die een stuk dichterbij staat) uitsteken. Zoals hier ingetekend zijn de torens eerder 250m hoog.

Ook zal 120m of 80-90m van deze afstand niet zoveel uitmaken. Wil je de kerk echt vrij laten dan moet je helemaal geen torens in de directe omgeving bouwen.
Het Stratumseind is een vrije smalle straat, ook al staat er een 120m hoge toren achter, je kunt echt niet zomaar over de oude rechtbank heenkijken hoor.

Wat de bezonning betreft, er zijn daar geen (noemenswaardige) terrassen. Op het moment dat de toren de straat in de schaduw zou zetten doet de bebouwing van het Stratumseind dit immers zelf al. Het is niet voor niets dat je de meest gewilde terrasjes vindt op pleinen zoals de Markt en niet in de stadsstraten. Als de oude rechtbank aan een plein had gelegen had je een punt, maar dat is niet zo.

En dan nog de Catharinakerk, die staat inderdaad min of meer op één lijn met de toren, maar gezien vanuit de Rechtestraat een stuk dichterbij en lijkt dus hoger. Overigens zijn dit soort zichtlijnen heel subtiel, zou je de toren een stukje naar achteren plaatsen of terug laten springen dan zie je hem al niet meer.

Verder is dit allemaal erg voorbarig, want het is nog lang niet zeker dat het deze ontwerpen en hoogtes worden en dat de gemeente hiermee akkoord gaat. ;)
See less See more
  • Like
Reactions: 2
Gemeente heeft overigens geen restrictie van 70m gesteld aan Haasje Over (Ketelhuisplein), het bestemmingsplan staat gewoon een toren van 79-87m toe. Het is Trudo die niet hoger kan/wil bouwen.
De oude binnenstad van Frankfurt is een vrij recente reconstructie. Voor een deel replica's van in de oorlog verwoeste gebouwen, deels gebouwen die enigzins lijken op wat er vroeger stond en voor de rest opvulling die in het geheel past. Zelfs in een rijke stad als Frankfurt was er blijkbaar niet voldoende geld om de oude stad steen voor steen te herbouwen.

En zelfs dan nog zijn de wolkenkrabbers gewoon zichtbaar vanuit de 'oude stad':

Niet veel anders dan een hoge toren die je misschien vanaf het Stratumseind kunt zien toch?

Eigenlijk volgt Eindhoven best aardig het Frankfurt model. Er worden geen hoge torens gebouwd op het Stratumseind, de Markt, Rechtestraat of Kleine Berg, maar wel een stukje verderop. En soms (meestal niet) zul je een stukje toren zien vanuit de oude stad, net als in Frankfurt.
See less See more
  • Like
Reactions: 3
Leuke plaatjes, zo te zien wilde men vroeger al een hoge toren (op sommige impressies misschien zelfs hoger dan de Catharinakerk) aan het Stadhuisplein, dus dat is historisch verantwoord. ;)

Laat ook zien dat de huidige Stadhuistoren is eigenlijk te laag of in ieder geval te dik is. Een slanke toren is beter, zie Provinciehuis in Den Bosch waar de verhoudingen tussen hoog- en laagbouw veel beter zijn

Wat mij betreft mag alle bebouwing rondom het plein gesloopt worden uitgezonderd het Gerechtsgebouw en de laagbouw van het Stadhuis. Ook mag de zijde langs de Wal bebouwd worden zodat plein wat intiemer wordt en de Wal meer een stadsstraat wordt zoals de Keizersgracht. Er valt nog steeds best iets moois van te maken. :)
Ook de Van Abbestichting lijkt zich erin te kunnen vinden:

Twee leden hebben op 20 februari het overleg met gemeente en Winy Maas bijgewoond en zijn niet ontevreden over de uitkomsten. De visie van Winy Maas blijkt wel degelijk te combineren met het herkenbaar houden van de cultuurhistorie. Uitgangspunt blijft de historische structuur met de bestaande bebouwing als plint (de Eindhoven-laag), daarachter wordt soms fors de hoogte in gegaan.
Zo zie ik het ook, de historische binnenstad is de as Demer-Rechtestraat-Stratumseind en een paar zijstraten. Daarachter, zeg maar in de tweede lijn, past hoogbouw prima, zoals ook al gebeurd is met de Vestedatoren, Admirant, Regent en straks District-E. :)
  • Like
Reactions: 1
Tja:

-Als de Van Abbestichting in 1860 had bestaan waren ze tegen de Catharinakerk en het Oude Stadhuis geweest want daarvoor zijn een nog veel oudere kerk en stadhuis gesloopt
-Als de Van Abbestichting in 1920 had bestaan waren ze tegen de Lichttoren geweest want veel te kolossaal voor de binnenstad
-Als de Van Abbestichting in 1950 had bestaan waren ze tegen de bouw van het station geweest etc.

Op zich prima dat dit soort clubs bestaan, maar ik mis soms het besef dat de monumenten van nu ooit 'de gebouwen waar niemand op zit te wachten' waren, terwijl de Vestedatoren, Blob en misschien wel die toren bij het Stadhuisplein het erfgoed van 2100 zijn en (mogelijk eerder)
  • Like
Reactions: 5
@romasyd

- De Admirant staat pal naast het oude Philipsfabriekje en vlakbij de historische Vrijstraat
- De Vestedatoren staat zowat naast historische laagbouw, zoals villa Ravensdonck en op en steenworp afstand van de Paterskerk en Marienhage
- De Blob staat zeer dicht op de bruine heer en Lichttoren

Waarom is dit wel passend en een paar hoge torens rondom het Stadhuisplein niet?

Wat de Van Abbestichting betreft, ik heb nog nooit gehoord van plannen voor torens bij het Trudo- of Gerardusplein en dat is ook in strijd met de gemeentelijke hoogbouwvisie. Zolang ze hun argumenten kracht moeten bijzetten met dergelijke extreem overtrokken en niet realistische voorbeelden kan ik ze niet serieus nemen.
  • Like
Wilde er bijna nog serieus op ingaan, maar dergelijke posts zijn niet de moeite van het inhoudelijk reageren waard. Bovendien is er toch geen dicussie mogelijk, omdat het halve forum op zijn ignorelist staat. ;)
  • Like
Alhoewel hij het niet leest, raad ik Ward toch aan om een zich eens te verdiepen in iets dat perspectief heet.

Het bekende aanzicht op de Emmasingel:

https://zoom.nl/foto/full/architectuur/kenmerkend-eindhoven.1682183.html?object=user&object_id=82077

De Admirant en Regent zijn ongeveer even hoog, toch lijkt de Admirant bijna twee keer zo hoog omdat deze dichterbij de fotograaf staat.

Als je vanaf het Stratumseind naar het Stadhuisplein kijkt moet je dus ook rekening houden met het perspectief. Op de plaatjes is de hoogbouw bij het stadkantoor echter 2,5 keer zo hoog als de Stadhuistoren. Klopt niks van, sterker nog het plaatje zoals Ward het wel graag ziet, komt dichter bij de realiteit.

Zullen we het maar niet hebben over de 'impressie' vanaf de Heuvelgalerie. De torens zijn hier eerder 250-300m hoog. Bovendien is de foto gemaakt met een drone of van het dak van de koepel. Niemand die het ooit zo ervaart, ik was hier vanmiddag nog en vanaf straatniveau zul je de hoogbouw rondom het Stadhuisplein gewoon niet of nauwelijks zien.

Discussie prima, je zorgen maken mag best en smaken kunnen verschillen. Maar dit is gewoon van hetzelfde niveau als opmerkingen over 'expats die alleen met hun SUV de parkeergarages van hoogbouw in- en uit rijden en het verkeer in de stad lamleggen' of 'torens vol wietplantages'. Toont eerder aan dat de tegenstanders eigenlijk geen argumenten hebben.
See less See more
  • Like
-Dat Winy Maas ook in Utrecht wat gaat doen staat natuurlijk los van een klein beetje kritiek op zijn plannen in Eindhoven
-Dat er geen toren bij de Hema komt is omdat de ontwikkelaar/eigenaar dit niet wil
-Wat er in plaats van het te slopen deel van de V&D komt is nog niet bekend

Natuurlijk is het jammer dat de hoogbouwvisie en plannen Stadhuisplein uitgesteld worden, maar een ramp is het ook weer niet.

Je kunt het ook positief bekijken. We leven nu eenmaal in een land waar de overheid niet dicteert maar inspraak en samenspraak belangrijk worden gevonden. Door nogmaals gesprekken aan te gaan kunnen eventuele bezwaren misschien deels weggenomen worden. Sowieso is het heel belangrijk om zorgvuldig te werk te gaan, dan sta je namelijk veel sterker als bezwaarmakers een eventuele rechtzaak aanspannen. Een kleine vertraging nu kan een veel ergere vertraging in de toekomst voorkomen.

Intussen alle redenen voor EHVXL om juist een positief geluid te laten horen lijkt me.
  • Like
Slechte ontwikkeling

De wat oudere bewoner/bezoeker van de stad kan het misschien nog herinneneren, maar tot begin jaren '90 was het gebied waar nu de Heuvelgalerie, Lage Landen en Smalle Haven zijn een grote onbebouwde vlakte, grotendeels in gebruik als parkeerterrein. En dat was niet de enige 'open wond' in de stad.

Dit heeft er mede toe geleid dat de gemeente het beleid 'niet slopen tenzij' heeft ontwikkeld. Een van de uitgangspunten was dat er pas gesloopt mag worden als direct aansluitend de vervangende nieuwbouw gerealiseerd wordt. Bij The Student Hotel, Rabobank en de Bunkertoren is dit goed gegaan, maar hier maakt men weer dezelfde fouten als vroeger, met alle risico's vandien:

• Als de leegte naar verwachting tijdelijk is, is een aantrekkelijke inrichting niet waarschijnlijk. Dan kijk je een paar jaar lang tegen hekken/schuttingen aan en heb je er nog niets aan
  • Maar wat is tijdelijk? Het HCZ gebouw is al 7 jaar een karkas, bij de Heuvelgalerie liet ontwikkeling bijna 20 jaar op zich wachten en ook het Beursgebouw was 'tijdelijk'
  • Als je besluit om de leegte wel aantrekkelijk in te richten en een publieke functie te geven loop je het risico dat mensen zich er aan hechten en weerstand tegen bebouwen groter wordt, zie ook Ketelhuisplein/Area51
Natuurlijk is leegstand en verloedering ook niet alles, maar het beste is toch om pas te slopen als je gelijk daarna aan de slag kan met nieuwbouw.
See less See more
  • Like
In New York mag er na 04:00 geen alcohol meer verkocht worden en in Los Angeles en San Francisco is dit zelfs al om 02:00. Vrijwel alle bars en clubs sluiten rond deze tijd. Toch vond ik deze steden best grootstedelijk.

En er zijn ook genoeg steden groter dan Eindhoven met grotere luchthavens waar geen nachtelijk OV naar toe is.

Wat de randstad betreft, ook daar zijn uitgaansgelegenheden en feesten die langer dan 04.00 doorgaan de uitzondering en niet de regel, maar het keuzeaanbod is inderdaad groter dan hier. Met die nachttreinen hebben ze geluk, het Rijk eist namelijk dat de NS tussen de steden en Schiphol ‘s-nachts treinen laat rijden, is gewoon onderdeel van de concessie. Als Eindhoven een nachttrein wil dan moet de stad er zelf voor betalen.
  • Like
Reactions: 1
^^ Je weet dat de visie is aangenomen? :)

Maar ik ben blij dat er al iets tegen de grond gaat! Liever een paar jaar een lege vlakte zodat men de noodzaak ziet, dan een stadskantoor waar huurders weer een contract van enkele jaren tekenen en het voor jaren vast ligt..
In een ander topic zag ik gisteren een filmpje uit 1974 waarin gesproken werd over het ‘gat van Eindhoven’ t.h.v. het gesloopte Binnenziekenhuis. Pas in 1990 werd uiteindelijk begonnen met de bouw van de Heuvelgalerie.

En er zijn helaas genoeg andere en ook recentere voorbeelden. Hoe lang zitten we nu al met dat karkas aan Vonderweg opgescheept? Ziet men hier de noodzaak niet?

Met andere woorden: ik blijf het een risico vinden om al te gaan slopen voordat er een concrete bouwstart in zicht is. Er is echt geen enkele reden dat vroege sloop bijdraagt aan een snellere bouw, het gaat hier hooguit om de eigenaar een potentiële last uit handen te nemen. Vroeger was er ook duidelijk beleid om niet te slopen voordat men daadwerkelijk ging bouwen, helaas lijkt de gemeente daar van afgestapt.
  • Like
Ik zat naar aanleiding van die foto even te fantaseren:
  • Hoge toren (140m) links op de locatie van voormalig ABN Amro, eventueel met behoud en herontwikkeling onderste lagen
  • Doorkijk richting Hooghuis, Admirant/Chicago
  • Rechts en langs het Begijnenhof iets lagere bebouwing (3 lagen + zadeldak) zodat de kerk erachter beter zichtbaar is en sluit ook goed aan bij het Gerechtsbouw.
  • Toren van 125m naast het Gerechtsbouw om de lagere bebouwing te compenseren ;)
  • Herontwikkeling Stadskantoor met torens van 160m en 120m

Kortom een mix van hoge, middelhoge, en lagere bebouwing, maar wel met levendige plinten met terrasjes waarbij het pleingevoel benadrukt en verbeterd wordt.

Verder ook bijzonder dat het plein al bijna 25 jaar intensief gebruikt wordt door skaters. Laat dat zou zou ik zeggen. Je zou eventueel de randen van het plein kunnen vergroenen en wat bomen in bakken plaatsen zoals in de binnenstad. Van skaters hoor ik dat ze graag ook nog wat meer en nieuwere obstakels zouden willen. Maar er gewoon een binnenstedelijk skateparkje van, waarbij je obstakels kunt verplaatsen als er grote evenementen zijn, dat is toch maar een paar keer per jaar.

O ja, zou ook mooi zijn als de entree van de parkeergarage verplaatst kan worden naar de Wal. Weet niet of dat mogelijk is.
See less See more
  • Like
Eens met het eerste punt.

Wat punt twee betreft: kwaliteit staat voorop, maar als die in orde is dan heb ik toch liever 160 meter dan 70.

Oneens met het laatste. Natuurlijk kies je bij wonen in het centrum voor een andere dynamiek dan in een buitenwijk, maar dat betekent nog niet dat je maar elk weekend (geluids)overlast moet accepteren. Uiteraard is er hierbij een verschil tussen een kleinschalige markt en een dancefeest, maar laat het plein op die paar evenementen per jaar na gewoon een plein zijn voor de skaters en overige bezoekers met daaromheen wat terrassen.
1 - 20 of 1212 Posts