SkyscraperCity Forum banner

Eindhoven: omgeving Stadhuisplein | visie

201623 Views 1211 Replies 90 Participants Last post by  Drs. P.
2
EINDHOVEN - En weer gaat een dor en droog stuk Eindhoven op de schop: de noordkant van het Stadhuisplein met een stukje Begijnenhof wordt gedeeltelijke gesloopt om er een 'iconisch' gebouw voor wonen, werken en recreëren terug te bouwen. Misschien wel in de vorm van een grote E of een soort tribune. Ook hier geldt de regel dat er zeker tien procent sociale woningbouw moet komen.
DPG Media Privacy Gate

See less See more
  • Like
Reactions: 3
1 - 20 of 1212 Posts
Winy wil dus overal gimmicks, weg met Winy. Stel iemand aan die stad wil maken ipv iemand die overal schijtlolligheden wil creëeren.

“Wij zijn Berlijn niet”?? Leken we maar een beetje op Berlijn.
  • Like
Reactions: 4
Weet idd niet wat Maas met birdcage bedoeld! Ik vind de toren indrukwekkend, maar met name doordat hij eindeloos lijkt en Eindhoven nog niet zo’n type toren heeft. Maar kwa ontwerp is het uiteraard een toren die 30 jaar geleden ontworpen had kunnen zijn, beetje lui en standaard ontworpen. Misschien dat Maas daar iets op tegen heeft. Kan ik ergens wel inkomen, anno 2018 mag het wel wat moderner.
Mee eens, maar dat zijn Blok 59, Onyx en Student Hotel in principe ook. En dat zijn toch prima gebouwen (geworden). Ik vind het overigens beide prima gebouwen, maar het resoluut afwijzen van een bepaald type toren zonder daarvoor een concreet argument te berde te brengen staat me nogal tegen. Het lijkt dat gebouwen obv zogenaamde 'moderne' vormen (met nadruk op vormen ipv bijvoorbeeld materiaal) op meer steun kunnen rekenen. Wmb is de skyline van Eindhoven momenteel interessant omdat de verschillende torens ondanks de beperkte hoogte, toch een illusie van hoogte weten te creëren doordat ze relatief smal zijn en goed zijn ingepast in de stad. Dan is één zo'n vreemde eend in de bijt natuurlijk leuk, maar het hoeft van mij geen rariteitenkabinet te worden.

Ben overigens benieuwd naar de analyse van Concrete Stereo.
  • Like
Reactions: 2
- Bovendien geen schaduw. De nieuwe toren ligt zeer ongunstig voor de zon. Zowel voor Stratumseind (middag) als voor het Begijnenhof. Als er ook nog links een hoog gebouw komt, heb je op het Begijnenhof alleen om 12:00 wat zon.
Waar heb je dit eigenlijk vandaan? Ik ben benieuwd naar de bron.

Onderstaande laat zien dat een schaduw van een eventuele toren van 120m (wat al vrij onwaarschijnlijk is) namelijk helemaal niet altijd zover reikt. En daar is geen tussenliggende bebouwing in meegenomen.

21 juli, 11:30u
https://www.suncalc.org/#/51.436,5.4808,18/2018.06.21/11:30/120/2

21 juli, 14:00u
https://www.suncalc.org/#/51.436,5.4808,18/2018.06.21/14:00/120/2

21 juli, 16:00u
https://www.suncalc.org/#/51.436,5.4808,18/2018.06.21/16:00/120/2

21 november, 11:30u
https://www.suncalc.org/#/51.436,5.4808,17/2018.11.21/11:30/120/2

21 november, 14:00u
https://www.suncalc.org/#/51.436,5.4808,17/2018.11.21/14:00/120/2

Willekeurige mooie zomerdag op het Begijnenhof of het pleintje op Stratumseind, 15:00, tijd voor een biertje:
https://www.suncalc.org/#/51.436,5.4808,17/2018.07.21/15:00/120/2

Of in de lente, na werk:
https://www.suncalc.org/#/51.436,5.4808,17/2018.04.21/17:30/120/2
See less See more
  • Like
Terugredenerend was de Catharinakerk natuurlijk groteske en gruwelijke hoogbouw naast de arbeidershutjes die daar toen stonden. De Philipsfabrieken evenzo. En wat te denken van de megalomane Lichttoren? Eindhoven heeft altijd contrast gezocht en gevonden, levert een interessante frictie tussen bouwstijlen en -perioden op. Mits passend (uiteraard!), graag zo houden en geen museum maken van een historische binnenstad die historisch helemaal niet zo interessant is.
  • Like
Reactions: 5
Wie kwaliteit wil, gaat voor een De Waard mét voortent. ;)
  • Like
Ook de Van Abbestichting lijkt zich erin te kunnen vinden:

Zo zie ik het ook, de historische binnenstad is de as Demer-Rechtestraat-Stratumseind en een paar zijstraten. Daarachter, zeg maar in de tweede lijn, past hoogbouw prima, zoals ook al gebeurd is met de Vestedatoren, Admirant, Regent en straks District-E. :)
De Bergen en rondom Wilhelminaplein ook meegerekend. :) Daaromheen kan inderdaad prima hoogbouw komen.
Denk dat ze in de podcast bij het ‘jaren 60 gebouw’ hadden over de V&D. Dus daar ook een toren of wolk, in het historisch centrum.
Ik hoop het van harte. Wat een gedrocht is dat.
Dat zou bijna net zo verschrikkelijk zijn als die quasi-intellectuele nonsens van Koolhaas.
  • Like
Het lijkt een clubje oude, grijze mannen dat vooral veel moeite heeft met verandering. Soms kritisch en met prima argumenten, maar vaak erg zuur, bijzonder conservatief en doen, erg misplaatst, alsof ze de hele stad representeren. Meer macht zou dat groepje al helemaal niet moeten krijgen.

Bovendien schieten ze wmb hun doel voorbij door zich voortdurend bezig te houden met stedenbouw. Ook als daar geen erfgoed mee gemoeid is. Die ‘uitnodigingen’ die ze voortdurend rondsturen zijn op zijn minst erg pedant.

Als ik het mis heb hoor ik het graag. Zou interessant zijn als een van de heren hier de discussie eens zou aangaan. Bijna iedereen hier heeft passie voor de stad, buitengewone interesse en, met bijvoorbeeld CS, expertise genoeg om daar inhoudelijk invulling aan te geven.
  • Like
Ik vind toch dat ik hier, gezien mijn post in het cafe, even op moet reageren.

Ik vind dit eerlijk gezegd een beetje een misplaatste reactie. Ja, ze hebben een andere mening dan jij.
Dat ze een andere ‘mening’ hebben interesseert me helemaal niets, graag zelfs. Bovendien gaat het met name over dit stukje, eerder ben ik het regelmatig met ze eens geweest.

Hoewel ik de uitspraak "Niemand ziet zo'n hoge toren op het Stadhuisplein zitten" inderdaad wel erg stellig vind en ze niet met bewijs voor die stelling lijken te komen, kan ik me best indenken dat er veel mensen zijn die het bouwen van zo'n hele hoge toren op die plek niet zien zitten.
Prima, maar dat is dus een totaal onbruikbaar argument.

Ze wegzetten als een infantiel 'clubje oude grijze mannen, die moeite hebben met verandering', vind ik echt behoorlijk arrogant! Om te beginnen, ik ben zelf 26, en ik ben het volledig met ze eens. Ben ik nu een oude grijze zuurpruim die niet met verandering kan omgaan? Nee, ik vind een megatoren op die plek, met er achter een woonwijk met wat appartementencomplexen en rijtjeshuizen en verder alleen maar laagbouw gewoon niet zomaar een goed idee. Ben ik er zonder meer tegen? Ook niet, als er een goed plan is voor het hele gebied, met mooie, sfeervolle architectuur ben ik helemaal mee.
Volgens mij begrijp je het verkeerd, en je gaat daarbij ook niet op de inhoud in. Het is een club van voornamelijk oude mannen (daar is niets aan gelogen — infantiel heb je er zelf bij verzonnen) die denkt de hele stad te (moeten) (re)presenteren en daarbij op een vreemde manier macht naar zich toetrekt. Ze zijn losgezongen van waar de stichting eigenlijk voor bedoeld is en, ironisch genoeg, net zo ondoorzichtig en ontoegankelijk (behalve dan die ene website, maar door wie wordt die gecontroleerd?) als ze een supervisor toedichten.

Ze zijn allesbehalve aanjagers geweest van die zgn. wende en die stukjes zij dermate slecht onderbouwd, dat mijn conclusie inderdaad is dag het vooral een zuur clubje aan het worden is. Wat jammer is, want een écht ‘waakhond’ kun je er goed bij hebben.

Wees blij dat er een groep is die ook wat tegengas durft te geven, als iedereen zo nonchalant was geweest in de jaren '60 hadden we nu helemaal niks meer gehad om trots op te zijn in de stad, dan was de hele binnenstad een soort Koopgoot 2.0 geweest, een betonnen bak waar de muizen zich nog niet durven wagen.
Dit is een behoorlijke stropop en bovendien onjuist. Moet ik hier echt op ingaan?

Leuk om kritische nieuwe leden bij te hebben hier, trouwens! :) Ik snap dan ook niet goed waarom je juist dat tendentieuze verhaaltje van Ward wél waardeert en niet arrogant vindt. Omdat ‘ie geen andere ‘mening’ heeft?

Deze discussie was overigens niet voor niets naar het café verplaatst.
See less See more
  • Like
Er is nog geen definitief ontwerp bekend, maar al wel duidelijk dat het dáár wel en híér niet op waarde wordt geschat.

Wel een mooi gebouw trouwens, daar in Tilburg.

Overigens ben ik wel voor herstel van geschiedvervalsing (bijv. V&D), maar volledige herbouw van reeds verdwenen gebouwen lijkt me onhaalbaar.
Overigens is hier mooi te zien dat één van de wat lagere torens in het Victoriakwartier aan de Vonderweg mooi het gat tussen Regent en Admirant gaat opvullen als je de skyline vanaf het kanaal bekijkt.
Goh, dezelfde discussie voor de veertigste keer. Ik ben overigens zeer benieuwd waarom hoogbouw per definitie afbreuk zou doen aan die zogenaamde historische binnenstad. Het is niet alsof er een 100+'er gepland staat midden op bijvoorbeeld het Stratumseind, de Markt of aan de Kleine Berg. Daarentegen worden deze plekken juist wél opgeknapt en steeds vaker met veel respect voor de leeftijd van de gebouwen.

Volgens mij is iedereen het er wel over eens dat 120m midden in de Bergstraat ongepast zou zijn, de hoogbouw staat echter zonder uitzondering gepland (ver) achter deze straten.

Het lijkt me leuk, Ward, als er een keer een wat diepgaander discussie kan ontstaan ipv het eens in de zoveel tijd iets droppen en vervolgens niet meer ingaan op andere visies daarop.
  • Like
De Catharinakerk :lol:

Kom er maar in.
  • Like
Ik ben me toch steeds aan het voorstellen hoe iemand eind 19e en begin 20e eeuw onophoudelijk aan het klagen was omdat die verdomde nieuwe kerk en die megalomane Lichttoren hun schaduw wierpen op de mooie boerderijen in de binnenstad.
  • Like
Alleen al om die naam een goed idee :)
Mee eens, een mix van hotel, café/restaurant en publieke ruimte, zoals bij Mariënhage, zou perfect zijn voor dit gebouw. Zeker als er straks zoveel inwoners bijkomen in dit gebied. ;)
  • Like
Reactions: 1
Na de V&D weer sloop in de binnenstad zonder dat duidelijk is wat er op korte termijn mee gaat gebeuren. Hopelijk wordt er achter de schermen hard aan gewerkt, maar het zou me niet verbazen als we straks twee-drie jaar tegen die vlaktes aan moeten kijken. Één HCZ-gebied is wel voldoende.
  • Like
Open plein --> Kom er maar in :)
Ik hoop het echt niet, het is daar al open genoeg. Perfecte plek om te verdichten en hopelijk in een stijl die recht doet aan het plein. Hier liever even geen lollige gimmicks met een levensduur van tien jaar. Wmb mogen er best wat sjieke, statige (maar geen kitsch) gebouwen komen. De tijdelijke leegte wordt vast interessant.
  • Like
1 - 20 of 1212 Posts