Ik ben wel het een en ander gewend, wat betreft "conceptuele" sfeerimpressies, maar mijn eerste reactie is niet anders die van Ward, eerlijk gezegd.
Tja. [...] Verder weinig zin om meer woorden aan deze niet realistische, zwaar overdreven plaatjes te wijden. Er zullen er nog wel meer gaan komen volgende week
Ik ga er toch maar "kinderachtig" wat woorden aan vuilmaken, want ik erger me al langer aan de gewoonte om overal maar bomen en planten op te photoshoppen. Het gaat wat mij betreft veel te gemakkelijk voorbij aan de vraag of dakbegroeing überhaupt an-sich toegevoegde waarde heeft.
Want dit soort helicopter-perspectief plaatjes gaan er maar al te graag aan voorbij dat bestaande daken niet ontsloten zijn (en die mannetjes die de daken gephotoshopt zijn daar blijkbaar met diezelfde helicopter naartoe zijn gebracht). En grotendeels onzichtbaar vanaf straatniveau. Groendaken zijn in feite eerst en vooral een decoratieve afwerking. Thermisch gezien hebben ze geen toegevoegde waarde, je doet op bestaande gebouwen niet zomaar doet wat je wil qua constructie, valbeveiliging, waterdichtheid, ontsluiting, brandveiligheid, etc. Groot groen heeft bovendien diepe grond nodig - en groen vraagt überhaupt onderhoud. Daken die wel ontsloten zijn worden bovendien zelden gebruikt. Het dak van de bijenkorf, bijvoorbeeld. En ik gok dat vrijwel niemand in Eindhoven door heeft dat het dak van de heuvelgalerie in feite een daktuin is. Met andere woorden: veel moeite, weinig gebruikswaarde (los van gratis "kijkgroen" voor die paar hoge gebouwen die daar staan)
Dat wil niet zeggen dat het danklandschap geen potentie kan hebben. In Venetië, bijvoorbeeld, mogen pandeigenaren dakterrassen aanleggen boven de daklijn (leuk om op te letten als je nog eens in Venetië komt). Gezien de hitte in Italië en de extreme dichtheid van die stad is dit een slimme uitkomst met enorme toegevoegde waarde voor bewoners.
Maar dit soort architectonisch marketingmateriaal voelt allemaal meer als heel slecht excuus om een "sexy" plaatje te produceren dan iets wat daadwerkelijk in de buurt van stedenbouw of supervisie komt. Ik hoop dat het allemaal wat verder gaat dan dit soort luchtfietserij, zo niet is het allemaal nogal oninteressant.
Anyway, we zullen wel zien waar het schip strandt.