SkyscraperCity Forum banner

Eindhoven: omgeving Stadhuisplein | visie

201855 Views 1211 Replies 90 Participants Last post by  Drs. P.
2
EINDHOVEN - En weer gaat een dor en droog stuk Eindhoven op de schop: de noordkant van het Stadhuisplein met een stukje Begijnenhof wordt gedeeltelijke gesloopt om er een 'iconisch' gebouw voor wonen, werken en recreëren terug te bouwen. Misschien wel in de vorm van een grote E of een soort tribune. Ook hier geldt de regel dat er zeker tien procent sociale woningbouw moet komen.
DPG Media Privacy Gate

See less See more
  • Like
Reactions: 3
1 - 20 of 1212 Posts
Ik denk ook dat er op het pleintje dat Ward intekent meer geld te verdienen valt dan in het gebouwtje dat er voor moet wijken. Heel de dag koffie, lunch, biertjes en hapjes serveren wanneer ze het een beetje chill inrichten daar.
Voor beide mag toch plek zijn in de stad? De Markthal in Rotterdam had nooit dezelfde impact gehad wanneer heel de stad vol zou staan met grappige vormen.

Ben het met Gijs eens dat een zee van lolligheid snel gaat vervelen. Hoe lang kun je blijven lachen om dezelfde grap? Zo'n gebouw staat er wel ff...

En is het bij dat gebouw met die witte punt ook niet een beetje gek doen om het gek doen? Het resultaat ziet er saai uit, ondanks alle bombast.
  • Like
Reactions: 1
Historische gebouwen tussen hoogbouw kunnen er inderdaad erg mooi uitzien! Winnie's witte snipper mist rankheid en vertoont weinig relatie met de kerk. De hoge spriet ernaast gaat (net als Vesteda) mee in de opwaartse beweging die de kerk inzet en is voor mij absoluut niet storend op die plek.

Een enorm wit vlak van vergelijkbare hoogte erachter slaat heel dat gevoel plat... ben ik bang.
De discussie gaat nu al een tijdje over de omgeving stadhuisplein waar een apart topic voor is. Misschien dat het een- en ander verplaatst kan worden?

Maar een paar steekwoorden die me belangrijk lijken voor de plek:

Iconisch, stadsbaken, bestuurlijk hart, verbinding van stadsdelen, zakelijk, fijnmazig, high tech, uitbreiding binnenstad, prettig verblijfsklimaat, 24/7, samenkomen van bestuur en stad, ruimte laten voor diversiteit, menging van functies en mensen, plein versterken.

Ik zie liever geen korte luide schreeuw om aandacht maar een fijn geroezemoes dat op elk moment anders klinkt en daardoor niet snel zal vervelen. Het zou mooi zijn om een gebied te krijgen dat indrukwekkend en plezierig tegelijk kan zijn.

Al schetsend kwam ik hier een beetje op uit. Een soort mantel, of paraplu als hart van Brainport die ruimte geeft voor afwisseling in materiaal en functie, bestaande bebouwing en nieuwbouw. Waaronder de stad samenkomt om te leren, te werken, te feesten, te wonen en te recreëren. Dit is dé kans om de binnenstad in die richting open te breken en uit te breiden. Met zware blokken en lange monotone gevels help je die plek denk ik niet echt vooruit.

See less See more
  • Like
Reactions: 4
Zo, even op de juist plek gezet. Ben ook aan het schetsen gegaan.

De discussie gaat nu al een tijdje over de omgeving stadhuisplein waar een apart topic voor is. Misschien dat het een- en ander verplaatst kan worden?

Maar een paar steekwoorden die me belangrijk lijken voor de plek:

Iconisch, stadsbaken, bestuurlijk hart, verbinding van stadsdelen, zakelijk, fijnmazig, high tech, uitbreiding binnenstad, prettig verblijfsklimaat, 24/7, samenkomen van bestuur en stad, ruimte laten voor diversiteit, menging van functies en mensen, plein versterken.

Ik zie liever geen korte luide schreeuw om aandacht maar een fijn geroezemoes dat op elk moment anders klinkt en daardoor niet snel zal vervelen. Het zou mooi zijn om een gebied te krijgen dat indrukwekkend en plezierig tegelijk kan zijn.

Al schetsend kwam ik hier een beetje op uit. Een soort mantel, of paraplu als hart van Brainport die ruimte geeft voor afwisseling in materiaal, functie, bestaande bebouwing en nieuwbouw. Als gebied waar de stad samenkomt om te leren, te werken, te feesten, te wonen en te recreëren. Dit is een uitgelezen kans om de binnenstad in die richting open te breken en uit te breiden. Met zware blokken en lange monotone gevels help je die plek denk ik niet echt vooruit.

• Like
Reactions: 2
Plus dat een toren nooit 'n knalrode egale zuil zal zijn. Teken hem half zo hoog en van helder glas en je hebt een heel ander beeld. Het is maar net welk punt je wil maken natuurlijk.
Winnie loopt de boel toch niet op te houwen nu he? :poke:
Zolang de randen van het plein maar een fijne verblijfsruimte geven dan komt de rest ook wel goed. Veel stedelijke pleinen zijn vrij leeg, die met goeie omliggende bebouwing komen uit zichzelf tot leven.

De zoom van het 18 septemberplein is niks, het plein daarmee automatisch ook niet.
Ik vind het juist erg gaaf wanneer ik een stukje verderop hoogbouw zie uitsteken boven kleinschaligere straatjes. Eindhoven heeft een aantal van deze plekken en het geeft tegelijk een grootstedelijk als een intiem gevoel.

De ideeën van Ward over concentratie en bouwhoogtes komen logisch over als ik ze hier lees, maar wanneer ik dan door de stad fiets merk ik toch vooral dat ik het er meestal niet echt mee eens ben.

Het stoort me ook vaak dat daarbij een stedelijk ideaalbeeld wordt geschetst dat haaks staat op wat Eindhoven voor mij nou net interessant maakt.

Het verhaal van de ongekend snelle ontwikkeling van Eindhoven staat geschreven in het contrastrijke stedelijke landschap. De wrijving tussen oorspronkelijke bewoners en nieuwkomers, dorpelingen en stedelijken, arbeiders en expats, studenten en senioren. De zelfde spanningen zie je terug in de bebouwing, waarmee in elk decennium op een andere manier gereageerd wordt op de continue staat van transformatie waarin Eindhoven zich al 150 jaar bevindt.

Je zou dit alles vanuit ansichtkaart-achtig sentiment glad proberen te kunnen strijken maar dan doe je de stad in mijn ogen een beetje tekort.
See less See more
  • Like
Reactions: 5
Anything you say can and will be used against you... :lol:
Of zo'n mooie de Waard. Ook wel een Dutch design icoon als je 't mij vraagt :)
  • Like
Reactions: 2
10 ha. vloeroppervlak :uh:

Om even in perspectief te plaatsen, One World Trade Center heeft 325,279 m2 vloeroppervlak.
Thanks. Mooi project wat hier een beetje aan de aandacht lijkt te ontsnappen.
  • Like
Reactions: 1
Wat is de meerwaarde van een twee keer (!) zo hoge toren op deze plek?
Twee keer zo veel mensen die het plein tot een bruisende plek maken, schiet me zo te binnen.
  • Like
"De enige reden is dat er een supervisor is aangesteld, die nou eenmaal zijn ding wil doen."

We snappen inmiddels dat Winy je strawman is, maar dit is natuurlijk niet de enige reden Ward.
Jooo gaan we weer :cheers: Je lijkt maar niet te willen begrijpen dat de historie van Eindhoven in het hier en nu geschreven wordt.

Amsterdam had de gouden eeuw, dit leidde tot het type bebouwing dat toeristen vandaag de dag zo kunnen waarderen. Nijmegen paradeert met hun Romeinse verleden. Den Bosch de middeleeuwse vestingstad. Dan is er nog een lijst Hanzesteden... Enzovoorts.

Eindhoven beleeft haar gouden periode nu, in onze tijd. Onze generatie bouwt hier aan iets dat Nederland niet eerder kende, zoals oudere steden waar jij zo goed op gaat dat op hun manier deden.

Wij hebben het geluk dat we niet hoeven te teren op toeristen die zwijmelen bij wat ooit was. Hier wordt ontwikkeld en ontdekt, geleefd en gewerkt. Dit alles terwijl we koesteren wat we hebben door het op een interessante manier te vlechten met het nu. Eindhoven is hierdoor op dit moment misschien wel een van de spannendste steden van het land.

Nou goed, hopelijk heb je er wat aan. En anders tot je volgende doordram sessie :)
See less See more
  • Like
Ah jammer, geen kaartjes meer beschikbaar. Misschien loop ik op de bonnefooi even binnen.
1 - 20 of 1212 Posts