Ik denk ook dat er op het pleintje dat Ward intekent meer geld te verdienen valt dan in het gebouwtje dat er voor moet wijken. Heel de dag koffie, lunch, biertjes en hapjes serveren wanneer ze het een beetje chill inrichten daar.
DPG Media Privacy GateEINDHOVEN - En weer gaat een dor en droog stuk Eindhoven op de schop: de noordkant van het Stadhuisplein met een stukje Begijnenhof wordt gedeeltelijke gesloopt om er een 'iconisch' gebouw voor wonen, werken en recreëren terug te bouwen. Misschien wel in de vorm van een grote E of een soort tribune. Ook hier geldt de regel dat er zeker tien procent sociale woningbouw moet komen.
De discussie gaat nu al een tijdje over de omgeving stadhuisplein waar een apart topic voor is. Misschien dat het een- en ander verplaatst kan worden?
Maar een paar steekwoorden die me belangrijk lijken voor de plek:
Iconisch, stadsbaken, bestuurlijk hart, verbinding van stadsdelen, zakelijk, fijnmazig, high tech, uitbreiding binnenstad, prettig verblijfsklimaat, 24/7, samenkomen van bestuur en stad, ruimte laten voor diversiteit, menging van functies en mensen, plein versterken.
Ik zie liever geen korte luide schreeuw om aandacht maar een fijn geroezemoes dat op elk moment anders klinkt en daardoor niet snel zal vervelen. Het zou mooi zijn om een gebied te krijgen dat indrukwekkend en plezierig tegelijk kan zijn.
Al schetsend kwam ik hier een beetje op uit. Een soort mantel, of paraplu als hart van Brainport die ruimte geeft voor afwisseling in materiaal, functie, bestaande bebouwing en nieuwbouw. Als gebied waar de stad samenkomt om te leren, te werken, te feesten, te wonen en te recreëren. Dit is een uitgelezen kans om de binnenstad in die richting open te breken en uit te breiden. Met zware blokken en lange monotone gevels help je die plek denk ik niet echt vooruit.
![]()
Twee keer zo veel mensen die het plein tot een bruisende plek maken, schiet me zo te binnen.Wat is de meerwaarde van een twee keer (!) zo hoge toren op deze plek?