SkyscraperCity Forum banner

Eindhoven: omgeving Stadhuisplein | visie

198599 Views 1208 Replies 89 Participants Last post by  Lempke
EINDHOVEN - En weer gaat een dor en droog stuk Eindhoven op de schop: de noordkant van het Stadhuisplein met een stukje Begijnenhof wordt gedeeltelijke gesloopt om er een 'iconisch' gebouw voor wonen, werken en recreëren terug te bouwen. Misschien wel in de vorm van een grote E of een soort tribune. Ook hier geldt de regel dat er zeker tien procent sociale woningbouw moet komen.
DPG Media Privacy Gate

See less See more
2
  • Like
Reactions: 3
181 - 200 of 1209 Posts
Ik zag op het Den Haag Forum een topic "Nooit uitgevoerde plannen". Misschien ook wel leuk om dat voor Eindhoven te doen, om de niet gehaalde projecten nog eens uit te lichten; zoals dit stadhuis of de Revoluon toren.
Dat topic gaat de komende jaren erg groot worden.
  • Like
Reactions: 1
Misschien te combineren met gebouwen die nooit gesloopt hadden moeten worden. Wordt het topic nog veel groter. Noem je het "(N)ooit gebouwd Eindhoven".
  • Like
Reactions: 5
Eindhoven, werelddorp
De economie van de techstad groeit al jaren als kool en trekt veel hooggeschoolde Aziatische expats. Tegelijk draait de Voedselbank overuren. Over de groeistuipen van een metropool in wording.
Hele artikel: nationalgeographic.nl
"Winy Maas staat bekend om zijn baanbrekende ontwerpen. Lopend door de binnenstad ventileert hij het ene na het andere idee om de binnenstad een ander aanzien te geven. Wat te denken van zijn plan de Sint-Catharinakerk in het centrum op te tillen en een nieuw leven op palen te geven? Na dik een uur wandelen neemt Maas me mee naar een presentatie ten overstaan van het college van burgemeester en wethouders. Moment suprême: de onthulling van zijn plan voor een enorme toren op het Stadhuisplein, met in het geraamte de letters E, H en V als het ware erin uitgesneden. ‘Je zou er in theorie met een helikopter doorheen kunnen vliegen,’ schat Maas in."

Tja, kan best leuk worden. Maar ik blijf erbij dat zoiets kwa schaal niet past midden in de oude stad. Geef Maas gewoon de beurslocatie aan de Fellenoord om te ontwikkelen. Ideaal om zijn gang te gaan.
See less See more
Mmm toen ik 12 was tekende ik ook al een gebouw in de vorm van de E van Eindhoven. Lekker origineel. Had meer verwacht van Winy.
Eindhoven: Omgeving Stadhuisplein

Moment suprême: de onthulling van zijn plan voor een enorme toren op het Stadhuisplein, met in het geraamte de letters E, H en V als het ware erin uitgesneden.

Oh, nee ... wat een drama.
See less See more
  • Like
Als het EHV stijlvol is gedaan kan het best gaaf zijn, het moet er niet te dik bovenop liggen. Ben benieuwd naar een render!
^^
Om het even heel cru te zeggen : op de schaal van MRVDV is dit "stijlvol" en "niet te dik erbovenop" :

bron : plan van MVRDV in Kiel, Duitsland, januari 2019

Nee, dank je. Ik zou studenten een oorvijg geven als ze met dit soort kleuterarchitectuur aan komen zetten.

Sowieso heeft Eindhoven met de Effenaar en de Nieuwe Bergen al meer dan genoeg prominente gebouwen van MVRDV. De Effenaar is een meer dan prima gebouw en de Nieuwe Bergen kan ook best prima worden. Maar MVRDV is "love it or hate it", en je moet niet heel je stad vol love-it-or-hate-it-architectuur willen zetten, en zéker niet op ene dusdanig moeilijke locatie. En sowieso: of je bent supervisor, of je bent uitwerkend architect; niet alle twee. Je bent niet je eigen supervisor.

En ik ben überhaupt die neo-postmoderne kitsch van MRVDV wel een beetje zat. Het was een frisse wind, eind jaren '90, begin jaren '00. Maar alles wat interessant was is ondertussen wel gedaan, en dat wat nog altijd gedaan wordt is nog zelden interessant. Ik denk niet dat Eindhoven er iets mee opschiet op de belangrijkste plek in de stad een gigantische eye-catcher te bouwen door de minst tijdloze architect van een architectuurstroming die net voorbij is. Als Eindhoven heel graag een architectuur-icoon zoekt, neem dan een opkomend talent uit de nieuwe generatie. Iemand die nieuwe en interessante horizons verkent in plaats van variaties van hetzelfde sleetse trucje. Zo niet heb je veel meer aan een beetje ouderwetse ambachtelijke stedenbouw die niet "****" tegen de rest van de stad zegt. Met MVRDV heb je niet het één niet het ander.
See less See more
  • Like
Reactions: 3
^^
geen fan dus....

Wat vind je dan van Grotiusplaatstorens in Den Haag? Of Valley in Amsterdam (Zuidas)?
Dat zou ik meer dan verwelkomen in Eindhoven (zoals op het Stadhuisplein)
:cheers:
See less See more
Volgens het artikel gaat het om een uitsnede!

Maar het ene MVRDV ontwerp is het andere idd niet, dus voorlopig even afwachten. Ik hoop op een behouden MVRDV ;)
^^
Half-fan, om eerlijk te zijn. Steeds meer een ex-fan, wellicht. MVRDV is verantwoordelijk voor enkele van de beste Nederlandse gebouwen van de laatste generatie. Geweldige, volstrekt originele ontwerpen die met een volledig eigen logica en vormentaal een totaal onverwachts maar perfect passend antwoord op een ontwerpvraag gaven.

Maar tegelijkertijd heeft de kwaliteit van ontwerpen van MVRDV - vooral de laatste tijd - totaal geen ondergrens. Sowieso is de originele vormentaal van MVRDV - ooit een gevolg van een haarscherpe ontwerplogica - tot in de treuren toe gekopieerd, tot het punt dat MVRDV nu vaak een kopie lijkt van zichzelf. Een slap formalistisch aftreksel die probeert zijn grootste hits te herhalen door variaties op hetzelfde deuntje te verzinnen.

De Grotiusplaatstorens zijn ok. Een snufje pixelcloud, een beetje hip doen voor de bühne, maar netjes binnen de lijntjes van de projectontwikkelaars, en net genoeg doorontworpen. Een beetje een KCAP ontwerp. Niks bijzonders maar prima werk.

De Valley in Amsterdam daarentegen is precies MVRDV die zijn eigen kopieën kopieert. Zelfs de schema's zijn een slap aftreksel van BIG. Een beetje al te nadrukkelijk hipdoenerij van een bureau dat niet meer het hipste jongetje van de klas is.

Het is nogal spektakelarchitectuur. En na 20 jaar spektakelarchitectuur zie je dat steeds verder verschuiven richting "steeds meer moeite, steeds minder effect". De Valley lijkt nog redelijk goed uitgewerkt en kan een zekere kwaliteit krijgen. Maar je zit net op of over het randje van schreeuwerige déjà-vu-architectuur - het soort gebouw dat ze in Rusland of Dubai bouwen, ontworpen om de hele binnenstad te overschreeuwen met KIJK MIJ COOL ZIJN. MVRDV zelf heeft nou niet echt een heel goede zesde zintuig voor die grens ... en daar zit je dan als Eindhoven de komende 50 jaar mee opgescheept ...

En sowieso, ik ben wel een beetje klaar met spektakelarchitectuur. Ambtenaren zijn er dol op want het is heel goed in 3 zinnen uit te leggen - maar als architect vind ik het allemaal nogal makkelijk, oninteressant en sleets.
See less See more
  • Like
...enne, de Effenaar, dat is een drama van een gebouw.
Van buiten heeft het de charme van een bunker, maar binnen is waar het écht mis is gegaan. De plaats van de garderobe en wc’s, de entree van de grote zaal die een gat in de grond is, de entree van de kleine zaal naast het podium zodat er altijd onrust is tijdens concerten, de van elke sfeer ontdane hal, één lift vanaf het podium naar alle backstage ruimtes.

Echt, hoe dit ontwerp ooit door de keuring is gekomen blijft een raadsel. Ik ken echt niemand die enthousiast is over dat gebouw, naar ik begrepen heb zelfs de architecten niet omdat die er oorspronkelijk een toren van tig verdiepingen bovenop hadden willen zetten.

Goed, ik zal het maar meteen toegeven: ik mis de oude Effenaar (en 2B ook een beetje).
See less See more
  • Like
Reactions: 5
...enne, de Effenaar, dat is een drama van een gebouw.
Van buiten heeft het de charme van een bunker, maar binnen is waar het écht mis is gegaan. De plaats van de garderobe en wc’s, de entree van de grote zaal die een gat in de grond is, de entree van de kleine zaal naast het podium zodat er altijd onrust is tijdens concerten, de van elke sfeer ontdane hal, één lift vanaf het podium naar alle backstage ruimtes.

Echt, hoe dit ontwerp ooit door de keuring is gekomen blijft een raadsel. Ik ken echt niemand die enthousiast is over dat gebouw, naar ik begrepen heb zelfs de architecten niet omdat die er oorspronkelijk een toren van tig verdiepingen bovenop hadden willen zetten.

Goed, ik zal het maar meteen toegeven: ik mis de oude Effenaar (en 2B ook een beetje).
Gelukkig is het belangrijkste, het geluid, wel super. Maar vanaf de eerste dag was duidelijk dat de entree, garderobe en trappen absoluut niet zijn berekend op een volle zaal, laat staan twee vollen zalen. Een onbegrijpelijke miskleun.
See less See more
Dit heb ik nog niet eerder gezien. De eerdere plannen voor nieuwbouw van het Stadhuis. Schitterend. Lijkt wel op Italie.

http://www.bonas.nl/archiwijzer/bo_WInfo.php?Inr=1011.00525

Helaas is het ontwerp in de jaren 60 totaal veranderd. En dat is het probleem met het plein. Het ligt niet aan de hoogte, maar aan de kwaliteit van de gebouwen. Aan drie kanten (behalve de oostkant die wel doorgegaan is) sfeerloze, grauwe bebouwing. Als het plan zoals hierboven gebouwd was, hadden we deze discussie helemaal niet gehad en had Eindhoven nu een zeer fraai plein gehad.
Gaaf om te zien!

Heeft ook veel weg van de Sint Martinuskerk in Weert:

See less See more
7
  • Like
Doet me denken aan Nijmegen.
Nee joh, Arnhem:

See less See more
  • Like
Doet me denken aan Nijmegen.

Station bedoel je dan ;)

See less See more
Wat een stemmingmakerij dat artikel. Met 1 romantisch oude zwart wit foto van de dommel met de kerk in de verte, van honderd jaar terug ofzo. Verder twee foto´s van de kerk, vanaf daar zou je de nieuwe torens niet eens zien.
Als ze er nu ook nog wat foto´s bij zouden plaatsen van het stadhuisplein en van de gebouwen daar hoe het er nu uitziet...
Dan blijft er weinig pitoresk historisch over.
Dan heb ik het niet eens over die achterlijke vergelijking gehad. Cityplan wilde ze alles slopen, ook mooiere panden, nu willen ze van iets lelijks iets anders maken.
See less See more
  • Like
181 - 200 of 1209 Posts