SkyscraperCity Forum banner

Eindhoven: omgeving Stadhuisplein | visie

198390 Views 1208 Replies 89 Participants Last post by  Lempke
EINDHOVEN - En weer gaat een dor en droog stuk Eindhoven op de schop: de noordkant van het Stadhuisplein met een stukje Begijnenhof wordt gedeeltelijke gesloopt om er een 'iconisch' gebouw voor wonen, werken en recreëren terug te bouwen. Misschien wel in de vorm van een grote E of een soort tribune. Ook hier geldt de regel dat er zeker tien procent sociale woningbouw moet komen.
DPG Media Privacy Gate

See less See more
2
  • Like
Reactions: 3
241 - 260 of 1209 Posts
Opdrachtgever is CRA vastgoed. Volgens mij is deze niet de eigenaar maar Certitudo. Dus vraag me af in hoeverre dit actueel is.
  • Like
Reactions: 1
Opdrachtgever is CRA vastgoed. Volgens mij is deze niet de eigenaar maar Certitudo. Dus vraag me af in hoeverre dit actueel is.
Een interessante studie maar dit is inderdaad alweer achterhaald... Op 31 mei 2018 heeft Certitudo het stadskantoor verworven en niet in 2017 zoals het ED schrijft. https://www.instagram.com/p/BjcHpkeFObU/

Certitudo Capital "Over de concrete bouwplannen willen betrokken partijen nog niet veel zeggen, maar als je Winy Maas vraagt, weet je wat je krijgt: hoogbouw”, aldus projectleider René Clijssen van Certitudo Capital dat het Stadskantoor onder handen gaat nemen. Dat maakt plaats voor een toren van 160 of zelfs 175 meter, net zo hoog als de hoogste toren op het Stationsplein"".

Geen 80 meter dus ;)
See less See more
  • Like
Reactions: 2
Beter
Kijk aan. Dan komen we in de buurt van een écht tentmodel.
Een beetje circustent heeft een stuk of vier pieken.
  • Like
Of zo'n mooie de Waard. Ook wel een Dutch design icoon als je 't mij vraagt :)
  • Like
Wie kwaliteit wil, gaat voor een De Waard mét voortent. ;)
  • Like
https://www.nedbel.com/eindhoven-projectbegijnenhof-35

Nu ook wat nadere info op de site van de ontwikkelaars. Architect is OZ architecten. Niet de minste, erg actief in Amsterdam.

Oh ja,

http://braintown.nl/project/stadhuisplein-noord/

Hier iets over de abn amro zijde.
Niet echt nieuwe info.

Er staat verder op de site een stukje over vdma (tender)maar zonder afbeeldingen.
See less See more
  • Like
Reactions: 5
Ook de Van Abbestichting lijkt zich erin te kunnen vinden:

Twee leden hebben op 20 februari het overleg met gemeente en Winy Maas bijgewoond en zijn niet ontevreden over de uitkomsten. De visie van Winy Maas blijkt wel degelijk te combineren met het herkenbaar houden van de cultuurhistorie. Uitgangspunt blijft de historische structuur met de bestaande bebouwing als plint (de Eindhoven-laag), daarachter wordt soms fors de hoogte in gegaan.
Zo zie ik het ook, de historische binnenstad is de as Demer-Rechtestraat-Stratumseind en een paar zijstraten. Daarachter, zeg maar in de tweede lijn, past hoogbouw prima, zoals ook al gebeurd is met de Vestedatoren, Admirant, Regent en straks District-E. :)
See less See more
  • Like
Helemaal mee eens! Wat mij betreft kan er hoogbouw komen in een strook vanaf het kanaal tot aan het TD gebouw, met de echte uitschieters op het stadhuisplein.

Ik ben benieuwd wanneer we iets te zien krijgen!

Zo zie ik het ook, de historische binnenstad is de as Demer-Rechtestraat-Stratumseind en een paar zijstraten. Daarachter, zeg maar in de tweede lijn, past hoogbouw prima, zoals ook al gebeurd is met de Vestedatoren, Admirant, Regent en straks District-E. :)
De Bergen en rondom Wilhelminaplein ook meegerekend. :) Daaromheen kan inderdaad prima hoogbouw komen.
See less See more

Van Abbe doelt op iets anders in het door jou gequote stukje tekst. Ze hebben het niet over hoogbouw in ‘de tweede lijn’ maar hoogbouw IN de oude binnenstad maar áchter de gevel-plint lijn van de bestaande bebouwing. Dus met een setback.
See less See more
Omgeving Stadhuisplein verkend. Dit was een zaterdagmiddag. Bijna niemand (De Bergen bijv. was wel druk).

Hier links een toren achter? Nee. Al zonde van die grijze wand links voor de kerk.

En zo moet het worden. :) Daar is nog een lange weg voor te gaan. En nu al jeuk van die Dennen. ;) (over eenzijdigheid gesproken)

Zonde dat ze het gebouw rechts gesloopt hebben.

Bleh. Is dit Almere (no offence)?

Dit terras is wel aardig. Een pad langs het water zou wel leuk zijn.

Dit laatste stuk van Stratumseind is wel verbeterd. Nog een partytent weg ("Feestfabriek"), nieuwe bestrating/bomen, en wat terrasjes erbij.

Ziet er ook wat beter uit.

Dat brengt ons bij het Stadhuisplein. Panorama:

Dat hier niets gebeurt heeft niets met hoogte te maken (zo laag is dat Stadskantoor niet). Het ligt vooral aan:

- amper publieks-functies op het plein of in de omgeving
- grauwe, saaie architectuur.

Voor de grap het Theater wat ze nooit hadden moeten slopen er links in gezet. Want dat is wat dit soort pleinen vaak hebben, een Muziekgebouw of Bioscoop als publiekstrekker. Maar daar is Eindhoven al in voorzien (ze hadden nooit het in de Heuvelgalerie moeten doen). Het enige wat nog zou kunnen is dat nieuwe Design Museum. En wat je in ieder geval wil, is terrassen aan de noordkant.

Dan kan deze toren links al niet, of je krijgt schaduw in de middag. Want deze schaduw klopt niet, die wordt natuurlijk veel langer (zie de lagere Stadhuistoren).

Noorden is boven.

Dan kan een toren alleen linksonder, en/of links aan de noordkant (deze laatste liever niet hoger dan de kerk).

Is het dan allemaal negatief? Dit is wel prima:

Best een leuk gebied ten zuiden van het plein, met nog wat historische bebouwing. Dan komt dit al groot over, terwijl het maar 5 verdiepingen hoog is. Dit soort architectuur zou van mij ook op het Stadhuisplein mogen.

Ze hadden dan ook beter Diederendirrix supervisor van de binnenstad kunnen maken. Doen geen gekke dingen, maar bouwen wat past in de stad.
See less See more
17
  • Like
Reactions: 4
Ik probeer je al tijden te begrijpen Ward maar ik zie echt niet waarom hoogbouw rondom het stadhuisplein verkeerd zou zijn. Juist die mix met het kleinschalige van het Stratumseind vind ik spannend en aan het stadhuisplein zelf kun je echt niets meer verknallen. En die kerk staat echt nog een heel eind weg. De kwaliteit van de hoogbouw is zoals altijd wel van belang maar in de hoogte zie ik echt geen enkele belemmering.
See less See more
  • Like
Ik probeer je al tijden te begrijpen Ward maar ik zie echt niet waarom hoogbouw rondom het stadhuisplein verkeerd zou zijn....

:picard:
Ik denk dat ik op een dag als vandaag de strook schaduw van een 160m toren heel goed zou kunnen waarderen op het stadhuisplein :)
Mooi rondje Ward en een fijne bijdrage. Ik denk dat vrijwel iedereen het erover eens is dat het Stratumseind beter af is zonder alle gevelbekleding. Ook qua levendigheid zou het fantastisch zijn als het net zo leeft als in de avonden. Die levendigheid zie je overdag niet. Ga je 's nachts een rondje maken dan is de Demer ineens een uitgestorven straat en is het Stratumseind de place to be. Ik kom er tegenwoordig niet vaak meer. Afgelopen vrijdag toevallig wel, lekker pilsjes happen en poolen bij de Laser Quest met uitzicht op het pleintje. Waar het kei gezellig leek en het gezellig druk was op straat. Vrijgezellenfeestje hier, hockeyclub daar.

Ik dwaal af, on topic naar het Stadhuisplein. Tuurlijk moet hier meer leven komen dan nu. Slechter kan haast niet. Terrasje kan, maar hebben we al veel. Skaters zijn er al behoorlijk vaak. Waarom de functie van Urban Sports niet uitbreiden hier. Waar in het centrum kun je een balletje trappen? Potje basketballen? Een urban outdoor gym waar mensen 's ochtends even aan de slag kunnen, bootcamps voor bedrijven? Er zijn vast systemen te bedenken die makkelijk en tijdelijk weer te verwijderen zijn. En dan kun je nog steeds terrasjes aan de zijkant maken. Of dat ooit zal gaan werken op het Stadhuisplein zal de toekomst moeten uitwijzen... Als er maar torens komen ;)
See less See more
  • Like
Reactions: 5
@ward ik snap niet dat je de nieuwbouw aan de Bilderdijklaan als voorbeeld neemt hoe het zou moeten op het Stadhuisplein. A) het is geen iconische high tech architectuur waar je voor pleit en B) het heeft totaal geen levendige plint waardoor je de gezelligheid wel kan vergeten.
  • Like
Bilderdijkliving is idd een heel afstandelijk gebouw (omdat ze dat restaurant geschrapt hebben), met wel geteld 8 appartementen.. Daar ga je Eindhoven levendig mee maken...

Hoogstratum is ook al zo'n teleurstelling met 36 appartementen... dat was echt een hele mooie plek geweest voor een torentje.
Het bilderdijkliving wordt dus niet echt "Living"
241 - 260 of 1209 Posts