SkyscraperCity Forum banner

Eindhoven: omgeving Stadhuisplein | visie

198587 Views 1208 Replies 89 Participants Last post by  Lempke
EINDHOVEN - En weer gaat een dor en droog stuk Eindhoven op de schop: de noordkant van het Stadhuisplein met een stukje Begijnenhof wordt gedeeltelijke gesloopt om er een 'iconisch' gebouw voor wonen, werken en recreëren terug te bouwen. Misschien wel in de vorm van een grote E of een soort tribune. Ook hier geldt de regel dat er zeker tien procent sociale woningbouw moet komen.
DPG Media Privacy Gate

See less See more
2
  • Like
Reactions: 3
21 - 40 of 1209 Posts
Ik had dit toevallig net bedacht, sluit goed aan bij de huidige plannen. Het is jammer dat het ontwerp van Hurks/Barcode niet gebouwd wordt. Maar misschien is het Stadhuisplein wel een betere locatie. Als het in het midden open wordt, kan het gebruikt worden als terras met uitzicht op de stad. En bij huldigingen als podium.

Sommige mensen zullen het misschien te massaal vinden tov de kerk. Maar de kerk kan je op het plein door het gebouw zien, het werkt als een soort omlijsting. ;)

Zo zou een autoluwe Wal er uit kunnen zien.
See less See more
4
  • Like
Reactions: 5
Cool, een 25 meterbad op het stadhuis. ;)
  • Like
Reactions: 1
Mij lijkt dat die hurks barcode niet zou misstaan aan de glaslaan. Ik heb ooit begrepen dat daar een 'icoon' zou komen.
^^
Op Strijp-S zouden zoveel iconen komen...
  • Like
Voor een betere fijnmazigheid zou je het pand naast de Oude Rechtbank op Stratumseind kunnen slopen. Aan het Stadhuisplein is er al een doorgang. Daar komt nu volgens de plannen een toren.

Meer doorgaande looproutes is zowel goed voor het Stadhuisplein als Stratumseind. De Oude Rechtbank zal ook beter uit gaan komen zonder het lelijke gebouwtje ernaast.

Het te slopen pand is van na 2000 (lichtgroen). Rood en geel zijn het oudst.
See less See more
3
  • Like
Reactions: 2
Aangepast aan de rest van de plannen. Dat wordt een iconisch plein. :)

Verder zou ik nog doen:

- ingang parkeergarage aan de straat. Plein autovrij.
- doorsteek stadhuisplein naar stratumseind.
- vergroenen begijnenhof.
See less See more
  • Like
Als je op deze luchtfoto dat ene gebouwtje naast de Oude Rechtbank weghaalt, ontstaat er niet alleen een doorsteek tussen stratumseind en stadhuisplein, maar ook een pleintje achter de Oude Rechtbank. Leuk voor terrasjes etc.

See less See more
2
  • Like
Dat gebouwtje hoort bij de Oude Rechtbank. Denk niet dat hun het zien zitten om een dik kwart van hun gebouw te slopen dus ben bang dat dat niet gaat gebeuren.
Dat stukje gebouw zou niet eens gesloopt hoeven te worden:

Je kan er gewoon onderdoor :)
See less See more
Dat gebouwtje was tot voor kort The Saint, een van Eindhovens leukste podia.
Helaas zijn die uitbaters weer weg, maar het zaaltje mag van mij wel blijven hoor.
Ooit opgezet als 5611, aardige capaciteit maar slecht geïsoleerd qua geluid.
Zat inderdaad vroeger Club 5611 in en daarna diverse andere tenten, waarvan The Saint (voorlopig?) de laatste was. Pand is gebouwd in 2000 of 2001, dat waren de hoogtijdagen van het Stratumseind toen er nog flink geld te verdienen was.

Vind het zelf een uitstekend plan van Ward, meer fijnmazigheid en nieuwe verbindingen in het centrum kan Eindhoven prima gebruiken.

In het ED-artikel over de sluiting van The Saint staat dat het pand meerdere eigenaren heeft. Die zul je dus uit moeten kopen en ondanks de malaise in de (nacht)horeca schat ik dat een dergelijk pand toch nog zo'n 1,5 tot 2 miljoen euro moet opbrengen.

Kost wat, maar als onderdeel van een grotere gebiedsontwikkeling kan het misschien wel. Een nieuwe looproute verhoogd immers ook de aantrekkelijkheid van het ABN-Amro blok en door hier en elders rondom het Stadhuisplein meer woningen en nieuwe horeca/voorzieningen te bouwen verdien je die paar miljoen wel terug. :)
See less See more
Ik denk ook dat er op het pleintje dat Ward intekent meer geld te verdienen valt dan in het gebouwtje dat er voor moet wijken. Heel de dag koffie, lunch, biertjes en hapjes serveren wanneer ze het een beetje chill inrichten daar.
Stratumseind heeft best veel potentie. Wat meer fijnmazigheid, de foutste tenten weg, wat oude gevels opknappen, nieuwe bestrating, wat meer groen en normale horeca en het wordt naast de Bergen een van de leukste gebieden van Eindhoven.
  • Like
Blijft lelijk, die noordkant. Bovenin stonden ze ook allemaal. Een nieuw gebouw daar moet iig een groot terras/podium krijgen.

Als men er een echt evenementenplein van wil maken, is het eigenlijk te klein. Het plein werd ook al afgezet omdat er niemand meer bij kon. :)

De rest van de pleinen in Eindhoven zijn ook al vrij klein en vol. Maak deze dan wat groter.

-Een compact hoog gebouw aan de noordkant (rood).
-Een nieuwe toren rechts (geel) dat ook aan het plein komt te liggen.
-Het lelijke gebouw links (paars) aanpakken.
-Nieuwe routes (oranje) voor meer fijnmazigheid.
-Ingang parkeergarage verplaatsen naast stadhuis.

See less See more
2
  • Like
Ik zie liever dat men hier kiest voor bijzondere architectuur ipv hoge torens zoals bij het Station.

See less See more
2
  • Like
Reactions: 5
Plannen gezien vanuit de ontwikkelaar voor een tribunegebouw van 120m tegenover stadhuis en een toren(waarvan Winy de architectuur niet accepteert) van 120m tpv bagijnhof..ik heb de plaatjes maar kan ze niet via de app uploaden..
^^
Ik vond die toren van ca. 120m (die Winy een vogelkooi noemde) niet eens zo verkeerd! Misschien niet voor deze plek, maar ik zou zoiets elders in de stad (Victoriatoren/wtc)
Verwelkomen!
  • Like
Plannen gezien vanuit de ontwikkelaar voor een tribunegebouw van 120m tegenover stadhuis en een toren(waarvan Winy de architectuur niet accepteert) van 120m tpv bagijnhof..ik heb de plaatjes maar kan ze niet via de app uploaden..
lekkere tease ben jij zeg!
  • Like
Ik geloof niet dat er een toren van 120 meter gaat komen zo dicht op de kerk. Maar ik had ook niet verwacht dat ze asfalt gingen draaien op de Demer. Ik ben benieuwd dus.
(waarvan Winy de architectuur niet accepteert)
Ik ben benieuwd, wat had hij erover gezegd?
21 - 40 of 1209 Posts