SkyscraperCity Forum banner

Eindhoven: omgeving Stadhuisplein | visie

198398 Views 1208 Replies 89 Participants Last post by  Lempke
EINDHOVEN - En weer gaat een dor en droog stuk Eindhoven op de schop: de noordkant van het Stadhuisplein met een stukje Begijnenhof wordt gedeeltelijke gesloopt om er een 'iconisch' gebouw voor wonen, werken en recreëren terug te bouwen. Misschien wel in de vorm van een grote E of een soort tribune. Ook hier geldt de regel dat er zeker tien procent sociale woningbouw moet komen.
DPG Media Privacy Gate

See less See more
2
  • Like
Reactions: 3
21 - 40 of 1209 Posts
Ach ja, ik zie het al weer. Het begint alweer op het District E topic te lijken. Jammer dan. Het is natuurlijk ook vloeken in de kerk hier, als je niet koste wat het kost overal zo hoog mogelijke torens wil, ongeacht of het ergens past.

En dat ik "constant" op Maas zou inhakken. Ik ben juist een fan van veel gebouwen van MVRDV. Maar dat maakt hem nog geen goede supervisor. Het is vooral dom van de gemeente om weer iemand voor de binnenstad aan te stellen, die duidelijk niets met historische bebouwing heeft.

Zoals WSS schreef, had hem supervisor van het Fellenoord-gebied gemaakt. Daar kan veel meer. In de binnenstad moet je voorzichtig omgaan met oude monumenten. Zeker gezien hoeveel er al eerder is gesloopt in Eindhoven. Wees extra zuinig op wat je hebt!

Je moet niet alleen kijken naar wat leuk op het Stadhuisplein staat, maar ook wat de consequenties zijn voor de rest van de stad. Dat is niet alleen Stratumseind.

Weg leuk plein.

Het mooie van de Rechtestraat is altijd het vrije zicht op de Kerk.

Daar zou dan precies in dezelfde lijn erachter een hoge toren moeten komen. Ziet er "geweldig" uit.

Dit moet je als stad niet willen en op de rem trappen. Als men niet oppast wordt het weer een herhaling van de jaren 60. Heeft (bijna) iedereen weer spijt hoe men zo met de binnenstad heeft kunnen omgaan.
See less See more
3
  • Like
Reactions: 1
De kaart laat 't zien:

- Rood is de nieuwe toren. Paars de Oude Rechtbank. Dat is maar 30 meter! ertussen. De Vestedatoren is 180 meter verderop.
- Die toren is ook maar 90 meter, geen 120.
- Bovendien geen schaduw. De nieuwe toren ligt zeer ongunstig voor de zon. Zowel voor Stratumseind (middag) als voor het Begijnenhof. Als er ook nog links een hoog gebouw komt, heb je op het Begijnenhof alleen om 12:00 wat zon.
- De nieuwe toren ligt precies achter de kerktorens gezien vanaf de Rechtestraat (witte pijl). Op de Wal zie je ook gewoon de veel lagere Onyx toren in de verte opdoemen. Een 120 meter hoge toren ga je zeker zien.

Het is duidelijk geen goede locatie voor een toren.

Het zou ook raar zijn, als de gemeente bij veel andere projecten wel restricties stelt, zoals bij het Ketelhuisplein (vanwege de zon niet hoger als 70 meter) of de Victoriatoren, men op zo'n belangrijke locatie midden in de stad het allemaal gewoon toestaat. Nieuw Bergen, ook van MVRDV, is een prima plan. Maar daar zijn vooraf goede randvoorwaarden opgesteld. Alleen een toren aan de rand, niet hoger dan 60 meter. Op deze belangrijke locatie in de binnenstad moet dat ook.

- Aan de oostkant van het plein geen hoogbouw (<30m)
- Aan de noordkant niet hoger dan de Kerk (<70m)
- Aan de westkant een toren mogelijk (<100m)
See less See more
Een toren op de hoek is misschien beter dan op de binnenplaats. En een pleinwand met meer kleur.

Aan de noordkant of ipv het Designhuis zou het Design Museum kunnen komen.

See less See more
Nu ik deze eerste schets weer zie, misschien heeft men zelf ook wel het idee dat een toren daar niet te dicht op de Oude Rechtbank of in de zichtlijn van de Kerk moet. Vandaar dat hij afbuigt. ;)

Om het ook echt op een dergelijke manier te gaan bouwen lijkt me dan weer wat lastig.

Het valt me nu ook pas op dat het Begijnenhof heel smal wordt, en er een gebouw naast de Kerk komt. Terwijl dit gebouw prima is.

Van mij mag het Begijnenhof dezelfde breedte houden, maar een stuk groener.
See less See more
2
Wat mij betreft zouden ze alles vanaf de kerk tot aan het stadhuisplein plat mogen gooien om een heel nieuw centrumdeel te bouwen.
En dan wordt mij aangedragen dat ik veel wil slopen. ;) Welke gebouwen bedoel je dan precies? Van de kerk tot aan de noordkant van het Stadhuisplein? Daar mag wel wat weg, ja. Maar dat is maar 100 meter. Of tot aan het Stadhuis, en dus ook de nieuwe Rechtbank (voorheen stadhuis, monument)? Het Begijnenhof kan misschien wel iets smaller, en de betonnen gebouwen links en rechts mogen inderdaad weg, maar het zicht op de Kerk is juist mooi.

Het zijn leuke plaatjes in Goteborg, maar laat dan ook het geheel zien: Kwa schaal, grootte en omgeving totaal anders dan bij het Stadhuisplein. Geen monumentale kerk, geen oud straatje zoals Stratumseind, geen groot plein. Het ligt dan ook aan de rand van Goteborg, niet midden in de oude binnenstad. Waar het wel op lijkt: District E. En dat krijgen we al. :)

En het lijkt veel op het gebied tussen Fellenoord en het spoor. Ik begrijp die drang om de hele binnenstad maar zo hoog mogelijk vol te bouwen dan ook niet. Als het maar zo stedelijk mogelijk wordt, dan wordt Eindhoven goed. Terwijl er nog zoveel ruimte over is waar het wel kan. Men moet in Eindhoven juist blij zijn met verschillende gebieden met verschillende sfeer. Dat moet je versterken ipv alles door elkaar te gooien.
See less See more
3
  • Like
Dat het Begijnenhof nu weinig sfeer heeft, ligt meer aan de bebouwing en aankleding, dan de breedte. Het hoeven niet allemaal smalle straten te zijn. Het zou kunnen worden zoals Den Haag en Delft:

Dat is wat een Begijnhof ook van oudsher is, een verstild, groen gebied in de stad.

En zo was het vroeger in Eindhoven, gezien vanaf het Stadhuisplein:

Daar was al sinds 1500 een Begijnenhof. Vrij uitzicht op de Kerk en een groene laan rechtsboven. :)

Nu moet je wel een beetje met de tijd mee gaan, het mag allemaal wel wat stedelijker natuurlijk, maar eeuwenoude geschiedenis gaan uitwissen, door een groot gebied in de binnenstad compleet te vervangen, dat wordt bijna nooit echt goed (zie Heuvelgalerie). Beter een mix van oud en nieuw, met respect voor de historische omgeving.
See less See more
4
  • Like
Reactions: 2
^^ Boeiend hoe je het maakt. Het gaat niet om de presentatie, maar om het idee erachter. Het valt me juist tegen dat op een forum als dit zo weinig andere mensen met plannen en ideeen komen. Maar ja, dat gaat nou eenmaal ook lastig met je smartphonetje tegenwoordig. Anderen afkraken is makkelijker.
  • Like
Reactions: 5
Ik begrijp dat dit een hoogbouwforum is, en daarom sommige mensen dit graag zien. Maar zoals eerder gezegd, niet blij mee. Maas wil van de kleinschalige binnenstad een soort tweede Rotterdam maken. Ik ben ook voor hoogbouw in Eindhoven, maar alleen daar waar het past (Fellenoord, Strijp S, langs het spoor). De hoogtes die hier genoemd worden zijn veel te hoog voor de omgeving (Stratumseind, CatharinaKerk). Je maakt zo meer kapot dan dat het oplevert.
See less See more
Via een kennis van me die bij de gemeente werkt heb ik hier wat info over gekregen. Hij heeft toevallig 1 van de 3 renders gezien en daar zaten 2 torens in van naar zijn schatting 90 en 130 meter.
Kijk, dat lijkt mij bij VDMA ook nog niet zo verkeerd. Hoewel die 130 misschien al wat te hoog is, is het een logische opbouw richting District E. En dat is het verschil met eventuele hele hoge torens op het Stadhuisplein. Die staan daar met, behalve de Stadhuis toren, alleen veel lagere bebouwing eromheen. De verhouding gaat totaal niet kloppen. En het gaat concurreren met District E.

Ik houd van oude binnensteden, en van hoogbouw. Maar alles door elkaar worden beiden minder van. Ik ben veel meer voor het Frankfurt-model. Lage bebouwing in de oude binnenstad, en moderne hoogbouw bij elkaar aan de rand.

Dat ze het in Rotterdam prima vinden om een 150-meter hoge toren bovenop een van de weinige oude gebouwen in de binnenstad te plaatsen, moeten zij weten. In Eindhoven weet men hopelijk beter.
See less See more
Dit heb ik nog niet eerder gezien. De eerdere plannen voor nieuwbouw van het Stadhuis. Schitterend. Lijkt wel op Italie.

http://www.bonas.nl/archiwijzer/bo_WInfo.php?Inr=1011.00525

Helaas is het ontwerp in de jaren 60 totaal veranderd. En dat is het probleem met het plein. Het ligt niet aan de hoogte, maar aan de kwaliteit van de gebouwen. Aan drie kanten (behalve de oostkant die wel doorgegaan is) sfeerloze, grauwe bebouwing. Als het plan zoals hierboven gebouwd was, hadden we deze discussie helemaal niet gehad en had Eindhoven nu een zeer fraai plein gehad.
See less See more
6
  • Like
Misschien te combineren met gebouwen die nooit gesloopt hadden moeten worden. Wordt het topic nog veel groter. Noem je het "(N)ooit gebouwd Eindhoven".
  • Like
Eindhoven, werelddorp
De economie van de techstad groeit al jaren als kool en trekt veel hooggeschoolde Aziatische expats. Tegelijk draait de Voedselbank overuren. Over de groeistuipen van een metropool in wording.
Hele artikel: nationalgeographic.nl
"Winy Maas staat bekend om zijn baanbrekende ontwerpen. Lopend door de binnenstad ventileert hij het ene na het andere idee om de binnenstad een ander aanzien te geven. Wat te denken van zijn plan de Sint-Catharinakerk in het centrum op te tillen en een nieuw leven op palen te geven? Na dik een uur wandelen neemt Maas me mee naar een presentatie ten overstaan van het college van burgemeester en wethouders. Moment suprême: de onthulling van zijn plan voor een enorme toren op het Stadhuisplein, met in het geraamte de letters E, H en V als het ware erin uitgesneden. ‘Je zou er in theorie met een helikopter doorheen kunnen vliegen,’ schat Maas in."

Tja, kan best leuk worden. Maar ik blijf erbij dat zoiets kwa schaal niet past midden in de oude stad. Geef Maas gewoon de beurslocatie aan de Fellenoord om te ontwikkelen. Ideaal om zijn gang te gaan.
See less See more
Ik ben blij dat de politiek van zich laat spreken. Het is zoals ik er ook over denk.

Net als bij het Evoluon moet de gemeenteraad er bovenop zitten. Hoogbouw in Eindhoven? Prima. Projectontwikkelaars en supervisors van buiten ongebreideld hun gang laten gaan? Nee.

Zeker niet in een door vroegere gemeenteraden al half verpeste oude binnenstad. Zoals deze quote al zegt:

"De CDA-fractie vreest dat door de 'groteske’ plannen de historische karakteristieken van de Eindhovense binnenstad eraan gaan. Ze vergelijken de ontwikkelingen met het Cityplan van Van den Broek en Bakema: grote autowegen dwars door de stad moesten grote bouwwerken ontsluiten. Dat plan werd destijds stilgelegd na heftige protesten uit de stad."

Net als dat auto's en betonnen bunkers toen in de mode waren, zijn zo hoog mogelijke torens dat nu. Je moet als stad nooit mee gaan met de waan van de dag. Straks ontdekt men weer dat de kleinschaligheid en sfeer van oude binnensteden ook hun kwaliteiten hebben.

En voor alle hoogbouwliefhebbers, hoeveel andere plannen zijn er wel niet in Eindhoven? Strijp S, District E, Lichthoven, VDMA, de Nieuwe Eindhoven, Victoriatoren, WTC toren, Eurobuilding, Campina, Nieuw Bergen, Beurslocatie etc. Genoeg torens in de maak. Bouw dat eerst eens voordat je de binnenstad helemaal overhoop gooit.
See less See more
Liever een lang plein, dan veel te hoge torens daar. ;)

Maar een compromis tussen beiden zal weer het beste zijn.
Deze torens zijn in aanbouw of gaan er komen in Eindhoven:

- Bunkertoren
- Trudotoren
- Haasje Over
- Toren N
- Blok S1
- Blok S2
- Next
- S West
- Bij portiersloge Strijp S
- Eurostaete
- Victoriatoren
- Onyx
- WTC toren
- District E (3x)
- Lichthoven (2x)
- VDMA (2x)
- Nieuwe Eindhoven
- Campina (6x)
- Kop van Kanaal
- Schellensterrein (?)
- Nieuw Bergen
- Meerhoven

Dat zijn er een stuk of 30 (!). Dat moet zelfs voor de grootste hoogbouwliefhebber enorm veel zijn. ;) En dan tellen we de vele torens die bij de Fellenoord gaan komen nog niet mee.

En al deze torens passen kwa locatie en hoogte binnen de uitgangspunten (tent-opbouw, middelpunt in het stationsgebied).

Hoe erg zou het dan zijn, als er op het Stadhuisplein geen (hoge) torens zouden komen, de enige locatie die niet aansluit bij de uitgangspunten, en nu al veel weerstand oproept?

Er zijn meer manieren om je als stad te profileren, behalve zo hoog mogelijke torens. Dat doen ze in andere steden ook al allemaal. De blob en het Evoluon zijn ook niet hoog. Ik zie liever meer van dit soort iconische gebouwen komen ipv alleen maar meer bonenstaken.
See less See more
  • Like
Reactions: 2
Studie naar ombouwen Stadskantoor.

https://www.vissersroelands.nl/projecten/1804/stadskantoor-eindhoven

Zitten interessante opties tussen, met name E en H. De torens van F en G zou ik spiegelen, met de hoogste bij het water. C is ook wel mooi, maar te symmetrisch.

Ik ben dus tegen te hoge gebouwen midden in de binnenstad naast Eindhovense monumenten als de Kerk en de Oude Rechtbank, maar dat wil niet zeggen dat er helemaal niets mogelijk is. Het Stadskantoor is meer aan de rand. En 80 meter is een prima hoogte. De hoogte van de toren aan de noordkant van het plein kan ook nog wel.
See less See more
  • Like
Reactions: 3
Omgeving Stadhuisplein verkend. Dit was een zaterdagmiddag. Bijna niemand (De Bergen bijv. was wel druk).

Hier links een toren achter? Nee. Al zonde van die grijze wand links voor de kerk.

En zo moet het worden. :) Daar is nog een lange weg voor te gaan. En nu al jeuk van die Dennen. ;) (over eenzijdigheid gesproken)

Zonde dat ze het gebouw rechts gesloopt hebben.

Bleh. Is dit Almere (no offence)?

Dit terras is wel aardig. Een pad langs het water zou wel leuk zijn.

Dit laatste stuk van Stratumseind is wel verbeterd. Nog een partytent weg ("Feestfabriek"), nieuwe bestrating/bomen, en wat terrasjes erbij.

Ziet er ook wat beter uit.

Dat brengt ons bij het Stadhuisplein. Panorama:

Dat hier niets gebeurt heeft niets met hoogte te maken (zo laag is dat Stadskantoor niet). Het ligt vooral aan:

- amper publieks-functies op het plein of in de omgeving
- grauwe, saaie architectuur.

Voor de grap het Theater wat ze nooit hadden moeten slopen er links in gezet. Want dat is wat dit soort pleinen vaak hebben, een Muziekgebouw of Bioscoop als publiekstrekker. Maar daar is Eindhoven al in voorzien (ze hadden nooit het in de Heuvelgalerie moeten doen). Het enige wat nog zou kunnen is dat nieuwe Design Museum. En wat je in ieder geval wil, is terrassen aan de noordkant.

Dan kan deze toren links al niet, of je krijgt schaduw in de middag. Want deze schaduw klopt niet, die wordt natuurlijk veel langer (zie de lagere Stadhuistoren).

Noorden is boven.

Dan kan een toren alleen linksonder, en/of links aan de noordkant (deze laatste liever niet hoger dan de kerk).

Is het dan allemaal negatief? Dit is wel prima:

Best een leuk gebied ten zuiden van het plein, met nog wat historische bebouwing. Dan komt dit al groot over, terwijl het maar 5 verdiepingen hoog is. Dit soort architectuur zou van mij ook op het Stadhuisplein mogen.

Ze hadden dan ook beter Diederendirrix supervisor van de binnenstad kunnen maken. Doen geen gekke dingen, maar bouwen wat past in de stad.
See less See more
17
  • Like
Reactions: 4
Van mij hoeft 't niet, te hoog voor de omgeving. Doe dan ook maar gelijk een toren van 250 meter op de locatie van de Hema, als middelpunt. Operatie Eindhoven naar Rotterdam 2 is geslaagd. :(

Maar als er een toren moet komen daar, is het Stadskantoor wel het beste, want meer naar de rand. Maar maak 't dan rond de 100 meter bijv.

Echter, als De Koning zich er mee gaat bemoeien, zal het wel doorgaan. Die heeft voldoende connecties. En ook de PvdA wethouder lijkt alles wel best te vinden, zolang er maar lekker veel sociale woningbouw midden in het centrum komt.

Maar voor de mensen die nu gaan juichen, ik zou nog even afwachten wat voor gebouw het wordt. Als Winy Maas de architect is, grote kans dat het flink "clownesk" gaat worden, waarbij Haasje Over of de Bakermat niets bijzonders bij gaat worden.
See less See more
Ik zou bij het Stadskantoor iets vergelijkbaars doen als bij Eurostaete. Een deel slopen voor een toren, en de rest hergebruiken met een nieuwe gevel. Voor een gemeente die duurzaamheid belangrijk vindt, zou het ook raar zijn om een groot gebouw als het Stadskantoor helemaal te gaan slopen.

Ik zou zelfs tekenen voor Eurostaete op deze plek. Past er prima.

- Landmark op de hoek
- Kleur naast de grijze bebouwing
- Materiaal en schaal passend bij de binnenstad

Wat is de meerwaarde van een twee keer (!) zo hoge toren op deze plek? Alleen maar meer wind- en schaduwvorming op het plein.

See less See more
  • Like
Er is nog hoop. :)

https://www.ed.nl/eindhoven/van-abb...raat-pas-plan-bij-victoriatoren-aan~a79f98b1/

Van den Baar zegt verder dat de stichting steeds vaker hoort dat bouwplannen zijn goedgekeurd door de supervisor, in dit geval door Adriaan Geuze die namens de gemeente toezicht houdt. In de binnenstad heeft Winy Maas die functie en voor de Fellenoord en omgeving is dat Kees Christiaansen. ,,Onduidelijk is welke uitgangspunten die supervisoren hanteren. Omdat dat niet openbaar is, is hun werk niet te controleren", aldus de voorzitter van de Van Abbestichting. Adriaan Geuze heeft in ieder geval ook een brief gehad, met een uitnodiging om te komen praten over zijn visie op het Emmasingelkwadrant.

Ook heeft de stichting hierover gepraat met de gemeenteraadsfracties. ,,Niemand ziet zo'n hoge toren op het Stadhuisplein zitten (waar onder meer Certitudo, GEVA BV en NedBel bouwplannen met wolkenkrabbers maken - red.). En toch rijdt de trein door. Daarom willen wij meer controle uitoefenen", aldus Van den Baar.
See less See more
21 - 40 of 1209 Posts