SkyscraperCity Forum banner

Eindhoven: omgeving Stadhuisplein | visie

198590 Views 1208 Replies 89 Participants Last post by  Lempke
EINDHOVEN - En weer gaat een dor en droog stuk Eindhoven op de schop: de noordkant van het Stadhuisplein met een stukje Begijnenhof wordt gedeeltelijke gesloopt om er een 'iconisch' gebouw voor wonen, werken en recreëren terug te bouwen. Misschien wel in de vorm van een grote E of een soort tribune. Ook hier geldt de regel dat er zeker tien procent sociale woningbouw moet komen.
DPG Media Privacy Gate

See less See more
2
  • Like
Reactions: 3
41 - 60 of 1209 Posts
Je kan t filmpje terugkijken op de Facebook pagina van studio040. Ongeveer halverwege komen de torens in beeld.

@ wss
Die torens worden als het aan Winy ligt 120m of hoger. Dat geld ook voor vdma.
Winy gaf aan over 3maanden meer plannen te kunnen tonen..
Ik vond zijn verhaal over het verhogen van de Catharina(kerk) anders ook heel vet! Het hoogste interieur van de planeet, in ons grote dorp! Mooie trappen eromheen, enorme ramen. Vet man!
Voor de volledigheid:
In het kort zegt hij over afbeelding 1:
Dit wil ik niet zien, we zijn niet in Berlijn, ik wil geen vogelkooien zien. Ik ben enthousiaster van afbeelding 2.

afbeeldin 1

afbeelding 2
See less See more
2
  • Like
Reactions: 5
Ik weet nog niet of dit de allerbeste vorm van architectuur is, hoewel ik het ergens ook kan waarderen. Maar het geeft het plein iig wel wat meer smoel en karakter. Dat mist het nu een beetje met die naoorlogse bebouwing met weinig hoogtevariatie
Stel je voor he, 1 en 2 vlak naast elkaar. Dat gaat pas stads voelen. En dan waren er nog meer projecten zoals hij aangaf!
  • Like
Reactions: 1
Winy wil dus overal gimmicks, weg met Winy. Stel iemand aan die stad wil maken ipv iemand die overal schijtlolligheden wil creëeren.

“Wij zijn Berlijn niet”?? Leken we maar een beetje op Berlijn.
  • Like
Reactions: 4
Voor beide mag toch plek zijn in de stad? De Markthal in Rotterdam had nooit dezelfde impact gehad wanneer heel de stad vol zou staan met grappige vormen.

Ben het met Gijs eens dat een zee van lolligheid snel gaat vervelen. Hoe lang kun je blijven lachen om dezelfde grap? Zo'n gebouw staat er wel ff...

En is het bij dat gebouw met die witte punt ook niet een beetje gek doen om het gek doen? Het resultaat ziet er saai uit, ondanks alle bombast.
See less See more
  • Like
Reactions: 1
Wat werd er überhaupt bedoeld met vogelkooi? De regelmaat van de ramen en de horizontale en verticale geveldelen die doen lijken op een vogelkooi? Want die heb je bij dat andere gebouw toch ook, maar bij de ander was hij wel enthousiaster.

En ik snap de opmerking over Berlijn niet helemaal. Daar worden toch prima torens neergezet, bv. van Kolhoff bij Potzdammer platz
See less See more
  • Like
Reactions: 2
Ik moet de video nog bekijken, dus voelt alsof ik te vroeg oordeel. Maar gimmick vind ik wel meevallen. Dat zijn de tekeningen van Maas uiteraard wel, maar een uitwerking als dat witte blok is slechts licht geïnspireerd op een tribune. En in zijn massa best indrukwekkend! Die “de nieuwe Eindhoven” toren, dat noem ik gimmick en troep! Teveel toeters en bellen.

Weet idd niet wat Maas met birdcage bedoeld! Ik vind de toren indrukwekkend, maar met name doordat hij eindeloos lijkt en Eindhoven nog niet zo’n type toren heeft. Maar kwa ontwerp is het uiteraard een toren die 30 jaar geleden ontworpen had kunnen zijn, beetje lui en standaard ontworpen. Misschien dat Maas daar iets op tegen heeft. Kan ik ergens wel inkomen, anno 2018 mag het wel wat moderner.
See less See more
Weet idd niet wat Maas met birdcage bedoeld! Ik vind de toren indrukwekkend, maar met name doordat hij eindeloos lijkt en Eindhoven nog niet zo’n type toren heeft. Maar kwa ontwerp is het uiteraard een toren die 30 jaar geleden ontworpen had kunnen zijn, beetje lui en standaard ontworpen. Misschien dat Maas daar iets op tegen heeft. Kan ik ergens wel inkomen, anno 2018 mag het wel wat moderner.
Mee eens, maar dat zijn Blok 59, Onyx en Student Hotel in principe ook. En dat zijn toch prima gebouwen (geworden). Ik vind het overigens beide prima gebouwen, maar het resoluut afwijzen van een bepaald type toren zonder daarvoor een concreet argument te berde te brengen staat me nogal tegen. Het lijkt dat gebouwen obv zogenaamde 'moderne' vormen (met nadruk op vormen ipv bijvoorbeeld materiaal) op meer steun kunnen rekenen. Wmb is de skyline van Eindhoven momenteel interessant omdat de verschillende torens ondanks de beperkte hoogte, toch een illusie van hoogte weten te creëren doordat ze relatief smal zijn en goed zijn ingepast in de stad. Dan is één zo'n vreemde eend in de bijt natuurlijk leuk, maar het hoeft van mij geen rariteitenkabinet te worden.

Ben overigens benieuwd naar de analyse van Concrete Stereo.
See less See more
  • Like
Voor de volledigheid:
In het kort zegt hij over afbeelding 1:
Dit wil ik niet zien, we zijn niet in Berlijn, ik wil geen vogelkooien zien. Ik ben enthousiaster van afbeelding 2.

afbeeldin 1

afbeelding 2
Zie het op zich wel zitten. Het is het soort gebouw wat ik hoopte op het Stadhuisplein. Een iconisch, niet alledaags gebouw wat een toekomstig beeldmerk van Eindhoven kan worden. Wat Start van Hurks bij het Station ook had kunnen zijn.

Dat wordt gaaf bij huldigingen op de achtergrond. Dat rood-wit zal ook geen toeval zijn. ;)

Het is echter wel te hoog. Maak het 80-90 meter om de Catharinakerk niet te veel in de schaduw te zetten.

Dat geldt ook voor die eerste toren.
See less See more
2
^^

Wat betreft die vogelkooi: mooie vogelkooi, mogen ze wat mij betreft meteen bouwen. Ik denk ook dat relatief veel mensen dit een mooie vogelkooi vinden.

Wat betreft de hoogte: PRIMA. We gaan toch niet Utrecht achterna met een discussie over de hoogte van torens in relatie tot een kerk?! Maar goed dat is een kwestie van smaak. Ik vind zelf dat de intimiteit van een kerk juist ook kan worden benadrukt door hoge gebouwen in de nabijheid.
See less See more
  • Like
Vind de toren ook niet slecht. Alleen in combinatie met het Tribune-gebouw wat minder. Meer iets voor bij het station in de buurt. Of op Strijp S. Dan zal Maas dat Next-gebouw wel helemaal niks vinden, dat is nog meer een vogelkooi. ;)

Ik kan de video verder niet zien, maar ben er wel mee eens dat er ook weer niet te veel van dit soort "ludieke" gebouwen moeten komen. De Blob komt juist goed uit vanwege de klassieke omgeving. Ik zou in de binnenstad vooral gaan voor meer traditionele architectuur, met alleen hier en daar een opvallend design bouwwerk ertussen.

En dat geldt ook voor de hoogte. Maak de echt hoge gebouwen bij het spoor en probeer in de oude binnenstad weer de sfeer van de Bergen terug te krijgen. Op Stratumseind begint dat nu eindelijk weer een beetje te komen. Zonde als dat compleet overschaduwd wordt door hoge torens er vlak achter.
See less See more
^^
Juist! F#ck die kerk...

@ward:
Ga je nou ook 20 m van de gebouwhoogte afhalen??? Je kan zo bij de gemeente werken!
@stf
Ward heeft daar wel een punt. De binnenstad is meer gebaat bij verdichting, gesloten wanden, kwaliteit architectuur en levendige plinten. 100+ uitschieters tussen alleen maar laagbouw voegt daar niks aan toe.
Denk je dat de vestedatoren minder goed zou werken als ze hem 20 meter hoger hadden gemaakt?
41 - 60 of 1209 Posts