SkyscraperCity Forum banner

Eindhoven: omgeving Stadhuisplein | visie

198418 Views 1208 Replies 89 Participants Last post by  Lempke
EINDHOVEN - En weer gaat een dor en droog stuk Eindhoven op de schop: de noordkant van het Stadhuisplein met een stukje Begijnenhof wordt gedeeltelijke gesloopt om er een 'iconisch' gebouw voor wonen, werken en recreëren terug te bouwen. Misschien wel in de vorm van een grote E of een soort tribune. Ook hier geldt de regel dat er zeker tien procent sociale woningbouw moet komen.
DPG Media Privacy Gate

See less See more
2
  • Like
Reactions: 3
41 - 56 of 1209 Posts
Zoals in het District E-topic ook al aangegeven, wees eerst eens blij met dat project. Een toren van 170 meter bij het Station! Hoezo conservatief? Een paar jaar geleden was iedereen hier daarvan uit z'n dak gegaan. Nu is het blijkbaar nog niet genoeg.

Terwijl er even verderop misschien ook nog een nog uitbundiger plan gaat komen (Dutch Mountains). Niemand van de gemeente is daar volgens mij tegen. Ook de Van Abbestichting nog niet gehoord daarover.

Waarom? Omdat het past in de omgeving. Dat is het grote probleem hier. Maar iemand van de gemeente heeft blijkbaar gedacht, hmm, die twee supervisors uit Rotterdam die we al hebben is nog niet genoeg. Laten we er nog een derde bij zetten, maar dan iemand die niet op hun lijn zit, maar er compleet tegenin gaat met nog veel buitensporigere plannen die niet in de omgeving passen.

Zoals in het artikel staat, er moet een keuze worden gemaakt en een algehele aansluitende visie komen. Wat iig niet moet gebeuren is dat (geldbeluste) projectontwikkelaars en (megalomane) ontwerpers van buiten gaan bepalen wat en hoe hoog er gebouwd gaat worden midden in de stad.
See less See more
Dit bank-gebouw aan de Wal is dus een belangrijk Wederopbouw-gebouw. Niet helemaal duidelijk of het nou gesloopt gaat worden of niet, volgens het artikel in het ED blijft het behouden. Maar dan komt er wel een enorm gebouw achter.

https://www.ed.nl/default/bankgebou...t-bijzondere-worden-uit-wederopbouw~a17e35cc/

Het grappige is, dat in Tilburg bijna hetzelfde gebouw staat van de architect Kraaijvanger. Daar wordt het meer op waarde geschat, en is het een gemeentelijk monument. Diederendirrix heeft er nu een mooie toren naast ontworpen, die er goed op aansluit.

https://www.bd.nl/tilburg-e-o/dit-w...p-stand-ver-weg-kijken-over-de-stad~a664033a/

Dan denk ik, zet een variant van deze toren, aangepast aan de locatie (bijv 50-60 m hoog ivm de kerk), ook in Eindhoven. Tweeling gebouwen, tweeling torens.

Past ook binnen de uitgangspunten van de gemeente (kleine toren op de hoek).

Niet super spectaculair, maar gewoon een net plein met statige gebouwen die aansluiten bij de rest van de binnenstad (rechts is wel van Citywall, links kan je het gesloopte Theater weer terug bouwen).
See less See more
7
  • Like
Reactions: 4

Deze afbeelding maakt het mij alleen maar meer duidelijk, dat het uit stedenbouwkundig opzicht absoluut niet logisch is, dat er verderop in de stad bij het Stadhuisplein opeens een paar hele hoge torens moeten komen die gaan concurreren met het station. De enige reden is dat er een supervisor is aangesteld, die nou eenmaal zijn ding wil doen.

Zoals het hierboven is getekend lijkt mij juist prima. Een afwisselende stad met voor Nederlandse begrippen een enorm hoge hoogbouwdichtheid bij de Fellenoord, en een kleinschaligere binnenstad. Maar ik verwacht dat de hoogbouwvisie van Maas zal zijn, zoveel mogelijk en zo hoog mogelijke hoogbouw in de oude binnenstad, zonder oog voor monumenten.

Bij de verbouwing van het Binnenhof in Den Haag heeft men net een architect van OMA naar huis gestuurd, die veel te megalomane plannen had. Ik hoop dat de gemeenteraadsleden in Eindhoven deze stap ook durven te nemen, als blijkt dat ook Winy MegaloMaas ver doorgeslagen voorstellen gaat doen.

Genoeg andere architecten zoals Diederendirrix die wel passend in de stad kunnen bouwen. Geen revolutie maar evolutie.
See less See more
  • Like
Reactions: 1
Visie herstel Haagse grachtengordel door MVRDV:

https://www.dearchitect.nl/stedenbo...jk-initiatief-van-bewoners-en-mvrdv-101230519

https://architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx?ID=46537

Prima visie. Maar wat me vooral opvalt is deze uitspraak:

"Elke stad ontleedt zijn identiteit en aantrekkelijkheid voor toeristen aan het historische centrum."

Dit staat haaks op wat Winy Maas in de binnenstad van Eindhoven wil gaan doen. Niets terugbrengen of met respect invoegen in de bestaande stad maar juist compleet gaan domineren met gigantische nieuwbouw.

Om de vergelijking met muziek te maken, een groep vult elkaar aan, de Rolling Stones bijv, zijn samen veel beter, dan Mick Jagger alleen. Zonder de rest van U2 is Bono maar een zeurpiet. ;) Misschien dat het bij MVRDV ook het geval is? Zonder de andere twee wordt Maas niet afgeremd. Is maar speculatie, maar zou me niet verbazen.

Nieuw Bergen bijv. is ook van MVRDV, en een prima, niet te overdreven project wat past in de omgeving.
See less See more
  • Like
^^

https://www.eindhoven.nl/

Tja.

Aan de mooiste toren van Eindhoven (Vestede) gaan zitten is al best wel fout.

Verder weinig zin om meer woorden aan deze niet realistische, zwaar overdreven plaatjes te wijden. Er zullen er nog wel meer gaan komen volgende week. :(
See less See more
Haha inderdaad. Mocht ie er ooit komen kunnen we er als forum wel stiekem ergens een bordje Wardsteeg hangen ;)
Dank. ;) Maar dat is dan ook een van de weinige dingen die ik hier goed aan vind.

Voor de rest, afschuwelijk. Het is nog erger dan ik al dacht dat het zou worden. Cityplan 2.0. Weer een Rotterdams bureau dat de Eindhovense binnenstad wil herontwerpen. Zonder rekening te houden met de bestaande omgeving, of respect voor monumenten. Een hoge toren bij de Hema, dat dacht ik al. :eek:hno: Maar nog los van de veel te hoge bebouwing, wat een sfeerloze architectuur. Juist blij dat in Eindhoven wel bakstenen torens komen zoals Onyx en de Student Hotel. Deze afbeeldingen doen vooral aan steden als Almere denken.

Als dit doorgaat kom ik niet meer in Eindhoven, dan is het mijn stad niet meer. Kan me ook niet voorstellen dat veel Eindhovenaren, behalve een aantal op het forum, hier blij van worden. Wel nog even de plaatsnaamborden vervangen, want een eigen identiteit heeft Eindhoven straks niet meer.

See less See more
Deze plattegrond laat al zien, waar de prioriteiten liggen. Het belangrijkste historische monument van Eindhoven, de Catharinakerk, totaal onbelangrijk. Die snijden we symbolisch door.

Maar als je inzoomt op de 3d-kaart zie je pas echt hoe onzinnig de plannen zijn:

Een schaal die totaal niet past bij de rest van de binnenstad. Waar is de kerk? En de Stadhuistoren, toch een redelijke hoogte, lijkt nu een lilliputter-gebouwtje.

- De twee extreem hoge torens links gaan als een massief blok werken. Je ziet nu al hoe veel schaduw (en wind!) dit gaat opleveren. Ook lekker duurzaam, het Stadskantoor gaan slopen.
- Het gigantische "vlaggenschip" aan de noordkant, staat precies schuin richting het Catharinaplein, voor extra schaduw daar, en om de kerk zoveel mogelijk te overvleugelen.
- De veel te hoge toren rechts, al eerder gezegd hoe verkeerd de plek is tov de kerk en de Oude Rechtbank.
- Het enige mooie oude pand aan het plein, de Nieuwe Rechtbank, moet blijkbaar ook overbouwd worden.
- het Begijnenhof wordt niet meer dan een smalle doorgang, weg vrij zicht op de kerk.
-Aan de noordkant moet blijkbaar nog meer nieuwbouw komen. Wat weer gaat conflicteren met de kerk, en het Catharinaplein, net als een toren bij de Hema.
etc

Het is alsof iemand die plannen aan het maken was voor Rotterdam, per ongeluk de plattegrond van Eindhoven heeft gepakt. Grote denkfout, denken dat je dezelfde maat kan toepassen, Rotterdam is een veel grotere stad, veel breder opgezet, en met heel breed water. Dezelfde hoogbouw gaat daar veel beter uitkomen, dan in een krappe, oude binnenstad als Eindhoven.

Wat ik ook niet begrijp, wat er zo goed is aan een "intiem" hoogbouwplein. Ten eerste komt dat al bij het Station, ten tweede heeft Eindhoven al drie andere kleine, volle pleinen. Laat dit dan een open, groot aanvoelend plein worden. Zoals in veel andere steden ook is. Maar zoals de afbeeldingen laten zien, gaat dit juist heel benepen, donker en winderig worden. Geen fijne plek om op een terras te gaan zitten.

Maar blijkbaar is dat ook niet de bedoeling. Onzinnig om een plein te gaan inrichten voor een PSV-huldiging wat hooguit een keer per twee/drie jaar voorkomt. Trappen? Gevaarlijk. Dancefloor? Ga je niet zien als er veel mensen staan.

Hoe meer ik er naar kijk, hoe schandalig ik het eigenlijk vind, hoe je als gast ontwerper van buiten de stad, zo de boel wil omgooien. Heb ook weinig zin om er verder nog druk over te maken. Te megalomaan, te niet passend in de stad.

Ik ga er dan ook vanuit dat de Eindhovense politiek niet zo gek is om met deze platte kermisarchitectuur, Las Vegas in het klein, akkoord te gaan. En met de rest van de hoogbouwvisie ook niet.
See less See more
2
Die dancefloor is sowieso geen goed idee. Eindhoven is zich aan het ontwikkelen naar prettige woonstad. Bij Stratumseind gaat het nu net de goede kant op, minder overlast en een deel dat opgeknapt is en een normale horecastraat wordt.

Totdat iemand uit Schijndel, die in zijn jonge jaren wel eens in Eindhoven is wezen stappen, uit jeugdsentiment een dansplein wil gaan maken daar. Geen gezin wil daar gaan wonen, met enorme herrie elke week. Terwijl de gemeente inzet op meer diversiteit van bewoners. Dit worden weer allemaal kleine woningen voor jongeren. Deze plannen zijn veel te eenzijdig en ondoordacht.
See less See more
Deze had ik nog niet gezien. Zucht. Over megalomaan gesproken. Moet de kerk inderdaad opgetild worden, zodat het wat minder opvalt welke verkeerde schaal dit is.

Ben zeker niet tegen dit soort gebouwen, het gebouw links is zeker "iconisch", doet denken aan Parijs en Start, en mag van mij zo in Eindhoven gebouwd worden. Maar deze schaal past hier natuurlijk totaal niet. Geef Maas een deel van de Fellenoord.

https://twitter.com/JoksJanssen

See less See more
Aan de ene kant denk ik ook, dit is te onzinnig. Aan de andere kant zei projectontwikkelaar De Koning laatst dat hij met een 150 meter hoog gebouw bij het Stadskantoor bezig is. Dat zal dan toch iets als dit zijn.

Zet de kerk er in normale proporties in, en je ziet pas echt hoe gigantisch de plannen zijn.

Zoomen we in.

Dit vind ik best mooi. Misschien nog een fontein onderin, verder prima.

Gaat dan zoiets worden. :eek:hno:

De toren naast de Rechtbank moet blijkbaar verder naar voren worden gezet op het plein. Dit heeft veel consequenties.

Men heeft blijkbaar niet van de Rode Loper gehoord. Kunstproject dat van de kerk naar het Van Abbe Museum loopt.

https://indebuurt.nl/eindhoven/geni...n-die-kunstwerken-op-het-stadhuisplein~80375/

De auto's mogen wel weg

Mooie groene zichtlijn naar de kerk, en andersom op de Stadhuistoren. Wordt nu dus een tochtgat. Kerk weg. Het Begijnenhof een donkere steeg.

Toren komt hij nu helemaal achter de kerk te zitten als je in Rechtestraat loopt. Weg mooi uitzicht.

Vanuit Stratumseind is het ook niet veel beter. Enorm massief blok.

Waarom niet gewoon een toren van normale hoogte op de hoek, met een beetje kleur in dit grauwe gebied?

Belangrijke zicht-lijnen en assen, ze zijn niet interessant. Extreem overheersende bouwblokken worden er ingeplempt, zonder rekening te houden met de mooie dingen die ook in de binnenstad van Eindhoven aanwezig zijn. Daar ligt de taak van de gemeente. Niet mee te gaan met de waan van de dag, maar te bouwen passend binnen de omgeving. En dit geldt met name voor de oude binnenstad.
See less See more
9
  • Like
Reactions: 2
Ik vraag me ook af of men in Eindhoven door heeft over welke schaal gebouwen we het hebben. Bij het Stadskantoor is het net zo hoog (150m) en bijna net zo breed als "De Rotterdam".

Dit meest grootschalige gebouw van Nederland vind ik al niks. Maar met het brede water eromheen werkt het in Rotterdam nog een beetje. En dat zou dan in een kleinschalige binnenstad gezet moeten worden? Met een tochtgat in het midden. :eek:hno:

(Kon geen betere afbeelding vinden met deze hoek, maar geeft een beeld)
See less See more
3
  • Like
Het plan voor VDMA haalt wel de vleugels onder de plannen voor het Stadhuisplein weg. Veel overeenkomsten.

- Groene, openbare daken
- Trappen
- Twee torens naast elkaar

Zo zie je dus weer dat ook de architectuur gevoelig is voor wat in de mode is. Men volgt elkaar. :) Dan zijn een paar van dit soort modieuze gebouwen leuk, maar moet je niet je hele stad er mee vol gaan zetten. Wat nu in is, is straks weer gedateerd.

Dit is ook interessant: https://www.ed.nl/eindhoven/vdma-aan-vestdijk-eindhoven-krijgt-stadsbos-in-plan-being-oma~a254a6fe/

"Aan de straatkant komen twee torens te staan van 96 en 105 meter. ,,Nee, hoger kon niet, want dan valt het plan uit het beeld van de stad. Dan is de verhouding niet meer goed tot de rest van de binnenstad", aldus Gianotten."

En dan is Vdma nog wat verder van de binnenstad af, aan een brede boulevard en dichtbij District E. Op het Stadhuisplein is het nog minder logisch om hoger te bouwen. District E, Dutch Mountains, Lichthoven en VDMA. Dat wordt een hele fraaie hoek. Laat dat dan grootschalig zijn, en de rest van de binnenstad een stuk kleinschaliger.

Sowieso is dat al zoveel voor een stad als Eindhoven, concentreer eerst eens daar op, en zorg dat dat goed wordt. Stadhuisplein op een laag pitje. Je kan niet alles tegelijk doen.
See less See more
https://www.vastgoedmarkt.nl/transa...atch-koopt-gerechtsgebouw-eindhoven-101150524

Het mooiste zou zijn als de Rechtbank wordt verplaatst naar een nieuw gebouw bijv. aan de Mathildelaan, en hier een Hotel/Brasserie ("het Gerecht") zou komen.

Nooit van binnen gezien natuurlijk ;), maar ook een fraai interieur.

https://www.rechtspraak.nl/Organisa...inas/Gerechtsgebouw-Eindhoven-van-binnen.aspx

En je kan dan ook het straatje aan de achterkant openbaar maken. Mooie zichtlijn. Nog weer een reden om geen toren naast de rechtbank te zetten.
See less See more
3
  • Like
Reactions: 2
Ik denk dat dit de oplossing zou kunnen zijn voor het Stadhuisplein (Ok, eerder dacht ik dat hier geen groene daken en trappen zouden moeten komen, maar het past wel bij dit idee).

- Hergebruik Stadskantoor
Stadskantoor behouden voor woningen/kantoren. Bovenop bouwen zoals bij VDMA. (Gouden) trap evenwijdig aan gebouw, uitzichtpunt/podium op het dak, rechts horecapaviljoen, links restaurant met toren erboven. Doorgangen naar gebied erachter met woningen.

- Rode Lopers
Rode loper tussen Kerk en Museum niet weghalen, maar verdubbelen. Zichtas Kerk en nieuwe ingang Stadhuistoren. Kunst/designroute van maken.

Verder:
  • Variant op "de Bankier" in Tilburg aan het plein naast wederopbouw-bankgebouw aan de Wal. Home | De Bankier
  • Architectuur zoals S-West op Strijp S met veel variatie in kleur/baksteen.
  • Meer groen, water en fijnmazigheid erbij.
  • Multifunctioneel plein zowel voor evenementen als relaxed op terras in de zon.
  • Parkeergarage-ingang verplaatsen.

Uitgezoomd komt dit overeen met andere kant straat. Hogere landmark op de hoek (rood), lagere toren richting binnenstad (wit). Zichtlijn Kerk/Stadhuistoren en vanaf Stratumseind richting Stadskantoortoren.

Kunst/designroute Kerk/Stadhuistoren. Ook leuk met Glow.

See less See more
6
  • Like
Reactions: 5
Met het uitgangspunt, Stadskantoor behouden zijn meerdere dingen mogelijk. Zo zou je ook woningen er bovenop kunnen bouwen, en een toren erachter. Minder massaal (en lijkt minder op VDMA :) ).

See less See more
Het zou me niet verbazen als het zometeen er eigenlijk best goed uit ziet, zonder dat gebouw aan de noordkant. Een groter plein. Zo groot is het Stadhuisplein niet, de Dam in Amsterdam is bijv een stuk groter. En genoeg andere voorbeelden in buitenlandse steden. Eindhoven heeft verder alleen kleine pleinen. Meer ruimte voor PSV huldigingen.
See less See more
  • Like
41 - 56 of 1209 Posts