SkyscraperCity Forum banner

Eindhoven: omgeving Stadhuisplein | visie

201855 Views 1211 Replies 90 Participants Last post by  Drs. P.
2
EINDHOVEN - En weer gaat een dor en droog stuk Eindhoven op de schop: de noordkant van het Stadhuisplein met een stukje Begijnenhof wordt gedeeltelijke gesloopt om er een 'iconisch' gebouw voor wonen, werken en recreëren terug te bouwen. Misschien wel in de vorm van een grote E of een soort tribune. Ook hier geldt de regel dat er zeker tien procent sociale woningbouw moet komen.
DPG Media Privacy Gate

See less See more
  • Like
Reactions: 3
61 - 80 of 1212 Posts
Slanke 120m torens werken prima in de binnenstad! Maar die tribune is echt kolossaal, wat ik er ook wel weer gaaf aan vind. Maar waarom moet hij op gebouwen staan, haal die gebouwen gewoon weg.

Ik heb de video bekeken en toch weer gemengde gevoelens bij Winy Maas. De hoogtes zijn gaaf, het groen ben ik helemaal voor, het centrum groter maken is ook top! Maar vervolgens spreekt hij over 3 categoriën: gebouwen van 17.5m, Torens en special buildings.

Bij die laatste krijg ik toch een beetje de rillingen! Eindhoven heeft geen special buildings nodig, de blob/lichtoren/station zijn al eye catchers. Vooral dat plan met de Catharinakerk is een gruwel, dat gebouw onder de kerk zou van de rode steentjes uit de binnenstad gemaakt moeten worden. Komen we dan nooit van die lelijke dingen af?

Ik acht de kans heel klein dat dit ooit gaat gebeuren, lijkt me veels te duur en er zal enorm veel protest tegen zijn. Maar het lijkt wel een soort van prestige projectje van Maas.

Hopelijk blijven de uitwerkingen gematigd. Ik ben wel blij dat Maas alleen over de binnenstad waakt, hij heeft niks te zeggen over District E, Lichthoven, Fellenoord. Heb zo'n gevoel dat hij District E niet heel geweldig vind.. hij wilde er bijna iets over zeggen.
See less See more
Denk je dat de vestedatoren minder goed zou werken als ze hem 20 meter hoger hadden gemaakt?
Vesteda is ook geen 100+ toren :)
2
Slanke 120m torens werken prima in de binnenstad! Maar die tribune is echt kolossaal, wat ik er ook wel weer gaaf aan vind. Maar waarom moet hij op gebouwen staan, haal die gebouwen gewoon weg.

Ik heb de video bekeken en toch weer gemengde gevoelens bij Winy Maas. De hoogtes zijn gaaf, het groen ben ik helemaal voor, het centrum groter maken is ook top! Maar vervolgens spreekt hij over 3 categoriën: gebouwen van 17.5m, Torens en special buildings.

Bij die laatste krijg ik toch een beetje de rillingen! Eindhoven heeft geen special buildings nodig, de blob/lichtoren/station zijn al eye catchers. Vooral dat plan met de Catharinakerk is een gruwel, dat gebouw onder de kerk zou van de rode steentjes uit de binnenstad gemaakt moeten worden. Komen we dan nooit van die lelijke dingen af?

Ik acht de kans heel klein dat dit ooit gaat gebeuren, lijkt me veels te duur en er zal enorm veel protest tegen zijn. Maar het lijkt wel een soort van prestige projectje van Maas.

Hopelijk blijven de uitwerkingen gematigd. Ik ben wel blij dat Maas alleen over de binnenstad waakt, hij heeft niks te zeggen over District E, Lichthoven, Fellenoord. Heb zo'n gevoel dat hij District E niet heel geweldig vind.. hij wilde er bijna iets over zeggen.
Ik verwacht, ook gezien de traagheid in Eindhoven wat in dit geval positief is, dat de invloed van Maas beperkt zal blijven tot een gaaf gebouw op het Stadhuisplein, en een nieuwe inrichting voor de straten (wat na een paar jaar alweer aangepast gaat worden).

Bij de Van Abbestchting zullen ze op dit moment al bezig zijn met een brandbrief naar de gemeente. ;)

^^
Juist! F#ck die kerk...

@ward:
Ga je nou ook 20 m van de gebouwhoogte afhalen??? Je kan zo bij de gemeente werken!
Om deze afbeelding nog eens te plaatsen. Zo zie ik Eindhoven graag ontwikkeld worden. Veel beter dan alles door elkaar zoals de afbeelding eronder.

See less See more
Kan deze hele discussie niet verplaatst worden naar het topic Omgeving Stadhuisplein?
2
^^

Wellicht is het goed enkele zaken te splitsen inderdaad, hoewel het natuurlijk voornamelijk een totaalvisie op de stad betreft.

En in dat licht moet je het betoog van Maas natuurlijk zien: als visie. Er zit een hoop luchtfietserij in, maar dat is als denkrichting helemaal niet erg. Het is voor ons hoogbouwliefhebbers natuurlijk fijn dat er in zo'n ambitieuze verdichtingsplannen boven komen drijven (dat is waarschijnlijk ook een concreet uitgangspunt vanuit gemeente).

Ik heb niet de hele presentatie bekeken (trok zijn NederEngels slecht), maar het principe van een 'Eindhovense laag', platte daken en de vele courtyards vond ik interessante, kenmerkende punten met een evenzo typische potentie. Dat hij erg open staat voor hoogteaccenten/-iconen is natuurlijk alleen maar meegenomen. Hoewel de concrete uitwerking daarvan toch op locatieniveau door ontwikkelaar een betreffend architect bepaald zal gaan worden. Zie ook zijn aversie tegen het (kennelijk al concreet???) plan voor die toren op het Stadhuisplein.

Ik vind die toren op zichzelf helemaal niet verkeerd, maar op die locatie? Ik sluit me ook aan bij de groep 'liever-een-iconisch-pand-op-zo'n-plek'. Het voorbeeld van Maas vind ik een beter uitgangspunt. Ik kan sowieso vaak wel vrolijk worden van contrasterende opbouw zoals bijvoorbeeld:

of

Nu hebben deze voorbeelden een wat authentiekere basis, maar ik vind het bijzonderder en interessantere architectuur dan de gepresenteerde toren. In die zin is het denk ik wel goed om bepaalde hoogbouwzones aan te wijzen en meer 'iconische zones'. Het Stadhuisplein valt daar w.m.b. dan onder. En laat in de hoogbouwzones dan ook the sky maar the limit zijn, om het maar eens op zijn Maas' te zeggen... ;)
See less See more
^Kunnen die torens niet gewoon allebei gebouwd worden? Als je goed naar de lantaarnpalen kijkt zie je ook dat ze allebei op een andere plek staan.
3
Het probleem met dit gebouw is, dat het een stuk doorloopt naar achteren. Dat gaat vlak tegen de kerk aanzitten.

En dan moet er ook nog een hoge toren bij.

Dat kan echt niet.

Maas denkt blijkbaar dat Eindhoven een soort Rotterdam is, waar geen restricties zijn omdat het oude centrum toch weg is.

Kan me niet voorstellen dat de gemeente Eindhoven hier akkoord mee gaat. Zo ga je niet om met je belangrijkste monument van de stad (Catharinakerk), of een historische straat als Stratumseind. Op het Ketelhuisplein doet men al moeilijk over de bezonning, dat zal hier nog veel meer zijn. Of de wind.

Ik denk dat het net zo leuk wordt, teruggebracht naar normale proporties, zonder dat het de hele omgeving gaat overheersen (en dan is het nog aan de hoge kant).

See less See more
Hoezo zou je niet zo met de Catharinakerk om kunnen gaan? Een stad hoort te groeien. En ja, hoe vervelend ook. Verdichting hoort daar ook bij. Met alle voor en nadelen van dien.
Kijk eens naar de Trinity Church in NYC. Die is toch ook niet minder imposanter geworden door de hoge gebouwen eromheen?
https://goo.gl/images/Y1MP5j
Valt compleet weg. Slecht voorbeeld. Of eigenlijk een goed voorbeeld. Eindhoven is geen New York, en ook geen Amerikaanse stad.

Maak van het Fellenoord gebied klein New York. Ruimte genoeg, geen omwonenden, geen monumenten.
Historische gebouwen tussen hoogbouw kunnen er inderdaad erg mooi uitzien! Winnie's witte snipper mist rankheid en vertoont weinig relatie met de kerk. De hoge spriet ernaast gaat (net als Vesteda) mee in de opwaartse beweging die de kerk inzet en is voor mij absoluut niet storend op die plek.

Een enorm wit vlak van vergelijkbare hoogte erachter slaat heel dat gevoel plat... ben ik bang.
Hoezo zou je niet zo met de Catharinakerk om kunnen gaan? Een stad hoort te groeien. En ja, hoe vervelend ook. Verdichting hoort daar ook bij. Met alle voor en nadelen van dien.
Kijk eens naar de Trinity Church in NYC. Die is toch ook niet minder imposanter geworden door de hoge gebouwen eromheen?
https://goo.gl/images/Y1MP5j

De Trinity Church werkt alleen goed omdat het twee hele extremen zijn. Oud overgebleven iconisch gebouwtje omringd door een zee van moderne wolkenkrabbers.

De vergelijking met de Catharinakerk is daarom niet te maken. Is een geheel andere context.
De Trinity Church werkt alleen goed omdat het twee hele extremen zijn. Oud overgebleven iconisch gebouwtje omringd door een zee van moderne wolkenkrabbers.

De vergelijking met de Catharinakerk is daarom niet te maken. Is een geheel andere context.
En denk je dat die gebouwen daar in één keer zijn neergezet? Ook daar zal bij het eerste gebouw een discussie zijn gevoerd. Rond 1900 of zo ;). Die discussie voeren wij nu.
Ik denk dat we ons een beetje opwinden. Ik zie dat grote blok niet komen. Het is ongeveer 42 verdiepingen hoog . Ter vergelijking, de Admirant heeft er 31 en de hoogste toren van E-District heeft er ook ongeveer 45. Dit is volgens mij gewoon maar een impressie.

Wat betreft wat Ward zei. Ik denk dat juist een typisch Eindhovens karakteristiek is dat hoogbouw niet geclusterd is zoals in Den Haag, maar dat je het overal tegenkomt. In het centrum, Strijp, Woensel...als je op de Markt staat kun je de Admirant en de Vestedatoren zien, als je op Stratumseind staat kun je de Admirant zien die helemaal aan de andere kant van het centrum staat. De torens staan overal in het centrum verspreid. Juist dat heeft zijn charme vind ik die perfect past bij Eindhoven. En het bijkomend effect is daarbij ook, dat er automatisch al een combinatie ontstaat tussen oud en nieuw. Het centrum bestaat uit straten met historische bebouwing, maar daarboven zie je juist vaak de moderne hoogbouw uit torenen. Verder, juist de hoogbouw die er nu al is (de Admirant en Regent) zijn gebouwd naast één van de prominentste monumenten in de stad, de Witte Dame en het hele complex wat vroeger van Philips was. Ik weet niet zeker wat men vroeger dacht, maar misschien vond men het toen ook niet super aangezien de torens alle aandacht zouden opeisen. Maar tegenwoordig vind ik en ws. velen met mij die combinatie ontzettend Eindhovens aandoen. Terwijl de "moderne gebouwen mogen niet zichtbaar zijn vanaf/i.c.m. historische bebouwing/centrum" -mentaliteit juist past bij échte historische steden zoals Amsterdam, Utrecht, etc. Eindhoven heeft naar mijn mening helemaal niet dat sterke historische beschermgezichten-karakter. Eerder het tegenovergestelde, waarbij oud en nieuw op een creatieve manier samengaan. :)
See less See more
  • Like
Reactions: 2
Hmm ik ben er nog niet helemaal over uit of ik dit wel zo storend vind of niet. Daarvoor moet ik het eerst vanaf verschillende perspectieven zien, hoe de toren zich verhoudt tot de kerk. Wie weet dat het ook een heel mooi/interessant stedelijk contrast kan geven (op straatniveau).

Maar misschien anders een idee om die toren op de plek van dat lelijke blok links van het plein aan de grote weg te plaatsen? Ik stoor me meer daar aan omdat het gebouw vrij in het zich staat, i.t.t. de locatie hierboven. Dan staat hij niet te dicht bij de kerk, én je kunt gelijk een betere plint en onderbouw creëren.

Ik heb verder geen bezwaar voor zo'n hoge toren ten zuiden van het centrum. Het vormt een mooie tegenhanger van de Vestedatoren en het kan een positieve werking hebben op de omgeving, mits de rest ook wordt meegepakt. Dit gesloten, kil stukje stad kan dan beter worden betrokken tot de rest van het centrum.
Eindhoven en Rotterdam delen een gelijke historie: beide binnensteden verwoest, en dat biedt ruimte voor een frisse blik, en hoogbouw. In Rotterdam is de hoogbouw ook niet echt geclusterd (behalve op de Wilhelminapier), en in Eindhoven hoeft dit ook niet echt te gebeuren. Ranke slanke torens, zoals de Vesteda Icoon, maar dan hoger, ze kunnen overal - bij stations, parken, het centrum, de stad en haar architectuur een enorme boost geven. Den Haag heeft niet een sterk bestuur, het is een zeer ambtelijke stad, terwijl men in Eindhoven wel dingen gedaan krijgt, veel meer een zakenbestuur, en in die zin ook goed vergelijkbaar met Rotterdam. De toekomst voor Eindhoven is hoogbouw! :)
Het is blijkbaar een mythe die blijft voortleven. Eindhoven is helemaal niet helemaal verwoest in de oorlog, zoals Rotterdam. Hooguit een 1/4 van het centrum. Waarbij de Demer weer netjes is opgebouwd.

Het is juist in de jaren 60 geweest dat men de fraaiste delen van het centrum heeft gesloopt. Waarbij als het aan de gemeente had gelegen, het centrum een tweede Bijlmer was geworden. Gelukkig is dit Eindhoven bespaard gebleven.

Het is dan jammer dat er nog steeds mensen zijn die dit eigenlijk wel prima vonden. Maar ja, dit is een hoogbouw-forum. Dus ook wel begrijpelijk dat er dan een aantal zonder gevoel voor historie zo denken. Maar dat is niet wat iedereen in Eindhoven zal vinden.

In de jaren 60 waren betonnen flats populair. Nu is het ongebreidelde hoogbouw. Of de hippe bouwsels die Maas bedenkt. Maar de smaak van het moment verandert straks weer. Net als dat we nu wel beter weten dan de opzet van de Bijlmer. Denken we later, hoe hebben we dit ooit kunnen toestaan? Gelukkig is er nu in tegenstelling tot de jaren 60 de Van Abbe Stichting, internet, burgerinspraak etc. Dit gaat niet nog een keer gebeuren. :)

(Waarbij ik zeker niet tegen meer hoogbouw ben. Het is locatie-afhankelijk)
See less See more
Maar misschien anders een idee om die toren op de plek van dat lelijke blok links van het plein aan de grote weg te plaatsen? Ik stoor me meer daar aan omdat het gebouw vrij in het zich staat, i.t.t. de locatie hierboven. Dan staat hij niet te dicht bij de kerk, én je kunt gelijk een betere plint en onderbouw creëren.
Ik denk trouwens dat dit nog het beste is. De hoogbouw is minimaal, of helemaal niet zichtbaar vanaf de straten met historische bebouwing, hij staat heel ver weg van de kerk en het Stadhuisplein krijgt gelijk een upgrade en ander aanblik; minder monotoon en gesloten.
Het blok op het stadhuisplein zal er waarschijnlijk wel komen, maar het zullen geen 42 verdiepingen zijn. Ik verwacht dat hij rond de 80 meter zal worden. Prima voor die locatie.
Het probleem met dit gebouw is, dat het een stuk doorloopt naar achteren. Dat gaat vlak tegen de kerk aanzitten.

Ik betwijfel of dat blok zover naar achteren gaat!

Maar jij was er toch voor om dat giga Hurks gebouw aan het stadhuisplein te plaatsen? Dat zou ook een behoorlijke impact hebben.

Ik vind de losse torens in Eindhoven gaaf, het geeft een stedelijke blik vanuit vele hoeken.

Persoonlijk zie ik liever wat massieve gebouwen (zoals deze tribune) aan Fellenoord en lijkt het centrum mij meer geschikt voor slanke torens!
  • Like
Reactions: 3
^^ gebaseerd op?
Gezien het feit dat alle gebouwen in die hoek leeg staan en waarschijnlijk verkocht zijn aan een ontwikkelaar. Dat betekent dat er iets gaat gebeuren.

Gezien het feit dat over deze locatie in het verleden ook al gerept is over een nieuwe iconische invulling en impuls voor het stadhuisplein (naast kantoren ook wonen).

Gezien het feit dat het Eindhoven voor de wind gaat en hoogbouw weer tot de mogelijkheden behoort.

Gezien het feit dat alle proefballonnetjes van Winy Maas erg extreem zijn, en dat het in de praktijk allemaal een iets meer menselijkere schaal krijgt.

Gezien het feit dat naast Winy Maas er ook nog andere partijen zijn die er iets van vinden. Denk aan de gemeente, de Van Abbe Stichting, omwonenden e.d. Deze partijen hebben in het verleden vaker hoogtebeperkingen afgedwongen.

Dit alles overwegende ben ik tot mijn conclusie gekomen.
  • Like
Reactions: 1
61 - 80 of 1212 Posts