SkyscraperCity Forum banner

Eindhoven: omgeving Stadhuisplein | visie

201625 Views 1211 Replies 90 Participants Last post by  Drs. P.
2
EINDHOVEN - En weer gaat een dor en droog stuk Eindhoven op de schop: de noordkant van het Stadhuisplein met een stukje Begijnenhof wordt gedeeltelijke gesloopt om er een 'iconisch' gebouw voor wonen, werken en recreëren terug te bouwen. Misschien wel in de vorm van een grote E of een soort tribune. Ook hier geldt de regel dat er zeker tien procent sociale woningbouw moet komen.
DPG Media Privacy Gate

See less See more
  • Like
Reactions: 3
881 - 900 of 1212 Posts
Voel je vrij om lid te worden en een steentje bij te dragen
  • Like
Reactions: 1
Altijd hetzelfde. Je kijkt er met 10 ogen 10x overheen en nog slipt zoiets erdoor.
Ik heb er nu niet veel tijd voor gehad. Vijf minuten voordat ik bij een bruiloft moest zijn naar de griffie verstuurd. Blijft vrijwilligerswerk met beperkte tijd.

Verder veel credits voor @WSS
  • Like
Reactions: 5
Raad Eindhoven lijkt niets te zien in woontorens van 160 meter op Stadhuisplein
EINDHOVEN - 160 meter hoge woontorens aan het Stadhuisplein in Eindhoven? In de gemeenteraad van de stad lijken er niet veel harten sneller van te gaan kloppen. Veel partijen kiezen voor de middenvariant van maximaal 105 meter hoogte, of zelfs voor zo laag mogelijke hoogbouw.

Het is ze toch weer gelukt, de laatste XXL locatie lijkt omgekegeld..

Kunt er van alles van vinden, maar de tegenstanders zijn gewoon veel succesvoller dan wij voorstanders.. zelfs die onzin van Parijs word aangehaald..
Ik heb de hele vergadering bekeken en ik heb een ander gevoel erover. De meerderheid heeft geen bezwaar tegen hoogbouw. Allen die marginale partijen en CDA
  • Like
ED brengt geen nieuws maar maakt het. De redactie neemt duidelijk stelling en creëert daar context omheen.
  • Like
Reactions: 3
ok, daar lijkt het dan wel op... Ik ben ook echt geen voorstander om het hele plein te omringen met 160m.. maar er mag hier en daar toch wel een hoogte accent..

geld voor de gehele binnenstad, wat is er mis af en toe een 120m of een 110m..
Wel apart dat Schreurs voor 7 verdiepingen rondom pleit terwijl dat juist dat gephotoshopte beeld van sbe creëert. Een dichte hoge kille eenheidsworst wand rondom het stadhuisplein. En Eindhoven heeft nu niet bepaald laten zien in staat te zijn aantrekkelijke bouw in die hoogte te creëeren. Die 7 verdiepingen hoge wand is wel echt het schrikbeeld voor mij wat ze absoluut niet moeten doen daar :{ .

Edit: al hoewel apart. Ik heb Schreurs niet vaak kunnen betrappen op steekhoudende argumenten of meningen. Dus zo apart is het eigenlijk niet. Wel apart dat het door het ED opgepikt wordt terwijl die doorgaans nogal anti Schreurs zijn.
Die fixatie op hoogte is niet goed en op dit moment nog een non-issue. Die hoogte is ook ook niet zo interessant; de architectuur en de ontwikkeling van het gebied zijn veel interessanter. Maar wat mij betreft is 105 meter op deze locatie verder prima. Overigens is dit natuurlijk niet de laatste XXL locatie. Het hele gebied knoop XL is XXL gebied. Dat is ook wat de tegenstanders steeds roepen: doe het daar maar.
  • Like
Reactions: 2
Voel je vrij om lid te worden en een steentje bij te dragen
Ik wil me wel aanbieden als taalnazi. Je moet je als taalfout wel héél goed ondergedoken houden wil je aan mijn aandacht ontglippen.

Aan tijd ontbreekt het me vooralsnog niet.

Dus.
  • Like
Reactions: 5
Die fixatie op hoogte is niet goed en op dit moment nog een non-issue. Die hoogte is ook ook niet zo interessant; de architectuur en de ontwikkeling van het gebied zijn veel interessanter. Maar wat mij betreft is 105 meter op deze locatie verder prima. Overigens is dit natuurlijk niet de laatste XXL locatie. Het hele gebied knoop XL is XXL gebied. Dat is ook wat de tegenstanders steeds roepen: doe het daar maar.
Mee eens, het leidt ook voortdurend af van de kern van deze discussie. Het gaat wat mij betreft niet over hoog of laag an sich, beide kunnen het gebied kwalitatief een oppepper geven. Het gaat ook niet om wel of geen of hoeveel groen, maar over een kwalitatief goede inpassing van groene elementen die het plein als plein versterken. 80 meter verderop loop je het Dommelpark (heet dat zo?) in en van daaruit kun je via het Anne Frankplantsoen, Stadswandelpark en de Genneperparken zonder al te veel onderbreking door (dichte) bebouwing direct het Dommeldal bij Waalre inlopen.

De discussie gaat wmb veel te veel over wat we wél en/of wat níét moeten doen, terwijl daarbij enkel over abstracties wordt gesproken. Wordt het allemaal wat lager? Prima, gooi die verdiepingen cq. woningen er maar op in KnoopXL. Wordt het hoog? Ook prima, maar houd dan rekening met de verblijfskwaliteit op het plein. Ik vind het idee van een 'groene loper' vanaf de Dommel richting kerk v.v. niet eens zo'n slecht idee, zolang dat in het ontwerp maar bij het plein wordt getrokken. Zo creëer je voldoende ruimte voor vergroening en behoud je tegelijkertijd het plein voor activiteiten. Als het een polderplein met polderbebouwing daaromheen wordt, kunnen we over tien jaar dezelfde discussie nog eens voeren. Dit plein (1, 2, 3) in Cleveland is vrij recent volledig getransformeerd, met daarbij aandacht voor verblijfskwaliteit en toevoeging van groene elementen. Ongeveer twee keer zo groot als het stadhuisplein, maar als coherent plein ontworpen met looproutes die die niet enkel langs randen dwingen én aan die randen hoogteaccenten.
See less See more
  • Like
Overigens is dit natuurlijk niet de laatste XXL locatie. Het hele gebied knoop XL is XXL gebied. Dat is ook wat de tegenstanders steeds roepen: doe het daar maar.
Dan geloof je in sprookjes, dat riepen ze ook over District E.. als ze het daar prima vinden, waarom procederen ze dan tegen District E, Edge, Lichthoven in knoop XL.. ze zullen zich straks net zo hard verzetten in Fellenoord en alles op alles zetten om ook daar de boel te verstoren.. waarna de raad weer gaat draaien, de boel weer word afgetopt.. wat dat betreft is er niks veranderd, het is hetzelfde verhaaltje van de gemeente met grote ambities die als puntje bij paaltje komt weer laf afhaakt..

maarja terugkomend op het artikel, ik lees dat het gros voor de middelste optie is waar 160m iig nog wel mogelijk is.. al heb ik er een hard hoofd in.
  • Like
Dan geloof je in sprookjes, dat riepen ze ook over District E.. als ze het daar prima vinden, waarom procederen ze dan tegen District E, Edge, Lichthoven in knoop XL.. ze zullen zich straks net zo hard verzetten in Fellenoord en alles op alles zetten om ook daar de boel te verstoren.. waarna de raad weer gaat draaien, de boel weer word afgetopt.. wat dat betreft is er niks veranderd, het is hetzelfde verhaaltje van de gemeente met grote ambities die als puntje bij paaltje komt weer laf afhaakt..

maarja terugkomend op het artikel, ik lees dat het gros voor de middelste optie is waar 160m iig nog wel mogelijk is.. al heb ik er een hard hoofd in.
Ik schrijf niet dat ik ergens in geloof, ik geef alleen de feiten weer. Dat er ook bij KnoopXL weerstand gaat ontstaan tegen echte hoogbouw is zeer aannemelijk.
Ik wil me wel aanbieden als taalnazi. Je moet je als taalfout wel héél goed ondergedoken houden wil je aan mijn aandacht ontglippen.

Dus.
Leuk, zou je mij een privé bericht willen sturen op het forum? Op één of andere manier mag ik jou geen prive berichten sturen. Wellicht lukt het andersom wel.
  • Like

Dus.
Alargule op foutenrazzia!

Ik ben ook zo’n vervelend taalmannetje dus schroom niet om een stuk mijn kant op te sturen als vier ogen gewenst zijn. Dan doe ik ook nog iets nuttigs voor de club.
Mijn mailadres is bij jullie bekend.
  • Like
Het is je kop in het zand steken om te roepen dat hoogte er niet toe doet.. ongeacht of wij het zinvol vinden dat er zo op word gefixeerd is dat "het onderwerp" waar het om gaat bij zo'n inspreekavond.. daar zijn alle tegen argumenten op gefixeerd en daarover word een beslissing genomen... ik heb weinig tegenstanders op de inspreekavond iets over het plein zelf horen zeggen..

De hoogtegrens staat stevig onder druk van de tegenstanders en de gemeente gaat daar in bepaalde zin in mee..

We hebben het misschien liever over iets anders.. maar de hoogte heeft ook degelijk invloed op de kwaliteit van de openbare ruimtes, gelaagdheid, de verdichting en levendigheid.. ik ben niet voor de hoogste toren, maar helemaal niet voor beperkingen, daarmee doe je Eindhoven te kort.

Je kunt roepen, wij vinden andere dingen belangrijker.. waar ik me ook in kan vinden, kwaliteit vind ik belangrijker dan hoogte.. maar daar gaat het op zo'n avond niet over.. als je geen standpunt in neemt dan geef je ze de vrijheid om in te perken.. dus ik ben absoluut ook voor hoogte.

Dan denken we misschien dat we KnoopXL nog hebben, nou bij lichthoven is de studententoren ineens de hoogtegrens geworden.. dus reken je maar niet rijk!
See less See more
Ook bij Studio 040 dekt de vlag niet helemaal de lading. Rare redenering van SP en PvdA. Het moeten geen 'bezemkastappartementen' worden, maar wel 30% sociale huur. Tuurlijk joh, in het centrum ga je sociale huur appartementen bouwen van 120m2.
Weinig enthousiasme voor hoge torens Stadhuisplein
  • Like
881 - 900 of 1212 Posts