En wie gaat die sociale woningbouw midden in de stad betalen ?
DPG Media Privacy GateEINDHOVEN - En weer gaat een dor en droog stuk Eindhoven op de schop: de noordkant van het Stadhuisplein met een stukje Begijnenhof wordt gedeeltelijke gesloopt om er een 'iconisch' gebouw voor wonen, werken en recreëren terug te bouwen. Misschien wel in de vorm van een grote E of een soort tribune. Ook hier geldt de regel dat er zeker tien procent sociale woningbouw moet komen.
Waarom niet? Er wonen ook voldoende gezinnen in portiekwoningen en bovenwoningen waarbij er ook geen toegang tot een tuin is. Dat kun je net zo goed in een woontoren wonen. Denk je dat woontorens alleen worden bewoond door eenlingen en stellen (met al dan niet 1 kind)?Of zouden er voor dergelijke gezinnen ook ruimte kunnen zijn in de torens die her en der gebouwd worden?
Dat is dus exact de vraag die ik stelWaarom niet? Er wonen ook voldoende gezinnen in portiekwoningen en bovenwoningen waarbij er ook geen toegang tot een tuin is. Dat kun je net zo goed in een woontoren wonen. Denk je dat woontorens alleen worden bewoond door eenlingen en stellen (met al dan niet 1 kind)?
Ach so.. Ik denk dat er in het centrum geen ruimte is voor sociale woningbouw voor gezinnen binnen de context van kwalitatief hoogwaardige bouw. Een project als de Trudotoren vormt denk ik het maximaal haalbare. Ik (en kennelijk ook de PvdA en SP) beschouw dat als veredelde bezemkast appartementen. Op zijn Oost-duits met plattenbau is er denk ik nog wel wat haalbaar, maar dan ziet het er tegelijkertijd niet uit. Denk aan Haasje over etc. (of aan de Admirant of Porthos terwijl dat NB niet eens sociale huur is)Dus ik stel de vraag wat dan een net formaat appartement is wat wel op dergelijke locaties als sociale huur aangeboden kan worden aan gezinnen maar wat jou betreft wél realistisch is.
Daar heb je denk ik gelijk in. Maar tegelijkertijd kan er wel doorgroei capaciteit worden gebouwd zodat woningen van/voor gezinnen beschikbaar kunnen komen als de kinderen het huis uit zijn en de ouders naar een appartement verhuizen.Want sociale huur of betaalbare huizen waar je met een gezin in kan wonen op die plek zijn minder en minder aanwezig.
Dat is minder vanzelfsprekend dan je denkt heb ik gemerkt. Voor veel mensen voelt het verhuizen van een huis naar een (kleiner) appartement als het begin van het einde (wat feitelijk ook de realiteit is). Dat is een vaak een gigantische psychologische drempel. En de ouderen die dat doen zitten regelmatig niet in de hoek van sociale huur of wat dan ook, maar in de bovenklasse omdat hun huidige huis simpelweg veels te groot is. Ouderen die lekker in een goedkoop (huur)rijtjes huis ergens wonen, gaan daar pas uit als ze lichamelijk echt op zijn. En dan gaan ze weer echt niet in een toren in een stad zitten omdat dat of te duur is, of te klein tov. waar ze vandaan komen.Daar heb je denk ik gelijk in. Maar tegelijkertijd kan er wel doorgroei capaciteit worden gebouwd zodat woningen van/voor gezinnen beschikbaar kunnen komen als de kinderen het huis uit zijn en de ouders naar een appartement verhuizen.
Wat? 50 m2 voor een gezin met 2 kinderen? Grapjas. Dat is echt niet grappig hoor. 100m2 begint er op te lijken maar met een beertje lockdown is zelfs dat echt niet eens overdreven riant.portiekwoningen zijn toch ook niet zo groot (40-50 vierkante meter)? Daar wonen ook genoeg gezinnen in.
100m2 lijkt me aan de grote kant, en dan als sociale woningbouw midden in het centrum.. dat lijkt me niet heel realistisch, maar dat is zo voor iedere grotere stad in Nederland.
Wel gaaf dat de gevel opgeslagen wordt. Een mooi stukje Eindhoven Laag voor later.Deze ook maar even tussendoor. Bank mag afgebroken worden.
![]()
Gevel oude bankgebouw Stadhuisplein/Wal in Eindhoven komt terug in nieuwbouwplannen
EINDHOVEN - De oude ABN AMRO op de hoek Wal/Stadhuisplein wordt op korte termijn gesloopt. Ook de gevel. Maar die wordt opgeslagen en later mogelijk teruggebouwd in de nieuwbouw. Van de voormalige Van Mierlo Bank, Wal 15, blijft de gevel wel staan tot de bouw.www.ed.nl
Daarom vind ik dat gemeente Eindhoven samen met de randgemeenten, provincie en zelfs de overheid nog veel meer moeten samenwerken. Niet alleen op het gebied van woningen, maar ook infrastructuur. Kijk hoe groot Amsterdam en Rotterdam zijn vergeleken met Eindhoven. De mensen die een huis met tuin willen moeten in de randgemeenten willen en kunnen verhuizen, maar wel het gevoel hebben dat ze nog steeds “betrokken” zijn bij Eindhoven. Infrastructuur en OV (tram/metro) moet gecreëerd worden om het aantrekkelijker te maken om in de randgemeenten te willen vestigen. Bouwen aan een metropoolregio dat verbonden is aan Eindhoven op alle vlakken en niet enkel door naam. Als de dorpen niet bij Eindhoven willen horen, prima maar ga dan wel samenwerken. Er is nog veel te doen.Wat? 50 m2 voor een gezin met 2 kinderen? Grapjas. Dat is echt niet grappig hoor. 100m2 begint er op te lijken maar met een beertje lockdown is zelfs dat echt niet eens overdreven riant.
Je leest regelmatig dat ouderen te lang in hun 'familiewoning' blijven zitten als de kids het huis uit zijn. Ik snap dat best; ik heb zelf ook echt geen haast om te verhuizen naar iets kleiners als de kids het huis uit zijn. Waarom zou ik? En een betere vraag: wat is het alternatief? Een appartement met een balkon van 10m2 terwijl ik nu een tuin van een paar honderd m2 heb? Want zoek maar eens een appartement met een beetje flinke buitenruimte. Het is niet realistisch om te verwachten dat mensen daar op hun 60e zin in hebben. Als je mensen van die leeftijd wil laten verhuizen om de doorstroming te bevorderen moeten er echt hele goede alternatieven komen anders blijven er steeds meer mensen steeds langer zitten in hun eigen woning. Zeker nu veel mensen hun bizar lage rente voor 30 jaar hebben vastgezet en de huren onevenredig hoog zijn.
Klopt helemaal. Eindhoven is helaas nog steeds een 'groot dorp'. Wat ook niet helpt is dat de klagers altijd mondiger zijn dan de mensen die geen probleem maken van hoogbouw. Die extra woningen moeten er sowieso komen, en men wil ook extra 'groen'. Waar moet dit dan gerealiseerd worden? De klagers zitten overal, dus dat schiet ook niet op.Zolang het dorpse mentaliteit nog heerst in de raad en de omwonenden zal het nog wel echt jaren duren voordat er flinke veranderingen gaan komen.
Nu is het alleen nog hopen dat ze daar beter mee omgaan dan met andere belangrijke kunstwerken in hetzelfde gebied of gevelkunst in het algemeen. Hoe zit het trouwens met de mooie, originele glas-in-loodramen van de V&D waarbij ze alles op alles zouden zetten om die te behouden?Wel gaaf dat de gevel opgeslagen wordt. Een mooi stukje Eindhoven Laag voor later.
Trouwens minstens zo gaaf dat andere monumentale onderdelen eveneens opgeslagen zijn.
Het wordt wel wat daar.
Ligt het aan mij of is het voornamelijk de oude garde die bepaald?Samenvattend filmpje (met niet echt goede titel) van afgelopen dinsdag.