SkyscraperCity Forum banner

Eindhoven: omgeving Stadhuisplein | visie

198590 Views 1208 Replies 89 Participants Last post by  Lempke
EINDHOVEN - En weer gaat een dor en droog stuk Eindhoven op de schop: de noordkant van het Stadhuisplein met een stukje Begijnenhof wordt gedeeltelijke gesloopt om er een 'iconisch' gebouw voor wonen, werken en recreëren terug te bouwen. Misschien wel in de vorm van een grote E of een soort tribune. Ook hier geldt de regel dat er zeker tien procent sociale woningbouw moet komen.
DPG Media Privacy Gate

See less See more
2
  • Like
Reactions: 3
921 - 940 of 1209 Posts
Ligt het aan mij of is het voornamelijk de oude garde die bepaald?
Dat ligt absoluut niet aan jou.
  • Like
Reactions: 1
Wat gaaf ;-) Wie kan hier nu iets tegen hebben? Waar had je dit gevonden?
Ik heb weinig tijd de laatste tijd, maar ik reageer toch even op de render waarnaar dit bericht verwijst.

Het huilen staat me serieus nader dan het lachen.

In Eindhoven doen inhoudelijk al zo lang zo veel mensen zo veel goed. Het Eindhoven van nu is in veel opzichten zo veel volwassener en relevanter dan het Eindhoven waar ik in opgroeide.

Maar ik weet niet of het onbekwaamheid is, onzekerheid of ongeduld, maar de stad kan het niet laten zich iedere 10 jaar wéér te laten inpakken door één of andere gladpratende fuksas die met veel bombarie en glitter de stad in één groot gebaar op de landkaart gaat zetten.

Eindhoven staat al lang op de landkaart. Dit protserige soort kermisarchitectuur misstaat Eindhoven als een 40’er met een ghettoblaster die pubers probeert to imponeren. Het zet de stad 50 jaar terug in de tijd. Bouw dat in Bakoe - maar bouw in Eindhoven op een manier die past bij een stad met zelfvertrouwen en die vanzelfsprekend inhoudelijk respect afdwingt. Die uitstraling hangt niet aan het goedkope opplakspektakel van een shopping centre - van dit soort opgefokte “kijk mij kijk mij”-architectuur.

De stoïcijnse massa’s op Strijp S zeggen uiteindelijk veel meer over de aard van de stad - een stad als een verstild framework voor plekken waar wérkelijk dingen gebeuren. In plaats van de stad als schreeuwerige reclamefolder voor vluchtige en vervangbare “unique experiences”.
See less See more
  • Like
Reactions: 5
Interessant artikel
Open Up!

"Wat ook heel goed kan, is dat we na een afmattende lockdown inmiddels allemaal een beetje aan vakantie toe zijn, want langzamerhand vliegen we elkaar van de thuiswerkvloer tot op het geopolitieke toneel zo ongeveer over álles in de haren. Als het meezit gaat de kooi binnenkort op een kier en kunnen we er deze zomer weer even lekker tussenuit. Even ontspannen, een beetje nadenken over het afgelopen jaar en ons realiseren dat het toch maar niks is om opgesloten te zitten, of het nou in je laag- of hoogbouwhuis is, in je land of in je eigen gelijk."
See less See more
  • Like
Reactions: 2
Er was dinsdag, voorafgaand aan de vrije motie van Schreurs (die hier volgens mij niet besproken is, maar gelukkig ook niet is aangenomen), nog een briefje van SBE binnengekomen.

Aan de Raad van de gemeente Eindhoven en het College van burgemeester en wethouders

Eindhoven, 1 juni 2021

Geachte raadsleden,Voor de raadsvergadering van hedenavond is er een zogeheten ‘vrije motie’ ingebracht door uw mederaads-lid Mary- Ann Schreurs.

De motie betreft het aanstellen van een onafhankelijke expert op het vlak van ‘Brede Welvaart’ die de ambitieuze plannen van het college inzake de verdichting van de historische Binnenstad van Eindhoven t.b.v. het bevorderen van de woongelegenheid in dit kleine gebied, moet gaan beoordelen op de basale criteria die deze brede welvaart bepalen.

Ten aanzien van de voorliggende motie adviseert Stichting Beter Eindhoven, mede gelet de inspraak van 18 mei jl. en uw mening vormende commissievergadering van 25 mei jl. om deze motie te steunen.

De Eindhovense bevolking zal u dat in dank (gaan) afnemen omdat u daarmee een duidelijk signaal afgeeft dat ons aller welzijn de hoogste prioriteit heeft. Regeren is vooruitzien, maar dan wel op basis van brede (goed gestructureerde) inspraak, brede (begrijpbare) kennisdeling en openheid in (reeds gemaakte) afspraken en verplichtingen.

Stichting Beter Eindhoven heeft goede hoop dat u dit signaal vanavond zult afgeven.

Met vriendelijke groet,
Namens Stichting Beter Eindhoven
Paul Henkemans
Voorzitter bestuur
(Bron)

Wat fijn dat SBE zich zo'n zorgen maakt om het welzijn van mensen 🥰

Verrassend vond ik daarentegen wel dat Schreurs zei dat ook Henri van Abbe-stichting en Stichting Behoud Wederopbouwerfgoed Eindhoven steunbrieven hadden gestuurd voor deze motie.
See less See more
Dat SBE weet echt niet hoe ze moeten communiceren:

"De Eindhovense bevolking zal u dat in dank (gaan) afnemen omdat u daarmee een duidelijk signaal afgeeft dat ons aller welzijn de hoogste prioriteit heeft. Regeren is vooruitzien, maar dan wel op basis van brede (goed gestructureerde) inspraak, brede (begrijpbare) kennisdeling en openheid in (reeds gemaakte) afspraken en verplichtingen."

Met andere woorden, het welzijn van de Eindhovense bevolking heeft nu niet de hoogste prioriteit, de inspraak is nu niet goed en de kennisdeling en openheid is ook matig. Prima als ze dit voorstel steunen, op zich geen slecht voorstel, maar geef dan niet indirect weer een waardeoordeel af.
See less See more
Dat SBE weet echt niet hoe ze moeten communiceren:

"De Eindhovense bevolking zal u dat in dank (gaan) afnemen omdat u daarmee een duidelijk signaal afgeeft dat ons aller welzijn de hoogste prioriteit heeft. Regeren is vooruitzien, maar dan wel op basis van brede (goed gestructureerde) inspraak, brede (begrijpbare) kennisdeling en openheid in (reeds gemaakte) afspraken en verplichtingen."

Met andere woorden, het welzijn van de Eindhovense bevolking heeft nu niet de hoogste prioriteit, de inspraak is nu niet goed en de kennisdeling en openheid is ook matig. Prima als ze dit voorstel steunen, op zich geen slecht voorstel, maar geef dan niet indirect weer een waardeoordeel af.
Wel een mooie uitspraak als je bedenkt dat 95% van de bevolking niet eens weet dat dit speelt en waarschijnlijk nog geen mening heeft kunnen vormen.
See less See more
  • Like
Het blijft zo heerlijk hautain om voortdurend namens Eindhovense bevolking te spreken. Ze bestaan pas zes maanden, maar zijn nu al hard op weg zichzelf buitenspel te zetten door dat overdreven geroeptoeter. Drommels, drommels en nog eens drommels!
  • Like
Bestuur – SBE (stichtingbetereindhoven.nl)

Prachtig hoe ze bij de pagina het bestuur en oprichters een achtergrond foto plakken van een willekeurige andere stad, vanuit het perspectief waarin drie mensen converseren op een verdieping van een hoogbouw flat. Rare keuze voor mensen die Hoogbouw in Eindhoven willen weren. Kies dan voor een rijtjes huis in blixembosch.
See less See more
  • Like
Het blijft zo heerlijk hautain om voortdurend namens Eindhovense bevolking te spreken. Ze bestaan pas zes maanden, maar zijn nu al hard op weg zichzelf buitenspel te zetten door dat overdreven geroeptoeter. Drommels, drommels en nog eens drommels!
Precies dat ja, het is grappig om te zien dat zo’n DSE en een SBE op bijvoorbeeld Facebook hooguit enkele tientallen volgers hebben en hun berichten zelden tot nooit beantwoord of geliked worden. Ligt misschien ook wel aan hun achterban :).
Of beter gezegd het gebrek daaraan. Zo’n SBE is echt niet veel meer dan hun oprichters. Praten daar zijn ze heel goed is. Ze weten de juiste woorden wel te kiezen. En het laten overkomen alsof ze door een grote achterban gesteund worden. Maar dat valt reuze mee vermoed ik.
See less See more
  • Like
Precies dat ja, het is grappig om te zien dat zo’n DSE en een SBE op bijvoorbeeld Facebook hooguit enkele tientallen volgers hebben en hun berichten zelden tot nooit beantwoord of geliked worden. Ligt misschien ook wel aan hun achterban :).
Of beter gezegd het gebrek daaraan. Zo’n SBE is echt niet veel meer dan hun oprichters. Praten daar zijn ze heel goed is. Ze weten de juiste woorden wel te kiezen. En het laten overkomen alsof ze door een grote achterban gesteund worden. Maar dat valt reuze mee vermoed ik.

Zoiets dergelijks moet toch ook tijdens een raadsvergadering aan de orde worden gesteld. Deze mensen zijn niet representatief, mochten ze een brievenbus vol antwoordnummers en postduiven hebben staan om deze stelling te weerleggen dan prima maar aan de hand van knullige websites, slechte tot geen communicatie op mailtjes die je stuurt en ellendig lage waarderingen op socials dan moeten deze mensen toch niet zoveel aandacht/ spreektijd krijgen. Het is een eenmans hobby club (nou vooruit een compact team) die peperdure processen frustreert.
See less See more
  • Like
De illegaal gestorte geestverruimende chemicalien hebben in (een deel van) Eindhoven het grondwater en drinkwater bereikt.

SBE draait doorrrr..

Herontwikkel de Catharinakerk en vestig er een deel van het nieuwe stadhuis van Eindhoven in

Opmerkelijk dat Struik zich presenteert als medewerker van het RVB. Benieuwd wat ze daar van vinden.
See less See more
  • Like
Nouja, volgens LinkedIn is ie dat ook. Dus ja. Maar om werk en privé gescheiden te houden had hij er wellicht verstandig aan gedaan om het te houden bij "accountmanager" inderdaad.
Maar om werk en privé gescheiden te houden had hij er wellicht verstandig aan gedaan om het te houden bij "accountmanager" inderdaad.
Ik denk dat het RVB het niet op prijs stelt dat 1 van de accountmanagers zich als RVB-er identificeert in een publiek debat over ruimtelijke ontwikkeling. Tenzij hij natuurlijk het standpunt van het RVB uitdraagt, wat ik me niet kan voorstellen. Hoewel, ik heb vroeger weleens een interim klus gedaan bij de Rijksgebouwendienst (voorloper RVB) en verbaas me daarna nergens meer over als het over het RVB gaat..
See less See more
Ik heb ook een fantasietje over de binnenstad van Eindhoven. Mag dat in de krant?
Oh, ik ken niemand van de redactie. Jammer.

Bij gebrek aan een beledigend liedje over het ED (zo belangrijk is dat krantje ook weer niet) dan maar deze. Zelf ED invullen en tekst wijzigen waar nodig geacht:
  • Like
Vandaag weer zo'n zwets in het ED. Als je niet beter zou weten zou je denken dat het ED hier een activistische campagne voert terwijl we weten dat het ED toch echt wel een kwaliteitskrant is, toch..?

Plannen met grootstedelijke allure vermorzelen binnenstad; Eindhoven heeft teamspeler nodig

Mathieu snijders, volgens zijn Linkedin van 1988-1991 werkzaam geweest bij het architectenbureau van Philips en daar anno 2021 aan refererend bij ondertekening van een opinie, want relevant?
See less See more
  • Like
Wat een complete onzin ook, Winy Maas komt helemaal niet van ver.. hij woont in Rotterdam, maar het is gewoon een Brabander uit Skendel.. geen Rotterdammer..

En net alsof Rotterdam een andere wereld is, wat bekrompen..
  • Like
Reactions: 4
We kunnen inmiddels een ED-opinie bingo voor holle termen opstarten: ‘megalomaan’, ‘menselijke maat’, ‘Dubai aan de Dommel’, ‘Eindhoven is geen Rotterdam!’, ‘pensionado’, etc.

Wie biedt?
  • Like
Reactions: 3
Matig rammel standpunt wel weer. Mijn vingers jeuken om een opiniestuk in te sturen. Ik heb er alleen geen zin in dat mijn naam eronder in de krant staat :D .

Want de discussie is te sneu voor woorden eigenlijk. En daar hoef ik niet mee geassocieerd te worden in mijn dagelijkse leven.
We kunnen inmiddels een ED-opinie bingo voor holle termen opstarten: ‘megalomaan’, ‘menselijke maat’, ‘Dubai aan de Dommel’, ‘Eindhoven is geen Rotterdam!’, ‘pensionado’, etc.

Wie biedt?
Gewone Eindhovenaren
Verkeershinder
Schaduw
Parkeren
See less See more
Vandaag weer zo'n zwets in het ED. Als je niet beter zou weten zou je denken dat het ED hier een activistische campagne voert terwijl we weten dat het ED toch echt wel een kwaliteitskrant is, toch..?

Plannen met grootstedelijke allure vermorzelen binnenstad; Eindhoven heeft teamspeler nodig

Mathieu snijders, volgens zijn Linkedin van 1988-1991 werkzaam geweest bij het architectenbureau van Philips en daar anno 2021 aan refererend bij ondertekening van een opinie, want relevant?
3 jaar, vanaf 1988, en als 'hoofd proces- en milieutechniek'. Dan houd je je dus bezig met dingen als luchtkokers en het afvalhok. Waarom dat er bij staat is inderdaad te onzinnig voor woorden. Áls je dan een authoriteitsargument gebruikt (overigens een bekende drogredenering), zorg er dan voor dat die wel fatsoenlijk onderlegd is.
See less See more
  • Like
921 - 940 of 1209 Posts