SkyscraperCity Forum banner

Eindhoven: omgeving Stadhuisplein | visie

198408 Views 1208 Replies 89 Participants Last post by  Lempke
EINDHOVEN - En weer gaat een dor en droog stuk Eindhoven op de schop: de noordkant van het Stadhuisplein met een stukje Begijnenhof wordt gedeeltelijke gesloopt om er een 'iconisch' gebouw voor wonen, werken en recreëren terug te bouwen. Misschien wel in de vorm van een grote E of een soort tribune. Ook hier geldt de regel dat er zeker tien procent sociale woningbouw moet komen.
DPG Media Privacy Gate

See less See more
2
  • Like
Reactions: 3
961 - 980 of 1209 Posts
Dat er een enorme druk rust op de raad en dat de vergaderingen killing zijn daar ben ik mij terdege van bewust. Ik heb ook zeker respect voor deze club verwilligers want dat zijn het tenslotte, ieder met zijn of haar eigen intrinsieke motivatie.

Eens met je stelling dat besluitvorming plaats moet vinden op basis van feiten en of steekhoudende argumenten.

Toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat deze druk misbruikt gebruikt wordt door een aantal fervent tegenstanders in de raad als het gaat over ambitieuze projecten op het vlak van stedelijke vernieuwing. Iedere fractie ervaart tijdsdruk en leest niet alles dus als ik maar hard genoeg roep dan is de kans redelijkerwijs aanwezig dat er raadsleden zijn die volgen en het relaas aannemen als waarheid.
Dit is overigens ook een aanname en heb ik niet getoetst bij leden van de raad ;).

Ook diverse clubjes doen hier hun voordeel mee en laten zich niet onbetuigd als het gaat over het verspreiden van aannames richting de media en de raad. De publieke opinie en gemeenteraad kan hier gevoelig voor zijn zo is meerdere malen gebleken.
See less See more
  • Like
Reactions: 2
Dat er een enorme druk rust op de raad en dat de vergaderingen killing zijn daar ben ik mij terdege van bewust. Ik heb ook zeker respect voor deze club verwilligers want dat zijn het tenslotte, ieder met zijn of haar eigen intrinsieke motivatie.

Eens met je stelling dat besluitvorming plaats moet vinden op basis van feiten en of steekhoudende argumenten.

Toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat deze druk misbruikt gebruikt wordt door een aantal fervent tegenstanders in de raad als het gaat over ambitieuze projecten op het vlak van stedelijke vernieuwing. Iedere fractie ervaart tijdsdruk en leest niet alles dus als ik maar hard genoeg roep dan is de kans redelijkerwijs aanwezig dat er raadsleden zijn die volgen en het relaas aannemen als waarheid.

Dit is overigens ook een aanname en heb ik niet getoetst bij leden van de raad;).
Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben. Maar in brede zin geldt dat, met name rondom inspraak, vooral op het sentiment wordt gespeeld. Het blijft een politiek speelveld waarbij partijen of personen soms lijnrecht tegenover elkaar staan en alles uit de kast trekken om hun standpunt te verdedigen of de overige raadsleden te overtuigen. Op de achtergrond spelen (partij)belangen mee en uiteraard ook het kiezersbelang. Het is niet voor niets dat populisme zo goed gedijt in het huidige politieke landschap. Feiten zijn saai en de gevestigde orde is slecht. De oppositie weet het altijd beter, totdat ze zelf een zetel krijgen in de regering. Met name de debatten in de Tweede Kamer rondom verkiezingstijd zijn lachwekkend. Ze vliegen elkaar in de haren en na afloop pakken ze samen een terrasje (althans voor Corona). Politiek is een bijzonder schouwspel.
See less See more
  • Like
Reactions: 4
Sloop oude ABN AMRO aan Stadhuisplein Eindhoven behandeld door extra gemeenteraad
Kunnen we hier niet een tegenbeweging op organiseren? Stichting 'Sloop de ABN!'. "Voor het afbreken en ritueel tot puin vermaken van de betonnen grindplaten!" En dan actie voeren op het Stadhuisplein. Ik zie het wel zitten.
  • Like
Reactions: 5
Graag bij afloop ook even een overzichtje van de meerkosten / uren die deze vertraging van de ontwikkelingen van het plein hebben veroorzaakt. Kan het ED dan mooi een artikeltje aan wijden.
  • Like
Mochten we heimwee krijgen naar het pand dan kunnen we altijd nog terecht in Tilburg of Den Bosch:

• Like
Mochten we heimwee krijgen naar het pand dan kunnen we altijd nog terecht in Tilburg of Den Bosch:

hoeft niet die gevel blijft sowieso behouden. Nu gaat het om die betonbak op de hoek.
See less See more
  • Like
Reactions: 1

Nee dat kan niet, want die zijn 'minder bijzonder'. Overigens gaat het mij voornamelijk om het deel aan het Stadhuisplein, wat écht 0 komma 0 architectonische of cultuurhistorische waarde heeft. Het oudere deel aan de Wal vind ik ook weinig bijzonder, maar dat heeft nog 'enige' historische waarde.
See less See more
  • Like
Overigens gaat het mij voornamelijk om het deel aan het Stadhuisplein, wat écht 0 komma 0 architectonische of cultuurhistorische waarde heeft.
Welke factoren geven jou die zekerheid?
Welke factoren geven jou die zekerheid?
Daar is gewoon cultuurhistorisch onderzoek naar gedaan. Zowel naar bijzonderheden in het pand zelf als de plaats die zo'n pand in de stad inneemt. Bijvoorbeeld zoals hier aangegeven, in het Cultuurhistorisch onderzoek naar de binnenstad en het tramstraatkwartier van SteenhuisMeurs, waar het pand welliswaar als 'beeldbepalend' is aangegeven, maar niet als cultuurhistorisch waardevol. Alle waarde die het pand heeft haalt het uit het feit dat het onderdeel is (welliswaar later aangebouwd, maar toch) van het deel aan de Wal. En dat is al nauwelijks waardevol, op enkele elementen na.
1766714
See less See more
  • Like
Reactions: 3
Ik ben geen architect, historicus of cultuurhistorisch onderzoeker en kan dus alleen mijn mening geven in bewoording als 'mooi' of 'lelijk'. Als leek vind ik het gebouw aan het Stadhuisplein niet de moeite waard om te bewaren (en dat is nog zacht uitgedrukt). Ik begrijp daarom ook niet waar het sentiment over dit gebouw vandaan komt. Ik stel voor om een enquête te houden.
See less See more
  • Like
Graag bij afloop ook even een overzichtje van de meerkosten / uren die deze vertraging van de ontwikkelingen van het plein hebben veroorzaakt. Kan het ED dan mooi een artikeltje aan wijden.
Geheel gelijk heb je! En dan niet alleen ambtelijk en bestuurlijk (vind je het gek dat de raad het druk heeft, politiek azijnpis is donkergeel bij iedere futiliteit). Ook ontwikkelaars maken groten kosten, dekken alles in, hebben trucjes bij aanbestedingen, en geeft de maatschappij enorm hoge kosten.

Ik ben benieuwd wat het ED de maatschappij kost met het voeden van dit sentiment?

De tijd dat bestuurders nog bestuurders waren en juist daarom het vertrouwen genoten van het brede publiek is helaas allang vervlogen. Maar nu ben ik ook een veertig-plusser 🥸.
See less See more
Dat hele pand interesseert die hele Schreurs volgen mij geen ene r**t, net als die Bever in de Dommel. Schreurs is sinds haar politieke degradatie de hofnar geworden van de Eindhovense politiek en dan onbetwist in negatieve zin. Ze doet alles om welk proces dan ook te traineren en gijzelt als eenmansfractie menige raadsvergadering met gedram en gezeur. Haar beperkte democratische legitimiteit weerhoudt haar er geenszins van om continue de stokken in de spaken van het ambtelijk proces te steken. Ooit had ze best goede ideeën maar ik vind die Schreurs een vervelend mens geworden.
See less See more
  • Like
Reactions: 5
Schreurs is vooral geïnteresseerd in Schreurs. Dat was al zo toen ze wethouder was. Vervelend mens inderdaad.
Als het goed is zijn we over een maand of tien van haar af.
Schreurs is vooral geïnteresseerd in Schreurs. Dat was al zo toen ze wethouder was. Vervelend mens inderdaad.
Als het goed is zijn we over een maand of tien van haar af.
Pas maar op, straks komt ze terug als supervisor van de gehele binnenstad :sneaky:
See less See more
Harde eisen voor behoud gevel en historische elementen bij sloop bankgebouw in Eindhoven

jeuj, wellicht (tijdelijk)een reuzenrad aan het stadhuisplein..
  • Like
  • Sad
Harde eisen voor behoud gevel en historische elementen bij sloop bankgebouw in Eindhoven

jeuj, wellicht (tijdelijk)een reuzenrad aan het stadhuisplein..
Ik vind het eigelijk wel een goed besluit en denk dat met waardevolle elementen van het vorige gebouw het nieuwe gebouw, wat er ook mag komen, wel echt meer karakter krijgt. En, inderdaad, het oude postkantoor is ook gewoon een debacle wat betreft het Mozaïek (wat overigens erg Amerikaans aan deed).
See less See more
  • Like
Ik vind zeker dat ze behouden moeten blijven, maar voor een Eindhovens museum ofzo!

Ze hoeven niet direct in het nieuwe gebouw wat mij betreft, tenzij het echt past..
Over verkwanselen van oude elementen gesproken, hoe staat het eigenlijk met de nieuwe oude V&D?
  • Like
Reactions: 4
Mag ik ook een eis stellen aan het nieuwe gebouw?

Ik wil minimaal 400 woningen per toren. Dank u.
  • Like
961 - 980 of 1209 Posts