SkyscraperCity Forum banner

Eindhoven: omgeving Stadhuisplein | visie

201618 Views 1211 Replies 90 Participants Last post by  Drs. P.
2
EINDHOVEN - En weer gaat een dor en droog stuk Eindhoven op de schop: de noordkant van het Stadhuisplein met een stukje Begijnenhof wordt gedeeltelijke gesloopt om er een 'iconisch' gebouw voor wonen, werken en recreëren terug te bouwen. Misschien wel in de vorm van een grote E of een soort tribune. Ook hier geldt de regel dat er zeker tien procent sociale woningbouw moet komen.
DPG Media Privacy Gate

See less See more
  • Like
Reactions: 3
81 - 100 of 1212 Posts
Zou ook kunnen zeggen dat het juist 120m word:

Gezien het feit dat er 20.000 nieuwe inwoners in de binnenstad gaan wonen, hoeveel torens wil je bouwen?

Gezien het feit dat er amper omwonende zijn (grootste gedeelte is kantoren) is hoogte ook geen issue

Gezien het feit dat Maas geen enkele bezwaren heeft gemaakt op de hoogtes en open staan voor hoge gebouwen

Gezien het feit dat de ontwikkelaars zo hoog mogelijk willen bouwen, anders zouden ze ook niet met zulke renders komen.
Het blok op het stadhuisplein zal er waarschijnlijk wel komen, maar het zullen geen 42 verdiepingen zijn. Ik verwacht dat hij rond de 80 meter zal worden. Prima voor die locatie.
Dit is de derde keer dat je eigenlijk hetzelfde zegt.
Waarom zou die hoogte van 100-120 een issue zijn? Wacht de nieuwe hoogbouwvisie maar af..

Verder; de vestedatoren staat ook dicht bij de kerk (marienhage) dat doet toch ook geen afbreuk aan die kerk???
3
Was de Blob beter geweest als hij 3x zo hoog was geweest? Juist niet. Lichttoren weg.

Onyx had ook niet perse 120 meter hoeven zijn. Omdat Eindhoven een andere schaal heeft als Rotterdam, is 85 meter prima voor het centrum. Maar ook kwa architectuur is het een prima gebouw.

Zo'n klassieke toren van die hoogte zou ook goed op het Stadhuisplein passen naast de Rechtbank. Ook een gemeentelijk monument. Maar daar heeft Maas het niet over. Terwijl een supervisor juist zou moeten zorgen voor meer eenheid op dat plein. En de stad.

Er wordt nu vooral ingezet op "TDK". Maar Eindhoven is meer dan alleen dat. Eindhoven is ook (industrieel) erfgoed.
See less See more
^^
Ik vind je vergelijking met de blob als 3x zo hoog niet terrecht.
De catherina kerk staat wel wat verder weg.
Een ranke hoge toren hoeft helemaal geen afbreuk te doen aan die kerk. Bovendien wordt het zicht op de kerk helemaal niet ontnomen want die is er nu ook nauwelijks vanaf het stadhuisplein.
^^
Ward weet nie wat ie wil...;)
De discussie gaat nu al een tijdje over de omgeving stadhuisplein waar een apart topic voor is. Misschien dat het een- en ander verplaatst kan worden?

Maar een paar steekwoorden die me belangrijk lijken voor de plek:

Iconisch, stadsbaken, bestuurlijk hart, verbinding van stadsdelen, zakelijk, fijnmazig, high tech, uitbreiding binnenstad, prettig verblijfsklimaat, 24/7, samenkomen van bestuur en stad, ruimte laten voor diversiteit, menging van functies en mensen, plein versterken.

Ik zie liever geen korte luide schreeuw om aandacht maar een fijn geroezemoes dat op elk moment anders klinkt en daardoor niet snel zal vervelen. Het zou mooi zijn om een gebied te krijgen dat indrukwekkend en plezierig tegelijk kan zijn.

Al schetsend kwam ik hier een beetje op uit. Een soort mantel, of paraplu als hart van Brainport die ruimte geeft voor afwisseling in materiaal en functie, bestaande bebouwing en nieuwbouw. Waaronder de stad samenkomt om te leren, te werken, te feesten, te wonen en te recreëren. Dit is dé kans om de binnenstad in die richting open te breken en uit te breiden. Met zware blokken en lange monotone gevels help je die plek denk ik niet echt vooruit.

See less See more
  • Like
Reactions: 4
Dit is de derde keer dat je eigenlijk hetzelfde zegt.
Waarom zou die hoogte van 100-120 een issue zijn? Wacht de nieuwe hoogbouwvisie maar af..

Verder; de vestedatoren staat ook dicht bij de kerk (marienhage) dat doet toch ook geen afbreuk aan die kerk???
Ja dus? Ik ben van mening dat een 120 m hoge toren op die locatie niet per se hoeft en dat de gemeente waarschijnlijk hetzelfde over denkt. Zet die 120 torens maar in het stationsgebied. Prima dat jij daar andere wensen bij hebt. We zullen zien hoe het loopt...

En waarom denk jij dat de nieuwe? hoogbouwvisie een andere koers gaat varen?
Denk dat de gemeente het advies van Maas over neemt! Bij Victoriatoren is er een andere supervisor, maar het stadhuisplein is Maas zijn terrein. Dus als Maas 120m adviseerd dan verwacht ik dat de gemeente dat overneemt.

Zie het probleem ook niet, 120m is toch prima! Lijkt nu hoog, maar over 10 jaar is dat waarschijnlijk 1 van de vele.
^^
Ward weet nie wat ie wil...;)
Jawel hoor. Het gaat om de juiste verhouding! Tussen meer "traditionele" bebouwing, en een aantal "iconische", "futuristische" gebouwen zoals de Blob. Ga je de hele stad er mee vol zetten, zoals Maas wil, wordt Eindhoven een soort pretpark.

Op het Stadhuisplein zou ik daarom naast de Rechtbank kiezen voor een wat meer klassieke toren. Aan de noordkant juist voor een opvallend gebouw zoals Hurks/Barcode. Die komt tussen de "normale" gebouwen dan beter uit. Net als de Blob dat doet. En zo hoog was dat gebouw niet. Bij het Station 100m. Hier zou ik hem dan 80m maken.

Wat bijv. ook goed zou staan, een gebouw zoals het Stadskantoor in Utrecht. Een soort modern spiegelbeeld van het Stadhuis er tegenover.

Zo krijg je toch een beetje eenheid op dat plein. Nu alleen nog die lelijke linkerkant.
See less See more
Zo, even op de juist plek gezet. Ben ook aan het schetsen gegaan.

De discussie gaat nu al een tijdje over de omgeving stadhuisplein waar een apart topic voor is. Misschien dat het een- en ander verplaatst kan worden?

Maar een paar steekwoorden die me belangrijk lijken voor de plek:

Iconisch, stadsbaken, bestuurlijk hart, verbinding van stadsdelen, zakelijk, fijnmazig, high tech, uitbreiding binnenstad, prettig verblijfsklimaat, 24/7, samenkomen van bestuur en stad, ruimte laten voor diversiteit, menging van functies en mensen, plein versterken.

Ik zie liever geen korte luide schreeuw om aandacht maar een fijn geroezemoes dat op elk moment anders klinkt en daardoor niet snel zal vervelen. Het zou mooi zijn om een gebied te krijgen dat indrukwekkend en plezierig tegelijk kan zijn.

Al schetsend kwam ik hier een beetje op uit. Een soort mantel, of paraplu als hart van Brainport die ruimte geeft voor afwisseling in materiaal, functie, bestaande bebouwing en nieuwbouw. Als gebied waar de stad samenkomt om te leren, te werken, te feesten, te wonen en te recreëren. Dit is een uitgelezen kans om de binnenstad in die richting open te breken en uit te breiden. Met zware blokken en lange monotone gevels help je die plek denk ik niet echt vooruit.

• Like
Reactions: 2
2
Dat Rotterdam en Eindhoven niet vergelijkbaar zijn, zie je al aan een historische straat als Stratumseind. Een goede supervisor heeft daar oog voor. Die zet niet een hele hoge toren vlak achter het belangrijkste monument van de straat (Oude Rechtbank). De Van Abbe-stichting, de ondernemers, en de bezoekers van de straat kunnen hier niet blij mee zijn. Weg zon en sfeer. Net nu deze straat weer een beetje zijn oude uitstraling terug begint te krijgen.

(waarschijnlijk nog te laag ingetekend)

Dit lijkt mij het beste:

Aan de oostkant van het plein een woongebouw van normale hoogte. Niet grootschaliger maken, maar juist het kleinstedelijke, De Bergen-achtige karakter van het gebied versterken. Meer straatjes en groene pleintjes (fijnmazigheid).

Aan de noordkant van het plein een bijzonder gebouw. Dat hoeft ook niet superhoog te zijn om de Kerk niet te veel te overheersen.

Grootschaligheid kan wel aan de westkant. Torens achter het Stadskantoor liggen wat verder af.

See less See more
  • Like
Ik vraag me oprecht af of je wel eens in Rotterdam geweest bent. Daar vind je heel wat meer historische straten dan in Eindhoven. En in een behoorlijk aantal gevallen ook gewoon geflankeerd door hoogbouw. Wat mij betreft voegt die combinatie ook echt iets toe.
  • Like
Reactions: 5
Dat hoogbouw gelijk achter Stratumseind misschien niet het meest fraaie is kan ik je nog wel gelijk in geven. Het is één van de weinige straten in het centrum waar zoveel aaneengesloten historische bebouwing te vinden is.

Ik snap alleen niet waarom Rotterdam steeds met Maas wordt verbonden, en waarom Rotterdam per se als slecht voorbeeld moet dienen hier. Maas komt zelf uit Schijndel, en heeft projecten over de hele wereld, en is niet alleen maar verbonden met Rotterdam. Verder, Rotterdam heeft ontzettend veel mooie oude wijken met vaak statige bebouwing, veel meer dan Eindhoven. Als het was platgewalst voor hoogbouw gaf ik je gelijk, maar die wijken (Euromast tot Erasmusbrug, tot CS, en Noordereiland) zijn nog vrijwel intact. Daar bevindt zich met enkele uitzonderingen amper hoogbouw. Alle hoogbouw is juist geconcentreerd in de driehoek, en dat is nou net de plek waar het prima kon aangezien er toch vrijwel niks meer was door het bombardement. Verder heb je nog de Wilhelminapier. Als ze die oude vervallen fabriekshallen en het karakter wilden behouden en moderne hoogbouw daardoor niet toe zouden staan, had Rotterdam ws. of iig de omgeving een heel ander karakter gehad; het is nu het decor van een hoop evenementen en het krijgt veel aandacht op Social media, tijdschriften, etc. En dat hoogbouw nou net te zien is achter de historische bebouwing, nouja jammer, dat is nou eenmaal. Of nouja het geeft Rotterdam juist dat gave karakter waarbij het beeld van oud en nieuw elkaar versterkt, waarbij Rotterdam vaak als vibrant en vooruitstrevend gezien tov andere Nederlandse (en Europese) steden.

Verder ben ik wel benieuwd waarom je ideeën ineens zijn veranderd nu Maas naar buiten kwam (hoge toren op de plek bij de oude rechtbank en groot opvallend icoon dichtbij de kerk, bv dat gebouw van E-District) en je zo fel reageert over zijn ideeën terwijl jouw ideeën hierboven vrijwel identiek waren en je toen nog wel positief was
See less See more
  • Like
Reactions: 1
Ik kan me goed vinden in het pleidooi om vooroorlogse bebouwing in Eindhoven te koesteren, maar laten we niet overdrijven. Vrijwel alle 'historische' bebouwing in Eindhoven is van na 1900. Eindhoven is geen openluchtmuseum en dat is maar goed ook, want stedelijk weefsel moet kunnen groeien en zich kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden. Het Stratumseind is het type oude dorpsstraat dat je precies zo aantreft in Tilburg, Breda, of ieder andere middelgrote Nederlandse stad die pas sterk ging groeien tijdens de industriële revolutie. Daar zit zeker historische waarde in, maar het is geen Oudegracht.

Sterker nog: ik vind het altijd juist zo des Eindhovens dat je aan het eind van zo'n vooroorlogs dorpsstraatje ineens een enorme wolkenkrabber ziet opdoemen. Dat kan elkaar prima complementeren en er zit een interessante dynamiek tussen. Juist die clash tussen dorps verleden en hoogstedelijke toekomst vind je zo uniek terug in Eindhoven, en dat drukt het verhaal van de stad wat mij betreft veel mooier uit dan een conservatieve houding over ieder gebouw van voor 1940.
See less See more
  • Like
Natuurlijk is Ward nog nooit in Rotterdam geweest, want dan had hij niet zoiets dom geplaatst (gaat over Post Rotterdam):

En een toren bouwen bovenop het enige historische gebouw wat de oorlog heeft overleeft begrijp ik ook niet.

Gelukkig heeft Eindhoven nog wel kleinschalige gebieden met historie en bourgondische sfeer. Hopelijk verkwanselt men in Eindhoven dit niet voor de megalomane plannen van import-Rotterdammer Maas.
Link: https://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1667216&page=161

Het constante sneren naar Winy Maas is compleet stijlloos en leest niet fijn weg.
^^
Eens!
Maas afkraken op basis van zijn concepten (lees=zo komt geen enkel gebouw eruit te zien...)en dan zelf met paint een grote rode rechthoek ergens inkleuren en dan bepalen dat daar dus geen toren past... Als je je nek 180 draait zie je een 90m hoge toren boven historische bebouwing van het stratumseind uitsteken en dat gaat best wel.:cheers:
Stadhuisplein is ongeveer even ver van het Stratumseind als de Vestedatoren. Maar goed of hoogbouw hier wel/niet past, is een kwestie van smaak.

Die torens achter het stadskantoor lijken me onhaalbaar. Dit is pal naast luxe appartementencomplex Groot Paradijs en ook nog eens boven een parkeergarage. Ga degenen die bijna een miljoen hebben neergelegd voor een appartement maar even vertellen dat ze een toren in hun achtertuin krijgen met bijbehorende bouw- en verkeersoverlast:

https://www.funda.nl/koop/verkocht/eindhoven/appartement-40572206-groot-paradijs-105/

Het lijkt leuk, maar de werkelijkheid is toch echt een stuk complexer dan simpelweg wat torentjes intekenen op satellietfoto's van Google maps.
^^ Bizar, had nooit gedacht dat het daar zo duur was.

Maar dat er niks gaat komen omdat wat rijke figuren daar overlast van zouden hebben is uiteraard onzin. Iedereen die in het centrum woont moet rekening houden met toekomstige projecten, met alle bijhorende overlast/verlies van uitzicht ect..
Dit was de duurste die ik op Funda kon vinden, volgens mij zijn er nog duurder. Een deel is ook huur, maar ook dan praat je over 3.000,- per maand. ;)

Omwonenden hebben al eerder een appartementencomplex aan de Zwembadweg fors vertraagd en voorkomen dat het TD-gebouw een vierde vleugel kreeg. Niet persé bewoners van dit complex overigens, maar in de omgeving wonen nog wel meer rijke mensen.

Verder ligt er dus een parkeergarage. Die zal niet berekend zijn op hoge torens er bovenop en zul je eerst moeten afbreken om een fundering te leggen. En dan dan moet de eigenaar het ook willen en de gemeente meewerken.

Onmogelijk is het uiteraard niet, maar de kans op torens achter het stadkantoor lijkt me zeer klein. Waarschijnlijker is transformatie naar woningen met misschien één of twee lagen er bovenop.
3
Ach ja, ik zie het al weer. Het begint alweer op het District E topic te lijken. Jammer dan. Het is natuurlijk ook vloeken in de kerk hier, als je niet koste wat het kost overal zo hoog mogelijke torens wil, ongeacht of het ergens past.

En dat ik "constant" op Maas zou inhakken. Ik ben juist een fan van veel gebouwen van MVRDV. Maar dat maakt hem nog geen goede supervisor. Het is vooral dom van de gemeente om weer iemand voor de binnenstad aan te stellen, die duidelijk niets met historische bebouwing heeft.

Zoals WSS schreef, had hem supervisor van het Fellenoord-gebied gemaakt. Daar kan veel meer. In de binnenstad moet je voorzichtig omgaan met oude monumenten. Zeker gezien hoeveel er al eerder is gesloopt in Eindhoven. Wees extra zuinig op wat je hebt!

Je moet niet alleen kijken naar wat leuk op het Stadhuisplein staat, maar ook wat de consequenties zijn voor de rest van de stad. Dat is niet alleen Stratumseind.

Weg leuk plein.

Het mooie van de Rechtestraat is altijd het vrije zicht op de Kerk.

Daar zou dan precies in dezelfde lijn erachter een hoge toren moeten komen. Ziet er "geweldig" uit.

Dit moet je als stad niet willen en op de rem trappen. Als men niet oppast wordt het weer een herhaling van de jaren 60. Heeft (bijna) iedereen weer spijt hoe men zo met de binnenstad heeft kunnen omgaan.
See less See more
  • Like
Reactions: 1
81 - 100 of 1212 Posts