SkyscraperCity Forum banner

Eindhoven: omgeving Stadhuisplein | visie

198390 Views 1208 Replies 89 Participants Last post by  Lempke
EINDHOVEN - En weer gaat een dor en droog stuk Eindhoven op de schop: de noordkant van het Stadhuisplein met een stukje Begijnenhof wordt gedeeltelijke gesloopt om er een 'iconisch' gebouw voor wonen, werken en recreëren terug te bouwen. Misschien wel in de vorm van een grote E of een soort tribune. Ook hier geldt de regel dat er zeker tien procent sociale woningbouw moet komen.
DPG Media Privacy Gate

See less See more
2
  • Like
Reactions: 3
1021 - 1040 of 1209 Posts
Ik heb het eerder gezegd en ik blijf erbij ; het enige plein van waaruit de kerk zichtbaar moet zijn is mijn inziens het Catharinaplein.

De zichtlijnen vanuit het stadhuisplein zijn te verwaarlozen zoals je op bovenstaande foto’s zag.
  • Like
Reactions: 5
Waar waren de beroepsklagers toen het pand op de hoek van 't stratumseind werd gebouwd? Mijn inziens de enige zichtlijn waarvan het echt zonde is dat je tegen zo'n lelijke blinde muur aan kijkt.

2019302
See less See more
  • Like
Raad in Eindhoven geeft bijna unaniem groen licht voor bouwplannen Stadhuisplein
EINDHOVEN - De bouwplannen voor het Stadhuisplein in Eindhoven kunnen gemaakt worden. De gemeenteraad lijkt bijna unaniem achter de uitgangspunten voor ontwikkelaars te staan.

• Like
“Erkende overlegpartijen als Henri van Abbestichting.” Hopen dat ze bij de gemeente en de krant eens in gaan zien dat het maar een klein groepje mensen is dat helemaal niet breed wordt gedragen onder de inwoners van Eindhoven.
  • Like
Reactions: 1
Gisteren best een stuk meegekeken.. Victoriatoren lijkt er wel door te komen, genoeg adviesstemmen om dat op te baseren.. was wel kritiek op met name de grote van de woningen waarvan de kleinste 26 vierkante meter zijn. Daarnaast zijn de sociale en middendure woningen maar 15 jaar vastgelegd, daarna mag F&R ze verhuren of verkopen tegen particuliere prijzen. Uiteraard repte aantal kleine partijen weer over postzegelplannen.. Maar veel partijen zien wel de noodzaak van de woningen, dus de Victoriatoren zal volgende week wel goed worden gekeurd verwacht ik.

Stadhuisplein beetje hetzelfde verhaal, veel partijen willen ook grotere sociale woningen voor gezinnen.. aantal partijen gaven aan dat een plan met meer sociale woningen bijvoorbeeld een uitzondering in hoogte zou kunnen krijgen.. andere partijen zagen niks in hoger dan 105m. De raad wil meer invloed op de hoogte... Gezien de uitzonderingen zou het bijvoorbeeld ook kunnen dat er 1100 woningen komen.

Een stedenbouwkundig plan zal er denk ik niet komen, aangezien de wat grotere partijen het veel te lang vinden duren.. zou nog een extra 6 maanden kosten.
See less See more
  • Like
Het is goed dat de gemeenteraad zich gaat realiseren dat ze niet oneindig extra eisen en voorwaarden kunnen stellen. Niet alleen wordt alles dan nog verder vertraagd maar straks wil er helemaal niemand meer bouwen. Enige realiteitszin is wel gewenst.
  • Like
Het is goed dat de gemeenteraad zich gaat realiseren dat ze niet oneindig extra eisen en voorwaarden kunnen stellen. Niet alleen wordt alles dan nog verder vertraagd maar straks wil er helemaal niemand meer bouwen. Enige realiteitszin is wel gewenst.
Amen!
Weetje, ik hou mijn hart vast voor het resultaat van dit proces. Ik zie een gemeente die in werkelijkheid geen of weinig grip lijkt te hebben. Het zit in een moeilijke positie door de tijdsdruk en door de positie en aanpak van Winy Maas - die rond het stadhuisplein en in feite in heel de binnenstad als supervisor meer voor zichzelf heeft gewerkt als voor de gemeente. De stedenbouwkundige visie die als drager van consensus had kunnen en moeten dienen was dusdanig karikaturaal dat het een inhoudelijke discussie over de wensen en mogelijkheden vrijwel onmogelijk maakte.

Er worden nu 3,5 jaar later een paar willekeurige eisen gesteld aan ontwikkelaars, maar in feite heeft die 3,5 jaar niet zozeer gediend om een beter beeld en draagvlak te creëren voor toekomstige projecten, maar om de gemeenteraad minder mogelijkheden te geven op de noodrem te trappen.

Misschien is die noodrem niet nodig. Ik hoop het. Maar er is ook een reële kans dat hier uiteindelijk midden in de stad één of andere ego-centristische uitspatting komt te staan waarvan we achteraf afvragen hoe dat ooit zo op die plek gebouwd had kunnen worden. Die in het slechtste geval samen met dat andere pompeuze MVRDV-gebaar aan de markt de binnenstad domineert. Ik zie ook een reële kans dat de gemeentelijke noodrem erop gaat, het geduld met Maas opraakt, en alles dat hiervan overblijft een hoop verloren tijd is, en het magnifieke V&D gebouw...

Ik snap eerlijk gezegd niet wat Eindhoven hier zoekt. Ik snap niet waarom Eindhoven met Winy Maas wéér een architect-profeet loslaat op de binnenstad, na het Sittieplan van Van den Broek en Bakema en een overdoses Fuksas.
See less See more
  • Like
Ik denk dat de gemeente een enorm verlanglijstje aan eisen heeft en iedereen er zijn plasje overheen wil doen.. waardoor de kaders om nog iets creatiefs te maken steeds kleiner worden. Al heb ik gisteren gelukkig geen discussies gehoord over een doorkijkje naar de Catharinakerk..

Ik vraag me ook af of families met kinderen de juiste doelgroep zijn voor de binnenstad, buiten de binnenstad bevind zich een gigantisch dorp met nog meer omliggende dorpen, een zee aan rijtjeshuizen die mij eerder geschikt lijken voor die doelgroep..

Het college zou oorspronkelijk beoordelen of een project de maximale hoogte mag overschrijden.. maar na gisteren wil ook de raad een vinger in de pap over de hoogte.. men heeft voor 1000 woningen gekozen, zelfs Torunoglu kwam met een soort negatief advies toen D66 toch 1500 woningen opperde, aangevende dat 1500 woningen vooral veel kleine appartementen zal betekenen waar een groot deel permanent tegen is.

Het overbouwen van bestaande monumenten werd door sommige ook al afgewezen.. over de uiteindelijke plannen moet zowel de commissie ruimtelijke kwaliteit als supervisor oordelen.

Ik denk dat men met de lijst van eisen de zogenaamd iconische gebouwen onmogelijk gemaakt worden.. ik maak me ook wel zorgen over de kwaliteit van het plein zelf.. ze willen allemaal groen, maar een groot deel vind de huldiging van PSV of een protest ook belangrijk.. dan blijft dat groen niet heel ben ik bang..

VVD gaf overigens wel aan, en daar ben ik het mee eens.. dat het plein/hart van de stad vooral kwaliteit uit moet stralen.. en dat men zorgen heeft dat door alle eisen en het deel sociale woningbouw we straks niet aan de wensen kunnen voldoen!
See less See more
  • Like
Als de catharinakerk nou gewoon op die sokkel van 60m komt te staan, is er ook geen probleem meer om de torenspitsen daarvan te zien vanaf het stadhuisplein, dat dan omringd kan worden door heuse wolkenkrabbers.
  • Like
Vergeet niet dat die zee aan rijtjeshuizen of een wachttijd van tig jaar hebben, of minimaal 3ton euro kosten. Dus waar laat je de gezinnen die wel graag een dak boven hun hoofd hebben, maar er niet aan kunnen komen?

Daarnaast is het voor heel veel expats heel normaal om met een gezin in hoogbouw te wonen :) .
See less See more
Als de catharinakerk nou gewoon op die sokkel van 60m komt te staan, is er ook geen probleem meer om de torenspitsen daarvan te zien vanaf het stadhuisplein, dat dan omringd kan worden door heuse wolkenkrabbers.
Dat is een ouwe grap ondertussen ;) .
Werd gisteren gesproken over Park Forum! Maar ook in de omliggende dorpen is nog ruimte voor rijtjeshuizen.
Het kwartje is gevallen:
Gemeenteraad Eindhoven bindt in: vertraging woningbouw ligt nu erg gevoelig

DPG Media Privacy Gate
See less See more
  • Like
Reactions: 2
Mooi, D66 heeft kennelijk de lessen geleerd van het District E fiasco en de anderen daar weer van. Nu maar afwachten hoe de Rvs er tegenaan kijkt als die eikelbijters van SBE zich aandienen met klachten over het uitzicht vanuit hun achtertuinen. (en natuurlijk verhalen over gebrek aan transparantie in procedures en over bevers etc..)
See less See more
Sloop oude ABN AMRO-bank aan Stadhuisplein in Eindhoven start waarschijnlijk in herfstvakantie
EINDHOVEN - De sloop van de voormalige bankgebouwen op de hoek Wal/Stadhuisplein in Eindhoven start in de herfst- of kerstvakantie. Wellicht in fasen om de naastgelegen Hogeschool TIO niet al te veel te storen.

Binnen drie jaar moet nieuwbouw er staan
Met de erfgoedwaakhonden Henri van Abbestichting en Wederopbouwstichting Eindhoven wordt gezocht naar hergebruikmogelijkheden van de grindbetonnen platen, als die heelhuids van de oude ABN AMRO-bank af gehaald kunnen worden. Bovendien verplicht GEVA BV zich om binnen drie jaar het nieuwbouwplan te realiseren. Dat kan nu uitgewerkt gaan worden, want deze week heeft de gemeenteraad de regels (gebiedskader) voor bouwen aan het Stadhuisplein vastgesteld.

See less See more
  • Like
Reactions: 4
Binnen drie jaar moet de nieuwbouw er staan. Hahahaha, dat is de grap van de dag. Bestemmingsplan + procedures gaat alleen al anderhalf jaar duren. Als het meezit.......
Dat gelooft toch niemand? In welk stadium zijn die plannen dan?
Is al bijna klaar had je dat nog niet gezien?
  • Like
Ik weet even niet of die post sarcastisch is of…?
1021 - 1040 of 1209 Posts