SkyscraperCity Forum banner

Eindhoven: omgeving Stadhuisplein | visie

198191 Views 1208 Replies 89 Participants Last post by  Lempke
EINDHOVEN - En weer gaat een dor en droog stuk Eindhoven op de schop: de noordkant van het Stadhuisplein met een stukje Begijnenhof wordt gedeeltelijke gesloopt om er een 'iconisch' gebouw voor wonen, werken en recreëren terug te bouwen. Misschien wel in de vorm van een grote E of een soort tribune. Ook hier geldt de regel dat er zeker tien procent sociale woningbouw moet komen.
DPG Media Privacy Gate

See less See more
2
  • Like
Reactions: 3
1101 - 1120 of 1209 Posts
Dat zou best kunnen, maar vooralsnog is dat op niets gebaseerd. Bij EDGE lagen andere bezwaren dan hoogte ten grondslag aan de vertraging. Hoe dan ook, de idee dat 160m per definitie beter is dan 90m, 105m of 110m is nogal willekeurig.
Eens. Wij hebben ons vanuit EHVXL altijd sterk willen maken voor het beste plan ongeacht hoogte. Echter zou het mij logischer lijken om een kader op 160 meter te stellen en dan naar een samenhangend stedenbouwkundige plan toe werken, waarbij je de hoogtes variabel maakt en de ontwikkelruimte op basis van het beste plan laat toenemen. Een ambitieroos kan daar een mooi instrument voor zijn. Nu is er een voetnoot onder de maximale hoogte van 105 meter geplaatste van: bij uitzonderlijke plannen kan er hoger gebouwd worden. Dat klinkt mij echt te vaag en willekeurig. Uiteindelijk wil je toch meer van ‘het goede’ zou ik zeggen.
See less See more
  • Like
Reactions: 2
Als je wenst te gaan voor het beste plan ongeacht hoogte, dan zou ik overwegen om de naam ehvxl te veranderen.
Als je wenst te gaan voor het beste plan ongeacht hoogte, dan zou ik overwegen om de naam ehvxl te veranderen.
“Beter Eindhoven” was al bezet.
  • Like
Reactions: 5
Die snap ik niet helemaal maar het is ook bijna weekend☺
Uiteraard ga je voor het beste plan. Een Next is een prachtige toren ongeacht de hoogte!

De bunker zou wat mij betreft wel wat eleganter zijn met nog 5-10 lagen, net zoals de Onyx.

Wat wel mooi is aan een Zalmhaven is dat hij vanuit allerlei hoeken in Rotterdam in het oog springt. Geeft meer gelaagdheid! Iets wat er in Eindhoven ontbreekt, teveel torens van ongeveer dezelfde hoogtes.

Is niks mis mee om die skyline te regisseren, dat gaat je niet lukken als je roept dat de hoogte ondergeschikt is.
See less See more
  • Like
Klopt, daarom ook dat samenhangend stedenbouwkundig plan voor het Stadhuisplein.
  • Like
Reactions: 1
Interview op Architectenweb met Janne van Berlo, waarbij het project aan de noordwand wordt aangestipt:

"Goevaers benaderde ons (Atelier van Berlo) opnieuw, dit keer voor een woontoren in het centrum van Eindhoven. Daar werken we nu nog steeds aan. Ons eerste ontwerp was gebaseerd op een stedenbouwkundig plan dat strandde in de gemeenteraad. Volgens dat plan moest de toren op een plint staan van twintig meter hoog, de zogeheten ‘Eindhovense laag’ en mocht hij zeker niet saai zijn. Dus niet rechthoekig, maar gedraaid, gekromd, met publieke daktuinen, trappartijen naar de top, noem maar op. Dat werd erg ingewikkeld. Ons huidige ontwerp is realistischer en minder hoog maar nog steeds boeiend. Geen 150 meter meer maar nog altijd 105. De bestaande gebouwen op de locatie zijn inmiddels al gedeeltelijk gesloopt. Ik mag alleen nog niks laten zien..."

Interview Architectenweb
See less See more
  • Like
Reactions: 4
Vanwaar die fixatie op het getal 105?
  • Like
  • Love
  • Sad
16 november is er een informatiebijeenkomst gebiedsontwikkeling Stadhuisplein in het Muziekgebouw. Hopelijk dan meer info.
  • Like
wellicht omdat dat hoogste tot nu toe is?
Dat is inderdaad in vigerend beleid de maximale hoogte voor XL hoogbouw. Door niet daaroverheen te gaan loopt de projectontwikkelaar eigenlijk geen risico dat de gemeenteraad tegen de bestemmingsplanswijziging zal stemmen vanwege de hoogte (in het kader van betrouwbaar bestuur). Ze hebben met de aangenomen visie voor het Stadhuisplein wel een mogelijkheid om eroverheen te gaan, maar dan moet het college terug naar de raad en is er een risico dat de projectontwikkelaar het niet mag bouwen. Logischerwijs mijdt een projectontwikkelaar dat risico. Precies waar ik vanuit mijn vorige rol bij EHVXL voor gewaarschuwd heb tijdens een inspraakavond.
See less See more
  • Like
  • Wow
  • Sad
Reactions: 4
De Admirant is de bakermat van onze samenleving, de heilige graal der Nederlanden...

Nee geen idee waarom de gemeente die suggestie van de hoogbouwtegenstanders heeft overgenomen, slaat echt helemaal nergens op dat getal.
See less See more
  • Like
Die 105m komt uit de oude hoogbouwvisie uit 2008 en is inderdaad afgeleid van de hoogte van de Admirant. Als onderdeel van de binnenstadsvisie van Winy Maas wilde de gemeente de maximumhoogte rondom het Stadhuisplein verhogen naar 160m maar daar heeft de vorige gemeenteraad helaas tegen gestemd.

Vandaar nog steeds 105m, dat was immers de hoogte die al toegestaan was. Overigens mag er wel hoger gebouwd worden, maar alleen met toestemming van de raad (d.w.z een nieuw raadsvoorstel en opnieuw stemmen) en onder bepaalde voorwaarden (bijv. extra veel betaalbare woningen of een heel bijzonder ontwerp dat men graag wil).

Edit: zie nu dat Zerfox al min of meer hetzelfde heeft geantwoord
See less See more
  • Like
Ik begrijp dat het opgenomen is in het beleid, maar heb nooit begrepen waarom ze dan 105 m hebben genomen. En niet bijvoorbeeld 100 m of 120 m.
Omdat dat de hoogste toren 105 m is waarschijnlijk. Wist niet dat de Admirant zo heilig was.
  • Like
In ieder geval goed om te horen dat er nog leven zit in de ontwikkelingen op het Stadhuisplein. Want die kale vlakte daar is niet om aan te gluren.
  • Like
Reactions: 1
Als het goed is heeft er in september afstemming plaatsgevonden tussen de verschillende ontwikkelaars. Ontwikkelaar van de noordwand (GEVA) wil dit jaar het voorlopig ontwerp afronden stond in het ED en dan volgend jaar de procedures starten/doorlopen.

Andere plannen gaan waarschijnlijk langer duren, maar daar is nog niks gesloopt. Vanuit de gemeente wordt ook gewerkt aan plannen voor de herinrichting van het plein zelf heb ik gehoord.
See less See more
  • Like
Is dat geval tussen Hooghuis en Admirant dat plan achter de V&D? Kennelijk nog niet dood dus.
1101 - 1120 of 1209 Posts