SkyscraperCity Forum banner

Eindhoven: omgeving Stadhuisplein | visie

201854 Views 1211 Replies 90 Participants Last post by  Drs. P.
2
EINDHOVEN - En weer gaat een dor en droog stuk Eindhoven op de schop: de noordkant van het Stadhuisplein met een stukje Begijnenhof wordt gedeeltelijke gesloopt om er een 'iconisch' gebouw voor wonen, werken en recreëren terug te bouwen. Misschien wel in de vorm van een grote E of een soort tribune. Ook hier geldt de regel dat er zeker tien procent sociale woningbouw moet komen.
DPG Media Privacy Gate

See less See more
  • Like
Reactions: 3
1201 - 1212 of 1212 Posts
Alhoewel ik ook liever een ‘normale’ toren of complex van torens had gezien denk ik dat ik dit ontwerp ook prima had gekund.

Ook kan zo’n 2D render vanuit een enkel standpunt nooit helemaal de 3D realiteit benaderen. Je moet je voorstellen dat je ergens op het plein staat en ooghoogte ongeveer 1.80m is, de onderbouw van 5-6 lagen domineert de omgeving, de kerk staat nog op redelijke afstand. Op maaiveld is de impact van een enigszins teruggeplaatst glazen trapezium misschien helemaal niet zo groot. Ook komen er nog wat andere hoge gebouwen omheen die het geheel weer wat in balans brengen.

Wat vooral jammer is dat het allemaal zo lang duurt en alles weer vertraging oploopt.
  • Like
Reactions: 2
Een toren van 150m had zeker gaaf geweest, en de grote sculpturaliteit van het geheel is zeker interessant. Maar het oogt op de render al als enorme fletse gevels en ik ben bang dat het in werkelijkheid een hoog V&D / Hema glazen gevel gevoel zou genereren.
Dan liever een 'gewonere' toren die meer rijkheid in materiaal en gevelplasticiteit bezit. Het is vaak tricky bij dit soort 'conceptuele' gebouwvormen, waar alle energie en geld in het grote gebaar gaan zitten, waarbij de gevelbehandeling (materiaal, detaillering etc) eindigt in fletsere gevels. Niet dat het een het ander uitsluit maar met verplicht zoveel sociale woningen is die kans vrij aannemelijk. Hopelijk weet Van Berlo 'gewoon' goede gevels vorm te geven die de historische context verrijken. Time will tell...
  • Like
Reactions: 3
Medina is wmb echt prima gelukt — heeft wat tijd nodig gehad, maar het ziet er nu echt oké uit. De plint is daar voornamelijk het probleem. Groen op hoogte biedt andere uitdagingen. Ik ben blij dat dit het niet wordt en hopelijk komt er nu eens een haalbaar en kwalitatief goed ontwerp zonder gekke, hyperige gimmicks.
  • Like
Reactions: 1
6
Nog even wat flaneren door de binnenstad ;)

De Rechtestraat richting de Catharinakerk.

Plein voor de Catherinakerk.

Doorkijk naar pleintje Begijnenhof

Beeld vanaf de Wal richting het Stadshuisplein

Beeld voor het van Abbemuseum

Attachments

See less See more
  • Like
Reactions: 5
Er staat vandaag een foto in de plaatselijke gazet bij het artikel "Medeleven betuigen met slachtoffers aardbeving". Ik moest even twee keer kijken. Ik dacht dat de foto uit het gebied zelf kwam, maar dat was niet het geval.

See less See more
  • Sad
Eindhoven - Begijnenhof 35 — NedBel Vastgoed
  • Like
Eindhoven - Begijnenhof 35 — NedBel Vastgoed
24/7 activiteiten? lekker dan.. dat wordt inderdaad geen longstay.
iig ambitieuze plannen; horeca, hotel, short stay, openbaar terras en een rooftopbar. Ontworpen door OZarchitect.

“Zo denken we aan gedeelde voorzieningen op de begane grond en aan een dubbelhoge horeca ruimte in de plint met een publiek toegankelijk terras aan de voorzijde. De zogenaamde Eindhovense laag (20 meter hoog) zal bestaan uit 6 lagen voor een hotelfunctie met bijbehorende voorzieningen en een publiek toegankelijk dakterras Vanaf de Belvedere laag komen 17 lagen voor short- stay / co – living met een rooftopbar in de bovenste laag.”

Recept van de Groene toren, heeft ook horeca, hotel, short stay en een rooftopbar/restaurant. Is wel een mooie mix aan functies!

Een publiek toegankelijk dakterras lijkt me lastiger..
  • Like
Prima nieuws op Studio040:

"Gemeente kan zich niet vinden in kritiek op plannen Stadhuisplein"

Het Eindhovense stadsbestuur kan zich niet vinden in de kritiek die erfgoedstichtingen eerder uitten op de nieuwbouwplannen voor het Stadhuisplein. Dat heeft het stadsbestuur in een brief laten weten.

Studio040 - nieuws
  • Like
SBE schijnt nog steeds niet te beseffen dat Eindhoven niet meer de "verzameling van dorpen" is van vóór de oorlog. Al tientallen jaren geleden is Eindhoven uitgeroepen tot (inter-)nationaal knooppunt, met het 2e vliegveld van NL, heeft een universiteit en is één van de drie groeimotoren van NL en heeft daarom met dat alles een internationale aantrekkingskracht gekregen.
Nu blijft het zich bedienen van holle frasen met ogenschijnlijk als enige doel: vertragen, dwarsliggen en ondermijnen en lijkt het zich de huidige staat/status van Eindhoven niet te realiseren. Wat is het draagvlak van deze club?
  • Like
SBE schijnt nog steeds niet te beseffen dat Eindhoven niet meer de "verzameling van dorpen" is van vóór de oorlog. Al tientallen jaren geleden is Eindhoven uitgeroepen tot (inter-)nationaal knooppunt, met het 2e vliegveld van NL, heeft een universiteit en is één van de drie groeimotoren van NL en heeft daarom met dat alles een internationale aantrekkingskracht gekregen.
Nu blijft het zich bedienen van holle frasen met ogenschijnlijk als enige doel: vertragen, dwarsliggen en ondermijnen en lijkt het zich de huidige staat/status van Eindhoven niet te realiseren. Wat is het draagvlak van deze club?
En de extra kosten die de gemeente moet maken i.v.m. bezwaarprocedures, extra onderzoeken en rechtszaken tot en met de Raad van State komen ten laste van de gemeentebegroting. Over de niet of later gebouwde woningen loopt de gemeente inkomsten mis (OZB etc). Uiteindelijk komen deze kosten via de gemeentebelastingen ten laste van de inwoners van Eindhoven.
Ook die dwangsommen die de gemeente aan SBE moet betalen omdat aanvragen te lang bleven liggen komen uiteindelijk ten laste van de inwoners (nu kun je natuurlijk stellen dat € 45.000 aan dwangsommen maar 20 cent per inwoner is, dus die kosten vallen op die manier wel weer mee).
  • Like
Reactions: 1
1201 - 1212 of 1212 Posts